۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵

شرق نوشت:

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش پهناي باند دسترسي به اينترنت بين‌الملل با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات خبر داد. رضا تقي‌پور همچنين در گفت‌وگو با فارس، «شما» را نامي برازنده براي شبكه ملي اطلاعات دانسته و بيان كرد در آينده اين نام يك برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.
اين براي نخستين بار است كه عالي‌ترين مقام اجرايي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش پهناي باند دسترسي به اينترنت بين‌الملل با اجراي شبكه ملي اطلاعات خبر مي‌دهد چرا كه پيش از اين مطرح شده بود كه با اجراي پروژه شبكه ملي اطلاعات، اينترنت بين‌الملل نيز با محدوديت‌هاي پهناي باند دسترسي براي كاربران خانگي مواجه خواهد شد. از طرفي آقاي وزير سرانجام نام اين شبكه را نيز بيان كرد تا به قايله نام‌هاي متفاوت اين شبكه- اينترنت پاك، اينترنت ملي، اينترانت و...- خاتمه دهد.

 

 البته او درخصوص نامي كه براي شبكه ملي اطلاعات انتخاب شده، كه از نگاه كاربران عادي تا حدي امنيتي و اطلاعاتي است و شايد همين نام حساسيت‌هايي را به وجود آورده، گفته است واژه‌هاي اطلاعات و سرويس‌هاي اطلاعاتي، متفاوت بوده و بهتر است از رسانه‌ها بخواهيم كه در اين زمينه فرهنگ‌سازي كنند تا بين Information (اطلاعات) و Inteligence (سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي) تفاوت قايل شوند. با اين حال تقي‌پور ادامه داد كه در حال حاضر پهناي باند داخل كشور 470 گيگابيت بر ثانيه و پهناي باند اينترنت بين‌الملل 270 stm1، (معادل 270 ضربدر 155 مگابيت بر ثانيه) است كه براي پهناي باند بين‌الملل به خارجي‌ها اجاره داده مي‌شود كه با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات بخش زيادي از پهناي باند اينترنت بين‌الملل كه درگير دسترسي‌هاي داخلي است، آزاد مي‌شود و بنابراين اين ظرفيت، با هزينه قبلي، در اختيار كاربراني كه نياز به اينترنت (پهناي باند بين‌الملل) دارند، قرار مي‌گيرد.


اين در حالي است كه كاهش سرعت دسترسي به اينترنت بين‌الملل طي روزهاي گذشته اين شايبه را به وجود آورده بود كه با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات، سرعت دسترسي به اينترنت بين‌الملل نيز كاهش خواهد يافت. از طرفي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پيش از اين بيان كرده بود كه در حال آزمايش و انتقال شبكه بانكي و خدمات دولتي از بستر اينترنت بين‌الملل بر روي شبكه ملي اطلاعات بوده كه در صورت قطع شدن وي‌پي‌ان، خللي در سيستم شبكه بانكي كشور به وجود نيايد.

هرچند رضا تقي‌پور علت كاهش سرعت اينترنت در روزهاي گذشته را پاره شدن كابل در دريا و آتش گرفتن بخشي از كابل در مسير تركيه عنوان كرده بود. همچنين اين اقدام در حالي صورت خواهد گرفت كه بر اساس آمارهاي تازه منتشرشده از سوي مركز آمار ايران، ضريب نفوذ اينترنت در كشور 11 درصد بوده كه 85 درصد از افراد نيز در يك سال دسترسي به اينترنت هم نداشته‌اند.

اين آمار با آمار مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه از ضريب نفوذ 43 درصدي اينترنت در كشور خبر مي‌دهند، در تضاد است. وعده افزايش پهناي باند بين‌الملل در حالي صورت مي‌گيرد كه پيشتر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در قانون برنامه پنجم توسعه از برداشتن سقف محدوديت دسترسي به اينترنت بين‌الملل خبر داده و اعلام كرده بود كه حداقل دسترسي كاربران به اينترنت بين‌الملل 512 كيلوبيت خواهد بود. اما اين ماده از قانون به دليل ايرادات شوراي نگهبان به تصويب نرسيد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز نهادهاي سياستگذاري حوزه فرهنگي را عامل اين مساله دانسته و گفته بود كه نهادهاي مسوول در اين زمينه _ شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي _ بايد در اين زمينه تصميم‌گيري كنند. در عين حال بر اساس اعلاميه منشور اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتي كه در ژنو و تونس برگزار شده و ايران نيز مبتكر برخي مواد اين اعلاميه بود، كشورها موظف هستند تا شرايط را براي دسترسي آزاد، در همه جا با پهناي باند بالا براي مردم كشورها فراهم آورند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    ما میگیم اینترنت داخلی نمی خوایم براش اسم هم می ذارن.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
      137 6
      والا به خدا
    • بدون نام TR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
      6 110
      من که بیشتر سراغ سایتهای داخلی ام و مشکلی نخواهم داشت و خداکنه که اینترنت ملی بشه. 99% سایتهای فارسی زبان سرورشون در داخل ایران قرار داره پس ملّین و راحت میشه بهشون دسترسی پیدا کرد. مثلا همین خبرآنلاین. سایتهای غیر ملی رو هم میشه بوسیله وبسایتهای میانجی که در چهارچوب اینترنت ملی ایجاد خواهند شد در دسترس داشت یعنی مثلا برای رفتن به گوگل یا ویکیپدیا کافیه با پرداخت هزینه ای اونها رو از طریق یک وبسایت که به اینترنت جهانی وصله مورد استفاده قرار داد و کلا هزاران راه برای دسترسی به اینترنت جهانی اونهم با سرعت بالاتر پیدا میشه.
    • امیررضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      1 21
      مثبت
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    چرا ایمیل ایران را درست نمی کنید؟ سایت mail.iran.ir را عرض می کنم .
    • رضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
      206 7
      من به عنوان يه كاربر عادي اينترنت كه فعاليت هاي روزانه و ارتباطات معمولش رو از طريق ايمل انجام مي ده به شخصه ترجيح مي دم اطلاعاتم در اختيار گوگل و ياهو باشه تا سرويس هاي امن! داخلي. چون تقريبا مطمئنم اطلاعات شخصيم از طريق سرويس هاي معتبري مثل گوگل و ياهو محل استفاده ابزاري قرار نمي گيره اما حقيقتا اين اطمينان رو به سرويس ايمل ملي، داخلي و يا هرچي اسمش هست ندارم
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    116 2
    اينترنت بين‌الملل نه اینترنت واقعی! از شما بعیده ، ما هی سعی می کنیم بگیم این کلمه اینترنت خودش دربردارنده چهانی بودنشه حالاهی کلمه جدید رو میشه، اینترنت قلابی.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    200 4
    بزارید "اینترنت تحمیلی"
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    133 6
    يعني ارتباط با بيرون مسدود ميشه؟ اگر آره كه خيلي شاهكار بزرگيه لذت ببريد از اين ارتباطات!!!
  • بدون نام NL ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    195 5
    آقا ما اینترنت ملی نمی خواهیم. این همه هزینه را صرف آبادی مملکت بکنید نه صرف آزار مردم...
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    171 5
    به نظر من اسم این شبکه اینترانته وقتی شبکه داخلی باشه و به اینترنت بین المللی وصل نباشه میشه اینترانت حالا شما اسمش رو بزارید (شما) یا هر چیز دیگه ایی مثل(جاده - درخت - ماشین و ...) چون کلیت کار اینترانته و با گذاشتن اسم چیزی عوض نمیشه درضمن تو زمانه ایی که همه کشورها دارن ما رو تحریم میکنن ما هم بیکار ننشسته و داریم خودمون خودمون رو تحریم میکنیم
    • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
      23 38
      این ها برکت اند آقا ... شما نمی فهمی !!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
      30 9
      ای ول
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    27 2
    مشکل این ایمیل های ما در سایت ایران چیست که آدرس بار اکسپلورر همش قرمزه؟!
  • پیام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    91 3
    اقا تورو خدا دست از سر این اینترنت بردارین ما همین یک دلخوشی رو داریم .وضعیت عمران تو این ممکت هزارو صد تا مشکل داره به اونجا برسین.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    75 3
    تو رو خدا اینترنت رو از ما نگیرین تنها دوستی که داریم تنها تفریح
  • خلیج فارس IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    5 63
    بعضی از دوستان زود به جوش اومدن! با با برای شما یه روزنه هست که در روز به کاراتون برسین اینقدر نگران نباشید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    75 4
    همه چیمون درست شد رفتیم سراغ اینترنت !!؟؟؟ آقای وزیر جون من بی خیال این مقوله
  • بدون نام US ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    47 0
    "وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش پهناي باند دسترسي به اينترنت بين‌الملل با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات خبر داد." چندي پيش صحبت از افزايش پهناي باد(منتش برسرماست) بدليل پشتيباني كردن از از اينترنت افغانستان بود(بكام ديگران)! درضمن جناب وزير خوب يادگرفته اند با الفاظ بازي كنند.همچون ديگر مسئولين گرامي!همين اينترنت را حفظش كنيد پهناي باند واينترنت داخلي بماند.
  • بابک US ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    50 1
    کلمه اینترنت یعنی جهانی و ارتباط با همه دنیا اینترنت که داخلی نمیشه!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    58 0
    لااقل یه سیستم عامل ملی درست می کردید که مجبور نباشیم ویندوز دزدی استفاده کنیم. یک آفیس ملی درست می کردید که مجبور نباشیم از آفیس دزدی استفاده کنیم و...
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      2 0
      آخ گفتی..... نکنه اونا هم نا امنه :)))))))
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    9 17
    در زبان انگلیسی که مخفف نویسی حتی در رسمی ترین اسامی و مطالب خیلی رایج است مانند usa,bbc از اول حروف استفاده میگردد انهم حروف جدا ازهم .اما در زبان فارسی وقتی استفاده میشود که از ترکیب انها یک معنی بدست اید و بدین جهت حروف را جدا نمی اورند. مانند همین کلمه شما که از حروف ش م ا از اول حروف کلمات شبکه ملی ایران بدست امده است.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    12 1
    بیشتر کشورهای پیشرفته یک شبکه ملی، علاوه بر اینترنت(که شبکه جهانی هست) دارند.و سرعت "اینترنت" کشورهای مختلف رو می تونید با سرچ کردن پیدا کنید. توجه داشته باشیداساساً اصطلاح "اینترنت ملی" از ریشه غلط هست و هیچ معنی نداره.حالا به این اعداد هم توجه کنید: مثلا کره جنوبی دارای یک شبکه ملی هست با سرعت 2گیگابیت بر ثانیه! احتمالا! ما نمی تونیم تصورش کنیم! حالا این شبکه داخلی رو شما درستش کنید.دستتون درد نکنه واقعا. فقط بدونید که :1-باید سرعتش لا اقل نصف کشورهای منطقه خودمون باشه! 2-به خدا تو هیچ جی دنیا شبکه ملی ربطی به اینترنت نداره.هرکدوم کار خودشون رئ باید انجام بدن.مسئولین عزیزم! تورو خدا یک نگاهی به همین کشورهای منطقه بیاندازید.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      17 0
      موضوع داشتن اینترانت ملی نیست. بهترین هم داشته باشیم. موضوع اینه که اینترنت جهانی که مهمترین شبکه در جهان هست را نخواهند با اینترانت ملی محدود کنن. دوست گرامی در اینترنت جهانی هزینه نگهداری یک سایت در دیتاسنترهای خارجی بسیار پایین تر از ایران هست. شما فکر نمی کنم سایت داشته باشی تا بدونی ما چه مشکلاتی داریم. بهترین سرور را ما از کانادا ماهیانه 300 هزار تومان داریم پرداخت میکنیم. در صورتی که اگر در ایران از یک شرکت نا معتبر و غیر رسمی که اصلا هم نمیشه اعتماد کرد بخواهیم بگیریم باید ماهیانه تا 3 میلیون هزینه بدیم. حالا شما داری قصه سرعت را می خوری...عزیزم هیچ سایتی حاضر نیست بیاد رو شبکه ملی.
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    47 1
    پیشنهاد میشه کلا جریان الکتریسیته راقطع کنید وشبکه چراغ نفتی را اجرا کنید
    • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      27 0
      اسمش هم بگذارید چراغ ملی
    • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      12 0
      والا به خدا. چه کاریه حالا برق تولید میکنیم. نفت ملی مونو میسوزونیم! از چاه میکشیم میریزیم تو چراغ!
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    21 0
    فکر میکنم اگه بیاین دم خونه ها و طرح جمع آوری لپ تاپ ها و کامپیوترهای شخصی رو اجرا کنید(مثل جمع آوری ماهواره) هم هزینه اش کمتره هم اینکه ملت علاف نمیشن.
  • حامد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    23 0
    چیو می خوان ببندن؟ اینا که همه ی سایتا رو فیلتر کردن
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    7 0
    اگر این گونه شود من اینترنتم را پس خواهم داد.
  • مهدی 1984 IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    2 1
    سلام چه فرقی میکنه اینترنت یا اینترانت مهم اینکه ما ایرانیها تو همه چی اولیم تو علم 20 ورزش 20 هنر 20 سینما 20 بنظر شما فرقی هم داره باشه یا نباشه حساب کنید با این سرعت چقدر وقت میذاریم الان بهتر شد دیگه بیخیال دنیا ما خودمون خودکفاییم تو خونمون میشینیم تتو یه اتاق از همه جا هم خبر دار میشیم تازه کلی هم فایده داره این اینترانت دیگه لازم نیست بریم خونه دوست وآشنا از همو اتاق میشینیم دور هم خوش میگذرونیم و در مود مسایل جهان صحبت میکنیم با کلی اطلاعات خدا رو شکر بهتر شد دیگه اجنبیا نمیتونن اطلاعات مهم مارو بدوزدن و حساب های پر بانکیمونو خالی کنن یا مارو کلا هک کنن بهتر شد بابا مگه نه ؟
  • رضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    2 1
    به نظر من بد نیست. واسه خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، تماشای آنلاین فیلم، چک کردن حساب بانکی، به اشتراک گذاری فایل ها، ثبت نام در دانشگاه ها و تحصیل و کار بصورت از راه دور و مجازی، خیلی کارها میشه روش انجام داد. البته باید درست و باسلیقه کار کنن. و مهم تر از همه اینکه اینترنت هم سر جاش باقی بمونه. اسمش هم زیاد جالب نیست. «ایرنت» جالب تره. مخفف Iranians Network به معنی شبکه ایرانیان. خودم انتخابش کردم! موفق باشید.
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    8 0
    ....به نظر من اینترنتو خونگی کنید بهتره! یعنی برای اطلاعات ثبت نام کنیم بعد دولت بعد از چند روز بیاد خودش هر چی صلاح دید برای ما بفرسته.اونم تو سی دی.مثلا مینوسی خبر اختلاس 3000 میلیارد تومنی؟ بعد از یکماه جواب میاد که مسئله کلا فیصله پیدا کرده...
  • بهروز IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    0 1
    خیلی خوبه .بعدا اینها که مخالفن میگن خوبه ,موفق باشین
  • R0otkit303 IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    2 1
    خب اینم یجورش دیگه ، بعد از نت ملی که همه پورتها رو بستن و یه ون کشوری تشکیل دادن میان میگن خب آقایون و خانمها و تمامی کاربران اینترنت کسانی که میخوانن از آرپانت ، نت جهانی استفاده کنند هزینه آرت های پهنای باند تغییر کرده و از مثلا با سرعت 128 که 14 هزارتومان میشه 28 هزارتومان و نت ملی میشه 10 هزارتومان . اینم یه جور کاسبیه دیگه ... و الا چه مفهومی داره نت جهانی رو بلوک کنند و نت ملی رو راه بندازند . ؟؟؟ تمامی دانشجویان و محققان و کسانی که عضوی از خانوادشون اونوره تنها دلخوشی و ارتباطشون چه از لحاظ اطلاعات علمی و ارتباطات با خانواده همین نت جهانیه ....... ایران تو شبکه محلی مشکل داره میخواد یه شبکه گسترده بزنه .... دیتا بیسش کجابود ؟؟؟
  • اقای ایکس IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    2 1
    بسیار طرح مزخرف و مضحکی است....مسئولین بجای دادن این طرح ها و به باد دادن سرمایه های مردم بینوا به فکر اوضاع مملکت باشن...همینطور به فکر رتبه ی آخر اینترنت ایران...این طرح هم اجرا بشه که آرزو میکنم نشه ازته جدول پرت میشیم بیرون.....مسئولین عزیز لطفا این طرح ها رو برای خودتون نگه دارین.
  • الهام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    3 1
    خیلی بیکارین به خدا.ایران چه سایت با ارزشی داره که میخواین ایرانیش کنید.میریم یه مطلب خارجی میخونیم کلی اطلاعات پیدا میکنیم.اگه اینترنت رو هم ازمون بگیرین کلا ما جوونا هم بیخیال ایران میشیم.به حد کافی تو فشار هستیم شماها دیگه دست از سرمون بردارین.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    4 0
    انشا الله آقامون امام زمان علیه سلام بیادو یه اینترنت چندمیلیون ترابایت بر ثانیه راه بندازه ما هم از این بدبختی نجات پیدا کنیم
  • حميدرضا IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
    0 0
    ساليان سال است كه در مملكت عزيز ما عنصري بنام موازي سازي حاكم است اين يكي هم روش . ولي واقعا شايد از نظر امنيتي وجود چنين امكاناتي در مملكت براي انجام برخي امور ضروري به نظر رسيده است كه دست اندر كاران را به اين امر واداشته است . به هر حال انشاا..كه خير است و اين موضوع هيچ ارتباتي به اينتر نت بين المللي نخواهد داشت .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    0 0
    اگه منظورتون اینه که ما از اینترنت ملی استفاده کنیم که از اینترنت بین المللی استفاده نکنیم یعنی به عبارتی مثل اینکه از صدا و سیما به جای شبکه های ماهواره ای استفاده کنیم باید بگم اشتباه می کنید همیشه نابینا یه راهی واسه رفتن پیدا میکنه حتی اگه لازم باشه یه چشم مصنوعی اختراع کنه.تمکنولوژی های نو ظهوری میاد که همه پولای ما که صرف آنتی اینترنت شده رو به باد میده و از اول باید یه عالمعه دایناسور بمیرن تا ما نفت داشته باشبم بفروشیم دوباره انتی اون جدیده رو بخریم(بسازیم) و همینطور تکنولوژی های جدید و بازهم دایناسور.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    0 0
    راستی در ادامه دایناسور : میشه بگین من اگه اینترنت ملی شد از کجا nexus جدیدو دانلود کنم. nexus:=یکی از هزاران نرم افزار پلاگین قابل استفاده در نرم افزارهای آهنگسازی دیگر قابل توجه این نرم افزارها توسط صدها شرکت مختلف با هزینه هنگفت بودجه تحقیقاتی و طی سالین سال کسب تجربه ساخته میشه به عبارتی ما صد سال دیگم نمیتونیم اونارو بسازیم و به یه عبارت دیگر ما از علم استفاده میکنیم که علم رو بسط بدیم ما از اول نمیریم الکل و پنی سیلین رو اختراع کنیم