ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه از دیدگاه اسلامی و شرعی درست بوده است ،پس دولت باید به این قضیه توجه داشته باشد و قانونی برای صدور شناسنامه برای فرزندان این افراد تصیوب کند.

بهمن کشاورز رییس اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در میزگردی که در رابطه با تابعیت دوگانه بود می گوید: در تابعیت " خون" رابطه نسبی ملاک قرار می گیرد و در سیستم "خاک" تابعیت محل تولد به طفل داده می‌شود که هر یک از این دو نوع تابعیت دارای اشکالاتی است .
به گفته وی بر اساس ماده ‎ 976قانون مدنی ایران در برخی موارد سیستم خون و در برخی دیگر سیتم خاک اعمال شده، اما قاعده اصلی بر اساس خون است. طبق بند دو ماده ‎ 976قانون مدنی که سیستم خون تابعیت پدر ملاک است ، بنابراین مشکلات عدیده‌ای مانند نداشتتن شناسنامه، محرومیت از تحصیل و محرومیت مالکیت به ارث و مشکلات هویتی برای اطفالی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند به وجود آمده است .و چون در قانون مدنی به این موضوع اشاره نشده باید در قانون گذاری به این موضوع پرداخت.
کشاورز تاکید می کند: اما حتما باید ضوابطی گذاشته شود که اعطای تابعیت به بچه ها به گونه ای باشد که به پدران تسری نیابد و اگر مادر ایرانی بود بتواند برای فرزندانش شناسنامه ایرانی بگیرد.
متن کامل این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید:
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    2 3
    یعنی افاغنه ای که مدتی به ایران می لیند دخترکی را از فقر عقد کرده و سپس با چند بچه رها کرده و میروند کار درستی انجام میدهند؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    0 2
    از نظر شرع و قانون که ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه که مسلم مشکلی نداره،در حالت عادی هم کاملا درسته. اما با وضعیت همسایه های کشور ما !!!!!!!!!!(بیشتر زنان با مردان اتباع افغانی ازدواج میکنند )یعنی چی خر بیارو باقالی بار کن