دکتر برهان ریاضی

این روزها درباره پروژه انتقال آب از دریای مازندران به فلات مرکزی نکات زیادی مطرح می‌شود اما مساله مهم اینجاست که نکات مثبتی که ذکر می‌شود – هرچند معتقدم هیچ نکته مثبتی وجود ندارد - در مقابل عوارض و نکات منفی این مساله بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است.

دریای مازندران بسیار آسیب‌پذیر بوده و شکننده است و امروزه به خودی خود با مشکلات بسیاری مواجه است که با انجام چنین کارهایی بیشتر به مشکلات آن دامن زده می‌شود.

یکی از نکاتی که در این رابطه وجود دارد این است که با چنین اقدامی، سطح آب این دریا پایین خواهد آمد. آب دریای خزر چند دهه پشت سر هم پایین می‌رفت و از اواخر سال 1356 بود که شروع کرد به بالا آمدن هرچند که مجددا کاهش یافت و پایین رفت. با این حساب، اگر از این دریا بخواهیم آب برداریم، حتی اگر نیم سانتی‌متر در هر سال سطح آبش را پایین ببریم بعد از صد سال نیم متر برداشته می‌شود و ظرف 1000 سال پنج متر آب می‌رود پایین که خطری جدی است و در طولانی‌ مدت این کاهش سطح آب بسیار مساله‌ساز خواهد بود. ضمن این که ما حق نداریم به چنین پروژه‌هایی به صورت کوتاه مدت نگاه کنیم، مقیاس‌های زمین‌شناسی بر اساس میلیون‌ها سال سنجیده می‌شود و اگر بخواهیم میلیون‌ها سال را در نظر بگیریم می‌بینیم که چه آسیبی به این دریا وارد خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در این قضیه باید در نظر گرفت این است که پنج کشور خودشان را درباره دریای خزر صاحب حق می‌دانند و کافی است کشور ما بهانه به دست کشورهای دیگر بدهد تا آنها بیشتر از ما از این دریا برداشت کنند. این درست است که ما در فلات منطقه خشک داریم ولی در مناطقی از این کشورها هم چنین شرایطی حاکم است به عنوان مثال در ترکمنستان هم کویر وجود دارد و با این کار ما به آنها هم مجوز می‌دهیم که مشکلاتشان را با برداشت آب از این دریا مرتفع کنند و به این ترتیب دیگر چیزی از آب این دریا باقی نخواهد ماند.

نباید فراموش کرد که زمانی هم که از سرشاخه‌های کارون و زاینده‌رود اقدام به برداشت آب کردیم، پیش‌بینی چنین وضعی نمی‌شد اما اکنون می‌بینیم که خشکیده‌ شده‌اند و کارون به بدترین وضع رسیده است. بنابراین و با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه وجود دارد حق نداریم همینطور بی‌مبالات به دریای خزر دست بزنیم و آینده آن را به خطر بیندازیم.

هم اکنون خود این دریا با مشکلاتی مواجه است از جمله آلودگی‌های نفتی که وارد این آب می‌شود و پساب‌ها و فاضلاب‌های انسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به این دریا ریخته می‌شود به طوری که دریای خزر یکی از آلوده‌ترین آبگیرهای دنیاست. همچنین خطر انقراض گونه‌های جانوری این دریا را در نظر بگیرید و نیز آسیب‌هایی که در تمام طول ساحل دریای خزر به این دریا زده‌ایم و اکنون شاهدیم که هیچ نقطه‌ای حتی برای شنا کردن از سلامت کافی برخوردار نیست.

اصلا سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که مگر تمام مشکلات ما از کمبود آب است؟ خیر، سوءمدیریت مشکلی است که ما با آن مواجهیم و اکنون برای جبران آن با اینگونه اقدامات می‌خواهیم به محیط زیست صدمه وارد کنیم.

مسوولان بهتر است به جای این اقدامات در نظر بگیرند که کشور هلند به اندازه استان مازندران است و می‌بینیم که دارد به تمام دنیا کره صادر می‌کند. ما اکنون از مازندران که مشکل کم‌آبی هم ندارد به اندازه کافی بهره می‌گیریم که حالا بخواهیم به فلات مرکزی آب ببریم و به توسعه برسیم؟ بهتر است تحقیق کنیم و ببینیم دوبی و سایر کشورها از بیابان چطور دارند بهره‌برداری می‌کنند و ما چطور. لازم نیست به همه‌جا آبرسانی کرد و به دستکاری طبیعت آن هم به این شکل پرداخت بلکه امکانات زیادی وجود دارد که باید نحوه استفاده از آنها را بشناسیم و آنها را به کار بگیریم.

اکنون بسیاری از جنگل‌ها و تالاب‌ها و مهمتر از همه دریاچه ارومیه در معرض خطر هستند و باید فکری به حال آنها کرد نه این که با انجام اقدامات اینچنینی بیشتر دست به تخریب طبیعت زد.

بنابراین به نظر می‌رسد دیگر باید بیش از اینها مواظب نعمت‌های خدادادی سرزمینمان باشیم و با انجام اقدامات نسنجیده، به این منابع طبیعی بیشتر از اینها آسیب وارد نکنیم؛ چرا که در غیر اینصورت و با ادامه این روند که به شدت داریم منابع طبیعی را تخریب می‌کنیم، به آیندگان چه جوابی خواهیم داد؟

* استاد دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    49 3
    پس معلوم نشد چه بلایی سره دریاچه ارومیه آوردند که از سال 1384 به بعد دریاچه به عمق چندین متر یهو خشک شد.
    • جواد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      37 4
      باید حرفاتو با طلا قاب گرفت دکتر
    • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      7 0
      دریاچه ارومیه به دلایل زیر خشک شده: 1 بارندگی کم 2 افزایش جمعیت اطراف دریاچه 3 بستن سدهای کوچک و بزرگ 4 استفاده از آب رودهای اطراف برای کشاورزی شما حساب کنید جمعیت در تمامی نواحی ایران طی 30 سال گذشته 3 برابر شده. از این نظر البته هم مردم مقصر هستند و هم مسئولینی که متوجه فجایای زیست محیطی ناشی از انفجار جمعیتی ایران نیستند. زیرا منابع آبی و خاکی ایران برای رفاه 40 میلیون ایرانی ظرفیت دارند.
    • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      1 1
      مازندران خودش مشکل آب دارد حالا به دیگری چرا تهفه دهد
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    15 35
    ما دست نزنیم بقیه مزنند داداش
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    56 8
    چرا اقای رئیس جمهور به ندای کارشناسان فن گوش نمی دهد چرا خود را علامه دهر می پندارد؟اینهمه ویرانگری طی این 7 سال در رودخانه ها کافی نیست؟حالا نوبت به دریاها رسیده؟ از بین بردن دریاچه اورمیه و پدیده جدیدی به نام گرد و خاک - از بین بردن پوشش گیاهی در بسیاری از نقاط کشور- پایین امدن سطح اب رود خانه کارون - خشک شدن رودخانه زاینده رود که حالا به لطف رییس جمهور به مرده رود نام گرفته است - از بین بردن اکوسیستم ها در دریا و خشکی برای ویران کردن کشور کافی نیست؟بخدا کافی است!دیگر بس کن جناب اقای احمدی نژاد!!!
  • نیما IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    21 20
    از زمانی که دریای خزر توسط کانال ولگا تحت تاثیر قرار گرفت مشکل دریای خزر شده بود بالا آمدن آب دریا حالا این آقا آمده میگه که با برداشت 500میلیون متر مکعب آب از دریای خزر باید نگران خشک شدن آن باشیم!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    41 4
    اگه خیلی زرنگین به داد دریاچه ارومیه برسین که به این روزش انداختین نه اینکه کویر رو آباد کنید و بیهوده خرج کنید.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    30 5
    خوب یکی حرف حساب زداماکوگوش شنوا
  • جلیل IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    14 31
    پس چطور تمام کشورهای همسایه دریای خزر از اب این دریاچه برای تمام مقاصد خود استفاده میکنند اما ما نکنیم؟ به نظر من سیاست انتقال اب دریای خزر یکی منطقیترین سیاستهای دولت است.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      21 1
      تا تعریفمون از منطق چی باشه
    • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      17 1
      کسی در چنین متراژ وسعیعی اونم با بودن کوههای عظیم آب رو انتقال نداده. شما احتمالا اطلاع ندارید که اون دستگاههای پمپاژ با تعداد بسیار زیاد منطقه وسیعی از محیط زیست رو از بین می بره و آلوده میکنه و هزینه شیرین کردن این آب و نابودی دریا خیلی بیشتر از منفعت اون و غیر قابل جبران خواهد بود.کشورهایی مثل استرالیا چرا این کار رو نمی کنن اونها دور تا دورشون اقیانوسه نه یک دریاچه ؟ چون عقلشون می رسه که این کار غیر منطقی چه عواقبی در پی داره و چه بلایی سر محیط زیست میاره و چه هزینه زیادی داره...این کار هم مثل خیلی از پروژه ها با هزینه هنگفت و پول ملت شروع می شه و بعد از یک مدت رها می شه
  • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    24 1
    همه اینها برای چند میلیارد پوله. انسان امروز می داند که با انقراض محیط زیست در حقیقت خودش را منقرض می کند. اگر به این همه گونه گیاهی و جانوری احتیاج نداشتیم حتما خداوند آنرا خلق نمی کرد. بهتر بیندیشیم ومنافع نسل اینده را فدای منفعت دوروز این دنیای خودمان نکنیم.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    29 1
    کارون و دز را در خوزستان با برداشت بی رویه از سرچشمه ها ی ان دارد خشک می کند .حالا نوبت صدمه زدن به استان مازندران و گیلان است
  • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    25 1
    بهتر به جای انجام این همه هزینه برای بردن آب به بیابان این هزینه رو برای سیستم آب و فاضلاب شهرهای شمالی میکردن که تنها نقاط ایران هستند که هنوز این سیستم ها رو ندارن و برای حفظ محیط زیست اونجا هزینه میکردن و صنایع غیر آلاینده تو شمال میاوردن که محیط زیست حفظ بشه. اب دریای کاسپین نباید هیچ جا برده بشه
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    26 1
    روس ها به نامردی معروفند الان شاید اعتراضی نکنند ولی زمان بهره برداری تمام موارد فوق و ادعاهای جدیدی را مطرح می کنند تا ما منصرف شویم البته هر انسان عاقلی می داند در بهره برداری از منابع مشترک باید قبلا هماهنگی و توافقات لازم بعمل آید
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    27 1
    سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار دریای خزر است باور کنید
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    20 1
    واقعا چی تو فکر آقایان است که می خواهند چنین طرح پرهزینه ای با عواقب مخرب زیست محیطی را به اجرا بگذارند همین چندروز پیش معاون وزیر قیمت متر مکعب آب را حدود 1000 تومان برآورد کرد حالا توجیه اقتصادی این طرح در متر مکعب چند تومان می باشد .بهتر است به جای این که با یک دست چند هندوانه بر دارید پروژه های نیمه تمام ملی را به پایان برسانید انبوهی از این پروژه ها وجود دارد که باعث سکون منابع در این مملکت شده است .
  • بدون نام US ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    26 1
    با خطر کاهش آب دریای خزر در دراز مدت موافقم باید این برداشت از دریای عمان صورت بگیرد چون به اقیانوس های جهان متصل است و ارتفاع بسیار مناسبتری با فلات مرکزی کشور دارد چون تقریبا همسطح هستند البته در مقایسه با سطح اختلاف بسیار زیاد دریای خزر بنظرم بزودی روسیه با این طرح مخالفت جدی کند
    • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      6 2
      شدیدا موافقم با این دوستمون
  • بدون نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    18 1
    در این دوران چه ها که ندیدیم .این هم یکی دیگر از آن کارهای خارق العاده است مثل مونوریل که نتیجه آن فقط زیان است.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 20
    حالا رو بچسب! چكار داري با هزار سال ديگه.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    11 5
    دو كلمه حرف حساب بود
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    12 2
    ممنون عالی بود. اینه که میگن کار کارشناسی نمیشه ها!!!! اینه!!!
  • مهدی علی نژاد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    27 1
    دمت گرم استاد دریاچه ارومیه رو خوب گفتی به خدا هر موقع چشمم به دریاچه ارومیه می افته دلم می گیره یاد اون روزایی می افتم که بچه بودیم و تو دریاچه شنا می کردیم ولی الان اونقد نمکش به نسبت آبش زیاده که بلورای نمک تو آب دیده می شن الان دریاچه داره نفسای آخر رو می کشه تو رو خدا نجاتش بدین بزارین دوباره آغوشش رو برای همه باز کنه دیگه فلامینگوها به دریاچه زیاد نمیان اردکها بیان می میرن آرتمیاها مردن به جای دریاچه کویر نمک دیده می شه واقعا"ارزششو نداره مسئولین یه نگاهی هم به این دریاچه بکنن؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    12 2
    گلین گداخ آغلیاخ اورمو گولون دولدوراخ
  • مازندراني IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    11 2
    حق با استاد است.
  • گرمساري IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    7 28
    نخير خيلي كار خوبي دارند انجام ميدهند.با اين كار تحولي بزرگ در كشاورزي كشور ايجاد ميشود
    • آریا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      9 0
      بله دیگه....احمدی نژاد هم همشهری بازیش تمومی نداره میخواد محلشون رو جنگل کنه شما هم که بچه محل!!!بایدم این حرفو بزنی دکتر
  • م ر ن IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    14 1
    نظر کارشناسی خوبی بود وپیش بینی انجام شده یک واقعیت است در یک زمانی تمام سعی وغم مسئولین کشور رسیدن به خود کفای کشاورزی بود اما فکر نکردند به چه قیمتی زمینهای منابع طبیعی به زیر کشت رفت برداشت بی رویه اب از سفره های زیر زمینی بطور گسترده ای افزایش یافت وبهای ان این شد که سطح ابهای زیر زمینی به شدت افت کردومنجر به بحران اب در تعداد زیادی از استانها گردید وبا ادامه این روند چند استان دیگر به استانهای کویری اضافه خواهد شد وخود کفایی گندم بدلیل بحران اب وبالا رفتن سایر هزینه های تولید در حال فراموشی است اگر ان زمان مسئولین به نظرات کارشناسی توجه میکردند امروز شاهد بحران اب نبودیم
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    10 1
    من در تمامی موارد از موافقین و حامیان سر سخت احمدی نژادم اما در این مورد بکلی مخالف این طرحم. علاوه بر این حتی با بهره برداری نفت از کف دریای خزر در مناطق عمیق هم که امکان آلودگی دریای خزر را در بر دارد مخالفم. انشالله در این مورد تامین مالی اش با مشکل مواجه شود و این پروژه هیچگاه به نتیجه نرسد.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 1
    حالا هم این شد سوژه داغ روزنامه مه ها بابا این موضوع شدنی نیست حداقل برای دوره
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    4 1
    سرمایه گذاری دولت اگر باشه امکانپذیر
  • عباس IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 1
    سلام وقتي امکان تامين آب از درياهاي آزاد واز خليج فارس ودرياي عمان وجود دارد چرا سر وقت دريايي که هرگونه دخالت در اکوسيستم آن عواقب جبران ناپذيري براي اين دريا وکشور دارد برويم؟در طي سالهاي بعد از انقلاب متاسفانه ما خيلي از تالابها ،درياچه ها،رودخانه ها و اکوسيستمهاي طبيعي را بدليل اجراي طرحهاي غير کارشناسي وغير مسئولانه از دست داده ايم يا آنقدر درآنها تغيير ايجاد کرده ايم که شرايط زيستي واکولوژيکي در آنها از بين رفته است تازه اين غيراز ازبين رفتن جنگلها ومراتع طبيعي وحيات وحش کشور است فاجعه زيست محيطي عظيمي که در آينده نزديک خودش را بطور کامل نشان خواهد دادزماني که ديگر از دست هيچکس کاري برنيايد.مجوز هاي شکار با وجود در معرض انقراض بودن حيات وحش روزانه صادر مي شود.بنظر شما چه بايد کرد؟
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    2 18
    استاد عزیز هر ساله بارون میاد وکمبود اب جبران میکنه پس نگران نباش
    • SD IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      1 0
      علي جان مصريان هم در زمان حضرت يوسف همين طور فكر مي كردند!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    8 2
    اب اين درياچه شور است و به درد كشاورزي نميخورد مگر اينكه دستگاه اب شيرينكن بزارند اونم براي كشاورزي..؟!عجب طرحي ميشه؟!
  • ممد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 1
    چرا از تجربیات گذشته درست گرفته نمی شود تا کی می خواهیم کار بدون کارشناسی درست انجام دهیم تا کی باید به محیط زیست بی توجهی شود
    • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      0 1
      همه دانشمند شده اند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 0
    اون اقايي كه صحبت از منطق كرد بره تحقيق كنه جقدر پو ل واسه مونو ريل صادقيه به فرودگاه مهر اباد خرج شد و فقط تعدادي ميله علم كردن راه اهن شيراز به تهران بهر جه روزي افتاد طرحهايي كه سالي يكبار مجددا افتتاح مي شود . چرا عربستان و عربهاي حاشيه خليج فارس اينكار رو نميكن با ان همه پول چون نه تنها صرف نمي كند بلكه عملي نيست.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    8 1
    آقای رئیس جمهور محترم در مجلس اعلام کردند که 2 میلیارد دلار بودجه برای مترو نداریم پس چه شد که برای این پروژه بودجه هست؟ آیا این برای نمایندگان مجلس سؤال نیست؟
  • صومعه سرا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    3 9
    آقاي خوش تيپ كه اين مقاله رو تايپ كردي اسم اين دريا خزر است نه مازندران! بهتره يكم جغرافيا مطالعه كنيد!
    • مسعود هدایتی لمی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      7 0
      با سلام دریای خزر اسامی مختلفی دارد که از جمله انها دریای مازندران می باشد در زمانی که ما در سال دوم دبیرستان درس می خواندیم در کتاب جغرافیای استان مازندران چند تا اسم از دریای مازندران از جمله کاسپین یا دریای گیلان یا دریای گرگان و .. هم به عنوان اسامی مختلف دریای خزر در گذز زمان آمده بود.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    9 4
    بروید سهم نفت مون را تو در یا از روس ها بگیریم .سهم نفت ..سهم نفت دریای خزر
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    1 3
    ای طرح انتقال آب بهترین طرحِ
  • یاسر IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    6 0
    دریـــــــــــــــاچه ارومـــــــــــــــــــــــــــــــیه .....
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    2 0
    کارون که داره خشک میشه اهوازی ها آب خوردن ندارن چند مدت دیگه سطح کارون حتما آسفالت میشه لابد میخوان سر خزر هم این بلا بیاد خدا به داد ما برسه که روسیه بیاد توی کار!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    0 7
    با انتشار این مقلات سطح سایت خود پائین نیاورید این افراد با نگاه سابق که نقشه ایران را بارنگ زرد و عکس یک شتر در به نمایش در میآمد وبه نوعی سرزمین مرده نشان داده میشد و کاری نمی توان برای آن انجام داد دست به تفیسر میزند در صورتی که تاریخ نشان داده وجود در یاچه های فلات مرکزی ایران باعث بارن های فراوان و جنگل در این منطقه بوده که معدن زغال سنگ طبس و... شاهد این مدعا است چرا با فکرهای بزرگ و ایده های نوع نتوانیم این شرایط ایجاد نمائیم.
    • SD IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      1 1
      دوست عزيز آنچه كه روزي بوده ربطي به اينچه كه الان هست نداره. مگه درياچه هاي فلات مركزي ايران رو كسي با پمپ خالي كرد؟! اين يه فرايند طبيعي بوده كه طي اون با توجه به تغيير شرايط زيست محيطي درياچه هاي فلات مركزي ايران خشك شده. حالا ما فكر مي كنيم مي تونيم دستي پرش كنيم؟ حتي مسئولان اين امر هم همچين فكري نمي كنن! اگه اينطوري بخواي فكر كني يه زماني قبل از به وجود اومدن خزندگان تمام دنيا زير آبا بوده!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    1 1
    دریاچه خزر دیگر با کانال ولگا روسیه دیگر دریاچه نیست و به آب های جهانی وصل شده و دریا هست این قدر فرافکنی نکنید...
  • ريزبين IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    0 0
    دكتر جون زود باش اينم طرحي مثل بقيه طرحا امروز فردا معلومه نتيجش خوب نيست به فكر اشتغال . ازدواج . فقيرا . باشين اينهمه دزدي سرقتها تجاوزها همش ريشه در بي رونقي اقتصاد نه انتقال آب درياي خزر به خليج فارس بسه ديگه از خدا بترسين
  • محمد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    0 4
    با سلام اگر آب رودخانه شمال به جنوب بهم متصل شود تمام اشکالات نوشته شده بالا بکلی رفع خواهد شد دوم هر قدر هزینه داشته باشد منفعتش برای ملت چندین برابر افزایش می یابد اشتغال بسیار چشمگیز بعلت ایجاد آبراه وکشتر رانی افزایش می یابد وشهر های جدید ساحلی ایجاد میگردد وایران را بسیار سریع تر و مقتدر تر میسازد ورطوبت خوبی بوجود می آید و کشاورزی بیشاز حد تصور گسترش می یابد ودعای خیر مردم به رییس جمهور صدها برابر افزایش می یابد وهمسایگان شمالی وجنوبی هم به آرزوی دیرینه شان میرسند حالا آقایان بفرمایند دیگه چه حرف وسخنی دارند آیا باز هم ایراد هست بفرمایید
  • بدون نام US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    1 0
    پول یامفت نفت باید خرج بشه دیگه