با رای امروز نمایندگان، نامزدهای انتخابات مجلس نمی​توانند از شمارش آرای خود در هر صندوق، کسب اطلاع کنند.

نسرین وزیری: چندی پیش طرحی از سوی مصطفی کواکبیان نماینده سمنان ارائه شده بود که بر اساس آن هر نامزد انتخابات مجلس می​توانست 24 ساعت پس از شمارش آرا، کپی صورت جلسه شمارش آرا را مطالبه کند.
اما مرتضوی نماینده وزارت کشور در جلسه کمیسیون شوراها و امنیت داخلی مجلس با این طرح مخالفت کرده و گفته بود در شهرهایی همچون تهران که بیش از 2000 شعبه اخذ رای وجود دارد، امکان پذیر نیست و این کار روند انتخابات را مختل کرده یا با کندی مواجه می کند. اما می توان آن را روی سایتی قرار داد تا نامزدها با مراجعه به آن، پرینت مورد تقاضای خود را بگیرند.
این استدلال را کمیسیون شوراها و امنیت داخلی پذیرفته بود و با این توجیه که تصویب نهایی این طرح به انتخابات مجلس نهم نخواهد رسید، این طرح را رد کرده بود. اما نمایندگان طراح به این رای اعتراض کردند. علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری یکی از آنها بود که گفت: همه ما می دانیم که عملا امکان حضور نمایندگانی از هر کاندیدا بر سر صندوق​های رای وجود ندارد و نمی توان نظارت جامع داشت. مضاف بر اینکه سایت مورد ادعای نماینده وزارت کشور اصلا در قانون نیامده و وزارت کشور می تواند آن را اجرا نکند.
او که می​گفت این کمیسیون بدون بررسی دقیق طرح، آن را رد کرده​اند؛ ادامه داد: چنانچه پرینت شمارش آرا به نامزدها داده شود، تعداد اعتراض​های انتخاباتی کاهش می​یابد نه اینکه روند انتخابات مختل شود. این حق طبیعی و اجتماعی و سیاسی هر نامزد است که بداند در هر شعبه چقدر رای داشته است.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم که از طراحان این طرح بود، به ردش در کمیسیون شوراها اعتراض کرد و افزود: اگرچه نمایندگانی از هر دو فراکسیون اصلاح طلب و اصولگرا این طرح راامضا کرده بودند اما کمیسیون شوراها آن را جناحی دانسته است. یکی از اعضای این کمیسوین به من گفته است که این طرح مشکلی ندارد ولی چون من آن را ارائه داده​ام، نباید مصوب شود!! این استدلال جالبی است که آقایان مطرح می کنند.
وی افزود: اگرچه ممکن است اجرای این طرح در کلان شهرهایی همچون تهران مشکل باشد اما از آنجا که وزارت کشور قصد برگزاری انتخابات به شکل یارانه​ای را دارد، این کار غیرممکن نخواهد بود. اجرای این طرح می تواند هرگونه شائبه​ای را مرتفع کند. کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم اخیرا اعلام کردند گاهی تخلفاتی شده و می​شود و لازم است که مرتفع شود. این طرح منجر به اعتمادسازی بیشتر در میان مردم می​شود.                                                                                                                                                                                                   
اما محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا که می گفت مجری انتخابات هم بوده است، از موضعی هماهنگ با وزارت کشور این طرح را اجرایی ندانست. وی با بیان اینکه هر نامزد می​تواند در تمامی شعبه​های اخذ رای نماینده داشته باشد، ادامه داد: در برگزاری انتخابات، در هر شعبه 20 تا 25 نفر ناظر بر صندوق هستند. از نماینده کاندیداها گرفته تا نمایندگان فرمانداری و هیات نظارت و بازرس و ...نهایتا هم پنج نسخه از شمارش آرا در اختیار هیات​های اجرایی و نظارت، نیروی انتظامی، بازرسین و شورای نگهبان قرار می​گیرد. از این رو ضرورتی ندارد که این نتایج در اختیار نامزدها قرار بگیرد.
به گفته وی، ارائه چنین اطلاعاتی به نامزدها امری زمان بر است و حدود 20 روز طول می​کشد.
نوروزی نماینده پاکدشت و از اعضای کمیسیون شوراها هم در دفاع از نظر کمیسیون متبوعش در رد این طرح از نظارت استصوابی شورای نگهبان سخن گفت که قابل اعتماد است و نباید کسی در نظرنهایی این شورا به عنوان فصل الخطاب نهایی تشکیک کند. به زعم وی با اینگونه طرح​ها اساس انتخابات زیر سوال می​رود و سلامت انتخابات نادیده گرفته می​شود. با این کارها برخی می خواهند مقابل رقبای پیروز خود مانع تراشی کرده و اذهان عمومی را دچار خدشه کنند. برای اینکه راه سوء استفاده مفسران و خبرگزاری های خارجی و معاندان نظام بسته شود، نباید به چنین طرحی رای داد.
نهایتا تریبون به نماینده دولت سپرده شد تا از اجرایی نبودن چنین طرحی سخن بگوید. او نیز اظهار داشت: اگر قرار باشد گزارش شمارش آرای هر صندوق را به نامزدها بدهیم، کار اضافه​ای برای وزارت کشور تدوین می شود که امکان اجرایش وجود ندارد. اما قول می دهم که امکان ارائه آن در سایت​های مخصوص وجود دارد.
به گفته وی، تصویب چنین طرحی برای نامزدهای انتخابات​های گذشته نیز حق ایجاد می کند و وزارت کشور این کار را صلاح نمی داند.
ابراهیمی نماینده دولت با بیان اینکه همه نامزدها می​توانند نمایندگانی را بر سر همه صندوق​ها داشته باشند تا هرگونه شائبه تخلفی از میان برود، خاطرنشان کرد: تعداد آرای همه نامزدها هر بار بعد از انتخابات به آنها ارائه می​شود. از این رو ضرورتی برای قانونگذاری جدید وجود ندارد. کما اینکه کمیسیون شوراها، مرکز پژوهش ها و معاونت ریاست جمهوری نیز با آن مخالف هستند.
نهایتا این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد و با رای مخالف نمایندگان این طرح رد شد. پس از ارائه رای نمایندگان باهنر نایب رئیس مجلس گفت که اگر هم این طرح تصویب می​شد، بررسی نهایی آن به این دوره از انتخابات نمی​رسید. اما ا زوزارت کشور می خواهیم که برای افزایش شفافیت انتخابات، این امکان را برای نامزدها فراهم کنند تا با مراجعه به سایت مشخصی از شمارش آرای خود اطمینان حاصل کنند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =