پاکستان به برق ایران به شدت نیاز دارد اما از طرفی سعی دارد تا از زیر واردات گازشانه خالی کند.

آذرجزایری: از زمانیکه خط لوله صلح به یادها سپرده شده سالها می گذرد. امروز وقتی خبر می رسد که خط لوله تاپی به سرانجام رسیده و احتمال انصراف پاکستان از خرید گاز ایران قوت گرفته است، چندان غیرقابل پیش بینی به نظر نمی رسد. این روزها ترکمنستان به خوبی از غفلت ایران استقبال کرده گویی این کشور تلاش دارد چشم انداز 20 ساله ایران در بخش گاز را برای خود پیاده کند و به بزرگترین صادرکننده گاز در منطقه بدل شود. برنامه ای که با وجود ناامنی بالا در افغانستان هنوز چندان عملی به نظر نمی رسد.

خط لوله صلح قراربود گاز ایران را به هند و پاکستان برساند و  سالها بر سر این قرارداد مذاکره شد اما دو سه سال پیش هند آب پاکی را بر دست ایران ریخت و خود را از این قرارداد کنارکشید. اگرچه همگان تاکید داشتند که دلیل کنار کشیدن مهاراجه ها از این قرارداد فشارهای آمریکا بوده اما مسوولان هند هیچ وقت این مساله را تایید نکردند. با این حال در حال حاضر هم پاگستان به همان راهی می رود که هند سالها پیش رفت. البته با مقداری تفاوت، چراکه این کشور در حال حاضر برای دریافت گاز با ایران قرارداد دارد و باید با سیاست بهترین به فکر خروج از این راه باشد.
درشرایطی پاکستان این روزها با بهانه تجدید نظر در قیمت گاز تلاش دارد تا اجرایی شدن این قرارداد را به تاخیر بیندازد، بخش زیادی از خطوط لوله برای انتقال گاز احداث شده ولی این کشور اخیرا اقدام به امضای قرارداد خط لوله تاپی کرده است. این خط لوله از ترکمنستان آغاز می شود و پس از عبور از افغانستان و پاکستان در نهایت به هند می رسد. گفته می شود گازی که پاکستان از ترکمنستان دریافت خواهد کرد 10 درصد ارزان تر از قیمت گاز ایران است.
در این شرایط یک هیات پاکستانی هفته دیگر به تهران سفر خواهند کرد تا بتوانند برق مورد نیاز خود را ازایران خریداری کنند.
وزیر آب و نیروی پاکستان با اعلام این خبر از نیاز برقی کشورش گفته و همانند رسم همه مسوولان کمبود برق در این کشور را به عملکرد نامناسب وزیر پیشین آب و نیروی این کشور نسبت داده است.
نوید قمر در این باره تاکید کرده که برای رفع نیاز کشورش در این خصوص به واردات برق از هند و ایران نیاز دارد و قراراست برای مذاکره در جهت خرید 1100 مگاوات برق به ایران سفرکند.
این درحالی است که بیش از 10 سال از زمان مذاکرات خط لوله صلح حول محور اختلافات سیاسی هند و پاکستان گذشت و این دو کشور دلیل اصلی مخالفت با این قرارداد را در اختلافات سیاسی با یکدیگر جستجو می کردند.
دراین بین وزیر آب و نیروی پاکستان تاکید می کند قراراست به غیر از ایران از هند نیز برق وارد کنند.
بنابراین به نظر می رسد منتفی شدن خط لوله صلح و دلایل این روزهای پاکستان برای تاخیر در اجرای واردات گاز از ایران، چیزی غیر از دلایلی است که مطرح می شود. بنابراین در شرایطی که گفته می شود آمریکا تاثیری بر تعاملات بین المللی هند و پاکستان ندارد، شواهد نشان می دهد این دو کشور به شدت تحت تاثیر سیاست های آمریکا قراردارند.
دراین صورت به نظر می رسد در شرایطی که پاکستان به برق ایران نیاز دارد مسوولان ما باید به فکر راهکاری در جهت صادرات همزمان برق و گاز به این کشور باشند. درغیر اینصورت به زودی باید منتظر انتشار خبر انصراف پاکستان از خرید گاز ایران باشیم.

 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    5 1
    حیف از اون همه پولی که لوله شد و رفت زیر خاک!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    5 0
    اینها که خط سیر امریکا را دنبال می کتد و به قرادهای خودشان پایبند نیستند چه لزومی دارد که به انها برق بفروشیم