استقلال کاری مجامع فدراسیون‌ها چیزی شبیه به پاک بودن فوتبال ایران است؛ هیچ کس آن را باور نمی‌کند.

 میثم بهرامی / انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در حالی دوشنبه این هفته برگزار خواهد شد که هنوز خیلی‌ها باور ندارند مجمع فدراسیون فوتبال برای آرایی که به داخل صندوق می‌اندازد، استقلال دارد. واژه «گزینه وزارت ورزش» در انتخابات فوتبال هم مثل انتخابات تمام فدراسیون‌ها واژه‌ای کلیدی است.
«گزینه وزارت ورزش» کسی است که شاید هیچ ارتباطی به آن رشته ورزشی یا به آن فدراسیون نداشته باشد، اما در نهایت اکثریت آرای مجمع را می‌گیرد و رئیس می‌شود. علی کفاشیان مصداق بارز چنین واژه‌ای است. کفاشیان هم چهار سال قبل بدون این‌که هیچ ارتباطی به فوتبال داشته باشد، یک شبه «گزینه وزارت ورزش» شد و با رای اعضای مجمع فدراسیون فوتبال، روی صندلی ریاست این فدراسیون نشست. حالا خیلی از همان نفراتی که چهار سال قبل عضو مجمع فدراسیون فوتبال بودند، دوشنبه دوباره به عنوان عضو مجمع در جلسه حاضر می‌شوند تا رای خود را برای انتخاب رئیس فدراسیون به داخل صندوق بیندازند.
آن‌ها که چهار سال قبل به گزینه وزارت ورزش رای دادند و کفاشیان دونده را به بالاترین سمت فوتبالی کشور رساندند، انگار یادشان رفته چهار سال قبل چه اتفاقاتی رخ داد و تحت فرمان چه سازمانی بودند. آن‌ها حالا از استقلال فدراسیون فوتبال حرف می‌زنند و می‌گویند وزارت ورزش هیچ دخالتی در انتخابات فدراسیون نخواهد داشت. نکته جالب در مورد اظهارنظرها این است که افرادی که حق رای دارند و عضو مجمع هستند، انتخابات فدراسیون فوتبال را مستقل می‌دانند و می‌گویند هیچ دخالتی از جانب وزارت ورزش وجود ندارد. آن‌هایی هم که بیرون گود نشسته‌اند و نظاره‌گر اتفاقات هستند، ترسی برای از دست دادن جایگاه خود ندارند و می‌گویند انتخابات فدراسیون فوتبال، در واقع نوعی انتصاب است.
 
نام
سمت
آیا انتخابات فدراسیون فوتبال یک انتخابات آزاد است؟
حسین شمس
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال
زمانی که فدراسیون از لحاظ مالی به وزارت ورزش وابسته است بحث استقلال آن یک امر رویایی است. هر شخصی هم که این موضوع را مطرح کند در حد شعار است و یک دروغ بزرگ به حساب می‌آید. در ریاست فدراسیون نیز هر شخصی که وزارت از او حمایت کند مطمئن باشید که رأی خواهد آورد.
علی دایی
سرمربی راه‌آهن
اگر بخواهم در این‌باره حرف بزنم خیلی چیزها را باید بگویم، ولی در نهایت تصور می‌کنم فردی که به عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان معروف است، به عنوان رییس آینده فدراسیون انتخاب می‌شود.
محمد عباسی
وزیر ورزش
انتخاباتی که در فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود شفاف است و هر کس که بخواهد می‌تواند ثبت‌نام کند و برنامه‌های خود را ارائه دهد. ما طبق قانون انتخابات را برگزار می‌کنیم و دخالتی در آن نداریم.
جعفر جعفری
مدیرعامل فجر سپاسی
فکر می‌کنم انتخابات آزاد خواهد بود. دوره‌های گذشته فشارهایی وجود داشت، اما در حال حاضر کسی روی اعضای مجمع فشار نیاورده است. تاکنون هیچ کس نگفته است که به فرد خاصی رای بدهیم. ان‌شاءالله تا روز آخر این روند پیش برود و فرد مورد نظر آزادانه انتخاب شود.
علیرضا دهقان
رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس
باورم نمی‌شود دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال دخالت نکند زیرا این کار در انتخابات فدارسیون دو و میدانی انجام شد.
حسین فرکی
سرمربی نفت تهران
در این چند سال اخیر اگرچه در فدراسیون فوتبال، انتخابات داشتیم ولی این انتخابات به انتصابات ربط پیدا می‌کند و در واقع به گونه‌ای انتصابات است. امیدوارم افرادی که در انتخابات نامزد شده‌اند فقط برای اینکه گزینه باشند ثبت‌نام نکرده باشند.
رسول کربکندی
مربی و کارشناس فوتبال
مشکل ورزش ما این است که چون فدراسیون ها به لحاظ مالی به دولت وابسته هستند به سرعت زیر سلطه وزارت ورزش فعلی و سازمان تربیت بدنی سابق می روند. اگر بخواهیم بررسی اجمالی از عملکرد فعلی فدراسیون داشته باشیم یکی از بزرگترین مشکلات آن نداشتن استقلال کاری بود.
محمد دادکان
رئیس سابق فدراسیون فوتبال
این شیوه انتخابات، انتخابی - انتصابی است.
جلال یحیی‌زاده
رئیس سابق کمیته تربیت بدنی مجلس
شرایط و شواهد موجود نشان می‌دهد وزارت ورزش به دنبال دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال است، اگر گزینه وزارت ورزش به عنوان رئیس انتخاب شود هیچ کسی به عنوان رئیس واقعی با ان برخورد نخواهد کرد. رئیسی که با تقلب و رانت دولتی انتخاب شود نزد خانواده فوتبال محکوم به تحقیر است مسوولان وزارت بهتر است از دخالت پرهیز کنند و اجازه دهند هر کسی منتخب مجمع است روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال بنشیند.
حسین منصوری
مدیرعامل مس سرچشمه
انتخابات فدراسیون فوتبال 70 درصد ورزشی و 30 درصد سیاسی است .
داریوش قنبری
عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس
امیدوارم در اتنخابات پیش روی فدراسیون فوتبال تصمیمی گرفته نشود که مجلس مجبور به ورود به این قضیه شده و از توان نظارتی خود برعلیه این وزارتخانه استفاده کند. قطع به یقین وزیر و کل وزارت ورزش حق معرفی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات هیچ فدراسیونی و علی الخصوص فدراسیون فوتبال را ندارد.
امیدوار رضایی
رئیس فراکسیون ورزش مجلس
ما مدرک نداریم که وزارت ورزش در انتخاب فدراسیون دخالت کرده اما بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال، دولت از دخالت در انتخابات منع شده و فقط می تواند نقش حامی را در این خصوص داشته باشد.
مجتبی رمضان‌بیگی
مدیرعامل باشگاه صبای قم
تاکنون کسی از وزارت ورزش به ما زنگ نزده و مطمئن باشید چنین اتفاقی رخ نمی دهد. شاید روسای هیئت ها و مدیران باشگاه ها با هم صحبتی داشته باشند اما این به منزله تحمیل گزینه نیست و فقط مسئولان می خواهند از نظرات هم آگاه شوند.
محمدهادی آیت‌اللهی
رئیس هیات فوتبال استان فارس
حتمال دخالت دولت را در انتخابات ضعیف می‌دانم چون 76 عضو مجمع، رای‌های مستقلی دارند و از آنجایی که بیشتر آن‌ها ، در چهار سال گذشته عضو مجمع بوده و مسائل را دیده‌اند، فکر نمی‌کنم تاثیر چندانی از دولت بگیرند، ضمن این که اصلا فکر نمی‌کنم دولت دخالتی انجام دهد.
محمدرضا پهلوان
دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال
هر کسی که به فدراسیون می‌رود باید وزارت ورزش او را تایید کند. کسی که به طور مستقل شرکت می‌کند باید در خواب ببیند که انتخاب شده است. تا زمانی که وزارت ورزش به کسی نظر نداشته باشد، نمی‌شود آن فرد انتخاب شود.
جواد ششگلانی
رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی
مطمئن باشید وزارت ورزش هیچ وقت در انتخاب رئیس فدراسیون دخالت نمی کند. اعضای مجمع هم هیچ وقت چنین کاری نمی کنند.
 
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سينا صفوي IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    31 0
    لازم نيست كسي زنگ بزنه! اونها سوت بزنند شما خودتون تا تهشو مي خونيد...
  • امیر IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    30 2
    دولت پول میده پس دخالت میکنه. مگه از جیب باباش میده؟ از بیت المال میده. بیت المالم که حق الناس ه. مردم هم که میگن راضی نیستن به دخالت دولت در انتخابات فدراسیون ها