ایسنا نوشت:

صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که متوقف شدن صادرات نفت ایران به کشورهای عضو "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" در راستای تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا باعث افزایش بهای نفت می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی‌که برای "گروه 20" تهیه کرده است، تاکید کرد که متوقف شدن صادرات نفت ایران به کشورهای عضو "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" در راستای تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا موجب افزایش بهای نفت به میزان 20 تا 30 درصد خواهد شد اما با گذشت زمان در نتیجه افزایش صادرات نفت از دیگرکشورهای در حال توسعه، این وضع اندکی تغییر خواهد کرد.

بر اساس محاسبات صندوق بین‌المللی پول، بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران می‌تواند موجب بالا رفتن بیش‌تر بهای نفت شود چون در این‌صورت صادرات نفت از دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز کاهش خواهد یافت.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین خاطرنشان می‌شود: بسته شدن تنگه هرمز به افزایش شدید تنش ژئوپلتیک در جهان منجر می‌شود و این امر نیز بر بازارها فشار وارد خواهد آورد.

وزیران امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل تصمیم گرفتند که واردات نفت از ایران به کشورهای اروپایی و نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کنند.

در عین حال کریستوف مارژری، رییس شرکت نفتی فرانسوی "توتال" معتقد است تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا بر وضع بازار تاثیر جدی نخواهد گذاشت.

وی در حاشیه همایش جهانی اقتصاد به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم نفت ایران در راستای دیگری صادر شود. اگر به قیمت نفت نگاه کنید، می‌بینید که نسبت به تحریم ها واکنش نشان نداده است. بازارها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌های اروپایی دارای تاثیر محسوسی نخواهند بود.

مارژری گفت که توتال خرید نفت ایران را متوقف کرده و پیش‌تر نیز نیز میزان چنین خریدهایی اندک بوده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =