چهره پیشکسوت علم ارتباطات و روزنامه نگاری ایران امیدواراست که به زودی شاهد اجرایی شدن متن‌هایی باشد که برای حرفه‌ای شدن روزنامه‌نگاری در ایران دتدوین شده‌اند.

کاظم معتمد‌نژاد پدر علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران در چهارمین سمینار «بررسی مسایل مطبوعات ایران؛ چالش ها و چشم اندازها» درباره اقدامات صورت گرفته در راستای حرفه‌ای گرایی روزنامه‌نگاری در ایران صحبت کرد.
معتمدنژاد با اشاره به تصویب نخستین قانون مطبوعات در ایران و تاثیر آن بر فعالیت های این حرفه، گفت: «نخستین قانون مطبوعات در ایران در 18 بهمن 1256 به تصویب رسید و از این زمان تا سقوط رضاخان آزادی نسبی مطبوعات با توجه به محدودیت های این قانون تداوم داشت. از سقوط حکومت رضاخان تا کودتای 28 مرداد 1332 ما شاهد یک دوره بسیار خوب از فعالیت مطبوعاتی به جهت آزادی بیان بوده ایم اما از این دوره تا وقوع انقلاب 57 فضای خفقان بر مطبوعات ما حاکم بود.»


پدر علم ارتباطات ایران تاکید کرد: «با وقوع انقلاب در بهمن 57 ما شاهد بهار آزادی مطبوعات بودیم. اما به جرات می توان گفت که در طول 175 سال اخیر هیچ گاه امکان ایجاد شرایط روزنامه نگاری حرفه ای را پیدا نکرده ایم.»

این استاد رشته روزنامه نگاری در عین حال با اشاره به فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران در دهه 70 به عنوان نخستین انجمن صنفی این حوزه، از اینکه این انجمن هم به دلیل اختلافات سیاسی به تعطیلی کشیده شد ابراز تاسف و در عین حال اظهار امیدواری کرد که چنین تشکل هایی به زودی در فضای مطبوعاتی ایران احیا شوند.

او یادآور شد:«سه شیوه روزنامه‌نگاری در دنیا وجود دارد یک شیوه روشی است که روزنامه‌نگاران از دولت کارت می‌گیرند و این روش در کشورهای عربی اعمال می‌شود. دراین شیوه روزنامه نگار از هیچ حق حرفه‌ای برخوردار نیست.»
به گفته معتمدنژاد شیوه دوم شیوه‌ای است که روزنامه‌نگاران خود سندیکا تشکیل می‌دهند و مقررات روزنامه نگاری را وضع می‌کنند و شرایط حرفه‌ای برخوردار می‌شوند که این نوع روزنامه‌نگاری کم‌کم دارد در ایران اعمال می‌شود.
او ادامه داد:«شیوه سوم، روزنامه‌نگاری فرانسوی است که از طریق وضع قانون است که قانوان آن در سال 1935 وضع شده است اما ما چون در آن زمان در دوره رضا شاه بودیم نتوانستیم خدماتی در عرصه حرفه‌ای شدن روزنامه‌نگاران ارایه دهیم و شرایط آن را فراهم کنیم.»
پدر علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت حرفه‌ای شدن روزنامه‌نگاری در ایران یادآور شد:«سرانجام به همراه دانشگاه علامه و مرکز رسانه‌ها کوشش کردیم پیش‌نویس‌هایی برای روزنامه‌نگاران آماده کنیم. اولین قانون استقلال حرفه‌ روزنامه‌نگاری بود. کار دیگر پیمان کار جمعی روزنامه‌نگاران بود که ایجاب می‌کند که بین روزنامه‌نگاران و مدیران مسوول قرارداد امضا شود.»
او از دیگر بندهای این قانون را میثاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری ذکر کرد و گفت:«میثاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در وزارت ارشاد تایید و در نمایشگاه مطبوعات در معرض روزنامه‌نگاران قرار گرفت.»
معتمدنژاد اظهار امیدواری کرد که با همراهی معاونت مطبوعاتی متن‌های نوشته شده برای حرفه‌ای شدن روزنامه نگاری دنبال شود.
57244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =