استان لرستان در غرب ایران قرار گرفته این استان از شمال به استان های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان های کرمانشاه و ایلام محدود است.

اشترانکوه با 4050 متر ارتفاع، بلندترین نقطه استان لرستان است، پست ترین نقطه آن در جنوبی ترین ناحیه آن واقع شده است و حدود 500 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد.


لرستان سرزمین پل های تاریخی

کهن سرزمین لرستان سکونت گاهی بسیار قدیمی در دل رشته کوه های زاگرس، به واسطه وجود دره ها و دامنه های پرشیب کوه ها و قله های برفگیر و سترگ همواره موجب جاری شدن رودهای خروشان بوده است.


از آنجا که مسیر راه های باستانی و پایتخت های شاهان هخامنشی و ساسانی از این منطقه می گذشته و نیز در ادوار دیگر تاریخی بویژه قرن چهارم هجری از راه های ارتباطی مهم به شمار می آمده است، پل های شکوهمند و متعددی برای گذر از این رودهای سرکش بنا گردیده که هر یک جلوه گاه خاصی از ذوق، توان و دانش فنی معماری مردمان این دیار افسانه ای می باشند.


پل های تاریخی کشکان، کلهر، پلدختر، گاومیشان، شکسته، زال، سیاه پله و کاسیان، لرستان را سرزمین پلهای تاریخی نموده است. این آثار گرانبها و ارزشمند اینک به عنوان یکی از مجموعه های پل های تاریخی ایران و جهان به شمار می روند.

 

دریاچه گهر، جاذبه بی‌نظیر استان لرستان

دریاچه «گهر» یکی از زیباترین دریاچه‏های طبیعی و آب شیرین ایران و از جاذبه‏های بی‏نظیر گردشگری استان لرستان است.

این دریاچه که در 25 کیلومتری جنوب شرق شهرستان دو رود قرار دارد، دارای طول تقریبی 1700 متر و عرض متوسط 500 متر است.

دریاچه گهر برخلاف بسیاری از دریاچه‏های کوهستانی ایران همیشه پر آب است و سطح آب آن در تابستان و زمستان به یک اندازه است.

آب دریاچه از طریق یک رودخانه کوچک که از برفاب کوه‏های «اشترانکوه » شکل گرفته و همچنین چشمه‏های کف دریاچه تامین می‏شود و آب شیرین و گوارایی است.

در شرق دریاچه اصلی گهر که «کله گهر» نیز نامیده می‏شود دریاچه بسیار کوچک‌تری به نام دریاچه دوم گهر یا «کره گهر» وجود دارد.

دریاچه کیو

در مرکز شهر خرم اباد در کنار پارک کیو دریاچه بسیار زیبای کیو قرار دارد این دریاچه به شهر جلوه خاصی داده ودر کنار جاذبه های تاریخی فراوان در دره خرم آباد وچشمه های پر آب دره خرم آباد شهر را در ردیف یکی از شهر های زیبا ی توریستی قرار داده است . آب آن از چشمه تامین می شود .. مساحت آن هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است . این دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری بر خوردار است وبه لحاظ ویژگیهای خاص خود می تواندبه عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود .ودر کنار این دریاچه امکانات تفریحی ،شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود دارد.

آبشار شوی یا تله زنگ
درجنوب شهرستان دورود ودر بین کوههای سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن آبشار شوی واقع شده است . این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران است. آبشار شوی آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می جهد و از گردنه ای بلند به پایین سرازیر میشود . ارتفاع آبشار 100متر وعرض آن 40 متر است که زیبایی وچشم انداز ی کم نظیر را به طبیعت میدهد اطراف آبشار مملو از درختان بلوط ،بادام وپوشش گیاهی بسیار مناسب است در فصل بهار از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به سوی این آبشار روی می آورند و بخشی از اوقات خود را در پیرامون زیبای آن سپری می کنند . این آبشار در گویش محلی به (طاف شوی ) معروف است . راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است.
قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی، در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است. این اثر ارزشمند دارای هشت برج دو حیاط مستطیل شکل می باشد ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه 5/22متر و مساحت کلی آن 5300 متر مربع است . پلان بنا به صورت هشت ضلعی نامنظم است. ورودی آن در جبهه شمالی ودر برج جنوب غربی ساخته شده است که عرض آن10/2و ارتفاع آن3متر است در ساخت این بنا از مصالحی چون خشت ،آجر(قرمز وبزرگ) ،‌ سنگ و ملات استفاده شده است.

از نکات قابل تامل در این بنای سترگ وجود چاه قلعه به عمق42متردر حیاط اول و گریزگاه اضطراری در حیاط دوم می توان اشاره نمود. از زمان برپایی بنا در عهد ساسانی تا دوره های متا خر الحاقاتی به آن اضافه شده است(به خصوص دوره صفوی وقاجاری)این اثر همان دژمعروف شاپورخواست می باشد که در تاریخ ذکر شده است.به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن 4ه.ق.به عنوان مقر حکومت آل حسنویه وگنجوراین سلسله درزمان آل بویه در آمد.از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد.احتمالانام فلک الا فلاک در دوره قاجار بر آن اطلاق شده است. از بدو شکل گیری این بنای عظیم و دیدنی تا به حال دارای کاربریهای سیاسی ، نظامی ، خزانه سلطنتی ، مقر حکومتی ، پادگان نظامی ، زندان سیاسی داشته است. اکنون نیز به عنوان موزه باستانشناسی، مردم شناسی وآزمایشگاه مرمت اشیا وچایخانه سنتی از آن استفاده میشود . این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی وبه شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا US ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    0 0
    پس آبشار های دیگه مثل آبشار بیشه - نوژیان ووو مناره آجری - سنگ نوشته_ گرداب سنگی خرم آباد_غارهای کلماکره و ... رودخانه سیمره و باتلاق های پلدختر و سراب های دیدنی مثل سراب کهمان الشتر_ تونل برفی الیگودرز_ روستای ونایی بروجرد_ پارک جنگلی خرم آباد ،مخمل کوه خرم آباد، سپید کوه خرم آباد. خود اطراف دریاچه گهر دورود مناطق شکار ممنوع و بکر و دست نخورده دارای جنگل ها و چشمهای فراوان و حیوانات وحشی - از لحاظ آب و هوایی که بیشتر مناطق معتدل و دارای هوای بسیار تمیز .
  • علی IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 0
    وجب به وجب لرستان دیدنی است ، یکی از آرزوهای من این است که درفصل اردیبهشت به یک دوربین پیشرفته برگ برگ طبیعت لرستان را ردقاب عکس به تصویر بکشم وبه همه انسانهای عاشق طبیعت عرضه بدارم ، ولی افسوس که آنقدر مشکلات کاری دارم که این ارزویم فقط در زمان بازنشستگی ام مقدور است ، البته از شماهموطن ، هم استانی یا هشهری عزیزم که دستی در رسانه ها دارید خواهشنمدم این کار را انجام دهید