سخنگوی وزارت خارجه گفت: با حسن نیت مذاکرات با 1+5 را دنبال می​کنیم.

به گزارش خبرآنلاين، رامين مهمانپرست در نشست خبري امروز خود گفت: اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور امسال در تهران برگزار خواهد شد و ایران برای دوره ای سه ساله ریاست آن را برعهده خواهد گرفت.باید از ظرفیت همه کشورهایی که به دنبال استقلال خود و قطع وابستگی‌ به قدرت‌ها هستند و خود را متعهد به این قدرت ها نمی‌دانند، استفاده کنیم.
وي در پاسخ به سوالي که به ملاقات معاونان اشتون با جلیلی اشاره داشت نيز گفت: اگر ملاقاتی بین معاونان مذاکره کننده اصلی کشور ما و مسئول مذاکره کشورهای1+5 صورت گیرد در چارچوب توافق ها ، کاملا طبیعی و برای تعیین چارچوب مذاکرات بعدی است. فکر نمی کنم خبری شدن یا نشدن این موضوع چندان اهمیتی داشته باشد بلکه مهم این است که توافق شده است که تا اجلاس بعدی مذاکرات و گفتگو‌ها در سطح معاونان صورت گیرد و نتایج این گفتگو‌ها به دنبال تعیین دستور کار و چارچوب نشست بعدی باشد و فکر می کنم بحث‌های اصلی را در نشست بغداد دنبال کنیم.
مهمانپرست در واکنش به سوالي که به شرط و شروطی برای پذیرش پروتکل الحاقی اشاره داشت نيز، گفت: تنها مقام مسئول در این باره آقای جلیلی و همکارانش هستند و اظهارنظرهای متفرقه فقط می تواند به عنوان تحلیل های سیاسی و نظرات شخصی افراد باشد. رسانه های خارجی به دنبال تحریف برخی از این نظرات و تحلیل ها هستند و سعی می کنند پیش از مذاکرات ، موضوع جدیدی را برای تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات مطرح کنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه در رابطه با مذاکرات آتی با گروه 1+5 اظهار کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم ما با حسن نیت وارد مذاکرات شده ایم و انتظار ما از طرف مذاکره این است که با حسن نیت و روحیه همکاری مذاکرات را دنبال کند. خوشبختانه در استانبول شاهد روحیه همکاری بودیم و امیدواریم این روحیه حفظ شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود. مذاکرات بعدي همان طور که توافق شده در تاریخ 3 خردادماه در بغداد تشکیل خواهد شد و چهارچوب مذاکرات نیز بر اساس آنچه در استانبول به توافق رسیدند خواهد بود.
وی به نشست وین در 25 و 26 اردیبهشت ماه با آژانس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این نشست در چارچوب همکاریهای دوجانبه برای بهره مند شدن از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای، ابهامات و سوء تفاهمات می تواند همکاریها را به سمت همکاری بهتر و کامل تر هدایت کند و حتما در فضای مذاکرات با 1+5 تاثیرگذار خواهد بود.
اهم سوال و جواب​هاي مطرح شده در اين نشست را به نقل از مهر بخوانيد:
محور سوالات
پاسخ​هاي مهمانپرست
چرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند و هواپیماهای آمریکایی اخیرا در امارات مستقر شدند؟
اگر کشورهای منطقه به صورت بومی توانایی تأمین امنیت منطقه را با همکاری همه کشورهای منطقه داشته باشند این موضوع می تواند مفید باشد. تاکنون اقدامی که نشان دهنده تأمین امنیت به وسیله کشورهای منطقه به صورت بومی باشد در شکل قابل انتظارش مشاهده نمی شود. هر نوع وابستگی به کشورهای فرامنطقه ای چه از نظر نیرو و امکانات و چه از نظر تجهیزات ، مغایر با تأمین امنیت منطقه خواهد بود و دخالت نیروهای خارجی می تواند امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس را تهدید کند.
ادعای عربستان مبنی بر اینکه ایران در طرح ترور سفیر این کشور در مصر دست داشته است
پیگیری و طراحی چنین مسائلی که فقط می تواند به اختلاف میان کشورهای جهان اسلام کمک کند فقط به نفع رژیم صهیونیستی و در منطقه طراحی شده آنها برای بازی جدید سیاسی است. این مسائل به هیچ عنوان صحت ندارد و توصیه می کنیم مقامات کشورهای منطقه با هوشیاری به فکر تامین منافع ملی خود و جهان اسلام باشند.
استقرار هواپیماهای اف 22 امریکایی در امارات
اگر این کشورها در منطقه واقعا به فکر اقتدار دفاعی خودشان هستند توصیه می کنیم تجهیزات نظامی خود را به سمت رژیم صهیونیستی جهت گیری کنند زیرا ظاهرا قرار بر این بود که کشورها با تجاوزهای این رژیم اشغالگر مقابله کنند. ما به هیچ عنوان با حضور نیروهای خارجی در منطقه موافق نیستیم و حضورشان را مخل امنیت منطقه می دانیم.
انفجارهای اخیر در سوریه
ما پیگیر ایجاد صلح و امنیت در داخل سوریه هستیم و برای اینکه مطالبات مردم در فضایی مسالمت آمیز برآورده شود باید وضعیت با ثبات باشد. آنچه که همگی باید پیگیر آن باشند جلوگیری از ارسال سلاح به داخل سوریه و ممانعت از اقدامات مسلحانه تروریستی است و انفجارهای اخیر در سوریه باید توسط همه کشورها محکوم شود.
برخی کشورها تلاش می کنند با تجهیز گروه های مخالف دولت سوریه و مجهز کردن آنها به سلاح های مختلف به ناامنی و جنگ داخلی دامن بزنند که توصیه ما خودداری از این اقدامات است.
طرح برخی نمایندگان مجلس درباره کاهش روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی با امارات
روابط با همسایگان جزو اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و فکر می کنیم باید از طرق مختلف به دنبال پیدا کردن راه های جدید همکاری و توسعه همکاری ها در منطقه باشیم و این همکاری ها می تواند به تأمین امنیت، ثبات، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه منجر شود.به برخی کشورهای منطقه که ادعاهای نسنجیده دارند توصیه می کنم کاری نکنند تا به روابط میان کشور ما و کشورهای منطقه خدشه ای وارد شود.  نباید مردم ما را به مسیری هدایت کنند تا در نهایت خودشان را از منافعی که می توانند در رابطه با کشور ما بهره مند شوند محروم کنند.
حرکت های ضد اسلامی در سراسر جهان ازجمله قرآن سوزی
حرکت های ضد اسلامی یا اقداماتی که افراطیون برای دامن زدن به جنگ های مذهبی انجام می دهند متأسفانه نشأت گرفته از تفکر غلط غرب ناشی از جنگ تمدن ها و مذاهب است. هر نوع جنگ افروزی و ایجاد درگیری میان مذاهب و اقوام مختلف و تمدن ها را نادرست و غیرانسانی تلقی می کنیم.بازی با اعتقادات و ارزش های ملت ها خطرناکترین حرکت هاست.
نگرانی اعراب از بهبود روابط ایران با غرب
ما خواهان داشتن بهترین روابط با همه کشورهای جهان بویژه همسایگان و کشورهای جهان اسلام هستیم.  خصومتی که دنیای غرب علیه ملت ما در طول سالیان گذشته دنبال کرده می تواند به نفرت ملت ها از رفتار مسئولان این کشورها دامن بزند.اگر کسی از اینکه دنیای غرب رفتار خودش را می خواهد جبران کند و قصد برگشت به مسیر صحیح را دارد و در صدد محترم شمردن حقوق کشور ماست ناراحت شود نشان دهنده این است که اهداف سیاسی خاصی را در ذهن پرورانده است.
نصب پرچم اسرائیل بر سر در حرم مطهر حضرت ابراهیم (ع) در فلسطین
تا موقعی که رژیم صهیونیستی به اشغال سرزمین های مردم فلسطین ادامه می دهد و هویت جعلی را به دوش می کشد و تنها راه زنده بودن و ادامه حیات خود را در ادامه تجاوزات می داند، این اتفاقات قابل مشاهده است.
تشکيل اتحادیه‌ای متشکل از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ابتکار عربستان
با وقوع بیداری اسلامی در منطقه و حرکت مردم در کشور های مختلف و روی کار آمدن دولت‌های مردمی شاهد خاورمیانه جدیدی خواهیم بود و بزرگترین و برجسته ترین ویژگی این منطقه جدید مردمی و اسلامی بودن آن است. بهترین راه این است که کشورها خود را با وضع جدید خاورمیانه همراه کنند و این واقعیت را بپذیرند که مردم در منطقه بیدار شده‌اند و به دنبال ارزش‌های اسلامی و استقلال کشورهای خود هستند و از تسلیم بودن در برابر سیاست‌های آمریکا و برخی متحدان آمریکا و هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی بیزارند.
رابطه با انگليس
دولت انگلیس در اقدامی اشتباه ، نسنجیده و شتاب زده دیپلمات های خود را از کشورمان خارج کرد و خروج دیپلمات های ما را از کشورشان خواستار شد که همین موضوع به محدویت بیشتر روابط منجر شد. مردم ما از محدودیت بیشتر در روابط دو کشور ناراحت نیستند و وقتی احساس می کنند کشوری به دشمنی آنان برخاسته است از کاهش یا قطع روابط بیشتر خوشحال می شوند.درباره گزارشی که وزارت خارجه انگلیس در خصوص وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر کرد باید اشاره کنیم که متأسفانه مقامات انگلیس به بهانه وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف در امور داخلی این کشورها مداخله می کنند که به آنها توصیه می کنیم از مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست بردارند.
ادعاهای امارات پیرامون جزایر سه گانه ایرانی
بحث جزایر سه گانه مربوط به حاکمیت ملی کشور ما است و سفر رئیس جمهور به ابوموسی در چارچوب اعمال حاکمیت ملی و سفر استانی صورت گرفت و اظهارات متفرقه و نسنجیده افراد دیگر درباره جزایر را نخواهیم پذیرفت.جزایر سه گانه متعلق به ایران است و در تاریخ طولانی کشور ما جزء لاینفک سرزمین های ایران بوده و خواهد بود. برخی دوستان ما در کشورهای عربی به تحریک برخی کشورهای فرامنطقه ای برای تغییر نام خلیج فارس و کار بردن نام جعلی برای آن تلاش می کنند، ما یادآوری می کنیم که در توطئه قدرت های بزرگ بازی نکنند و به حقایق تاریخی تسلیم شوند.
توقف صدور ويزا براي سفر به کانادا
مسئولان سیاست خارجی این موضوع را دنبال می کنند و هر اقدامی که باعث به زحمت افتادن مردم ما بشود مورد پیگیری قرار می گیرد. در سیاست خارجی اصلی به نام اصل مقابله به مثل داریم که اگر اقدامی در جهت مقابله با منافع ملی ما صورت بگیرد پاسخ مناسب دریافت خواهد کرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قوم فرعون A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    56 5
    آره با همه دنیا مقابله به مثل بنمائید بسیار عالی است
  • دختر ایرانی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 0
    پاسخ خای آقای مهمان پرست در مورد روابط با انگلیس و کانادا در تضاد است... در مورد کانادا ایشان تئوری مقابله به مثل را توصیه می کنند، در مورد انگلستان، اقدام مقابل به مثل انگلیس یک اقدام نسنجیده ارزیابی می شود؟ با پیش رفتن این نوع سیاست های خارجی در تضاد، هم وطنان می بایشت برای سفر به هر جای دنیا تقبل هزینه های زیاد انجام دهند تا در یک کشور ثالث مدتی را گذرانده و ارز وارد آن کشور کرده تا روادید یک کشور را دریافت کنند!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 2
    نیست که تمام اتباع کانادا صف کشیدن تا بیان ویزای ایران بگیرن...................
  • بدون نام DE ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    10 1
    (برخی دوستان ما در کشورهای عربی به تحریک برخی کشورهای فرامنطقه ای برای تغییر نام خلیج فارس و کار بردن نام جعلی برای آن تلاش می کنند) کسانی‌ که در پی تغییر نامه خلیج فارس هستند را نمی‌توان دوست خطاب کرد!
  • امیر IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    4 0
    در جواب دختر ایرانی عرض کنم، مگر غیر این است که با کاهش ارز مسافرتی و محدود شدن مدت زمان دریافت آن در یکسال، صنعت گردشگری ما پیشرفت کرده است!!!! این اقدامات سیاست خارجی دولت ما هم فقط برای رونق گرفتن صنعت گردشگریه آخه!!!! با همه دعوا داریم ما!!! کشورهای دوست ما شدند ونزئولا، کوبا، سوریه، سومالی، فلسطین و جدیداً هم عراق که نام تمام خیابانهای ما را به اسم شهید مزین کرده است!!! البته ار روسیه و چین هم غافل نشویم که اصلاً بلاد کفر نیستند و ما هم هیچ باجی به آنها نمی دهیم!!!!! ولی امریکا بلاد کفر است و باید سر جنگ با امریکا داشته باشیم!!! راستی اگر امریکا نبود ما گناهامون رو گردن کی می انداختیم!!