ایسنا نوشت:

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: فناوری اطلاعات زیرساختار صنایع دیگر را وابسته به خود کرده است بنابراین آسیب‌پذیری این صنعت به دیگر صنایع نیز نفوذ می‌کند به‌طوری که حوزه انرژی بیش‌ترین حملات سایبری طی دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

سردار جلالی اظهار کرد: دسترسی به زیرساخت‌ها، نفوذ در شبکه‌ها، دستیابی به اطلاعات و تخریب آن، توقف سرویس خدماتی و زیرساخت و تخریب آن و درنهایت تهدید امنیت ملی از جمله انواع تهدیدات در فضای سایبری کشورها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: جنگ سایبری از دو بخش هجوم و دفاع سایبری تشکیل می‌شود و تهدیدات سایبری دارای چهار سطح فردی، اجتماعی، امنیت ملی و سطح بین‌المللی است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به سناریوهای مختلف تهدیدهای سایبری گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها عملیات مستقل سایبری با هدف فلج‌سازی راهبردی در مدل حمله چند مرحله‌یی با حمله به زیرساخت‌های بانکی و پولی، مدیریت و کنترل، خدمات عمومی، امنیت، انرژی، ارتباطات و اطلاع‌رسانی است که با تولید بی‌نظمی و بی‌ثباتی در مسیر به هم زدن اقتدار نظام طراحی می‌شود.

جلالی با تشریح انواع تهدیدات سایبری طی سال‌های اخیر گفت: حدود 22 کشور تا به حال ساختار فرماندهی سایبری ایجاد کرده‌اند و تلاش کشورهای در حال توسعه برای تولید تسلیحات سایبری در حال افزایش است.

وی افزود: استراتژی دشمنان، توسعه توانمندی‌های سایبری در حوزه فناوری هسته‌یی است به طوری که در سال گذشته شاهد حملات نوین سایبری به کشورمان بودیم که ممکن است تکرار شود.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر مقام معظم رهبری در سند ابلاغی سیاست‌های کلی نظام در حوزه دفاع سایبری، وفور اطلاعات مربوط به آسیب‌پذیری‌ها و ناامنی‌ها در سیستم‌های اطلاعاتی و سهل الوصول بودن نسبی آن‌ها از طریق اینترنت، ضعف و آسیب‌پذیری مفرط سیستم‌های اطلاعاتی رقبای متخاصم و هراس زیاد آن‌ها از این بابت با وجود تلاش وسیع آنها در جهت برطرف کردن این آسیب‌پذیری‌ها، وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب جهانی در راستای توسعه بومی جنگ اطلاعات و نامتقارن و کم هزینه بودن ماهیت حملات اطلاعاتی از جمله فرصت‌های موجود در این عرصه در کشور است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: محورهای کلی برنامه‌های دفاع سایبری کشور در لایه نهادینه‌سازی ساختاری در بدنه دستگاه‌ها شامل تشکیل مرکز اجرایی دفاع سایبری با مشارکت وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و وزارت ICT، تشکیل مرکز دفاع سایبری در زیرساخت‌ها، استان‌های کشور و مناطق حیاتی، توسعه و تشکیل آزمایشگاه تشخیص رفتار و عملکرد ویروس، تشکیل مرکز عملیات و کنترل فضای سایبری کشور و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز می‌شود.

وی اظهار کرد: روزانه 55 هزار ویروس رایانه‌یی در جهان تولید و منتشر می‌شود که بر اساس تخمین اغلب مقاصد سیاسی و هکری را دنبال می‌کنند.

سردار جلالی با اشاره به سیاست‌های قرارگاه دفاع سایبری کشور گفت: اجرایی کردن و پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی کلی مقام معظم رهبری، حداکثر استفاده از توان متخصصان داخلی، فعال‌سازی صنعت بومی تولید نرم‌افزار و سخت‌افزارهای ضروری، توسعه فرهنگ‌سازی در دفاع غیر عامل سایبری و همچنین حداکثر استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی بخش خصوصی از جمله سیاست‌های قرارگاه دفاع سایبری کشور است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =