۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴

دست اندرکاران عصر پهلوی اول کدامین رویکرد به توسعه را مدنظر داشته‌اند؟ در دوره حاکمیت پهلوی اول چه اقداماتی در جهت توسعه ایران صورت گرفته است و این اقدامات به چه میزان توانسته است به توسعه ایران در دوره مذکور منتهی شود؟ و...

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب «رضاخان و توسعه ایران» به قلم سیدحسین فلاح زاده را منتشر کرد که شاید پاسخی برای سوالات مذکور باشد. این کتاب  به بررسی توسعه در دوره رضاخان اختصاص دارد. عصر پهلوی اول که به دنبال کودتای 1299 ش. آغاز و چند سال بعد با کنار زدن قاجاریه و تأسیس سلسله پهلوی تحقق یافت از جهات گوناگون قابل بررسی است.

کتاب کوشیده است تا ضمن معرفی اقدامات انجام گرفته در حوزه های گوناگون در دوره مذکور، نسبت آنها را با مقوله توسعه سنجیده و همچنین با معرفی انواع رویکردها به توسعه، نوع رویکرد اتخاذ شده در عصر پهلوی اول به توسعه را بررسی نماید و ضمن ارائه برخی آمار و گزارش های مستند اقتصادی، دیدگاه برخی صاحب نظران برجسته نیز درباره الگو و ره آورد توسعه در دوره مذکور مطرح شده است.
 

کتاب رضاخان و توسعه ایران در شش فصل سامان یافته است: فصل اول به مباحث نظری و تعریف مفاهیم برجسته اختصاص دارد. در این فصل ضمن تعریف توسعه و بیان تاریخچه آن، رویکردهای عمده توسعه مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل دوم به پیشینه توسعه در ایران پیش از عصر پهلوی اول با تکیه بر عصر قاجاریه پرداخته شده است.

فصل سوم به معرفی اجمالی رضاخان و چگونگی روی کار آمدن او اختصاص یافته است. فصل چهارم به بعد به بررسی محورهای توسعه در عصر رضاخان مربوط می شود و به نوعی به توسعه سیاسی اختصاص یافته است. فصول پنجم و ششم به ترتیب به بررسی توسعه فرهنگی اجتماعی و توسعه اقتصادی در دوره مذکور پرداخته اند.

 

کتاب «رضاخان و توسعه ایران» با قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب(درصورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =