شرق نوشت:

خوش‌آمدگویی به سبک «ایرانسل» در جزیره «ابوموسی» واکنش مجلس را برانگیخت. دیروز شتاب نمایندگان برای بررسی لایحه بودجه سال 1391 هم باعث نشد ارسال پیامک‌هایی از سوی اپراتور ایرانسل در ابوموسی مبنی بر خوشامدگویی به کشور امارات نادیده گرفته شود. نمایندگان مجلس در دو مورد جداگانه با واکنش به این مساله نسبت به این اقدام اعتراض کرده و خواستار برخورد با عاملان این اقدام در صورت تعمدی‌بودن آن شدند.
در اولین مورد «شریف حسینی» نماینده اهواز در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به این موضوع خواستار قطع دست خارجیان از شبکه‌های حساس مخابراتی شد.
حسینی این تذکر را در آغاز جلسه نوبت عصر شنبه مجلس که به بررسی لایحه بودجه سال 1391 اختصاص داشت با قرائت متن پیامک ایرانسل بیان کرد. نماینده اهواز در این‌باره گفت: «چه تعبیری می‌توانیم از سوی این حرکت ناشایست داشته باشیم که از سوی یکی از اپراتورهای ایرانی - خارجی انجام می‌شود؟ این شرکت سالانه ده‌ها‌میلیارد تومان برای معرفی خود به عنوان یک شرکت ایرانی هزینه می‌کند. از طرفی این موضوع را کنار حذف نام خلیج‌فارس از لیگ‌برتر بگذارید. این موارد باید کامل بررسی شود.» حسینی پس از آن اضافه کرد: «ما خواستار قطع دست خارجیان از شبکه‌های حساس مخابراتی کشور هستیم.» این نماینده مجلس تذکر خود را خطاب به وزیر ارتباطات و همه مسوولانی که در این ارتباط وظیفه قانونی دارند بیان کرد.
«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این تذکر نماینده اهواز گفت: «باید این مساله را رسیدگی کنند و نباید چنین مشکلی بوده باشد، بنابراین پیگیری می‌کنیم تا این مساله حل شود.» علاوه بر این «حسین ابراهیمی» نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی هم در واکنش به این مساله با بیان اینکه اقدام ایرانسل مغایر با استراتژی نظام است، به همشهری‌آنلاین گفت: «شنیده شده است که ایرانسل به خبرنگارانی که به ابوموسی سفر کرده‌اند پیامک فرستاده و ورود آنها را به امارات خوشامد گفته که اگر این خبر درست باشد باید به طور جدی پیگیری شود. در صورتی که محرز شود ایرانسل در ابوموسی پیامک خوشامدگویی به امارات را به خبرنگاران ارسال کرده است، دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید با ایرانسل برخورد کنند.»
ابراهیمی ارسال چنین پیامکی را از جرایم عمومی دانست و ادامه داد: اگر محرز شود که ایرانسل چنین پیامکی را با علم و آگاهی ارسال کرده است، عمل بسیار زشت و نادرستی صورت گرفته و به عنوان یکی از جرایم عمومی باید ازسوی دادستانی و قوه‌قضاییه بررسی شود.» «ایرانسل امیدوار است سفر خوشی داشته باشید و آرزوی اقامتی امن در امارات متحده عربی برای شما دارد.» این متن پیامی بود که روز چهارشنبه 20اردیبهشت از سوی اپراتور تلفن همراه، «ام‌تی‌ان ایرانسل» به گوشی تعدادی از خبرنگاران اعزامی به جزیره ابوموسی فرستاده شد. پیام خوشامد به کشور «امارات متحده عربی» در حالی از سوی شبکه «ایرانسل» به گوشی‌های تلفن همراه ارسال شد که این کشور در سواحل جنوبی خلیج‌فارس و در فاصله 60 کیلومتری از جزیره ابوموسی ادعاهایی مبنی بر مالکیت بر این جزیره را دارد و چندی پیش نسبت به سفر استانی محمود احمدی‌نژاد به این جزیره واکنش‌های بسیار تندی نشان داد. در همین حال براساس قوانین کشور متولی فضای فرکانسی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) است که انتظار می‌رود با توجه به حساسیت مرزی جغرافیایی کشور، این سازمان از طریق مراجع بین‌المللی از جمله اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) دست‌اندازی اپراتورهای کشورهای دیگر به فضای فرکانسی کشور را پیگیری کند.
توضیح ایرانسل
«با وجود درخواست‌های متعدد ایرانسل، تاکنون مسوولان جزیره ابوموسی، ‌مجوز نصب آنتن به ایرانسل نداده‌اند.» این بخشی از اظهارات روابط عمومی اپراتور دوم تلفن همراه است که بیان می‌کند به همین دلیل مشترکان ایرانسل در برخی نقاط این جزیره به علت همپوشانی توسط آنتن‌های اپراتورهای اماراتی از طریق رومینگ به این اپراتورها متصل می‌شوند. مسوولان اپراتور دوم تلفن همراه کشور – ایرانسل- می‌گویند که به دلیل عدم نصب آنتن در این جزیره چنین اتفاقی رخ داده است.
تاکنون مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد حاکمیتی ناظر بر فضای فرکانسی کشور اظهارنظری نکرده‌اند. آرش کریم‌بیگی مدیر روابط عمومی ایرانسل در این‌باره بیان می‌کند: این شرکت آمادگی دارد پس از صدور مجوز مربوطه به سرعت این جزیره همیشه ایرانی را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. بنابر اظهارات او مشکل همپوشانی شبکه‌های تلفن همراه و تداخل فضای فرکانسی، تازگی ندارد و اپراتورها در مناطق همجوار با کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ‌ارمنستان، عراق، ‌ترکمنستان و ترکیه نیز با این مشکل روبه‌رو هستند. با توجه به مساله همپوشانی شبکه‌های ارتباطات سیار در کشور ما، مسوولان اپراتورها همواره نسبت به این همپوشانی به مشترکان خود در نقاط مرزی هشدار داده و نسبت به تغییر تنظیمات گوشی تلفن همراه اطلاعات لازم را داده بودند اما این همپوشانی به دلیل ارسال پیامک «ایرانسل» باعنوان تبریک ورود به خاک کشور «امارات» نسبت به دیگر همپوشانی‌های مرزی حایز اهمیت است.
با این حال مسوولان ایرانسل بیان می‌کنند این شرکت برای نصب آنتن‌های BTS در جزیره ایرانی ابوموسی اعلام آمادگی کرده و اگر مسوولان جزیره ابوموسی مجوز بدهند، مشتاقانه و به سرعت این جزیره را تحت پوشش خدمات شبکه ایرانسل قرار می‌دهیم. همپوشانی تقریبا زمان‌هایی روی می‌دهد که در یک منطقه تعداد BTS زیاد باشد- یا همانند جزیره ابوموسی تنها یک اپراتور وجود داشته باشد- که در قسمت‌هایی از آن که محیط باز بوده احتمال همپوشانی وجود دارد که سطح سیگنال (آنتن‌دهی) مشترک حاضر در آن ناحیه به شکلی خواهد بود که در حین تماس یا روشن کردن گوشی خود با کوچک‌ترین حرکت به BTS مجاور منتقل می‌شود.
همچنین برای رفع مشکل همپوشانی مرزی دو کار باید صورت پذیرد، نخست اینکه اپراتورهای طرف قرارداد دو کشور مرزی، در این مناطق توان خروجی آنتن‌های BTS خود را، تنظیم و از ابزار «ترافیک استورینگ» استفاده کنند. همچنین باید مذاکراتی را با اپراتورهای تلفن همراه کشور همسایه انجام دهند و از اپراتورهای طرف قرارداد، بخواهند در مناطق مرزی، پاور سیگنالینگ آنتن‌های BTS خود را آنقدر کاهش دهند که فقط شهرهای مرزی خودشان را پوشش دهند و ما نیز به طور مشابه همین کار را انجام ‌دهیم. اقدام دوم نیز استفاده از ابزار خاصی به‌نام ترافیک استورینگ است که این ابزار به اپراتور اجازه می‌دهد که شانس ورود مشترکان خودی به شبکه کشور بیگانه را به حداقل برساند، ولی متاسفانه این شانس را فقط می‌توان کاهش داد، اما صفر نمی‌شود.

با این حال پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا تا به امروز ساکنان این جزیره یا افرادی که تاکنون از جزیره ابوموسی بازدید می‌کردند، با چنین پیامی روبه‌رو بوده و تاکنون به مسوولان امر اطلاع نداده بودند یا پیشتر چنین پیامکی ارسال می‌شده اما پس از سفر رییس‌جمهوری به این جزیره و حساسیت‌های پیش آمده چنین موضوعی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ یا اینکه این اتفاق پس از سفر به وجود آمده و پیش از آن چنین پیامکی ارسال نمی‌شده است؟
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • على US ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    29 1
    در قصرشيرين هم اينگونه ميشد
  • صادق IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    12 7
    این اتفاق خیلی هم عجیب نیست. تو ایران خودمون هم وقتی از یه استان به استان دیگه میرید پیامک های مشابهی به اشتباه فرستاده میشه.
  • نوید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    26 2
    این ایرانسل که پریروز و دیروز ریپ میزد. gprs ایرانسل که تو این دو روز قطع بود
  • سیامک IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    16 10
    همپوشانی چه ربطی به ارسال پیامک داره مگه پیام از طرف امارات ارسال شده که دچار مشکل همپوشانی شده باشه ایرانسل پیام فرستاده و رو گوشی خبرنگاران اومده و قید شده از طرف ایرانسل مردم رو ........
  • mohsen IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    22 11
    نباید از کنار این قضیه ی مهم به سادگی گذشت.اقتدار ایران ایجاب میکنه که پیگیری بشه و مقصراش به سزای عملشون برسن.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      2 1
      دوست من پیام از طرف اپراتور امارات بوده نه ایرانسل
  • جعفر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    28 8
    اصلا میخوام بدونم این ایرانسل صاحب سالار داره؟؟!! همینطوری کیلویی سیمکارت میده دست مردم بدون ا ینکه قابل پیگیری باشه.... یعنی اگه روزی 40 با با خط ایرانسل مزاحم ناموست بشن عمرا بتونی صاحب خط را پیدا کنی تازه خود ایرانسل هم همکاری نمیکنه..حالام که این گند را زده احتمالا واسه لج و لج بازی ... باشه ...کی به کیه؟؟؟!!!
    • رامین US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      7 0
      موافقم بانظرت 100در100،چندین بار پیگیر شدیم واسه شکایت از مزاحم ولی مارو به کلانتری و دادگستری ارجاع دادن.واقعا شبکه های مخابراتی ایران بخصوص ایرانسل مزخرفن
  • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 27
    بخدا دارید زیاده روی می کنید یک پیامک اشتباه ارزش این همه مانور دادن نداره همه میدونن ابو موسی مال ایران بوده هست و خواهد بود با این خاله زنک بازی ها چی رو میخواید ثابت کنید ؟
    • حمید IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      15 5
      اون به کنار چرا اپراتور ما باید آب توی آسیاب دشمن بریزد
  • بهمن IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 11
    مسئله به خاطر رنگ سیاسی بزرگ شده این مسائل در مورد شبکه های مخابراتی باز طبیعیه ایرانسل گناهی نداشته ایرانسل اگه خواستی توضیح بدی به اعضای کمسیون ارتباطات توضیح بده نه به کمسیون امنیت
  • حسین IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    واقعا که چه غیرتی وقتی مسئولان مملکتی با ادعای امارات اینگونه برخورد میکنند خوب این اتفاقات خالی از تصور نیست خوبه حالا دادن اعطای پناهندگی رو به این مطلب اضافه نکرده امارات سل
  • حامد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 6
    در هر صورت چه ایرانسل مقصر بوده باشه یا نه شایسته است در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی کمتر از سیمکارت ایرانسل استفاده کنیم و به سمت سیمکارت های کاملا ایرانی بریم شرکت ایرانسل محصول کار مشترک ایران و افریقای جنوبی هست 51 درصد سهام ایران و 49 درصد سهام افریقایی جنوبی باتشکر همراه اول
  • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    7 2
    کلا یکی باید جلوی ایرانسل رو بگیره! کار من شده پیامک پاک کردن! روزی صد تا پیام تبلیغی برام میاد! با هزار تومان شارژ، 200 تومان جایزه بگیرید! با هزار تومان شارژ 500 تومان جایزه بگیرید! همش هم دروغه تا حالا چند بار گولشون رو خوردم! میفرسته 50 پیامک رایگان برنده شدید بعد پیام میدم از شارژم کم میکنه!!! یک بار اشتباه کردم آهنگ پیشواز فعال کردم هر چند ماه یکبار 500 تومان برای تمدید بدون سوال کردن ازم کم می کنه!! تازه آهنگ هم غیرفعاله! از ترس کم کردن شارژ از سیم کارت استفاده نکردم الان غیرفعال شده بهش زنگ میزنم یکی دیگه ور میداره میگه تازه این خط رو خریدم!!!!!! به خدا آخر کلاه بردار هاست ایرانسل! خبرآنلاین لطفا پیگیری کنید!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    5 0
    سواد هم خوب چيزيه............
  • داوود IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 1
    با سلام .حالا که مجلس وارد بحث اس ام اس ایرانسل در ابوموسی شده بهتره موضوع اس ام اس همراه اول در جزیره رو بررسی کنه.همراه اول هم همین اس ام اس رو میفرسته و به محض ورود به ابوموسی خیر مقدم ورود به امارات رو ارسال میکنه.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 4
    زودنباید قضاوت کرد شایید عمدی در کار نبوده.اگر خلافش ثابت شد باید به شدت باهاش برخورد کرد.اما اینا یادتون هم باشه سالی چند هواپیما در کشورمان سقوط میکنه اما حتی حاضر نیستند از مردم عذرخواهی کنند.*حالا یک اشتباه را اینقدر بزرگ میکنند و بهش رنگ سیاسی میدهند.
  • سالار IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 2
    به نظر من که سهوا این کار انجام شده ، من ساکن ابادان هستم و هر چند وقت یک بار ایرانسل ورودم رو به عراق تبریک میگه و همچنین از طرف اپراتور عراقی( زین ) هم برام اس ام اس جداگانه میاد به نظرم توجیه ایرانسل درسته ....
  • Javad EU ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    متاسفم از این که بعضیا ندونسته میان یه چیزی رو سیاسی می کنن ، بابا این که نیاز به این همه قیل و قال نداره ، این پیام رو ایرانسل وقتی رومینگ می خوره به مشترکاش میده ؛ حالا ما هی بیایم بگیم آقا ایرانسل جاسوسه ، خارجیه ، داره پول ملتو بالا می کشه ؛ پس یه دفعه در کشور رو به روی هر چی سرمایه گذاری خارجیه ببندین بره خلاص، الان دنیا داره برای جذب سرمایه گذاری خارجی رقابت میکنه و ما... در کل می خوام بگم یه چیزیو ندونسته الکی بزرگش نکنیم ، بخصوص توی مجلس که انتظار ییشتر از نماینده هامون میره.