افزایش قیمت بخشی ازسبدکالای اساسی یک خانوار ( بنزین،برق،آب،گاز و نان لواش) در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، هزینه های این خانواده در شرایط رعایت الگوی مصرف و بدون احتساب تورم، در هر دوماه از 315 هزار تومان بالاتر خواهد برد.

آذرجزایری: این گزارش برمبنای دو فرضیه مجلس نشینان و دولتی ها محاسبه شده است. درحال حاضر مجلس نشینان با بستن دست دولت در بودجه 91 تلاش دارند این قوه را متقاعد کنند که در فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها، قیمت حامل های انرژی ها باید تنها تا مرز 20 درصد افزایش یابد. درحالیکه دولتی ها معتقدند می توانند تا مرز 40 درصد قیمت ها را بالا ببرند. لذا در این گزارش سعی شده افزایش هزینه های یک خانوار 4 نفره با درنظرگرفتن رعایت الگوی مصرف و برمبنای افزایش 20 و 40 درصدی قیمت های فعلی، محاسبه شود.
براین اساس در صورت آنکه افزایش قیمت بخشی از سبد کالاهای اساسی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را 20 درصد در نظر بگیریم هر دوماه یکبار یک خانوار 4 نفره ای که براساس الگو مصرف می کند باید 315 هزار و 400 تومان کنار بگذارد.
البته این امر در شرایطی است که این خانوار تنها از یک خودروی سواری استفاده کنند و درعین حال مصرف برق،آب وگاز این خانواده براساس الگوی مصرف باشد و افزایش احتمالی مصرف باعث افزایش هزینه ها نشود.

 


بنابراین اگر همین خانواده بخواهد هزینه این چندکالای اساسی را با 40 درصد افزایش قیمت ها بپردازد باید 368 هزار و 800 تومان کنار بگذارد.
این هزینه ها تنها شامل بخشی از کالاهای اساسی می شود و درعین حال تورم ناشی از این افزایش قیمت ها نیز در این گزارش محاسبه نشده است.
براین اساس در صورت افزایش 20 درصدی این کالاها، هزینه های یک خانوار تنها در این بخش 87 هزار و 900 تومان نسبت به شرایط فعلی افزایش خواهد یافت.
این درحالی است که تا پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها این خانواده با همین شرایط، برای پرداخت این هزینه ها باید به طور کل 82 هزار و 120 تومان کنار می گذاشتند در حالیکه در شرایط فعلی 227 هزار و 500 تومان پرداخت می کنند.
اما در صورت اجرای فاز دوم با افزایش 40 درصدی قیمت ها همین خانواده باید 369 هزار تومان در بهترین شرایط کنار بگذارد.
این درحالی است که در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان تاکید می کنند که افزایش قیمت ها به نفع منافع کشور نیست و باید برای اصلاح دور اول هدفمندی زمانی گذاشته شود در صورتی که دولت همچنان اصرار دارد که دور دوم باید اجرایی شود.
در این بین برخی از خبرها حکایت از این نکته دارد که دولت پا را فراتر گذاشته و تصمیم دارد که قیمت کالاهای اساسی را بیش از 40 درصد افزایش دهد.

 


درعین حال توضیحات مسوولان در خصوص احتمالات افزایش قیمت ها در برخی از کالاها نشان می دهد که این پیش بینی چندان دور از دسترس نخواهد بود و این احتمال که دولت قیمت ها را بیش از 40 درصد افزایش خواهد داد روز به روز قوت می گیرد.
درعین حال اگرچه دولت از نگاه قانونی افزایش 40 درصدی را حق خود می داند و مجلسی ها برافزایش 20 درصدی اصرار دارند اما تجربه اجرای فاز اول هدفمندی نشان داد که دولت چندان تلاشی بر الزام خود در جهت اجرای قانون ندارد.بنابراین همانطور که دولت در اجرای فاز اول قیمت کالاها را به میل خود افزایش داد و نگاهی جدی به قانون نداشت اجرای فاز دوم هدفمندی هم به نظر می رسد از همان قانون نانوشته دولت پیروی خواهد کرد. بنابراین انتشار این گزارش تنها در نگاهی خوشبینانه قابل تامل است.
براین اساس در صورت افزایش 40 درصدی هزینه ها تنها برای خرید 120 عدد نان و تامین انرژی مورد نیاز باید حدود 150 هزار تومان به هزینه های جاری افزود.این درحالی است که یک خانوار 4 نفره در هر ماه 294 هزار تومان یارانه می گیرد. در شرایطی که هر دو ماه تنها در جهت تامین هزینه برق،آب،گاز و بنزین یک خانواده باید بیش از 350 هزار تومان در خوشبینانه ترین حالت کنار بگذارد.

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    21 59
    هر كاري ميخواين بكنين زودتر تصميم بگيرين مردم منتظرن اين عدم تصميم گيري ها كار رو خراب تر ميكنه يعني نميتونين براي يك روز آينده تصميم بگيريم برنامه ريزي بلند مدت پيشكش
  • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    136 5
    اون چیزی که ما دیدیم حذف یارانه بود و نه هدفمندی.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    66 14
    با انکه باعث تاسفه ولی یک خوبی که داره اینه که ملت ما از چاقی مفرد به طرف لاغری سوق پیدا می کنند تا هزینه های مشکلات قلب و عروقی کاسته بشه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    74 6
    پیشنهاداتی به دولت محترم دارم - در صورت امکان افزایش کلیه اقلام را به قبل از هدفمند کردن یارانه ها بازگرداند و به جای اینکه میلغ چهل تومان به هر نفر بدهد از کارت عابر بانک هر نفر این مبلغ را بردارد که در نهایت به نفع مردم است زیرا دولت چهل تومان پرداخت کرده ولی در واقع در مجموع چهارصد تومان به هزینه های مردم افزوده است. - افزایش 20 درصدی اقلام را نیز طی پنج سال انجام دهد که علاوه بر دستیابی به اهداف هدفمندی ، شوک قیمتی وارد نخواهد شد
  • hafez IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    78 5
    این اعداد ارقام فقط رو کاغذه در واقعیت 300 تومن واسه یک خانواده 4 نفره خرج 10 روز شایدم کمتر باشه
  • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    107 3
    یعنی 1 نفر پیدا نمیشه از دولت سوال کنه که با پول هدفمندی فاز اول چه کار مثبتی برا این مردم انجام دادی که حالا میخوای فاز دوم اجرا کنی؟! چه تاثیری روی زیرساخت های مملکت داشته؟ چه تاثیری روی معیشت و اشتغال داشته؟ چه تاثیری بر روی تولید داشته؟! والا وضعیت اشتغال، معیشت، کار های عمرانی و تولیدی قبل از هدفمندی خیلی خیلی بهتر بوده اکثریت جامعه (با استناد به نظر سنجی سایت شما و دیگر سایت ها) از اجرای هدفمندی یارانه ها ناراضی اند چه کسی پاسخگوی این همه نارضایتی هست؟!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      6 1
      افکار دولت « ما که تو مرحله اول موفق نبودیم ، مردم هم که هیچی نمیگن ، مرحله دومو اجرا میکنیم، اگه موفق شد که هیچ ، نشد تا 3000 میلیارد مرحله اجرا میکنیم ، مردم برسن فینال ، تا بالاخره بازی تموم شه »
  • علیرضا ( رزمنده دفاع مقدس ) IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    117 9
    دولت محترم راه را خوب آغاز کرد ولی به بیراه کشیده شد . دولت فکر میکرد با اجرا هدفمند کردن یارانه ها دست ثروتمندان را از بیت المال کوتاه میکند در صورتی که برای این قشر که ممعلوم نیست این پولها را از کجا آورده اند که ماشین های میلیاردی سوار میشوند بنزین و هزینه های جاری هر چقدر هم که گران شود از جیب مستضعف بیچاره و جقوق بگیرها درمی آورد . پس از دولت محترم تقاضا داریم قیمت ها را به شکل قبل برگرداند یارانه ها هم پیشکش خودشان . با تشکر ( اقشار واقعی مردم )
  • مجید IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    96 3
    واسه خودمون متاسفم!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    53 10
    پس این یارانه رو کی واریز می کنن
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    23 6
    تمام سرمایه داران کشور ومتمولین کشور وکارمندان دولت وکارمندان شرکتهای دولتی وغیر دولتی وصناف متمول براساس اطلاعات دولت مشخصند وشایسته نیست این قدر مردم را سردو داد. دولت میتواند بقیه رامعاف کند،وواقعا قیمتهارانظارت کند؛ودولت ومرذم را از سربه گریبانی نجات دهد.؟؟؟؟
  • غلامی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    45 3
    123/5درصد در حالت عادی اگر وضع غیر عادی شود تا275/5درصد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    63 4
    توجه کرده اید اصلا کسی از یارانه های اردیبهشت نمی پرسد و کسی هم از آن خبری نمی دهد؟
    • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
      47 3
      توجه کردي که خودت هم فراموشت شده که اين يارانه اي که قراره توي ارديبهشت واريز شود براي فروردين مي‌باشد؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    82 4
    هنوز خانواده ها نتوانستند تورم مرحله اول را هضم كنند و دچار كمبود درآمد براي تامين معيشت خانواده خود شده اند . چه اصراري است كه فاز دوم هم راه اندازي شود؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    48 3
    معلوم نیست هزینه های دارو و درمان که این روزها هزینه سنگینی را بر دوش مردم تحمیل کرده کجای این معادله قرار دارد . لطفا دولت محترم این قسمت را هم مثل بقیه موارد؟؟؟؟؟ در نظر بگیرد
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    51 4
    با توجه به سابقه دولت ومجلس , دولت كار خودش را خواهد كرد ومجلس هم فقط نظاره گر خواهد بود
  • ستار IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    46 4
    دولت با اینکه می داند اجرای فاز دوم به ضرر زیان مردم وکشور است چرا اصرار به ان دارد مجلس باید جلو این کار را بگیرد
  • مهندس بی هویت IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    96 2
    واقعا برای جوانان نسل خودم متاسفم (متولدین 59 تا 68 - من خودم 59 هستم) که در زمان جنگ بدون حساب زاد و ولد شد و جمعیت در کمتر از 8 سال دو برابر شد. واقع نسل سوخته ایم، یادم میاد دبستان و راهنمایی را در مدرسه های 3 شیفته 3-4 در هر مقطع و از در هرکلاس 35 تا 45 نفره به پایان رساندیم- به محض ورود به دبیرستان سیستم آموزشی را دگرگون کردن و نظام جدید شروع شد. با هزار مصیبت برای ورود به پیش دانشگاهی هم کنکور دادیم بعدش کنکور اصلی و تحصیلات دانشگاهی. حتی برای خدمت سربازه هم مشکل ظرفیت بود و 2 بار تمدید اجباری برای اعزام خوردیم. مشکلات اسف بار اشتغال و با هزار مصیبت کارمند کوفتی شدم و الان هم بعد از 6 سال حقوق قانون کارگری (برای تحصیلات لیسانس و مهندسی) اجرای هدفمندی یارانه ها و تورم وحشتناک و ...
    • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
      16 6
      تا اينجاشو كه خوب اومديم جلو!!!!!!! خدابه خير كنه بقيه شو!!!!!!!!!!!!!
  • حسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    39 5
    آقایون با این تورم لجام گسیخته افزایش یارانه چه فایده ای داره؟ ممنون از رییس مجلس که جلوی اجرای فاز ودم رو گرفت.
    • کاربر مهمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
      10 4
      حسن آقا! فاز دوم چه اجرا بشه چه نشه قیمتها روز به روز داره بالا میره.
  • کارگر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    7 32
    پس تکلیف ما که کارمون رو به امید یارانه نقدی ول کردیم چی می شه؟
    • بدون نام US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
      20 3
      برو کار کن مگو چیست کار...(البته اگه دیگه کار گیرت اومد)
  • دانشجو IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    57 5
    بامراجعه به افزایش قیمت ها درهمین یک ماه گذشته میبینیم که افزایش 20تا 40 درصدی در مایتجاج مردم مشهود است پس اگر دولت محترم رضایت بدهند همین فلاکت برای ما کافی است افزایش مجدد 40درصدی دیگر پیشکش
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    22 3
    اگه دولت واقعا صادقه چرا از مردم نسبت به رضاییتشون از هدفمندی همه پرسی نمیکنه ؟
  • یارانه بگیر GB ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    20 3
    ایکاش این طرح اجرا نمی شد
  • امیر NL ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    21 3
    دقت کردین خیلی وقته دیگه صدا سیما گزارش تهیه نمی کنه که با پول یارانتون چیکار می کنین؟؟؟ یادمه اون اوایل میگفتن علاوه بر پرداخت قبض ها ماشین خریدم.یخچال خریدم و تلویزیون و مبل و حتی وام مسکن میدم! تمام این کارا رو با 45هزار تومن انجام میشد...!
  • فقیر IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    20 3
    به نظر بنده با این اوضاع که میخواد پیش بره باید شب به جای استفاده از لامپ از شمع استفاده کنیم به جای گاز هم از کرسی و بخاری نفتی با این سهمیه بنزینی که دولت میده باید قید مسافرت و همه چیو زد اخه دولت محترم یه نفر که داره کار میکنه میخواد مسافرت بره با 60 لیتر در ماه چیکار میتونه بکنه قرار بود وضع مردم بهتر بشه بهتر که نشد هیچ اونی که بدبخت بود بدبختر شد خواهش میکنم فکر اساسی نسبت به این موضوع داشته باشید
    • احمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      2 2
      به نظر من دولت هدف اصلیش از اجرای یارانه ها همین بوده نه رفاه مردم/مردم اگر مسافرت نروند،مصرف سوخت در کشور به شدت پایین می آید و دولت اعلام میکند:کاهش مصرف بنزین در کشور تا99% واین یکی از نتایج یارانه ها خواهذ بود. و نیازمون به کشورهای غرب در یه حدی پایین می آید. واقعا برای خودمون متاسف.:)
  • ناهید DE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    30 4
    بهتر نیست یارانه هارو مثه قدیم بی هدف! بدن!!؟ واللا وضعمون بهتر بود
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    31 4
    جالب است ضعیف ترین تحلیل از روند اجرای این طرح هدفمندی را خود دولت داده به جای اینکه بگوید چه بر سر تولید و معیشت مردم آمده می گوید مصرف مثلا برق بنزین یا گاز اینقدر کاهش یافته مانند اینکه بگوییم موز کیلویی 5 هزار تومان شده قطعا مشتری کم و مصرف آن کاهش می یابد این موفقیت نیست شما هرچه گرانتر کنید مصرف کننده گان کاهش می یابند در واقع قشر ضعیف ضعیف تر می شود
  • بی نام IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    3 2
    لطفا ساده نباشین !!! دولت می خواد با این طرح فقط کسری بودجه شو رو از جیب من و شما بگیره !!! الان تورم 65 % خوشبینانه ترین حالتشه !!! قیمتا الان جوری شده که با برجی 1 میلیون هم فقط تا 2 هفته دوام می یاریم بهد از فاز دوم فقط یه هفته !!! یه مدت یارانه میدین بعد هم ول میشه !!!
  • amir IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    3 2
    هیج میدونستید با یارانه یک خانواده چهار نفره فقط میتونید یه دندون خراب رو عصب کشی و پر کنید ؟ من که راضیم و امیدمون به هواست که نمیریم .
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    3 2
    بخدا ما یارانه نخواستیم جنس را ارزان کنید
  • سالار IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    2 2
    اگر در مورد یارانه انتخابات برگزار بشه 80درصد مردم مخالفند نه یارانه میخوان نه این همه دربدری تورم
  • کار گری بدبخت IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    6 2
    دلم داره از غصه می ترکه چهار ماه است یک کیلو گوشت نخریدم شرمنده اهل عیالم هستم خدا این مسو لین مملکت و شرمنده اهل عیالش بکنه کجا یی یا صاحب الز مان ادرکنی
  • hasan IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    1 2
    چرا اجازه داده نمیشود کارشناسان مستقل از دولت بر اساس واقعیات جامعه و بدون دلهره و عواقب بعدی در خصوص دستاوردهای مرحله اول نظر بدند. آیا کسی تابحال چنین چیزی دیده ؟
  • ZAKER IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    1 2
    28هزارتومن برداشته شده.بیانگا کن