در حالی ‌است که پرستاران با شرایط نامناسبی حین خدمت روبه‌رو هستند.

سپیده سعیدی: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش از این در راستای بهبود وضعیت کار پرستاران اقدام به مطرح کردن لایحه‌ای با عنوان طرح افزایش بهره‌وری پرسنل بالینی نظام‌پزشکی کرده بود که البته تاکنون این لایحه در دست اقدام هنوز بی‌نتیجه مانده است و گویا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرصتی برای پرداختن به آن پیدا نکرده است. این در حالی ‌است که پرستاران با شرایط نامناسبی حین خدمت روبه‌رو هستند و در بسیاری از مواقع این نابسامانی‌ها به بیماری آنها می‌انجامد. دکتر شاهرخ رامین عضو و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این خبر که مدتهاست که در این لایحه به دنبال شرایط بهتری برای پرستاران هستیم اضافه می‌کند که در حال حاضر پرستاران در کشور ما در شرایط بسیار دشواری به بیماران خدمت می‌کنند و به معنای واقعی از جان گذشته هستند.

 آقای دکتر مدتها از ابلاغ لایحه در صحن علنی گذشته است و این لایحه پرستاران را بسیار امیدوار کرده بود اما هنوز خبری از اجرای آن نیست. چرا؟
طرح افزایش بهره‌وری پرسنل بالینی نظام سلامت را پیش از این با همکاری و همفکری مسئولان مرتبط در وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری تدوین کرده‌ایم. این طرح بعد از اعلام به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و شورای نگهبان هم به آن بدون مطرح کردن ایرادی رأی مثبت داد. در حال حاضر وزارت بهداشت باید این طرح را اجرایی کند. اما این اتفاق نیفتاده است.

مجلس پیگیر نیست، که چرا اجرا نشده است؟
 باید به این موضوع رسیدگی کنیم. اما مجلس قانونگذار است نه مجری! اجرای قوانین وظیفه وزارتخانه است و دولت.

 در این طرح چه تسهیلاتی برای پرستاران در نظر گرفته شده است؟
 در این طرح یک ماه مرخصی اضافه برای پرستارانی که در بخش روانی و سوختگی مشغول هستند در نظر گرفته شده است این شغل از جمله مشاغل سخت است اما کار در چنین فضاهایی سخت‌تر است و پرستاران در هر سال نیاز به مرخصی بیشتری برای تمدد انرژی و اعصاب دارند. یکی دیگر از امکاناتی که در این طرح برای پرستاران در نظر گرفته شده است آن است که در ساعات عصر و شب پرستاران یک‌ونیم برابر حقوق و مزایا دریافت می‌دارند واقداماتی از این قبیل.

 با این طرح مشکلات پرستاران کاهش می‌یابد؟
باید اعتراف کنم که متأسفانه آنقدر مشکلات پرستاران در کشور ما زیاد است که این لوایح تنها می‌تواند مرحمی موقت برای آنها باشد. ما هم برای این در مجلس حضور داریم که این مشکلات را به مرور زمان حل کنیم.

به نظر شما مشکلات پرستاران به طور کلی شامل چه مواردی است؟
 در حال حاضر دریافتی آنها به لحاظ مالی در حدواندازه‌ای نیست که بخواهد جبران زحمات آنها باشد. پرستاران همواره در معرض بیماری‌های گوناگون هستند، بیماری‌های عفونی و ایدز و بیماریهای دیگر از جمله بیماریهای روانی که واقعاً در آنها تأثیر‌گذار است. معمولاً پرستاران به دلیل خستگی‌های زیاد و نداشتن محیطی مناسب و شاد برای کار خود به مرور زمان دچار افسردگی می‌شوند و بعد از مدتها جدال با اضطراب و افسردگی خود میهمان تخت‌های بیمارستانها می‌شوند.

 این اطلاعات را سیاه‌نمایی نمی‌پندارید؟
 نه اینها واقعیت کار پرستاران است. من در این رابطه تحقیقات بسیار کردم و برای ارائه آن طرح در مجلس به آمار‌های موثقی دست یافتم. باید به جرأت اظهار کرد که بالاترین آمار بیماران افسرده در پرستاران ایرانی مشاهده شده است. این بیماری حاصل کیشیک‌های شبانه و اضطراب و... است. بسیاری از پرستاران بعد از کیشیک شب به منزل نمی‌روند تا استراحت کنند. بلکه به کار دوم می‌پردازند.

 پرستاران ایرانی در کنار خطر به کار می‌پردازند؟
بله، بسیاری از پرستاران از بیماریهای عضلانی رنج می‌برند و بعد از 10 سال خود را از کار برکنار می‌کنند. البته باید عنوان کنم که این وضعیت برای پرستاران خوب نیست و در ادامه بسیاری از بیماران هم از این ضعف و خستگی خدمات غیرمفید دریافت می‌کنند. در حقیقت اگر عضوی از جامعه مشکل داشته باشد همه جامعه به آن دچار خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =