۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۱

مهندسان ناسا در آزمایشی غیرعادی و برای آشکارسازی بادهای پرارتفاع جت‌استریم، از موشک به عنوان گلوله رسام استفاده کردند! این موشک‌ها که با فاصله زمانی 80 ثانیه از یکدیگر شلیک شدند، نمایی دیدنی پدید آوردند.

محمود حاج‌زمان: حلقه‌های زیبای دودی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید مربوط به لبه فضا است که مهندسان ناسا با استفاده از فناوری دقیق پرتاب موشک ایجاد کرده‌اند. پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک به خودی خود اهمیت زیادی دارد، بنابراین انجام پنج پرتاب موفقیت‌آمیز ظرف تنها چند دقیقه یک شاهکار محسوب می‌شود. این کاری است که ناسا ساعت 4:58 صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی شرق آمریکا (هشت و نیم ساعت عقب‌تر از زمان استاندارد ایران)، از تاسیسات پروازی والوپ در ایالت ویرجینیا انجام داد. آزمایشی که در آن موشک‌ها نقشی همانند گلوله‌های رسام (گلوله‌های رسام برای تعیین جهت، به منظور تعیین هدف و یا یافتن جهت به کار می‌رود) داشتند.
به گزارش نیوساینتیست، هدف از انجام «آزمایش موشکی ترابری غیرعادی» یا به اختصار ATREX، آشکارسازی بادهای پرارتفاع جت‌استریم در ارتفاع 100 کیلومتری بالای زمین بود؛ آزمایشی که با رهاسازی مواد شیمیایی ردیاب سفیدرنگی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید انجام شد. بر خلاف جت‌استریم ترازهای پایین‌تر جو که با ایجاد پدیده‌های انسدادی باعث ایجاد زمستان‌های سخت در سطح زمین می شوند، این بادها با سرعت 500 کیلومتر در ساعت و از ارتفاعات میانی جو به سمت قطب‌های زمین می‌وزند.

بر روی دو موشک ابزارهایی نصب شده بود تا فشار و دمای جو اندازه‌گیری شود. علاوه بر بادهای جت‌استریم، جریان‌های الکتریکی پرقدرت در این تراز از یونوسفر جریان دارند؛ بنابراین رخداداهایی که در آن بالا اتفاق می‌افتد برای ماهواره‌ها و ارتباطات رادیویی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =