۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵

به همان نسبتی که جواد خیابانی یک گزارشگر «رسمی» است، علیرضا افتخاری را هم می​توان خواننده​ای «رسمی» خطاب کرد... تصور کنید در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به جای او، از شهرام ناظری یا محمدرضا شجریان استفاده می​شد، چقدر برنامه متفاوت می​شد؟

به گزارش خبرآنلاین، پنجمین شماره کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» با یادداشت‌ها، تحلیل‌ها، نقدها و گفتارهایی از «محمدعلی ابطحی، تقی آزاد ارمکی، غلامرضا امامی، اسماعیل امینی، سیدمحمد بهشتی، محمدحسین جعفریان، امیرحاج‌رضایی، امیرمهدی حقیقت، جواد طوسی، احمد دهقان، خجسته کیهان، ابوالحسن مختاباد و...» منتشر شد. در این شماره هفته نامه، پرونده ویژه‌ای هم برای ناصرالدین شاه تدارک دیده شده با عنوان «صاحب قران مستبد عاشق پیشه خونریز شاعر مسلک» که زوایای جالبی از این شاه قاجار را برای مخاطب بازخوانی می‌کند.

 

بنابراین گزارش، در بخش «نقد هفته» یادداشت بلندی درباره شباهت‌های علیرضا افتخاری و جواد خیابانی منتشر شده که در بردارنده نکات جالب و خواندنی درباره این دو شخصیت است. نویسنده در این یادداشت «تولید انبوه یا حضور انبوه»، «رسمی بودن»، «مظلوم نمایی»، «نداشتن وسواس» و «پند اخلاقی دادن» را از جمله این شباهت‌ها دانسته است.

 

در بخشی از این یادداشت جالب توجه می‌خوانیم:
این جمله آشنا که «هفته، هفته نمی‌شود اگر یک آلبوم جدید از استاد درنیامده باشد» و...جمله بنده و منتقدان آقای افتخاری نیست، جملاتی است که از مردم عادی کوچه و بازار هم مشابهش را زیاد شنیده‌ایم. همان مردم عادی که آقای افتخاری مدعی است برای آنها و به سلیقه آنها می‌خواند...خاطرم هست دو سه سال پیش وقتی هنوز تب تولید انبوه آقای افتخاری فروکش نکرده بود توی تاکسی و اتوبوس شایعه می‌کردند که ایشان به دلایل خاص خانوادگی به پول نیاز دارد و برای همین است که زده توی کار تولید انبوه...«تولید انبوه» البته برای جواد خیابانی واژه مناسبی نیست بلکه بهتر است از واژه «حضور انبوه» استفاده کنیم و این حضور را در مراسم مختلف و گزارشهای متعدد و...ارزیابی کنیم.
*
خاطرم هست چندسال پیش حسین معززی نیا بعد از یک داربی کسل‌کننده یادداشتی در نقد گزارش جواد خیابانی نوشت و به او متذکر شد که کار گزارشگر فوتبال گزارش کردن است نه پند اخلاقی. بعد آقای خیابانی هم جوابیه‌ای نوشت و متاسفانه از منظری وارد شد که دیگر معززی نیا نتوانست جوابش را بدهد؛ «مظلوم نمایی». آقای افتخاری هم بیگانه با این کار نیست. در یکی از گفتگوهای تلویزیونی اش چنان از «دوسال خانه نشینی» اش صحبت می‌کند که ناخودآگاه اشک توی چشم خواننده جمع می‌شود. اگر منطق دودوتا چهارتای اقتصادی که منطق تولید انبوه آثار ایشان در چند سال گذشته بود، طی دو سه سال گذشته دیگر مثل سابق جواب نمی دهد که دیگر به ما ارتباطی ندارد؛ ردگم‌کنی است اگر آن را به رنجیده شدن خاطر مبارک ایشان نسبت بدهیم...
 

برای تهیه این هفته نامه جمع و جور و متفاوت که با قیمت 2هزارتومان منتشر شده، می توانید به روزنامه فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر پایتخت مراجعه کنید. همچنین برای تهیه تلفنی و یا اشتراک این نشریه کافی است با سامانه ارائه محصولات فرهنگی (سام) 20-88557016 تماس بگیرید و آن را بدون دریافت هزینه در محل کار و یا منزل تحویل بگیرید.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    همه این شباهتا رو میشه تو یک جمله خلاصه کرد: هر دوشون از توده مردم به علت برخی رفتارای خودشون دور شدند.. به قولی مورد پسند مردم نیستند..
    • رضا A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      11 1
      به نظر شما چند درصد از توده های مردمی که عاشق کارهای استاد افتخاری هستند اهل اینترنت وکامنت گذاشتنند؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    33 88
    یک شباهت جالبه دیگشون اینکه که هر دو بسیار بسیار مردمی و محبوب مردمن!!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    افتخاری حرف نداره
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    44 83
    عزیز من در اینکه تنها خواننده پاپ که هنری داره و صدایی و به ضرب و زور فن آوری صداشو به مردم غالب نمبکنه همیم چناب افتخاری هست شکی نیست. چطور ایشون رو با خیابانی مقایسه میکنی؟؟ به قول معروف عزیزم من به شما علاقه مندم!! بردار این عینک سیاست زدگی رو و درست ببین
    • پلاک 7 CA ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      19 23
      این آقا اومد تو شهر ما کنسرت داد، فقط لب خوانی کرد تو کنسرت. این آقا فقط بلده بیاد تو تلویزیون و لب خوانی کنه. چی میگین شما!
  • صبا IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    45 24
    گل نوشتی
  • محمد رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    اگر در برنامه کاروان شعر و موسیقی از صداهای استاد شجریان و استاد ناظری استفاده شود رکورد پس ار انقلاب طرفداران صدا و سیما شکسته میشود و غوغا خواهد شد. درود بر آنها باد.
  • مهران IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    46 15
    منکه نفهمیدم چی شد!! تو رو خدا یکی بگه این مطلب چی رو میخواست بگه
  • بدون نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    63 5
    اگر نمیخوای نظرات بیننده ها رو بذاری خوب این بخشو حذف کن هم مارو راحت کن هم خودتو
  • ناصر IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    39 63
    صدای جاودان افتخاری هیچگاه از بین نمیرود....آثار استاد افتخاری را بررسی کنید مخصوصا قدیمی ها را خودتان قضاوت خواهید کرد که صدای افتخاری ماندگار و زیباست............
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    30 10
    قديميها صد البته ولي جديدها خير بسيار افتضاح هستند
  • نوید IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    41 9
    افتخاری یه زمانی تو دل مردم جا داشت... خیابانی هم با گزارش بازی ایران و استرالیا چهره شد. ولی الان...
  • آریا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    21 22
    افتخاری 3 سال است کار موسیقی انجام نداده دست از سر او بردارید
    • آنتی افتخاری IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      11 15
      ولی کار اظهار نظز بیهوده رو رها نکرده و بدین ترتیب نمیشه دست از سرش برداشت، خودش باید دست از سر خودش برداره
  • sadegh IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    27 42
    استاد افتخاري بينظير هستند هر چند در جلب حسادت ها هم يكه تازي ميكنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    38 37
    استادافتخاري آهنگهايي ارائه داده اند كه تا ايد ماندگار خواهد مان ايشان از آن دسته هنرمندان هستند كه مخاطب عام دارند يعني آثارشان دربين قشر هاي مختلف طرفدار دارد .البته ايشان حركتي انجام دادند كه از لحاظ مقبوليت اقبالي در ميان غاطبه مردم نداشت هرچند همان حركت باعث شد درحضور اسطوره هايي مانند استاد شجريان ايشان به عنوان چهره ماندگار موسيقي معرفي شوند وليكن انصافا هنرمند ارزنده اي هستند
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    25 6
    نمی دونم چرا ما نمی دونیم باید به کی استاد بگیم معمولا به کسی که آوازه جهانی داره استاد می گن
  • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    1 4
    بايد به اين نكته سنجي دقيق نكته افرين درد.
  • بدون نام IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    4 9
    ایشون هم تو ایران مقبولیت جهانی داره!!!!!!
  • hamid IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    19 2
    در پاسخ به تیتراژ باید بگم اگر شخص دیگری تو برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» بود باید تا صبح منتظر می موندن تا خواننده بتونه از روی حافظ درست بخونه دیگه آواز بداهش با خداست اما شش ویژگی منحصر به افتخاری زیادی دشمن یا دشمن شادی -سادگی-بیان حقایق-پول دوست نبودن و نشناختن دشمنانشان در فضای سایبر
  • بی نام AU ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    8 0
    از حسادت و از روی ضعف و ناتوانی علیه استاد افتخاری تبلیغ میکنن. خجالت بکشید.