مراسم تودیع رییس سازمان میراث فرهنگی با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، حمیدبقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و بدون حضور روح‌الله احمدزاده کرمانی رئیس سابق این سازمان در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

امروز مراسم تودیع روح‌الله احمدزاده کرمانی و معارفه سیدحسن موسوی رؤسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. در این مراسم احمدی‌نژاد در سخنانی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سازمان‌های بسیار مهم و با ماموریت‌های متنوع و اثرگذار است، درباره ماموریت‌های این سازمان گفت: صیانت از میراث فرهنگی یکی از ماموریت‌هایی است که بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد. انسان منهای فرهنگ معنی ندارد چرا که فرهنگ همه چیز انسان است.
احمدی‌نژاد افزود: بخشی از کار در میراث مادی است که ساختمان‌ها و آثار و حتی بخشی از خود صنایع دستی از این قبیل هستند و بخشی از کار نیز معنوی مثل عادات و رسوم و سنت‌ها.
وی با اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هستند آدم‌های کوته فکری که قبلا بیشتر بودند و الان کمتر شده‌اند. زمانی که ما از میراث فرهنگی صحبت می‌کردیم می‌گفتند این چه کاری است که شما یک تکه کاشی را در موزه نگه می‌دارید و یا یک زمانی فردی پشت تریبون دستور تخریب چند حمام تاریخی را داد و از آنجایی که زمین گران شد با فکر اقتصادی چند حمام تاریخی را تخریب کردند اما مگر یک ملت با پول می‌ماند؟ ملت با فرهنگ می‌ماند.
رئیس جمهور با بیان اینکه گذشته یک ملت مبنای تهدید درست یک ملت از وقایع و پیچ و خم‌های تاریخی است، تصریح کرد: نمی‌شود گذشته یک ملت را پاک کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک زندگی انسانی حقیقی آرایش سفره، شکل لیوان و نوع خوردن آب معنا دارد، تصریح کرد: انسانی که به زیبایی مطلق توجه دارد، باید ظاهر و باطن زندگی او نیز زیبا باشد برخلاف زندگی سرمایه‌داری.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نباید آدم‌ها را با بازدهی اقتصادی ارزیابی کنیم، چرا که مگر خداوند ما را با بازدهی اقتصادی‌مان ارزیابی می‌کند؟
احمدی‌نژاد اظهار داشت: ما یک زندگی زیبا می‌خواهیم البته نه اینکه اشرافی باشد، بلکه می‌تواند یک زندگی زیبا و در عین حال معمولی باشد.
وی در خصوص صنایع دستی نیز با تاکید بر اینکه صنایع دستی ما خودش یک فرهنگ است، بیان داشت: صنایع دستی ما دوره طولانی در زندگی مردم بوده البته نه به عنوان یک کالای لوکس ویترینی. بنابراین باید صنایع دستی که تجلی روح هنر آفرین و هنر دوست ملت ایران است، حفظ کرده، به روز و توسعه داده شود.
رئیس جمهور با اشاره به بحث گردشگری آن را یک کار فرهنگی دانست و اظهار داشت: متاسفانه به همه چیز رنگ اقتصادی زدند. چشم‌شان را بر روی حقیقت می‌بندند چرا که برایشان منفعت اقتصادی ندارد که گردشگری هم چیزی است که قربانی شده است.بنابراین اگر اسم صنعت را روی اینها بگذاریم و نگاه ما فقط اقتصادی باشد، فردا پزشکی نیز صنعت می شود و این خوب نیست.
وی با بیان اینکه گردشگری اصلش ارتباط فرهنگی ملت‌ها است، یادآور شد: خداوند ما را خلق نکرده که در یک روستا و حتی در یک جغرافیا اسیر و متعصب به آن باشیم. در حالی که حقیقت انسان جهانی و فطرت الهی انسان ثابت است.
وی با اشاره به نگاه ابزاری غربی‌ها و مدعیان دروغین دموکراسی به انسان‌ها گفت: وقتی به آدم‌ها نگاه می‌کنند او را مثل یک برگ رای می‌بینند. در حالی که باید وقتی به انسان نگاه می‌شود او را بالاترین مخلوق خدا ببینند.
رئیس جمهور ابراز داشت: گردشگری یکی از بسترها و ظرفیت‌هایی است که این اندیشه (نگاه جهانی) را تقویت و به طراحی نظم آینده کمک، فکرها و اندیشه‌ها، قضاوت‌ها و مطالبات را به هم نزدیک می‌کند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه گردشگری یک کار فرهنگی است اما آثار اقتصادی هم دارد، گفت: زمانی آن سعادت وعده داده شده محقق خواهد شد که انسان‌ها جهانی فکر کنند که اگر اینگونه نباشد، دنبال عادل جهانی، حقیقت عدالت و پاکی نیستند.
وی در تبیین اهمیت گردشگری و ارتباط بین انسان‌ها به سفر اخیرش به 4 کشور آمریکای لاتین اشاره و خاطرنشان کرد: ما اینجا می‌گوییم تحولات اسلامی و اینکه آمریکا در حال نابودی است در حالی که با وجود اینترنت و رسانه‌ای یکسان آنجا برداشت‌ها معکوس است.
رئیس جمهور افزود: ارتباطات اهمیت زیادی دارد البته برخی‌ها از این هم نگرانند و آدم غصه می‌خورد از این رفتارها. آن موقع که بحث افزایش تعطیلی عید فطر را مطرح کردیم، عده‌ای با شلوغ بازی گفتند چرا می‌خواهید تعطیلات را افزایش دهید. خوب نیست و مردم به شمال می‌روند. در حالی که ما گفتیم این چه نگاهی است که شما به ارتباط انسان‌ها دارید. مگر مردم دو روز تعطیل باشند، گناه می‌کنند. چرا این گونه فکر می‌کنید.
احمدی‌نژاد گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر گردشگر خارجی به کشورمان بیاید، فرهنگ ما را نابود می‌کند در حالی که ما کشوری هستیم که چندین بار اشغال شده و دانشمندان‌مان را کشته‌ و کتابخانه‌ها را سوزانده‌اند اما باز جوانه زده است. چرا برخی می‌گویند ملت با سفر به خارج از کشور خراب می‌شود. در حالی که باید به ملت شخصیت داد و بیایید به ملت بگویید خارج که سفر می‌کنید فرهنگ خودتان را حفظ کنید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کارهای انجام شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حجم کار بیش از 10 برابر گذشته بوده، تصریح کرد: معادل کل تاریخ این کشور تخت اقامتی در این چند ساله درست شده است.
رئیس جمهور همچنین یادآور شد: از زمانی که مشایی به این سازمان آمده‌، این سازمان متحول شد و حتی در بعضی از بخش‌ها به اندازه 50- 60 سال قبل کار انجام شده است.
احمدی‌نژاد در همین زمینه افزود: مشایی با آن نگاه فرهنگی که دارد در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد ولی باید منطقی برخورد شود. چرا که نفی و رد در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد و ایران همواره کانون آزاد اندیشی بوده است. دانشمندان و علمای ما وقت می‌گذاشتند و دنیا را می‌گشتند تا ببینند چه کسی حرف و اندیشه جدیدی دارد.
وی با بیان اینکه مشایی سازمان میراث را متحول کرد و بقایی نیز همین راه را دنبال کرد،‌ گفت: البته کارهای انجام شده حاصل تلاش همه کارمندان این سازمان است اما بالاخره نقش رهبری ومدیریت مهم است. بعد از این دو احمدزاده نیز با عشق و علاقه کار را دنبال کرد که امروز شاهد یک سازمان سرپا ورزیده و جهت‌دار هستیم.
رئیس جمهور درباره علت استعفای احمدزاده از ریاست سازمان میراث خاطرنشان کرد: احمدزاده به دلایلی که گفته بعدا می‌گوید خواست در جایی دیگر در دولت مشغول باشد و امروز آقای موسوی که نگاهش همین است، در این سازمان مشغول کار می‌شود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که به همه دستگاه‌های فرهنگی نگاه می‌کنم، در این 6-7 سال گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از همه دستگاه‌های فرهنگی بیشتر کار فرهنگی کرده است و دائم یک حرف داشته و یک تلنگر به موجودیت ملت زده است که باید ادامه پیدا کند.


تدوین لایحه نظام جامع گردشگری
همچنین رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پایان مراحل تدوین لایحه نظام جامع گردشگری خبر داد و گفت: این لایحه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی اجرایی خواهد شد.
سیدحسن موسوی در مراسم معارفه از مهم‌ترین برنامه‌ها در بخش گردشگری کشور را تسهیل در صدور روادید، ساماندهی تشکل‌های صنفی، ایجاد بورس خدمات گردشگری در بازار بورس کشور، ایجاد پنجره واحد و مکانیزه کردن صدور مجوزهای دفاتر گردشگری، افزایش تقاضای سفر و به کارگیری مشوق‌های قانونی، استفاده از قابلیت‌های لیزینگ سفر، توسعه گردشگری مذهبی، توسعه گردشگری سلامت و تلاش برای توزیع عادلانه امکانات سفر در لایه‌های مختلف جامعه اعلام کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: در حوزه صنایع‌دستی نیز افزایش تولید صنایع دستی، کاهش قیمت تمام شده،‌ قرار گرفتن صنایع دستی در اولویت سبد خرید خانوار، گسترش کارگاه‌های تولیدی، دریافت مهر اصالت از یونسکو و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی نیز از مهمترین اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواهد بود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌های قابل پیگیری در حوزه میراث فرهنگی را نیز تقویت موزه‌ها و صیانت و حفاظت از میراث مادی و معنوی، توجه به نقش مردم به عنوان عنصر مهم در صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی، حمایت از مالکان بناهای تاریخی،‌ ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی، تدوین منشور ملی مرمت،‌ تدوین الگوی معماری ایرانی- اسلامی، معرفی ارزش‌های تاریخی ایران با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و استفاده از تمامی ظرفیت‌های مراکز تخصصی عنوان کرد.
موسوی با بیان اینکه از زمان احداث نخستین موزه در ایران تا سال 84 تنها 103 موزه در کشور داشتیم خاطر نشان کرد: خوشبختانه از سال 85 تاکنون 100 موزه به تعداد موزه‌های کشور افزوده شده است.
معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری نیز در دولت نهم و دهم تاکنون ایجاد 1200 منطقه نمونه گردشگری تصویب شده که با توجه به تعداد شهرهای ایران (1100 شهر) می‌توان گفت به ازای هر یک شهر در ایران یک منطقه نمونه گردشگری ایجاد خواهد شد.
موسوی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری، میزان اعتماد گردشگران خارجی قبل از ورود به ایران 25 درصد است اما این رقم بعد از ورود گردشگران و بازدید آن‌ها از جاذبه‌های گردشگری ایران به بالای 90 درصد افزایش می‌یابد.
وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر با توجه به وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) و 8 هزار امامزاده و بقاع متبرکه می‌توان در خصوص ورود گردشگران مذهبی به ایران نیز برنامه‌ریزی‌های بسیار مناسبی انجام داد و از طرف دیگر پیشرفت روزافزون ایران در علوم‌پزشکی نیز می‌تواند دلیل محکمی بر توسعه و رشد گردشگری سلامت در ایران باشد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =