دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ناتمام ماندن گفت و گوهای مذاکرات بغداد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاين، سعيد جليلي شب گذشته پس از مذاکرات پيش بيني نشده دور سوم با نمايندگان 5+1 در کنفرانس خبري تصريح کرد: گفت و گوهاي فشرده و طولاني در اکثر ساعات در دو روز اخير برگزار شد.
وي با بيان اينکه «گفت و گو ها مفصل بود و ناتمام ماند. پيشنهاداتي داشتند و ايران نيز پيشنهاداتي داشت» افزود: فضاي خوبي بود که دو طرف مسائل خود را به صورت شفاف و صريح مطرح کنيم و با ديگاههاي يکديگر بهتر و بيشتر آشنا شويم.
سرپرست تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان با اشاره به اينکه بر اين تاکيد کرديم که غني سازي اورانيوم طبق ان پي تي جزو حقوق اعضاي ان پي تي است و در بازنگري ان پي تي در 2009 مورد تاکيد قرار گرفت اظهارداشت: ما بر حق خود براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاکيد داريم.

 

غني سازي اورانيوم
وي در پاسخ به پرسش هايي که ناظر به سخنان خانم اشتون درباره گفت و گو درباره توقف غني سازي بود تاکيد کرد: غني سازي براي مصارف صلح آميز جزو حقوق مسلم ما است. در بحث همکاري مانند رآکتور تهران مي تواند همکاري انجام شود.
وي افزود: درباره سطح غني سازي يکي از بحث ها استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است. ما دو سال پيش به اورانيوم 20 درصد براي رآکتور تحقيقاتي تهران نياز داشتيم و نامه اي به مديرکل آژانس نوشتيم و خواستار ارائه سوخت به جمهوري اسلامي ايران شديم. طبق اساسنامه آژانس بايد رفع نيازهاي اعضا تسهيل شود ولي سوخت را در اختيار ملت ما قرار ندادند.
جلیلی افزود: وقتی این مساله که صرفا مصارف درمانی داشت با کارشکنی‌هایی مواجه شد سعی کردیم که با ظرفیت بومی خودمان سوخت تولید کنیم و این سوخت را به برکت تلاش دانشمندان ایرانی که متوسط سن آن‌ها برابر با سن انقلاب از زمان پیروزی آن است توانستیم تا 20 درصد غنی‌سازی کرده و به تبدیل آن به مجتمع سوخت دسترسی پیدا کنیم.

جليلي درباره لغو تحريم ها نيز گفت: آن چيزي که امروز پايان رسيده مسير فشار بر ملت ايران است و آنچه مي تواند موفقيت را تضمين کند اگر ميخواهند موفقيت رو به جلو باشد بايد در راهبرد گفت و گو و همکاري عمل کنند.


آغاز گفتگو درباره بسته پیشنهادی سه سال پیش ایران
مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بغداد از آغاز گفتگو درباره بسته پیشنهادی سه سال پیش ایران خبر داد و اعلام کرد که در بررسی همکاری در زمینه های غیر هسته ای، گروه 1+5 خواستار همکاری با ایران در زمینه مقابله با دزدی دریایی و مبارزه با مواد مخدر شده است.
سعید جلیلی با اشاره به توافق طرفین در اجلاس استانبول برای گفتگو حول دو محور هسته ای و غیر هسته ای مورد علاقه طرفین برای صلح و امنیت جهانی ، گفت: ایران در بسته پیشنهادی سه سال پیش خود به 1+5 مطرح کرده بود که بااستناد به مفهوم مردم سالاری و احترام به حقوق ملت ها می توان برای حل و فصل مسائل منطقه ای گفتگو کرد و پیشنهاداتی ارائه داد.
وی افزود : یکی از پیشنهادات ما در این دور از گفتگو ها در این محور ، درباره بحرین و لزوم پایبندی به دموکراسی در این کشور بود .
به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ، گروه 1+5 نیز در بغداد دو پیشنهاد در این محور داشته است ، یکی " در زمینه مقابله با دزدی دریایی " و دیگری مبارزه با مواد مخدر " .
جلیلی ادامه داد: ایران نیز در باره این دو موضوع پیشنهادات خود را مطرح کرد.


دور بعدي مذاکرات در مسکو

وی با اعلام اینکه گفتگوها در باره این محورها و مسائل هسته ای "ناتمام" مانده است، از برگزاری دور بعدی مذاکرات در 29 و 30 خرداد در مسکو خبر داد و تایید کرد که تهران ضمن تاکید بر حق غیر قابل انکار خود در غنی سازی اورانیوم طبق ان پی تی ، موضوع اورانیوم 20 درصدی مورد نیاز ایران را در نشست مسکو به عنوان " یک موضوع همکاری" قابل گفتگو می داند.

 

 

دليل طولاني شدن مذاکرات
جلیلی در خصوص علت طولانی شدن گفتگوها اعلام کرد: این‌که گفت‌وگوها طولانی شد به دلیل وجود ایده‌ها و موضوعات مختلف بود که دو طرف به صراحت آن‌ها را مطرح کردند و این نشانگر جدی بودن گفت‌وگوهاست. نگاه 1+5 به این گفت‌وگوها به این صورت است که این مذاکرات رو به جلو باشد و ما همواره این موضوع را اعلام کرده‌ایم و حاضریم هم‌اکنون نیز مذاکرات را ادامه دهیم و آمادگی خود را برای ادامه‌ی مذاکرات در فردا نیز اعلام می‌کنیم. حال این مذاکرات می‌تواند در زمینه‌ی هسته‌ ای و غیرهسته‌ ای باشد که ما برای آن آماده‌ایم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: این‌که در مورد حقوق هسته‌ ای ایران چه تضمینی وجود دارد باید بگویم که ما معتقدیم خود ان‌پی‌تی و آژانس باید به عنوان نهادهای قانونی و بین‌المللی تقویت شوند و تقویت این‌ها به این صورت ممکن است که بین تکالیف و حقوق اعضا توازن برقرار باشد و اعضا به همان میزان که به وظایف خود عمل می‌کنند از حقوق برخوردار باشند و این می‌تواند یک مبنای قوی برای استفاده‌ اعضا از حقوق هسته‌ ای خودشان باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: مباحثی که ما مطرح کردیم فقط مربوط به فعالیت‌های هسته‌ ای ایران نیست. ما در ارتباط با بحث خلع سلاح و محکوم کردن سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کردیم؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه یکی از مدعیان خلع سلاح است و دو سال پیش نیز در همین راستا اجلاس خلع سلاح را در تهران برگزار کردیم و خود آن‌ها نیز در این گفت‌وگوها بیان کردند که فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت سلاح‌های کشتارجمعی یک ظرفیت بزرگ را برای خلع سلاح ایجاد می‌کند که فقط محدود به ایران نیست بلکه یک نظریه‌ دینی است و می‌توان از آن به عنوان یک فرصت در بحث خلع سلاح استفاده کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =