۰ نفر
۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸

سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر شاهرخ رامین معتقد است که اگر قرار است تحولی در اقتصاد بروز کند، نباید استثنا قائل شویم و حوزه سلامت را هم در این ماجرا دخیل کنیم.

سپیده سعیدی: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز در مجلس در حال بررسی است. لایحه‌ای که با اجرایی شدن آن قرار است تحولی در اقتصاد مملکت رخ دهد. این در حالی‌است که عده‌ای این لایحه را مثبت ارزیابی نمی‌کنند. در حال‌حاضر بعضی از نمایندگان مجلس نسبت به تبعات و آسیب‌های ناشی از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه سلامت هشدار داده‌اند اینکه قطعاً آثار منفی این لایحه به مراتب شدیدتر از نکات مثبت آن در بخش درمان کشور خواهد بود و طبیعتاً اقشار آسیب‌پذیر جامعه با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد. اما در این میان سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر شاهرخ رامین معتقد است که اگر قرار است تحولی در اقتصاد بروز کند بهتر است که استثنا قائل نشویم و حوزه سلامت را نیز در این ماجرا دخیل نماییم.

آقای دکتر همانطور که در جریان هستید کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و نمایندگان مشغول بررسی مواد این لایحه هستند. اما عده‌ای از نمایندگان و بعضاً از مسئولان در حوزه سلامت مخالف اجرای طرح هدفمند کردن یارانه در حوزه سلامت هستند و معتقد هستند که این رخداد می‌تواند به حذف بیمارستان‌های دولتی و یا رسیدن آسیب بیشتر به اقشار کم در‌آمد جامعه منجر شود.
به نظر می‌رسد که در این رابطه دچار اشتباه هستید. لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قابل دفاع است و من آن را برای شما اثبات می‌کنم. در تمامی کشورها وقتی یارانه‌ها را حذف می‌کنند، ذخایر ناشی از منابع آن صرف رفاه اجتماعی و سلامت مردم می‌شود.

اما در حوزه سلامت قضیه کمی متفاوت است و مطمئناً شما هم می‌دانید که این پروسه‌ای را که شما می‌فرمایید حداقل تا چند سال طول می‌کشد. در این چند سال هم بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکلات جدی می‌شوند.
با توجه به اهداف هدفمندکردن یارانه‌ها مصرف به حداقل خواهد رسید، قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شوند و درآمد حاصله نیز بین اقشار ضعیف جامعه توزیع خواهد شد تا شکاف طبقاتی کم شود. باید به اطلاع شما برسانم که این حرف‌ها را معمولاً کسانی می‌زنند که از این وضعیت سود کلان می‌برند. هدفمند کردن یارانه‌ها در واقع رانت‌خواری را متوقف می‌کند. پس چه خوب است که این اتفاق در حوزه سلامت هم رخ دهد و حوزه سلامت استثنا نشود چون اگر این اتفاق بیفتد دقیقاً در این حوزه آسیب جدی بیشتری خواهیم دید.

جالب است اما بسیاری از همکاران شما در کمیسیون بهداشت نظر دیگری دارند و بسیار متفاوت‌تر از آنچه که شما می‌گویید، نظر آنها را چگونه نقد می‌کنید؟
بله حتی شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که حتی این تقاضا را که در حوزه سلامت استثنا قائل شوند را به صحن علنی هم اعلام کردند، از سوی کمیسیون بهداشت و درمان اما این تقاضا رد شد و باز برای بار دوم این تقاضا اعلام شده است که مثلاً بیمارستان‌ها از سوبسید استفاده کنند مانند گذشته و مراکز دولتی بهداشتی نیز از این غائله مستثنا شوند و مانند بقیه حوزه‌ها از نرخ جدید استفاده نکنند و به شیوه گذشته ادامه دهند.
در این راستا نظر شخصی خود را ارائه می‌دهم و آن این است که باید شجاعت به خرج دهیم و یارانه‌های مراکز سلامت را هم حذف کنیم و اجازه ندهیم با استثنا گذاشتن جایی برای رانت و هدر رفتن منابع باز شود.

در حال حاضر شما بیشتر اهداف اقتصادی را مد نظر قرار داده‌اید این در حالی است که در حوزه سلامت نه تنها با مشکلات اقتصادی مواجه خواهیم شد بلکه بسیاری از بیماران در همان ابتدا دچار مشکلات اساسی برای پرداخت هزینه بیمارستان و حتی دارو می‌شوند؟
به نظر من این حرف‌ها صحبت‌هایی است که اقشار غنی به دیگران القا می‌کنند. این حذف مستقیم به اقشار ضعیف کمک می‌کند و می‌توان به جرأت گفت که برای آینده اقتصادی کشور هم بسیار تأثیر‌گذار است در واقع‌گویی دولت پولی را از سفره همه برمی‌دارد و پخش می‌کند در سراسر مملکت. می‌توان به جرأت اظهار کرد که حذف یارانه‌ها به ضرر اقشار غنی است نه ضعیف.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =