احمد پورنجاتی وضعیت اصلاح‌طلبی را نه نامطلوب بلکه وضعیت مطلوبی می‌داند که در واقع به سود اصلاح‌طلبان تمام شده و نفوذ اجتماعی آنها را چندین برابر کرده است.

احمد پورنجاتی تحولات اخیر را فارغ از حواشی آن بسیار مبارک می‌داند چون سبب شده که جریانات سیاسی و حتی نهادهایی که وظیفه سیاست‌ورزی را در «رزومه» کاری خود ندارند بسیار صریح‌تر، آشکارتر و شفاف‌تر در عرصه سیاسی ظاهر شوند.

پورنجاتی دوران قطب‌بندی سیاسی اصلاح‌طلب اصولگرا را پایان یافته می‌داند و تصریح می‌کند که در حال‌حاضر قطب‌بندی اصلاع‌طلب و بنیادگرا در حال شکل‌گیری است. وی تلاش یک جریان سیاسی را برای حفظ اصلاح‌طلبان غیرممکن می‌داند و معتقد است که حذف این جریان امکان‌پذیر نیست چون ریشه در بطن جامعه دارد. وی که از مشاوران ارشد میرحسین موسوی در انتخابات بود در عین حال اصلاح‌طلبان را پس از حوادث اخیر به بازاندیشی در شیوه‌ها و استراتژی فراخواند.

وی در مورد جایگاه اصلاح طلبان می گوید:من پیشاپیش بگویم که اصلاً اعتقاد ندارم که وضعیت اصلاح‌طلبان وضعیت خوبی نیست، حداقل وضعیت اصلاح‌طلبی وضعیت خیلی خوبی است چون در سؤال شما داوری در مورد اصلاح‌طلبان بود ضروری دانستم که این نکته را به عنوان مقدمه یادآوری کنم. در حال‌حاضر نه وضعیت اصلاح‌طلبان بلکه به طور کلی عرصه سیاسی در ایران بعد از تحولات اخیر متأثر از پیامدهای مهمی بوده که در همه طرف‌های قضیه تأثیر عمیق و کم‌ سابقه‌ای بر جای گذاشته است.

وآن شفاف‌سازی و آشکارسازی طبیعت درونی و گستره پایگاه اجتماعی طیف‌بندی‌های مختلف جناح‌های سیاسی کشور است یعنی به اندازه سال‌ها فعالیت و کنش سیاسی و اجتماعی طرف‌های مختلف خود را از پرده برون افکندند که در مورد جریان اصلاح‌طلب و رقبای آن و هم خود جامعه و هم حاکمیت و هم خود نظام صدق می‌کند که من این امر را بسیار مبارک می‌دانم چرا که به سود پیشبرد تحولات رو به جلوی ایران است. اینکه آیا این مسئله تدبیر شده بود یا خیر، مسئله‌ای جداست. پیامد دوم که بسیار مهم و از جهتی ناخوشایند بود آفتابی شدن قدرت‌های سیاسی حاشیه‌نشین در سازمان‌هایی که وظیفه سیاسی رسمی نداشتند بود


او در مورد حذف جریانات اصلاح طلب معتقد است که ،نه تنها حاکیمت بلکه هرکس از موضع آینده نگرانه و حفظ نظام بخواهد برخورد کند که قطعاً باید اینگونه باشد و هرکسی که کمترین اطلاعی از ماهیت تحولات سیاسی نداشته باشد، باید بداند حذف جریان اصلاحات ممکن نیست. نه به این دلیل که از قدرت خاصی برخوردار است بلکه چون یک خواست عظیم اجتماعی را نمایندگی می‌کند بنابراین حذف اصلاحات امکان‌پذیر نیست البته در یک جمله معترضه باید گفت حذف رقیب جریان اصلاحات نیز ممکن نمی‌باشد. به هر حال این واقعیتی است که در یک فضای طبیعی تفاوت دیدگاه‌ها، جامعه الگوهای مختلفی را درنظر قرار می‌دهد تا بتواند اهداف کشور را پیش ببرد.

متن کامل این گفتگو را با عنوان در انتخابات اخیر ، کانون‌های پشت پرده هم روی صحنه آمدند بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =