ابلاغ تعرفه های خدمات درمانی در بخش خصوصی از سوی نظام پزشکی باعث شد تا جنگ لفظی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی شدت بیشتری بگیرد.

زهرا تالانی: سال گذشته با وجود هدف مندی یارانه ها و مشکلاتی که نظام سلامت داشت تعرفه پزشکی 9 درصد افزایش یافت اما امسال به یکباره  نظام پزشکی 30 درصد تعرفه ها را بالا برد و برای همین وزیر بهداشت و معاونش اعلام کردند که برای حل این مشکل از سازمان نظام پزشکی به دیوان عدالت کشوری شکایت می کنند. 

 مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ودراین باره گفته است: شورای عالی بیمه سلامت هنوز تشکیل نشده است و درصورت تشکیل نشدن این شورا، تعرفه ها در دولت یا جای دیگر به تصویب خواهد رسید.

وی بدون اشاره به میزان تعرفه های درمانی سال 91 به ایسنا گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت قبلا نظر خود را درباره تعرفه های درمانی اعلام کرده و من اکنون به عنوان وزیر بهداشت باید منتظر باشم تا در جلسه تعرفه های درمانی در دولت، از تعرفه های پیشنهادی وزارت بهداشت دفاع کنم.

 

افزایش 20 تا 30 درصدی

نظام پزشکی چند روز پیش و به دنبال اعتراض گروههای پزشکی مبنی بر ثابت ماندن نرخ تعرفه ها و افزایش هزینه ها، تعرفه های درمان  سال 91 در بخش خصوصی را اعلام کرد. طبق این مصوبه تعرفه ویزیت پزشکان در سال جاری 30 درصد وحق الزحمه جراحی، بیهوشی و متخصصین داخلی نیز 20 درصد افزایش یافت.

در همین حال سجاد رضوی مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت به فارس‌، می گوید که مطابق قانون تعیین و اعلام تعرفه‌های خدمات پزشکی در بخش دولتی و غیر دولتی به عهده دولت است: بنابراین چون هنوز دولت این تعرفه‌ها را مصوب نکرده است، معیار نظارت وزارت بهداشت تعرفه‌های مصوب سال گذشته است.

به گفته وی از نظر وزارت بهداشت تعرفه‌های اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی غیر قانونی است و اگر پزشکان این تعرفه‌ها را از مردم بگیرند، تخلف کرده‌اند و با آنها برخورد می‌شود.

همچنین حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط با شیوه برخورد با تعرفه های جدید نظام پزشکی، اعلام کرد که سازمان نظام پزشکی باید صبر کند تا تعرفه ها توسط دولت اعلام شود و با مراکز درمانی که تعرفه هایی غیر از تعرفه های سال 90 را دریافت می کنند، برخورد خواهد شد اما نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور عنوان کرد که تعرفه های جدید مصوب سال 1391 به مراکز مربوطه ابلاغ شده و پزشکان مطابق همین تعرفه عمل می کنند.
اما تنها وزارت بهداشت نبود که به این موضوع اعتراض کرد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم افزیش 30 درصدی تعرفه پزشکی در شرایط کنونی به ضرر مردم اعلام کرد.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: با توجه به این که هم‌اکنون بیماران عمده هزینه سلامت را پرداخت می‌کنند افزایش مجدد تعرفه‌ها نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت و سبب بیچارگی مردم می شود.
او درباره افزایش هزینه های درمانی مردم به مهر می گوید: هم‌اکنون بر اساس قانون 70 درصد از هزینه بخش سلامت را بیمه و حدود 30 را مردم باید پرداخت کنند٬ اما متأسفانه این موضوع در کشور محقق نشده و بیماران مجبورند که افزون‌بر دو سوم هزینه را پرداخت کنند. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور با وجودیکه افزایش تعرفه پزشکی لازم است اما بیمارانی هستند که هیچ دفترچه درمانی ندارند و در این میان شاید آنها باشند که بیشترین آسیب را ببینند.
47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    28 4
    مشکل ما بیشتر مربوط به ضعف سیستم بیمه ای است. که پوشش کامل را برقرار نمیکنند وبه انحا مختلف از زیر بار مسولیت شانه خالی میکنند و هزینه ای که باید بیمه بپردازی بر دوش مردم می افتد.
  • زارع IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    15 1
    چرا باید مردم وپزشکان بار ندانم کاریهای مسوولین محترم را بدوش بکشند .وزیر هداشت اگر میتواند جلوی سایر گرانیها وتورم سرسام اور را بگیرد میتواند جلوی افزایش نرخ ویزیت را هم بگیرد. اگر میخواهید مشکلات مردم را حل کنید سرانه درمان را در قانو بودجه افزایش قابل توجه دهید نه اینکه با سپرکردن قانون به مردم وزشکان زوربگویید.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    5 20
    پزشکان اصلا پولی نمی گیرند که با این تعرفه ها پولدار بشن
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    10 2
    نظام بیمه ای تا اصلاح نشه اوضاع همینه
  • الی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    27 1
    آیا افزایش تعرفه ،پزشکان را پولدار و بیماران را فقیر می کند؟ خیر، باعث مرگ بیماران می شود.
  • کریمی-اهواز IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    17 14
    در حالیکه طبق آمار تورم واقعی بالای 50 درصد میباشد ولی درصد افزایش حقوق کارمندان 15 درصد اعلام شده است.همه میدانیم سطح درآمد پزشکان محترم(متخصص به بالا)تقریبا در تمام رشته ها بسیار بالاست و باز همه میدانیم این سطح درآمد نسبت به زحمتی که میکشند ناچیز است.ولی کمی انسانی به قضیه نگاه کنیم در مملکتی که حداقل دستمزد حدودآ 400 هزارتومان است و بسیاری از منشیهای همین پزشکان حتی کمتر از این درآمد دارند آیا منطقی است افزایش تعرفه های پزشکی 10-15 درصد بالاتر از میانگین افزایش حقوق در جامعه باشد؟آیا این موضوع نتیجه ای غیر از فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی چیز دیگری بدنبال دارد؟یک پزشک متوسط ماهیانه 40 میلیون تومان درآمد دارد که اگر در طول هفته چند جراحی انجام دهد بسته به نوع تخصص تا 150 میلیون تومان میرسد
    • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      14 10
      اگر ممکه منبع این اماری که از حقوق پزشکان دارید را بگویید؟!!کجا یک پزشک ماهی 40 ملیون درامد دارد؟براساس تصورات بدون پایه واساس نظردادن کاردرستی نیست جناب کریمی
    • کریمی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      7 5
      دوست عزیز آمار بر اساس کیس های واقعیست.بنده 2 تا از برادرانم متخصص هستند و در آمد ذکر شده متوسط سطح درآمد است.ولی واقعا شرمم میاد بگم هر دوتاشون به اندازه یک دندانپزشک متوسط در کیانپارس اهواز درآمد ندارند.در ضمن باید بگویم اوضاع پزشکان عمومی اسفبار است
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    17 1
    بله چیزی که ما از این دولت دیدیم اینکه فقیرها فقیرتر و پولدارها پوادلرتر شده اند
  • ناراضی US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    13 1
    خیلی از جوان ها با لیسانس و فوق لیسانس شغل ندارند که بیمه بشوند. چطور به مراکز درمانی برویم؟ قوانین این مملکت به جای اینکه بر اساس عدالت اجتماعی باشد که انقدر هر روز توی بوق می کنید بر اساس زورگویی وضع شده.
  • بیمار IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 2
    متاسفانه قیمت دارو آنقدر زیاد که اگر بیمه هم باشی باز توان پرداخت وجود ندارد و این مشکل اساسی که باید حل بشود
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 4
    با وجود این با توجه به مشکلات وزارت بهداشت باید دو بخش را حتماً ببینیم یکی افزایش هزینه های ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و دیگری هزینه های ناشی از غیر واقعی بودن تعرفه های پزشکی که باید حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه افزایش یابد در حالی که همان طور که می دانید سال گذشته تعرفه های پزشکی فقط ۹ درصد افزایش یافت.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    6 0
    وزیر بهداشت پیش از این درباره میزان افزایش تعرفه های پزشکی در سال جاری گفته بود که هنوز میزان افزایش تعرفه ها در سال جاری مشخص نیست و هیچ رقمی را نمی توان تأیید کرد و با همکاری بیمه ها، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نظام پزشکی در حال نهایی کردن تعرفه‌ها هستیم که اگر تا زمان نهایی شدن آن ( حداکثر اردیبهشت) شورای عالی بیمه سلامت تشکیل نشده باشد در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب و با تصویب دولت ابلاغ می‌شود. بنابراین این نرخ واقعی نیست
  • درمانده- از ایران IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    6 1
    سعی کنید انصاف را رعایت کنید اگر مدیریت بیمه همگانی بدرستی عمل کند ودولت ومجلس هم از آن حمایت کند و طرح جدید درمان رایگان در بیمارستانها اجرا شود دیگر حق کسی پایمال نمی شود چون با انجام این طرح درحال برسی ویزیت ودست مزد پزشگان بعهده بیمه می افتد آنوقت تعرفه ها درست تعین می شود. دیگر برای یک سرماخوردگ جزئی نبایستی هزینه هنگفتی را توجیب این دکتز ها کنی. ویا خود درمانی کنید؟؟؟؟؟؟.......
  • پزشک IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 6
    افزایش تعرفه‌های درمان در مراکز غیردولتی می‌بایست 47 درصد افزایش یابد چرا که باتوجه به افزایش سرسام آور قیمت وسایل و تجهیزات پزشکی وابسته به ارز، کیت‌های آزمایشگاهی، وسایل یدکی، دستگاه‌های پزشکی و سایر موارد مشابه به‌طور قطع ادامه فعالیت در این بخش‌ها به‌طور عملی وجود نداشت به همین خاطر نیز شاهد اعتراض‌های جدی و گسترده گروه‌های پزشکی از سراسر کشور بودیم.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 5
    اختلاف نظر بخش خصوصی و بخش دولتی در بحث تعیین تعرفه درمان از همین جا شروع می‌شود که بخش خصوصی به قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرده و مدعی می‌شود از آنجا که شورای‌عالی بیمه سلامت تشکیل نشده پس سازمان نظام پزشکی می‌تواند تعرفه‌های درمان در بخش خصوصی را تعیین کند و از طرف دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقدند که در این شرایط می‌بایست همچنان شورای‌عالی بیمه کار تعیین تعرفه را انجام دهد به این ترتیب و با این اختلاف نظر بلبشو در بازار درمان بیشتر می‌شود و مردم متضررتر.
  • has IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 3
    در حالیکه طبق آمار تورم واقعی بالای 50 درصد میباشد ولی درصد افزایش حقوق کارمندان 15 درصد اعلام شده است.همه میدانیم سطح درآمد پزشکان محترم(متخصص به بالا)تقریبا در تمام رشته ها بسیار بالاست و باز همه میدانیم این سطح درآمد نسبت به زحمتی که میکشند ناچیز است.ولی کمی انسانی به قضیه نگاه کنیم در مملکتی که حداقل دستمزد حدودآ 400 هزارتومان است و بسیاری از منشیهای همین پزشکان حتی کمتر از این درآمد دارند آیا منطقی است افزایش تعرفه های پزشکی 10-15 درصد بالاتر از میانگین افزایش حقوق در جامعه باشد؟آیا این موضوع نتیجه ای غیر از فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی چیز دیگری بدنبال دارد؟یک پزشک متوسط ماهیانه 40 میلیون تومان درآمد دارد که اگر در طول هفته چند جراحی انجام دهد بسته به نوع تخصص تا 150 میلیون تومان میرسد
  • يك مسلمان ايراني IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    4 4
    وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي امسال هم با اين ترفند تعر فه را بالا ميبرند و جنگ زرگري راه انداخته اند و الا سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت منافع مشترك دارند كشوري در دنيا سراغ داريد كه نظام پزشكي و وزارت بهداشت كه هر دو پزشك هستند در خصوص تعرفه كه مردم بايد پرداخت كنند به تنهايي تصميم بگيرنذ و دولت هايشان دخالت نكند وقتي تعرفه سي در صد گران شد يعني سه هزار تومان براي متخصص تعرفه بالا رفت اگر در روز چهل نفر ويزيت و كارهاي جانبي نداشته باشد وماه 25 روز كار كند در ماه سه ميليون ناقابل به بركت كوتاهي مسئولين افزايش در امد دارد و يك كارمند بطور متوسط 100 هزار تومان افزايش در ماه خواهد داشت و هرسال تكرار ميشود ايا در اين كشور در جند سال اخير غني غني تر و فقير فقير تر نشده يا شايعه است
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    7 2
    واقعا نسبت به زحماتی که پزشکان در طول تحصیل میکشند و مسئولیت بسیار کمی که در مقابل بیماران ( البته در عمل ) دارند در مقایسه با به سایر مشاغل درآمد بالایی دارند . دولت باید در کنار تقویت اساسی بیمه ها ، نظارت شدیدی بر پزشکان و خدمات و مسئدلیت پذیری ایشان داشته باشد . در شهر ما اهواز تقریبا هیچ مریضی بطور خصوصی پزشک را نمیتواند ببیند و باید در حضور سایر مریضان باشد -وقت کافی برای ویزیت بیماران اختصاص نمی یابد - دستشویی مطبها تقریبا تماما غیر قابل استفاده اند - آب آشامیدنی ، صندلی کافی ، فضای مناسب مطب کمیاب است . حقوق بیماران مراعات نمیشود - با تشخیص های نادرست ، سهل انگاری در جراحی ها هزینه های سرسام آور به بیماران تحمیل میشود . کسی هم رسیدگی نمیکند . اینها دلیل مخالفت و عصبانیت مردم است
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    6 3
    پ ن پ باعث پولدار شدن بيمارا ميشه
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    5 2
    هر وقت پاي مسائل مالي به ميان كشيده شود (چه قيمت مثلا بنزين باشد يا تعرفه و دسمزد) بلافاصله مسئه عرضه و تقاضا و تعادل ميان اين دو نمايان مي شود. اگر دستمزد يك پزشك فلانقدر باشد (بالا يا پايين) اينبه ميزان تقاضايي كه از آن پزشك براي ارئه خدمات مي شود و تعداد پزشكاني كه همان خدمت را ارائه مي كنند برمي گردد. بنابراين بايستي توجه مان را به سمت بيمه‌ها معطوف كنيم تا اينكه بگوييم پزشكان زياد مي گيرند يا كم.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    4 2
    ولی تعرفه این قشر را خیلی بالاتر از کارمند میبرید. حقوق کارمند در یک سال 50هزارتومان افزایش ولی اگر نرخ تعرفه این قشر را حساب کنید در دامنه بیش از چند صد هزار تومان افزایش درامد می یابند. زیرا اگر قهر کنند بروند فقط افراد خرفتی مثل من و سایر می مانند و تبدیل به سومالی میشویم که فقط فکر زاییدن اند که اگر بگویی ماست سیاه و یا قرمز است باور میکنیم و ای کیو به درجه 50 درصد و هم رده بز میشویم. و کسی را پیدا نمیکنیم بگوییم خودکفا و اکتشاف و امثال ان نمودیم.اصولا باید نرخ خدمات بهداشتی کاهش یابد. بروید روستاها را ببینید چه بهداشتی دارند و هم رده سومالی در این بخش هستیم و کل بزرگان به فکر پایتخت و مرکز نشینی اند. و هزینه اجاره را بر خدمات می افزایند و از حد اجحاف نیز بسیار گذشته است.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    7 4
    افزایش تعرفه اشکالی ندارد ولی هیچ جای دنیا به غیر از ایران مردم هزینه درمان را نمی دهند بیمه ها هزینه درمان را پرداخت می کنند آخه این یعنی چی که ما هم بیمه باشیم هم گرفتار نرخ آزاد
  • دکتر شهروندی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    6 7
    کجای دنیا خریدار تعیین قیمت میکند؟ در ایران بیمه ها و دولت که خریدار خدمتتند قیمت را تعیین میکنند آخه این انصاف است که خدمتگذار تحصیل کرده ( سخت ترین و طولانی ترین دوره تحصیل) پزشکی را اینگونه خطاب کرده و مورد تظلم قرارداد ؛ غیر از معدود انگشت شمار بقیه پزشکان فقیرند!
  • رضا IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 1
    همانگونه که شورای شهر تعرفه تاکسی ها رو اقزایش داده نظام پزشکی هم تعرفه پزشکان را در سال 91 تعیین کرده است و مخالفت خانم وزیر موردی ندارد. تورم بالای 40 درصد هست و افزایش 20 تا 30 درصدی تعرفه های پزشکان منصفانه بنظر می رسد. اگر اعتراضی هست باید متوجه بی توجهی دولت و مجلس نسبت به تعیین سرانه سلامت مردم و تعرفه های واقعی باشد نه پزشکان که خودشان هم با تورم لجام گسیخته دست به گریبان هستند.
  • بدون نام DE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 3
    من ۲۸ سالمه، لیسانس فنی دارم از یکی از دانشگاه‌های نزدیک به تهران (معتبر) و شغل پاره‌وقت، تقریباً بدون حقوق دارم. الآن حاضرم برم این ۶ سالی که میگین درس بخونم پزشکی بگیرم، اگر دنبال بیشتر از ۱ تومن در ماه حقوق بودم هرچی می‌خاین بگین. فقط در دانشگاه‌ها را برای رشته‌های پزشکی باز کنید. همین.
    • esi IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      1 0
      چه برسه به اینکه بخواهی با اون مردم زندگی کنی.اون آقای فوق تخصصی که شما میبینید تو تهران مطب داره (گرچه تو ایران کار نشد نداره و ممکنه ادمی از تو خیابون هم بیاد با پارتی پزشک مطب تهران دار بشه) احتمال خیلی زیاد تمام این مسیرها رو رفته و حتما بیست سال درس خونده و تا آخر عمرش هم باید بخونه.خلاصه شما حتما خودت تا حالا رستورانی رفتی که ارزش واقعی غذاش و اون پولی که از شما میگیره بیست برابر اختلاف داشته باشه و با تعظیم و خنده از اونجا خارج بشی و حتما دکتری هم رفتی که توی بیمارستان دولتی که هزار تومن بگیره جونت رو نجات بده و بعد هم بگی پدرسوخته دکتره چه قدر درامد داره.برایتان آرزوی سلامتی دارم
  • بالتازارت IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    1 0
    چرا هرکی درآمدش بیشتره درصد افزایش حقوقش هم بیشتره؟ اگه گفتی
  • ناشناس A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    همه جای جهان،هرکی درآمد بیشتر داره،درصد کسر حقوق مالیاتش بیشتر میشه،تو ایران پزشکها درآمد نجومی دارن،باید حقوقشون بیشتر شه؟