رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مصلحت جهان اسلام اقتضا می‌کند که مسلمانان در شطرنج دشمن بازی نکرده و فریب دموکراسی‌خواهی ابرقدرت‌ها و هم پیمانان صهیونیستی و ضد دموکراسی منطقه را نخورند.

علی لاریجانی در یک نشست خصوصی با جمیل چیچک که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد درباره مسائل سوریه گفت:‌ ایران همواره از اصلاحات جاری در سوریه حمایت کرده و ما معتقدیم دولت و ملت شجاع این کشور این ظرفیت بالا را دارند تا بدون هر گونه مداخله خارجی روند اصلاحات را به پیش ببرند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به حمدالله مردم شیعه و سنی با برادری درکنار هم زندگی می‌کنند و طی 20 سال گذشته نشان دادند توطئه‌های دشمن نتوانسته بین آن‌ها اختلافی ایجاد کند.
 
وی خاطرنشان کرد که در آینده نیز با هوشیاری رهبران آنان و بیداری مسلمانان این گونه توطئه‌ها خنثی خواهد شد.
 
روسای مجالس دو کشور همچنین در ادامه این دیدار با تاکید بر روابط دو جانبه ،همکاری‌های پارلمانی و فی مابین مسائل جاری منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دارند.
 
لاریجانی در این نشست ضمن تشکر از حسن استقبال و مهمان نوازی همتای ترک خود با اشاره به حجم روابط اقتصادی بین دو کشور و وجود همسایگی و دوستی 400 ساله میان ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در زمینه گسترش روابط در همه زمینه‌ها به زودی تشکیل شود.
ضرورت رایزنی میان ایران و ترکیه برای دستیابی به یک تحلیل واحد
در ادامه گزیده ای از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس ترکیه به نقل از خانه ملت می آید: 
  • ایران و ترکیه از امتیازات منحصر به فردی در منطقه برخوردار هستند، گفت: این دو کشور ریشه دار و دارای سابقه تمدنی قوی هستند ضمن آن که هر دو اسلامی و از جمعیت بسیار زیادی برخوردارند و در زمینه‌های مختلف منطقه‌ای نیز همگرایی فکری نزدیکی دارند. 
  • هیچگاه مرزهای دو کشور در 400 سال گذشته ناامنی نداشته و این نکته نشان می‌دهد زمینه‌های همگرایی دو کشور قابل پایداری است و خوشبختانه در سالهای اخیر نیز از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شده است. 
  • سقف روابط تجاری میان ایران و ترکیه را 15 میلیارد دلار در سال جاری اعلام کرد و افزود: چنین رابطه‌ای نشان از ظرفیت‌های خوب دو کشور دارد ضمن آن که ایران بالاترین سطح ارتباطات تجاری را با ترکیه دارد.
  • تفکرات رهبران دو کشور و نیز ظرفیت‌های اقتصادی و تکنیکی موجود در ایران و ترکیه قابل افزایش تا دو برابر اندازه موجود است و اقتصاد این دو می‌تواند در ارتباط با یکدیگر نقش مکمل داشته باشد.
  • در سالهای اخیر مولفه جدیدی همچون رایزنی رهبران دو کشور درباره مسائل مهم منطقه به مدل ارتباطی ایران و ترکیه اضافه شده است و به گمان ما اگر این فرایند درست و در مسیر صحیح هدایت شود لنگرگاه امنیت و ثبات در منطقه خواهد بود.
  • من در دوره گذشته با رئیس وقت پارلمان ترکیه، آقای شاهین، بحث جدی درباره مسائل غزه داشتم که نهایتا کنفرانس بین المجالس اسلامی در اینجا برگزار شد که در آن شرایط سخت صدای کشورهای اسلامی به شمار می‌رفت.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =