ویژه​نامه «تحزب» هفته​نامه «شما» -ارگان حزب موتلفه- با محمدرضا خاتمی دبیرکل جبهه مشارکت گف​وگو کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، گزیده سخنان وی از این قرار است:
.    ما ابایی نداشتیم که با مسئولین نهضت آزادی تبادل نظر کنیم. در جلسات ما بیایند، ما در جلسات آنها شرکت و با آنها گفت‌وگو کنیم و از نظرات هم مطلع شویم، ولی دولت به هر دلیلی که می‌خواست داشته باشد، در ارتباط با آنها محذوریت داشت.
·         خود من به رد صلاحیتم در انتخابات مجلس هفتم اعتراض دادم، به من اعلام نکردند که بروم و علت آن را به من بگویند . فقط گفتند عدم التزام به اسلام و عدم التزام به قانون اساسی.
·         نمی‌خواهم بگویم ما در مجلس ششم اشتباه نکردیم .
·         علمای ما در مجالس مشروطیت می‌رفتند در حضرت عبد‌العظیم یا جاهای دیگر تحصن می‌کردند. تحصن یک حرکت مدنی شناخته شده در بلند کردن صدای اعتراض است. اگرصدای اعتراض را بلند می‌کنیم، شنیده نشد، تحصن می‌کنیم تا به مردم بگوییم صدای اعتراض ما را بشنوند بعد هم جمع می‌کنیم خداحافظ، رفتیم دنبال کارمان!
·         ما گفتیم در انتخابات مجلس هفتم شرکت نمی‌کنیم. کجا انتخابات را تحریم کردیم؟ گفتیم ما این انتخاب را قبول نداریم و شرکت نمی‌کنیم. کار دیگری نکردیم. این حق مدنی یک حزب است که در انتخابات شرکت بکند یا نکند، اما هیچ وقت نیامدیم بگوییم که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، حتی افرادش را.
·         قبل از انتخابات مجلس هفتم اعلام کردیم 190 نماینده مجلس با اسم و رسم تعیین شده‌اند و همین هم شد. ما که علم غیب نداشتیم. می‌دانستیم اینطور می‌شود. بنده به عنوان کسی که در این انقلاب بوده‌ام، بچه این انقلاب هستم، در جنگ و در جاهای دیگر بوده‌ام، وقتی می‌بینم این جور دارد با همه چیز بازی می‌شود، حق ندارم اعتراض کنم؟ حق ندارم بگویم این مجلس مجلسی نیست که امام می‌گفت؟ من می‌گویم فلانی، بچه انقلاب است ولی فکرش با آقای جنتی یکی نیست. معتقد است این روشی که آقای جنتی دارد به سود انقلاب نیست. حالا این باید رد صلاحیت بشود؟
·         پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، در بیانیه​مان آوردیم: برآورد‌هایمان می‌گویند این نتیجه، نتیجه درستی نیست. از مردم می‌خواهیم خویشتندار باشند و هیچ حرکت غیر قانونی و خلافی انجام ندهند. مگر شما نمی‌گویید قوه قضائیه؟ قوه قضائیه کجا آقای میر‌دامادی را به جرم اینکه مردم را تحریک کرده، محاکمه کرده؟ عناوین کلی که هیچ مصداق هم نداشت. اقدام علیه امنیت ملی. کجا؟ هیچی؟ اینهاست که من با آنها مسئله دارم.
·         حزب مشارکت مخالف فراخوان راه‌پیمایی سکوت و راه‌پیمایی‌های بعدی نبود.این راه‌پیمایی یکی از آرام‌ترین راه‌پیمایی‌هایی است که انجام شده. راه‌پیمایی‌های حق مردم است.
·          بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88، به قدری همه شوکه شدند که امکان تصمیم‌گیری نبود و بعد ما اولین جلسه‌مان را شنبه شب، 23 خرداد گذاشتیم، یعنی اگر آدم برنامه‌ای دارد که نمی‌رود خانه‌اش بخوابد تا شنبه! بنده شنبه رفتم سر کارم، همه رفتند سر کارشان، اصلاً برنامه خاصی نبود. طبق روال همیشگی‌مان که شنبه‌ها جلسه دفتر سیاسی داشتیم، شنبه ساعت 6 در دفتر جلسه دفتر سیاسی نشستیم. اتفاقاً آن روز من زودتر رفتم و بعد ریختند و همه را گرفتند و بردند و چه کار کردند. هیچ برنامه خاصی نبود. تازه همه آنها حوادث روز‌های 22 و 23 خرداد را سند جرم می‌دانند. هیچ‌کس به خاطر 25 خرداد محاکمه نشده. در 23 خرداد زمانی که در شهر آتش‌سوزی‌ها و به هم ریختگی‌هایی بود، گفتند شما مردم را تحریک به این کار‌ها کردید.
·         حزب مشارکت در امر انتخابات که وارد می‌شد، در حقیقت دو منبع عمده مالی داشتیم. یکی کسانی بودند که تمکن مالی داشتند و کمک می‌کردند، خیلی اوقات هم می‌‌رفتیم و از آنها درخواست می‌کردیم که به ما کمک کنید. کسانی بودند که کاملاً آنها را می‌شناخیتم و می‌دانستیم که توقع بیجا که فرضاً بعداً که کاندیدای حزب شوند، توقع عنوان و پست و مقام ندارند و رانت و امثالهم از ما طلب نمی‌کنند. دوم اینکه بخش عمده‌ کمک​ها اصلاً در جریان حزب تأمین نمی‌شد، یعنی هواداران در جای دیگر بدون اینکه ما دنبال کنیم، خودشان می‌رفتند این کار‌ها را می‌کردند.
·         در انتخابات سال 84، آقای دکتر معین، کل بودجه تبلیغاتمان حدود 300 میلیون شد و 150 میلیون هم در آخر انتخابات به صورت قرض ماند!
·         حزب ما ایدئولوژیک نیست. و تجسس نمی‌کند که کسی نماز می‌خواند یا نمی‌خواند.
·         ما معتقدیم قانون اساسی چهارچوب فعالیت سیاسی در ایران است. برای فعالیت از آن فراتر نمی‌رویم، از آن کمتر را هم قبول نمی‌کنیم. جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی مشخص است. چون در اساسنامه و مرامنامه حزب آمده که ملتزم به قانون اساسی هستیم، به همه اصول قانون اساسی التزام داریم.
·         یکی از دلایلی که می‌گوییم حزب مشارکت ایدئولوژیک نیست، همین است که مثلا بیاییم و بپرسیم آقا شما در درون خودت نظریه ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟ ما می‌گوییم این چارچوب قانون اساسی است عمل به چارچوب قانون اساسی را قبول دارید یا نه؟ می‌گوید بله، قبول دارم. می‌گوییم پس می‌توانی عضو حزب بشوی، اما اینکه بگوییم حتماً باید اعتقاد به ولایت فقیه داشته باشید، در این وارد نمی‌شویم.
·         بنده هم معتقدم باید وحدت ملی را حفظ کرد، اما سئوال این است که وحدت ملی چگونه ایجاد می‌شود؟ بنده می‌گویم وحدت ملی اینگونه ایجاد می‌شود که حقوق مردم را که ضایع کرده‌اند به آنها برگردانند، انتخابات آزاد هم برگزار کنند. این جوری وحدت ملی تامین می‌شود. می‌گویید نه؟ خیلی خوب، ما دیگر عقلمان نمی‌رسد که چگونه می‌شود وحدت ملی را تامین کرد. وحدت ملی اگر این است که همه ما بیاییم بگوییم غلط کردیم، اشتباه کردیم، وحدت ملی حاصل می‌شود، به این شکل وحدت ملی حاصل نمی‌شود. وحدت ملی را همه قبول دارند. راه رسیدن به آن چیست باید در حیطه کار‌های کارشناسی بررسی شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نعمت IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    124 3
    بالاخره همیشه ماه پشت ابر نمی ماند .
    • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      9 63
      بله مردم همه چيز رو فهميدن و بهترين تصميم ها رو ميگيرن
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    121 5
    کاملا با شما موافقم. در قانون اساسی آمده که تفتیش عقاید ممنوع است. اگر به اصل ولایت فقیه باور داریم به این اصل هم باور داریم.در ضمن مجلس ششم یکی از با نشاط ترین مجالس پس از انقلاب بود که خوب مردم عادی را درگیر مسائل کشور می کرد. اصل مجلس هم همین است.
  • احمدب IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    18 31
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    35 25
    امیدوارم اصلاحات با جبران اشتباهات گذشته به صحنه سیاسی برگردند
  • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    25 1
    نباید هم دنبال نماز خواندن یا نخواندن کسی باشید! ایدئولوژی یک مسئله شخصیه