تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات ایران با 1+5 ادامه دارد.

سیدصادق روحانی: در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری چه در داخل کشور و چه در خارج برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفته است. یک هفته پس از سفر داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه به ایران علی لاریجانی رییس مجلس به ترکیه رفت . بحث کیلدی در هردوی این سفرها ، موضوع ادامه مذاکرات و تعیین محل و زمان مذاکرات میان ایران و 1+5 بود. پیش از آن نیز خبر نامه‌نگاری‌های کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسانه ای شد. روز گذشته نیز صالحی اعلام کرد که  بزودی مذاکرات ایران و 1+5 انجام خواهد شد( ایــــــنــــــجــــــا).
امروز نیز وزیر امور خارجه به ترکیه رفته است. در همین حال علی باقری معاون سعید جلیلی نیز به مسکو سفر کرده است. (ایـــنــــجـــــا) سفر باقری به مسکو موضوعی بود که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس خبری خود نیز به آن اشاره کرد و گفت: مذاکرات با طرف ایرانی جریان خواهد داشت. تماس و رایزنی میان پایتخت های اروپایی برای آغاز مذاکرات گروه 1+5 با ایران ادامه دارد.
لاوروف همچنین اعلام کرد که مسکو با تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران مخالف است و آن را مانع ازسرگیری مذاکرات این کشور و گروه 1+5 می داند. وی تاکید کرد که طرفدار تحریم های یکجانبه علیه ایران نیستیم و معتقدیم این اقدامات هیچ وجه مشترکی با نظام منع گسترش سلاح هسته ای ندارد. مضاف بر اینکه دلیلی برای اعمال تحریم های جدید وجود ندارد و امکان افزایش تحریم با موضوع برنامه هسته ای ایران از بین رفته است.
وزیر امورخارجه روسیه همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: معتقدیم این تحریم ها تاثیری جدی بر زندگی مردم می گذارد.
به گفته وی، امید برای ازسرگیری مذاکرات تهران و گروه 1+5 وجود دارد، ولی برخی عوامل در ماه های اخیر مانع آغاز این گفت و گوها شده است.
این مذاکرات درحالی انجام می‌پذیرد که هیاتی از آژانس به ریاست هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل آژانس قرار است به زودی به تهران سفر کند. علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز خوشبینی درباره سفر تیم آژانس به ایران این سفر را نشان دهنده " اراده‌ ایران برای همکاری و تعامل با آژانس به شکلی سازنده و شفاف " خواند.
سلطانیه که با رویترز گفت و گو می کرد در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده است درباره پرسش‌های مربوط به ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود گفت‌وگو کند، اظهار کرد: ما آماده مذاکره درباره هر مساله‌ای که آژانس تمایل به مذاکره درباره‌اش داشته باشد، البته در چارچوب اختیارات، آن هستیم. من در این باره خوشبینم که نشستی سازنده، حرفه‌ای و فنی خواهیم داشت.
وی اشاره‌ای نکرد که کدام یک از مقامات ایرانی در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این باره اظهارنظری نکرده است. به گفته وی، مذاکرات با تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است به تهران سفر کند، با هدف " رفع ابهامات و خاتمه دادن به این روندی که به نظر بی‌انتها می‌رسد" انجام می‌گیرد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194737

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =