۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳

" افتضاحی دیگر درعرصه بازیگران سینما / لیلا حاتمی: نمایش صحنه‌های خصوصی بدون سانسور برای من لذت بخش است"

این روتیتر و تیتر خبری است منتشر شده در خبرگزاری ای که همواره منادی اخلاق وحفظ ارزش های اسلامی بوده است. اما وقتی به حرف های خانم لیلا حاتمی به عنوان عضو هیئت داوران در جشنواره فیلم مراکش مراجعه کنید و حرف های او را بخوانید، خواهید دید که او چنین گفته است:" جامعه‌ای که دینش اسلام است و آن قدر انعطاف دارد که می‌تواند داخل سالن سینمایی‌اش فیلمی نشان داده شود که دارای صحنه‌های خصوصی‌تر است ، انعطاف در این جامعه اسلامی برای من خوشایند است. این موجب حسودی من نمی‌شود. وقتی این چندگانگی فرهنگ‌ها و عقاید متفاوت را در یک بستر اسلامی مشاهده می‌کنیم، بلکه این انعطاف بسیار برایم لذت بخش است."
حالا شما قضاوت کنید بینید آیا ازاین سخنان، آنچنان مفهومی که تیتر خبرگزاری ارزشی ما بهره گرفته، به ذهن می آید؟
مجزا از تحلیل و نقد و بررسی این سخن هنرمند کشورمان ، و بی آنکه بخواهیم درباره حد و حدود این آزادی و انعطاف اجتماعی و فرهنگی سخن بگوییم، موضوع این است که جان کلام خانم لیلا حاتمی مبتنی بر این است که برای او چندگانگی و انعطاف فرهنگی در جامعه اسلامی لذت بخش است. در حالی که خبرخبرگزاری به اصطلاح ارزش گرای کشورمان، چنان تیتر زده که انگار برای خانم حاتمی، بی عفتی و بی مبالاتی و دیدن صحنه های سکس لذت بخش است! گذشته از اینکه کلمه "بدون سانسور" اصلا در جمله های گوینده نبوده و معلوم نیست خبرنگار این کلمه را از کجا وارد تیتر کرده است!
حال باید پرسید کدام اخلاق اسلامی و کدام ارزش مداری به خبرنگار و دبیر و سردبیر این رسانه ی ارزشگرا اجازه داده تا چنین تیتری برای هنرمندی که در جامعه مورد توجه عمومی است، استفاده کند؟
آیا این خبرمصداق دو رذیله اخلاقی افتراء و بهتان نیست و آیا افتراء و بهتان در اخلاق اسلامی گناه کبیره نیست؟ آیا در اخلاق اسلامی، هر زمان سخنی را به کسی نسبت دهید که او چنان نگفته باشد، دچارحرام نشده ایم؟ بر اساس کدام سیره و کدام روش منبعث از دین چنین اطلاع رسانی مجاز شمرده می شود؟ تیتر منتسب به این هنرمند قطعا از نگاه اخلاق اسلامی هم درحکم افتراء و هم درحکم بهتان است.
حال باید از جماعت ارزشگرایان پرسید که آیا آیات درباره بهتان - به معنای حرفی که به کسی نسبت داده می شود به نحوی که آن حرف با آبرو و حیثیت آن شخص بازی کند- خوانده اید تا بدانید که این تیتر که مصداق بهتان است، 40 بار درقرآن زشت و حرام خوانده شده است.
همچنین در قران "افتراء" به معنای کلامی را – یا تیتر خبری را- از پیش خود بافتن درحالی که درذهن یا زبان او چنین نبوده و آن جمله را به فردی نسبت دادن و متهم ساختن نارواى فرد از روى بدخواهى، انگیزه‌هاى خود خواهانه، حسد، انتقام و غیره، 60 بار در قرآن زشت و حرام عنوان شده است.
شاید حقیقت این باشد که شکل رفتارها و مغز گفتارهای طیف وسیعی از هنرمندان و نویسندگان و روشنفکران دیگراندیش جامعه ما با مغز اندیشه های اسلام - آنگونه که اخلاق و فقه دین می گوید - سازگاری نداشته باشد، اما مگر به زور تحمیل و تکفیر و توهین می توان این شاکله را تغییر داد؟ و مگر دراین سی ساله توانسته ایم با این شیوه ها، رفتارهای دینی را گسترش بدهیم ؟ این سخن نه به معنای کوتاه آمدن از منطق اسلام و فقه و اخلاق متعالی اسلام است و نه ترویج و تبلیغ اباحه گری و خود باختگی. بلکه سخن آن است که رسانه ارزشی و مروجان و مبلغان ارزش ها باید در مقابل طیف دیگراندیش جامعه اسلامی که به هر دلیل همچون آنان نمی اندیشند و رفتار نمی کنند، چگونه برخورد کنند؟ آیا اینگونه اطلاع رسانی به نفع اسلام و ارزش ها و اسلامی سازی جامعه تمام خواهد شد؟ - یا در این سی سال چنین شده است؟ -
درست بنگریم که نتیجه این رفتارها به کجا انجامیده است؟ آیا با اینگونه اطلاع رسانی از طیف های گوناگون جامعه، ما به جذب حداکثری دست یافته یا خواهیم یافت ؟
اگرچه رسیدن به مقاصد سیاسی و قبیله ای و تعصبات فردی، آنچنان جماعتی را کور کرده است که دیگر برای اینان نه دغدغه فرهنگ و هنر و حفظ و جذب حداکثری اهمیت دارد و نه حفظ اخلاق عمومی و حرمت انسانی.
به راستی اینکه دست اندرکاران رسانه مذکور مدام خبر بگذارند که فلان بازیگر و فلان هنرمند با غریبه ای دست داده است یا مدل لباسش مناسب نبوده، چه سوی برای جامعه اسلامی یا جماعت مسلمانان دارد یا چه سوی برای فرهنگ و هنر و هنرمند ما خواهد داشت؟ آنان راه خویش می روند و حاصل این اخبار جز زیر سوال رفتن همین جامعه اسلامی و مدیران و هادیان فرهنگی آن نخواهد بود. به راستی مگر نه آنکه با همین شیوه ها، هویت فرهنگی ما، پاره پاره تر، حرمت ها دریده تر، شخصیت آدم ها به دست طایفه گری و قبیله پروری و گروکشی ها، لکه دارتر خواهد شد و همه اینها به نام اسلام و پشت پوشش و شعارحفظ ارزش های اسلامی انجام می شود. درهرحال می بینیم که این مسیر جز به بد نام کردن ارزش های اسلامی و انزجارعمومی از آن نیانجامیده و نخواهد انجامید؟
شاید این حدیث اندکی هشیارمان کند. پیامبر خدا(ص) در اواخرعمرخود اصحاب را جمع کردند و فرمودند:
" زمانی بر امت من بیاید که اخلاق انسانی از آنان رخت بربندد چنانکه اگر نام یکی را بشنوی بهتر از آن که او را ببینی. یا اگر او را ببینی بهتر از آن است که او را بیازمایی. زشتی های خودشان را به ما نسبت می دهند و به نام خوبی ، بدی می کنند. زمانی برسد که از قرآن جز ورقی و رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند. آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از فهم قران و درک اسلام و عمل به اخلاق دورتر باشند...."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    قصد دفاع از چیزی یا کسی ندارم.....اما این خبر ابتدا چند سایت دیگر زدن بعد خبرگزاری فارس زد...
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    دمت گرم آقاي اسدزاده عزيز ولي اينها شعور ندارن چيزايي كه شما نوشتي رو هضم كنن
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    خبرگزارییهایی که سر نمی زنم :1-فارس2-مشرق3-رجانیوز
    • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      100 8
      دقیقا
    • سید ایمان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      105 7
      و البته ایرنا
    • Ali IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      خوب سر نزن ! ما سر می زنیم.
    • محمود IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      33 64
      دوست من اکتفا به یک منبع خبری و یا یک جریان فکری خبری انسان را احمق میکند همه جا برو و سر بزن
    • بهزاد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      34 2
      بولتن رو اضافه کن
  • مسعودی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    تشکر از نگاه دقیق و نقد مصلحانه شما
  • محسن IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    131 5
    در جواب این بی نام که گفته قبل از فارس جاهای دیگه زدن، مهم خبر نیست مهم تیتر خبرگزاری فارسه که واقعا تاسف آوره . چه کنیم با این همه بی اخلاقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    95 2
    خيلي وقته بعضي ها اخلاق رو بوسيدن گذاشتن كنار و در واقع هدف براشون وسيله رو توجيح مي كند و متاسفانه اينها خود را مسلمان هم مي دانند!!!!!!!!!!!!!!
  • امیررضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    74 8
    متاسفانه این رسانه های معلوم الحال با این کار ها سعی در تخریب هنرمندان و چهره های محبوب دارند و مردم عادی هم در اغلب موارد فریب این ترفند های ژورنالیستی را می خورند.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    90 5
    منشا اين دل دردها رو بايد از جايزه اي كه به اصغر فرهادي دادن جستجو كرد كه با هيچ چاي نبات و عرق نعنايي تسكين داده نميشه !!
  • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    41 8
    الافتراء اشد من الزنا
    • حسین IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      12 18
      الافترا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یا الغیبت اشد من الزنا؟ لااقل حدیث رو عین خودش بنویسیم.فکر کنم بهتره نه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    50 5
    هدف وسیله رو توجیه می کنه واسه این جماعت. تهمت، افترا، بهتان؟ اینا که چیزی نیست. برای مثلا نجات جامعه و پالایش فکریش دست به کارای دیگه هم می شه زد!
  • بدون نام GB ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    39 7
    به راستي آنچه اسلام به ما مي آموزد آن است كه مسلمان ممكن است هر گناهي حتي زنا مرتكب شود اما هرگز دروغ نمي گويد.
  • محسن IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    38 4
    ممنون از شما با قلم شیوا و بی تعارفتان.من هم به عنوان یک انسان ، واقعا دلم برای دین و به ویژه اسلام می سوزه که این روزها مظلوم واقع شده و سخت ترین دورانش را سپری می کند! چگونه می توان از این دوره برادرکشی و دیگر کشی به سلامت عبور کرد؟ یا مهدی ادرکنا،عجل علی ظهورک.
  • عزیز IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    49 4
    دروغ گویی و اتهام زنی این روز ها فضیلت است و برخی برایش رقابت می کنند
  • بدون نام US ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    46 3
    بعضی وقتها فکر میکنم اگه همین چند نفری که هنوز هستن بخشی از حرف دل ما رو تو بعضی رسانه ها بزنن نبودن، دلم از غصه میترکید!!
  • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    36 3
    کاش همه مثل شما یه ذره وجدان وانصاف و دین و اخلاق و...داشتند
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    34 4
    واقعا فکر می کنید اینا عقل هم دارند ؟ میتونند مسایل رو از هم تمیز بدن؟ هنر رو میفهمند ؟ بعید میدونم
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    39 4
    این سایتها و گردانندگان آنها تنها و تنها قصد نابود کردن فرهنگ و هنر ایرانی را دارند ، درود بر شما که هویت آنها را افشاء میکنید و خوانندگان خود را آگاهی میدهید .
  • محمدرضا IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    6 74
    باشه. حر شما درست. این خبرگزاری ها همه عوضی و دروغگو و کلاش. اما میشه لطف کنید و نظرتان را درباره وضعیت اعتقادی و ارزشی سینماگران بفرمایید؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      67 6
      وضعیت اعتقادی هنرمندان به شما چه؟ تفتیش عقاید میکنی؟ تازه اونها هرگز مثل این خبرگزاری هم اعتقادشان به دروغ و تهمت و افترا رو اینجوری فریاد نزدن! حداقل میدونیم به دروغ اعتقادی ندارن! همین بسه
    • حسین IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      40 3
      شما بیشتر از اینکه نگران وضعیت اعتقادی سینماگرا ها باشید نگران وضعیت اعتقادی برادرای ارزشیت باشی حاجی که... دیگه خودت داری میبنی این هم یکی از نمونه هاش هست
  • بدون نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    55 4
    همه اش تقصیر آقای فرهادی است!!! بیکاری آقای فرهادی؟؟ یه فیلم بساز که همه هنرپیشه هاش مرد باشن برادر من!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    46 4
    راستش وفتی این مطلب رو در خبرگزاری که ازش منزجرم دیدم خیلی غصه خوردم. ولی الان با دیدن این مطلب دلم آروم تر شد. مرسی از مطلب خوب تان امیدوارم آقایون بشنوند.... (البته ناامیدم)
  • علي IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    54 3
    خوبه خودتون ميگين خبرگزاري فارس كه اينم يه چيزي تو مايه هاي كيهانه ديگه اونوقت از اينا اخلاق و معرفت و صداقت و ..... انتظار دارين؟؟؟؟ اب تو هاون ميكوبين به خودتون فشار نيارين بابا
  • سیاوش US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    47 3
    درود بر شرفت ... این خبرگزاری ها با اینگونه تیترها دنبال جلب توجه هستن ... واقعا باید تاسف خورد ...
  • ناشناس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    37 2
    با تشکر از آقای اسدزاده و نگاه دقیق وحساس به ابعاد اخباری که ماهیتا" برای فتنه و آشوب در جامعه تیتر زده میشوند .
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    33 2
    چند روز پيش همين خبرگزاري مورد اشاره شما، برهنه شدن! بازيگري را تيتر كرد، خدا مي داند چه تعداد كاربر اينترنت رفتند اسم اين بازيگر را سرچ كردند و به حرام افتادند. به اين دوستان بايد يادآوري كرد كه جرم انتشار گناه بيش‌تر از ارتكاب به گناه است.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    39 3
    " زمانی بر امت من بیاید که اخلاق انسانی از آنان رخت بربندد چنانکه اگر نام یکی را بشنوی بهتر از آن که او را ببینی. یا اگر او را ببینی بهتر از آن است که او را بیازمایی. زشتی های خودشان را به ما نسبت می دهند و به نام خوبی ، بدی می کنند. زمانی برسد که از قرآن جز ورقی و رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند. آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از فهم قران و درک اسلام و عمل به اخلاق دورتر باشند...." این فرمایش پیامبر(جانم فدایشان) را باید بارها و بارها خواند.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 44
    حال باید از جماعت ارزشگرایان پرسید که آیا آیات درباره بهتان - به معنای حرفی که به کسی نسبت داده می شود مطلب بالا یک خط از مطالب شماست آقای اسدزاده آیا شما با این جمله نمی خواهید همه ارزشگرایان را زیر سئوال ببرید و آیا این خود تهمت نیست؟
  • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    21 2
    جای شما در کمیسیون فرهنگی مجلس خالی است. کاش کاندیدای مجلس می شدید. چون چنین نگاهی در نبود عماد افروغ در کمیسیون فرهنگی مجلس جایش خالی شده.
  • صدرا GB ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    29 3
    آفرین به شما آقای اسدزاده با این جواب زیبایتان. این خبرگذاری ها از یه جای دیگه میسوزند و چون از این هنرمندهای پر افتخار و مردمی چیزی ندارند میخواهند با دروغ چهره اونها رو زشت جلوه بدهند.
  • حمید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    31 5
    به خدا که بویی از مسلمانی نبردیم.
  • ابهری IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    32 3
    اینو نوشته چون خانم حاتمی هم بازیگرفیلم فرهادی بود و هم افتخار هنر ایران که بعنوان داور چندین جشنواره شرکت کرده واقعا چی رو می خوان ثابت کنن با این همه بی ابرویی این همه تهمت. بخدا قسم این سایت بهترین سایتی هست که تا به امروز دیدم چون افتخار ایران براش افتخار است و نظر و ایده هه خواننده ها رو در نوع خبردهی درنظر می گیره و خوشحالی عده ای خاص براش مهم نیست که به نفع اونا خبر بزنه همه دست اندرکاران خبرانلاین زنده باشید.
  • وحید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    47 1
    انصافا تو این وضعیت که تو دو ماه سکه رو دو برابر کردین و 30000000000000 و فاتحه ریال رو هم که خوندین، این هم تورم، دیگه فارس باید کلا سکوت اختیار کنه سر کی میخاین شیره بمالین اینا همه یک طرف، یه خبرانلاین مونده که انصافا بی طرفه، همه جور خبری رو میزنه، که اونم خوشبختانه چندوقتیه هیچ کدوم از نظرمامو تایید نمیکنه.
    • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      8 2
      ... همه چیزمان به همه جیزمان مربوط است؟
  • حسین IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    13 3
    واقعا نشون دادی که یه مرد واقعی هستی ! و توی مرد! روی این مرد خیلی تاکید دارم ! توی مرد! توی مسلمان! توی ارزشی! که معلوم نیست چقدر فکرت درگیر مسائل خصوصی بوده از این جمله این توهینی را که کردی در اوردی. امیدوارم هنوز اینقدر مرد باشی که متن معذرت خواهیت رو بدی بیرون ! مرد!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    10 3
    واي بر بدكاران! واي!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    25 1
    باز حالا خدا پدرشون رو بیامرزه که حرفهای لیلی حاتمی رو زدن وگرنه معلوم نبود من وشما چه فکر هایی میکردیم مثل بعضی از دوستانمون که حرف سردار اعلائی رو نزدند وبعدش هم گفتن وطن فروش و مناق ضد ولایت وغیره ............ از هرکسی هم که میپرسی میگه نمیدونی چه حرفهایی زده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 36
    آفرین شما منتظز هر بهانه ای هستید تا به ارزش و ارزشی و ارزشگران توهین کنید. آدم و یاده اون بابایی می اندازید که روز به داروخانه میرفت و درخواست میخ می کرد داروخانه دار هم هرچه می گفت اون بابا هم آخرش کارش و میکرد و می رفت حالا شده کارشما !!!!!
  • ترنادو IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    19 1
    من نمی دونم چرا مردم مسلمان کشور عزیز ما چرا بیشترین سرچشون (جستجوی اینترنتی)مربوط شده به برهنه شدن یه نفر یا صحبتای یه خانم دیگه
  • بچه مسلمون IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    19 1
    نگاه بسیار حرفه ای، منطقی و منصفانه از منظر دینی. تشکر می کنم از شما
  • ارش US ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    30 2
    میلیاردها دلار فساد توی سیستم به چشم نمیاد ولی کوچکترین حرکت یک بازیگر هزار بار تیتر میشود .ای خدااااااااااااا..........
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    12 1
    حدا بما رحم کنه
  • بدون نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    29 1
    دیگه بدنام کردن لیلا حاتمی احمقانه ترین کار ممکنه!
  • مختار IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    11 2
    احسنت صحیح است
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    4 0
    من نمیدونم به شما چه ربطی داره