روزنامه کیهان نوشت:

یک روزنامه آمریکایی پیش بینی کرد افزایش بهای نفت به خاطر تنش های اقتصادی علیه ایران، سرانجام اوباما را قربانی و از کاخ سفید بیرون می کند.
روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: اقتصاد آمریکا دوران سخت و طاقت فرسایی را می گذراند. پس از شروع بحران اقتصادی اخیر تا به حال مردم آمریکا شغل های خود را از دست داده اند و خانه هایشان را به بانک هایی واگذارده اند که پیش تر به آن ها وام داده بودند. شکل زندگی در همه ایالت ها به شکلی محسوس، غم بار شده است. از سپتامبر گذشته و با ایجاد موج جدید بحران و افزایش جهانی قیمت طلا، آمریکا و اروپا به جای آرام کردن فضای روانی بازار به سمت تشدید جنگ روانی با ایران پیش رفتند و طرح های رنگارنگی را برای تحریم این کشور نفت خیز به تصویب رساندند.
این روزنامه تصریح کرد: طرح های مذکور اگرچه با نمایش عجیب عربستان در اعلان ادعای جبران کسری نفت ایران همراه بود، اما پیچیدگی های انتقال این نفت جایگزین و وابسته بودن مطلق شیوخ عربستان به آمریکا سبب شده تا کشورهایی مانند چین و ژاپن و کره جنوبی با تردید به این پیشنهاد عربستان نگاه کنند. در همین حال ایران ضمن پیشدستی بر طرح تحریم نفتی اروپا، اعلام کرد که از ماه مارچ فروش نفت به چند کشور اروپایی را قطع می کند. همین امر باعث افزایش قیمت نفت شد و انتخابات دوباره باراک اوباما را با مشکل مواجه کرد.
واشنگتن پست می افزاید: نامزدهای جمهوری خواه سال گذشته را تماما به انتقاد از اوباما به خاطر نرخ بالای بیکاری و عدم بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا مشغول بودند اما اکنون با توجه به نقش روانی بالا رفتن قیمت نفت، نامزدهای جمهوری خواه، انتقادات اقتصادی خود را پالایش کرده و شعارهای انتخاباتی خود در زمینه اقتصادی را متوجه آمریکا کرده اند. آن ها در حال حاضر روی افزایش قیمت گازوئیل و بنزین متمرکز شده اند و از افزایش بدهکاری آمریکا انتقاد می کنند. شاید تحولات ایران و بالا رفتن هر روزه قیمت نفت، تعیین کننده ترین عامل در انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا باشد. اگر مطابق پیش بینی برخی فعالان بازار نفت در اثر تنش با ایران به حدود 200 دلار برسد، اوباما هرگز نخواهد توانست حضور خودش را برای چهار سال دیگر در کاخ سفید تمدید کند.
 /27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =