اعتماد در یادداشتی با عنوان «تراژدی بودجه» به قلم علی‌اکبر اولیا نماینده یزد در مجلس هشتم نوشت:

*من به عنوان شخصی که بیش از 30سال سابقه کار اداری دارم و چندین سال مستقیما به بررسی بودجه پرداخته‌ام، متاسفم از آنکه بگویم در امر بودجه‌نویسی یک سیر قهقرایی را طی کردیم و هر ساله در انضباط بودجه ضعیف‌تر شده‌ایم. این ضعف هم در زمان ارایه بودجه نمایان می‌شود و هم در محتوای بودجه. متاسفانه مسوولان امر در بودجه‌نویسی حتی قانون برنامه و بودجه را هم رعایت نمی‌کنند. در حالی که باید بپذیریم لایحه‌های بودجه سال‌های متفاوت باید از شاکله تعریف شده و قابل قبولی برخوردار باشند، هر سال لایحه بودجه با یک شکل جدید به مجلس ارایه می‌شود. اگرچه چالش‌های بودجه به اینجا ختم نمی‌شود؛ طی دو سال گذشته تاخیر دولت در ارایه بودجه در تاریخ ایران کم‌نظیر بوده است.
* از سوی دیگر در چند سال اخیر دولت با زیرکی مجوز‌هایی را از مجلس گرفته است تا دستش فارغ از اعداد و ارقامی که در بودجه می‌آید، برای صرف مبالغی که می‌خواهد، باز باشد و بتواند مطابق تشخیص خود هزینه کند. این امر در مغایرت با اصول بودجه‌نویسی است. حجم لایحه بودجه آن قدر زیاد است که هیچ کدام از اعضای مجلس امکان وقوف و توجه به همه زوایای آن را نخواهند داشت. حجم بالای اطلاعات بودجه، بررسی کامل آن را در صحن علنی مجلس ناممکن می‌کند. تنها احکام بودجه در صحن بررسی می‌شود که به هیچ عنوان کافی نیست. از سوی دیگر متاسفانه دولت معمولا مبادرت به گنجاندن احکام غیربودجه‌ای در لایحه بودجه می‌کند که هم باعث مطول‌تر شدن بودجه می‌شود و هم بررسی آن را سخت‌تر می‌کند. اما گویا تمام این نواقص کافی نبود و رییس هیات دولت برای کامل کردن پرده آخر بودجه در جلسه‌ای با اعضای مجلس گلایه کرده‌اند که چرا نمایندگان مجلس با سرعت زیاد به بررسی لایحه پرداخته‌اند. در حالی که بودجه یک قانون یک‌ساله است و ما نمی‌توانیم بیش از این وقت برای بررسی آن بگذاریم. قاعدتا بودجه باید آن قدر منظم، شفاف و نظام‌مند باشد که بررسی آن زمان چندانی نبرد. من گمان می‌برم اگر بودجه به صورت درستی تنظیم شود، بررسی و تصویب آن بیشتر از دو تا سه هفته زمان نبرد. اما این شکل بودجه‌نویسی بیشتر از مدت لازم زمان می‌برد. دولت بودجه را به صورتی می‌نویسد که مجلس نتواند از آن به درستی سر در بیاورد. من احکام زیادی را به یاد می‌آورم که در ظاهر خیلی خوب به نظر می‌رسیدند ولی در باطن مجوزی حقوقی بودند برای دادن اختیارات نامحدود به دولت. این اعتراض آقای احمدی‌نژاد به نظر می‌رسد یک اعتراض صوری و غیرواقعی باشد.
/21731
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدامیر IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    14 0
    علت انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اوایل دور اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد همین بود و علت ارایه بودجه با تاخیر هم همین است که بودجه کاسه اس و کوزه ای باشد و رییس جمهور وقتی به یک استانی می رود با خیال راحت بگوید بودجه شما سه برابر شد و مردم عوام هم صلوات بفرستند و دعاکنند به جان چنین رییس جمهوری!! دوبرابر شدن بودجه زمانی اتفاق می افتد که یا درآمدهای یک کشور دوبرابر شده باشد یا از بودجه استانهای دیگر کسرشود یاازمحل اسکناسهای بدون پشتوانه تامین شود. گم شدن مبالغ زیاد در تفریغ بودجه سالهای قبل هم حساب شده و با فکر و استفاده از زیرکیهای اشاره شده توسط این نماینده محترم صورت گرفته وهرجایی که خواسته اند خرجش کرده اند. خدایاروزی رابرسان که نظم امرکم سفارش مولایمان علی علیه السلام محقق شود