قیمت واقعی ارز اگر قراربود طبق برنامه چهارم اصلاح شود امروز بالای 3 هزار تومان بود.

اکبر ترکان گفت: "در قانون چهارم توسعه قرار بود قیمت دلار متناسب با مابه تفاوت تورم داخلی و تورم کشورهای خارجی که شریک اصلی ما هستند تعیین قیمت شود."
وی افزود:"توضیح دقیق تر اینکه یک کالایی که سال 83 قیمت داخلی آن 100 تومان بوده می توانسته با قیمت وارداتی 150 تومانی رقابت کند.براین اساس طبق اعلام رسمی کالای مصرفی که در سال83، 100 تومان بوده در پایان سال 89، 350 تومان شده ولی مشابه وارداتی همان کالابه دلیل ثابت ماندن نرخ ارز 150 تومان باقی مانده پس این کالا قادر به رقابت با کالای مشابه وارداتی نیست.چون قیمت دلاررا ثابت نگه داشتیم و تورم انباشته شده این سالها قیمت تمام شده داخلی کالا را بالابرده است."
وزیر اسبق راه در گفتگو با خبرآنلاین تصریح کرد:"قیمت واقعی ارز اگر قراربود طبق برنامه چهارم اصلاح شود امروز بالای 3 هزار تومان بود.وقتی قیمت ارز به طور مصنوعی پایین نگه داشته می شود یعنی ما به واردات یارانه می دهیم.به این معنا که ما در مقابل تولید کننده داخلی به واردکننده کالای مشابه داخلی سوبسید می دهیم وتولید کننده داخلی را از بین می بریم. این همان دلیلی است که منجر به آن شده که نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید ظرفیت های صنعتی کشور بین 30 تا 50 درصد کار می کند معنی این خبر آن است که باقی ظرفیت صنعتی کشور تعطیل است. یا کارخانجاتی به طور کل تعطیل شده اند یا کارخانجاتی زیر ظرفیت کار می کنند.چندی پیش با رئیس انجمن مدیران شهرک صنعتی ساوه صحبت می کردم. ایشان می گفت نصف کارخانجات شهرک ما تعطیل هستند. دلیل این مساله هم کاملا مشخص است. قیمت تمام شده کالا طوری است که تولید کنندگان ما با دلار ارزانی که ما به واردات می دهیم قادر به رقابت نیستند."
ترکان خاطرنشان کرد: "فراموش نکنیم که گرانی غذا و داروبرای مردم قابل تحمل نیست و برای اینکه این اتفاق نیفتد باید دلار نفتی را اختصاص دهیم به واردات کالای اساسی و مواد اولیه برای صنعتگرانی که سهم تولیدی آنها قابل توجه است نه برای صنعتگرایی که کار مونتاژ می کنند.به عنوان مثال نباید به کسی که می خواهد عید به سفر تفریحی برود دلار 1226 تومانی بدهیم.باید بورس ارز صادراتی را درست کنیم تا کسانی که برای موارد غیر ضروری نیاز به ارز دارند در آنجا خریداری کنند اما نباید دلار نفتی را به بورس ارز صادراتی بیاوریم.باید دلار حاصل از صادرات غیر نفتی را در این بورس عرضه کنیم.مثلا ما نباید اگر کسی می خواد خودروی لوکس سوار شود به او یارانه بدهیم.اگر کسی دوست دارد که خودروی گران قیمت سوار شود اشکالی ندارد و ما هم نمی توانیم جلوی او را بگیریم اما او می تواند دلار خود را از بورس تهیه کند و بگذاریم دلار نفتی در بخش واردات کالاهای اساسی و نیازهای ضروری هزینه شود. تا مدتی می شود اینگونه مدیریت کرد تا برنامه یکسان سازی نرخ ارز را اجرا کنیم."
مشروح این گفتگو را اینجا می توانید مطالعه فرمایید.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    19 0
    همين الانش كشور با اين نرخ ارز به تورم 50درصد رسيده يعني ارزش ريال سقوط پيدا كنه براي توليدي غير رقابتي؟؟؟بعدم ارز به اصطلاح تك نرخي شده و خودرو يي كه در حد پرايد يا وانت پيكان نباشه لوكس به حساب مياد؟؟بعدم تعرفه 130درصد بابت چيه؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 0
    سوال اساسي اينجاست دولت مي خواد با اين تورم اگر قبول كنيم 21درصد هستش مي خواد بازهم فاز بعدي هدفمندي رو اجرا كنه و نرخ خدمات رو ببره بالا نه واقعي كنه؟خوب اين يعني فاجعه و مردم نابود مي شوند اقاي دولت شما داره به نرخ همه خدماتي و از جمله سوخت و اب و برق وگاز و اجناس چندين درصد اضافي كني بهد دهن مردم با يارانه نقدي 50000تومني ببندي؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    14 0
    شما خودتون رو مي بينين كه درامدهاي بالا دارين و ميليادري بعضيها دارن مي برن بعدبه چشتون نمياد تعرفه130درصدي تازه نرخ ارزم مي خواين ببرين بالاتر؟؟مردم عادي نمي تونن پرايد 10 ميليوني بخرن چه برسي تويوتا ياريس 10 ميليوني رو 50 ميليون در بازار بخرن؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    2 0
    ارز ارزان؟ این دیگر چه صیغه ای است. باید پرسید چرا دولت ارز ارایه نمیدهد؟