۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰

یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. این شهر بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دره‌ای وسیع قرار گرفته‌است.

آبادانی یزد از سدهٔ پنجم هجری به بعد بوده و اتابکان فارساز مهم‌ترین عوامل پیش‌رفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند. یزد در منطقه جنوب شرق ایران واقع شده‌است. فاصله شهر یزد تا کرمان(مرکز منطقه‌ای جنوب شرق کشور)351 کیلومتر است.

واژه یزد در لغت به معنای مقدس و پاک بوده و وجه‌تسمیه این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است. یزد پناهگاه بسیاری از دانشمندان و بزرگانی بوده که در زمان حملهٔ مغولانبه ایران در سده‌های هفتم و هشتم هجری، این شهر را سکونتگاه و محل زندگی خود قرار داده بودند.

مسجد جامع کبیر، مسجد امیرچخماق، مسجد ملااسماعیل، مسجد بندرآباد، مسجد آمنه‌گل، امامزاده ابوجعفر، آتشکدهٔ بهرام، باغ دولت‌آباد، خانهٔ رسولیان، خانهٔ عرب‌ها، خانهٔ لاری‌ها، خانهٔ ملک‌التجار، مدرسهٔ خان و مدرسهٔ شهاب‌الدین، بقعهٔ سیدخلیل، بقعهٔ دوازده‌امام، بقعهٔ سیدرضا، بقعهٔ فهادان، بقعهٔ شیخ‌داد، مقبرهٔ علی‌خاموش، بقعهٔ سیدپنهون، بقعهٔ سید رکن‌الدین، آب‌انبار شش‌بادگیری، امامزاده زید، امامزاده میرحسن، بقعهٔ زرندیان و بقعهٔ سادات از مهم‌ترین آثار باستانی یزد محسوب می‌شوند. این شهر به شهر بادگیرها معروف است.

 

آتشکده یزد
یزد به دلیل داشتن آتشکده‌‏های فراوان، به عنوان منطقه گردشگری مذهبی برای زرتشتیان و افراد علاقمند به دین زرتشت محسوب می شود. از معروف‌‏ترین بناهای زرتشتیان، آتشکده یزد است که گفته می‌‏شود قدمت آتش آن به هزار و 500 سال می‌‏رسد، گرچه قدمت عمارت آن زیاد نیست و به دوران پهلوی اول مربوط می‌‏شود.
این عمارت که در فهرست آثار معماری معاصر یزد قرار دارد، به همت زرتشتیان یزد و پارسیان هند، در سال 1313 خورشیدی، بنا شده است.
گفتنی است، ساختمان اصلی، بر محل بلندی قرار دارد و که آن را درختانی همیشه سبز احاطه کرده است و حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است.
آتش در آتشکده، در سطحی بلندتر از زمین و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاق‌‏هایی نیز جهت مراسم نیایش، پیرامون آن طراحی شده است.

میدان امیرچخماق
میدان امیرچخماق یزد که مجموعه بناهای تاریخی شامل بازار، تکیه، مسجد و آب انبار با قدمت دوره تیموریان (قرن 9 هجری) در در بر می گیرد.
در آن دوره امیرجلال‌الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد بود که با همکاری همسر خود فاطمه‌خاتون برای آبادانی یزد مجموعه‌ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مسجد امیرچخماق را ساخت.

گردشگران امیر چخماق را نام میدانی در شهر یزد می‌دانند که در آن بنایی چند طبقه، مسجد و حسینیه‌ای به همین نام وجود دارد. ساختمان بنای امیر چخماق ورودی بازارچه و بخشی از حسینیه‌ای است که در قرن 13 هجری بنا شده‌است.

 

باغ دولت آباد
این یک بنای پیچیده است که آنرا براساس شیوه معماری ایرانیان مبتکر ساخته اند و شامل یک باغ بزرگ و تعدادی ساختمان است. آب آن از طریق قنات تامین می شود و تا همین اواخر از آن برای اقامت فرمانداران استانها استفاده می کردند.
حرارت در لبه کویر بسیارطاقت فرساست. بادگیرهای بلند به عنوان دریچه های هوا عمل می کنند وبه این اقامتگاه راحتی و آسایش می بخشند.
بر جسته ترین قسمت این بنا، بادگیر 33 متری آن است که روی سقف قرار گرفته و یک جوی آب در داخل آن جریان دارد، هوا از بالا به داخل وارد و با جریان آب خنک می شود. درها و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی نیز منظره دلپذیری را به وجود آورده اند.


 

مسجد جامع کبیریزد
بنای اصلی مسجد جامع کبیر یزد را متعلق به قرن ششم هجری قمری وپیش از ان می دانند لیکن مسجد جامع کنونی مربوط به زمان آل مظفر و قرن هشتم هجری می باشد

درخشان ترین بنای شهر یزد مسجد جامع آن است که بنایی بسیار فاخر و زیبا است.این مسجد مجموعه ای است از درخشندگی کاشی ها، بلندی منارها، زیبایی گچ کاری، گشادی صحن، خوابیدگی گنبد آن که هر یک عنصر و عاملی از بزرگی، زیبایی و هنرمندی این یادگار ارجمند و هزار ساله یزد است.


مسجد جامع عتیق یزد
بنای مسجد زمانی که بنیاد نخستین آن توسط علاءالدوله گرشاسب گذاشته شد در میان شهرستان یعنی در داخل حصار قدیم قرار داشت.

به تدریج در وضع آن، خواه از لحاظ الحاق قسمت ها و ابنیه جدید و خواه از نظر مرمت و تجدید بنا و یا از نظر کاشی کاری و تزیینات الحاق دخل و تصرفاتی حادث شد.بانی مسجد قدیم گرشاسب بن علی بن فرامرز بن علاء الدوله کالنجار از دوده کاکوییان یعنی از دودمان آل بویه است. پس از بنای اصلی مسجد قدیم بنای دیگری در همان قرن در محوطه مسجد به وجود آمده که جماعت خانه ای است که دختران فرامرز بن علی از خاندان کاکویی بنا کردند.

 

آب انبار یزد
این آب انبار دارای شش بادگیر است و 180سال پیش در دوره قاجاره ساخته شده است. برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می شود. در این شهر بیش از 75 آب انبار وجود دارد.از ویژگیهای مهم این اثر تاریخی دو دهانه بودن این آب انبار است که دارای تزئینات مقرنس کاری می باشد و دارای 55 پله ورودی در قسمت جنوبی است که بین پله 25 و 26 از بالا یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد
غلامرضا ساخته شدهاند. آب انبار شش بادگیری در دوره اخیر بعد از تعمیرات به شماره 1600 به ثبت تاریخی رسیده است.


 

بازار یزد
این مجموعه که ستون فقرات شهر قدیمی یزد را تشکیل می دهد، در دوران پهلوی با ساخت خیابان قیام به دو نیم شد.

برخی فضاهای اصلی آن، مانند بازار ارسی دوزها، بازار محمد علی خان و بازار پنج علی تخریب شد. نیمه شمالی بازار در حال حاضر از رونق اقتصادی بیشتری برخوردار است. عمده ترین کالاهای موردمعامله، پارچه و شیرینی های یزدی، طلا و فرش است. قیصریه که حد فاصل میدان و مدرسه خان قرار دارد،از لحاظ معماری نسبت به سایر بازارها از انتظام فضایی بهتری برخوردار است و با دو درب چوبی که دارای ارزش هنری هستند، بسته می شود

قسمتهای مختلف بازار یزد عبارتست از :

بازار خان، بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت سازی، بازار ملا اسمعیل، بازار افشار، بازار حاجی قنبر، بازار محمد علی خان، بازار جعفرخان، بازار صدری (شاهزاده فاضل)، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخود بریزی.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    5 0
    یزدو عشقه چه شهرزیبایی
  • ستار IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    0 1
    اون تصویر اولی که شبیه شهر های افغانستانه
  • بدون نام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    1 0
    حالا چرا ارزان؟؟ ما یه شب هتل موندیم 500 تومن شد(5 نفر) از فرداش هم یه خنه پیدا کردیم 90 متری شبی 150 تومان! این ارزونه؟ تازه اگه خونه پیدا نمی شد که خیلی گران بود.