هیئت های مذهبی همواره نقشی کلیدی در فضای سیاسی ایران داشته اند.

رضا الياسي: شاید دلیل اصلی این موضوع را نیز بتوان در اعتقادات دینی و مذهبی مردم ایران جستجو کرد که موجب شده حتی در دوران فعلی نیز هیئت های عزاداری کماکان نقش خود در روند حرکتی نظام، حفظ ثبات سیاسی و ارتقا فرهنگ و دید سیاسی مردم حفظ کنند.
به گزارش خبرآنلاين، کمتر از دو ماه مانده به انتخابات مجلس نهم حال و هوای این هیئت ها باردیگر رنگ و بوی سیاسی گرفته است و به هر محفل مذهبی و عزاداری که پا میگذاری تنور مباحث انتخاباتی داغ است و هیئت ها فعال تر از گذشته به مباحث سیاسی ورود پیدا می کنند و سخنرانان و مداحان از یک سو مردم را به مشارکت در انتخابات و در دیگر سو کاندیداها را به رعایت اخلاق سیاسی و اسلامی دعوت می کنند.
طی روزهای گذشته هیئت های عزاداری به مناسب رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع)برپا بود و این مراسم نیز بهانه ای شد تا بار دیگر سخنرانان و مداحان به مبحث انتخابات نهم مجلس ورود پیدا کنند و مستقیم و غیر مستقیم درباره این انتخابات و اهمیت حساس آن در برهه زمانی فعلی که هجمه ها علیه جمهوری اسلامی در بعد بین المللی افزایش یافته است سخن بگویند و خواستار مشارکت حداکثری مردم برای خنثی کردن این توطئه ها علیه نظام شوند.
در یکی از این مراسم که در هیئت حزب مؤتلفه اسلامی برگزار شد آیت الله احمد خاتمی از اهمیت انتخابات مجلس نهم سخن گفت و تصریح کرد: درباره انتخابات مجلس نهم باید همه تلاش کنیم تا حضور حداکثری مردم را در این دوره از انتخابات رقم بزنیم چرا که حضور ملت در عرصه داخلی و بین المللی بسیار مهم است البته معتقدم در 12 اسفند ماه بار دیگر حماسه 9 دی 88 تکرار می‌شود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که در ایام سوگواری آخر صفر در مراسم های مختلفي درباره انتخابات سخن گفته با بیان اینکه دشمنان می خواهند انتخابات در فضایی نا آرام و همراه با اغتشاش و تشنج برگزار شود، افزود: باید نامزدها دقت کنند تا در عرصه رقابت منافع ملی را در نظر بگیرند.
خاتمی رقابت جدی در انتخابات را امری لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: مسئولان اجرایی و نظارتی باید زمینه رقابت سالم در انتخابات را فراهم کنند و کاندیداها نیز باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و اگر می‌خواهند انتقادی از کاندیدای رقیب داشته باشند باید آن را محترمانه و در چارچوب قانون بیان کنند و از تخریب رقیب خودداری کنند.
وی در مراسم های آخر صفر به موضوع بررسی صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان نیز اشاره کرد و گفت: این مردم هستند که نامزدهای اصلح را انتخاب می کنند، چرا که فقط شورای نگهبان کف صلاحیت ها را تعیین می کند و سقف صلاحیت ها که همان اصلح بودن نامزدها است برعهده مردم است.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند مجلسی در شان نظام اسلامی است که نمایندگان آن نه تنها در شعار که در عمل ولایتمدار باشند.
همچنین در دیگر مراسم عزاداری ایام آخر صفر که در حسينيه امام حسن مجتبي در غرب تهران برگزار شد حاج سعید حدادیان نیز به موضوع انتخابات مجلس نهم اشاره کوتاهی کرد و مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کرد.
وی با بیان این که انقلاب های مردمی کشورهای منطقه و موج بیداری اسلامی هم اکنون به تنیجه رسیده است، تصریح کرد: با توجه به اتفاق های کشورهای منطقه و سقوط دیکتاتورهای مختلف انتخابات مجلس نهم و حضور حداکثری مردم در این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.
حدادیان افزود: جمهوری اسلامی ایران الگوی انقلاب های کشورهای منطقه است و نگاه مردم این کشورها به ایران است و از همین رو انتخابات مجلس نهم باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری نیز در مراسم عزاداری سالروز رحلت پیامبر خاتم که در مسجد علي‌ابن موسي‌الرضا (ع) منطقه 18 تهران برگزار شد، به بررسی اهمیت انتخابات مجلس نهم پرداخت.
روانبخش با بیان این که نوكران داخلي دشمنان اعم از اصلاح‌طلبان و كساني كه فتنه 88 را رقم زدند، انتخابات را تحريم كرده‌اند، افزود: از طرف ديگر با اعمال فشارهاي اقتصادي تلاش دارند كه با ايجاد نارضايتي مشاركت را كم كنند و از آن نتيجه بگيرند كه هر راي كه نيامد متعلق به ما بوده است.
وی با بيان اينكه سيدمحمدخاتمي گفته است اگر مشاركت را به زير 30 درصد برسانيم پيروزيم ولو اينكه نماينده‌اي در مجلس نداشته باشيم، گفت: اما همانگونه كه رهبري فرمودند به رغم خواست دشمنان مردم انتخاباتي دشمن‌شكن برگزار خواهند كرد.
روانبخش با بیان این که ملت ايران ثابت كرده است كه زير بار تحميل نمي‌رود و تحريم‌ها موجب پيشرفت بيشتر ما مي‌شوند، خطاب به مردم گفت: ملت ايران بيدار است، در روز راي‌گيري وضو بگيريد و خالصانه حضور پيدا كنيد؛ قطعا اگر مشاركت بيشتر شود دشمن شكست را احساس خواهد كرد، به كساني كه به مراكز قدرت و ثروت متصل نبوده و وامدار اين و آن نباشد راي دهيد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =