۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که ایران باید در پایین آوردن تلفات انسانی در بحران سوریه نقش آفرینی کند.

زهرا خدایی


سیدمرتضی نعمت زاده، کارشناس خاورمیانه و رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه با اشاره به فاجعه روز جمعه در شهر الحوله می گوید: به اتفاق روز جمعه باید به عنوان یک فاجعه انسانی توجه کرد اما اینکه در این اتفاق به راحتیِ بُعد انسانی بتوان موضع گیری سیاسی کرد، امری دشوار است. چرا که مخالفان و اصولاً افرادی که سلاح برداشته اند، نیت حقی ندارند، البته باید مطالبات مردمی و ضعف دولت در پاسخ به آنها را نیز در نظر گرفت.

دولت سوریه مسئولیت فاجعۀ روز جمعه در شهر الحوله را نپذیرفته و به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجه، کمیته ای برای بررسی این فاجعه تشکیل شده است.
رایزن اسبق فرهنگی کشورمان در سوریه می گوید: از سویی در ارزیابی تحولات سوریه باید میان مسائل استراتژیکی و تاکتیکی تفکیک قائل شد. در حوزۀ مسائل استراتژیک شاید به لحاظ واقع شدن در محور مقاومت در کنار نظام سوریه باشیم اما در بُعد تاکتیکی اینگونه نیست که از هر اقدام دولت سوریه حمایت کنیم. این کارشناس خاورمیانه می افزاید: ایران به عنوان کشوری که خود تجربۀ 8 سال جنگ تحمیلی را دارد و در این جنگ از طرف خود تلاش کرد تا غیرنظامیان از صدمات ناشی از جنک برکنار باشند آنهم در شرایطی که عراق شهرهای مختلف ما را مورد حمله موشکی و شیمیایی قرار داده بود، مسئولان نظام و رهبر انقلاب تلاش می کردند که حمله مقابله به مثل انجام نگیرد و درشهرهای دشمن تنها هدف های نظامی و گاه هدفهای سیاسی برای حمله انتخاب شود.
لذا ایران با این نگاه انسانی که نسبت به جنگ دارد، قاعدتاً نباید در مقابل کشته شدگان در جنگ سوریه بی تفاوت باشد. ایران باید سعی کنند به نحو ممکن بر نظام سوریه تأثیرگذاری و این آسیب ها را به حداقل ممکن برسانند. متاسفانه طبیعت جنگ این است که همواره بیگناهان نیز در کشته می شوند، این پدیدۀ اجتناب پذیری است اما وظیفه به حداقل رساندن قربانیان آن بر دوش همۀ ماست.

این کارشناس خاورمیانه می افزاید: اگر برای دشمنان ما جان انسانها ارزش ندارد، ما به عنوان کشوری اسلامی وظیفۀ دیگری بر دوش داریم. اگر در درگیری روز جمعه 90 نفر کشته شدند، بخشی از آنها بی گناه هستند و بخشی دیگر کودک هستند جا دارد مسئولان و موسسات ما برای کنترل چنین پدیده هایی و تکرار آن توجه جدی تری داشته باشد.

 49263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    1 0
    آفرین بر شما که اينقدر بی طرف و منصفانه قضاوت کردید و راهکار ارائه دادید.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    1 0
    ایفا می کند.