اولین جشن ازدواج دانشجویی به صورت جمعی در سال 1376 در دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور 60 زوج برگزار و از همان سال تلاشهایی برای اشاعه این نوع ازدواجها به سایر دانشگاهها انجام شد.

 این جشن ها در اغلب دانشگاه های سراسری و آزاد به میزبانی نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه ها و با همکاری وزارت علوم برگزار می شود. شرایط شرکت در این جشنها، دانشجو بودن حداقل یکی از زوجین و گذشت کمتر از یک سال از زمان عقد رسمی زوجین است.
پس از آن در اعیاد مختلف این ازدواج ها در دانشگاهها برگزار می شد.در این جشنها معمولا دانشجویان همراه با خانواده خود در این جشن که دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاهها برگزار می کند شرکت می کنند. همان زمان هدف از برگزاری این ازدواج ها فرهنگسازی برای ازدواج آسان اعلام شد،هرچند که بعدها عنوان شد برخی دانشجویان بعدها برای خود مراسم عروسی گرفته اند.


کاهش مشکلات فرهنگی با ازدواج دانشجویی
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها می گوید: در ازدواجهای دانشجویی میزان طلاق بین 1/5 تا دو درصد است که در واقع اگر ازدواج به موقع صورت گیرد، بسیاری از مشکلات اجتماعی هم کاهش می یابد.
وی با اشاره به برنامه ریزی جدید نهاد برای تسریع و تسهیل در امر ازدواج دانشجویان می گوید: ما طرح را به دولت پیشنهاد می دهیم و تلاش می شود که دولت این کار بزرگ را در این حوزه آغاز کند و شاید بتواند برای سال نخست 100 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را پوشش دهد و از این طریق افرادی را پرورش دهد که مسؤولیت پذیر باشند.
مطابق طرح یادشده دولت شهریه و اقساط وام مسکن مهر، دانشجویانی را که توسط ستاد ازدواج دانشجویی ازدواج کنند را تا زمان اشتغال درآمدزا شدن آنان تقبل کرده و برای حل مشکلات آنان تلاش خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 3 میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر دولت درخصوص ازدواج دانشجویان برنامه ریزی اصولی و کارشناسی انجام دهد، می توان کار را از مقطع دکترا آغاز کرد و این تسهیلات را به تناسب شهر و شرایط دانشجو در اختیار افراد قرار داد.


برای دوام ازدواج دانشجویی همه کمک کنند
حرف و حدیثها درباره این ازدواج فراوان است اما دکتر افشار تموک، از روانشناسان و استادان دانشگاه  در مورد جشن ازدواج دانشجویی می گوید: اساساً حرکتی که در زمینه ازدواج دانشجویی آغاز شده، حرکت درستی است، اما برای شکل گیری فرهنگ ازدواج ساده باید ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مسایلی چون سنت ها و فرهنگ خانواده و ... را نیز در نظر گرفته و غیرعجولانه و با کار کارشناسی برای رسیدن به هدف پیش رفت.
وی می افزاید: تلقی ما از اجرای این طرح این بود که هزینه های ازدواج پایین بیاید و دانشجویان با آگاهی بهتر و بیشتر به انتخاب همسر بپردازند، اما باید فرهنگ خانواده ها و رسم و رسومات آنها را نیز در نظر گرفت و برای فرهنگ سازی، تمام مراکز و ارگان ها، بخصوص صدا و سیما به طور هماهنگ شده عمل کنند.
افشار ادامه می دهد: یکی از مزایای ازدواج دانشجویی این است که دانشجو دیگر در حاشیه نیست و با خیال راحت انتخاب خود را انجام می دهد و به این ترتیب باانگیزه به تحصیل و کار می پردازد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که معمولاً پیشرفت اقتصادی بعد از ازدواج صورت می گیرد و فساد اخلاقی و بزهکاری کاهش می یابد و روابط در جامعه سالم می شود.
وی با اشاره به اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها پیشرو در اجرای این طرح است می گوید: اما برای تحقق امر ازدواج باید تمام نهادها و مراکز،این نهاد را یاری کنند و با در نظر گرفتن بودجه لازم سطح برنامه ها را از نظر کمی و کیفی افزایش دهند.
وی همچنین با انتقاد از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به خاطر نمادین شدن جشن های ازدواج دانشجویی می افزاید: برگزاری نمادین جشن های ازدواج دانشجویی بدون شک تنها تشویقی در دانشجویان به امر ازدواج است، اما هیچ گونه تاثیری در پایداری آن نمی تواند داشته باشد، بنابراین نهادینه کردن ازدواج های ساده در بین دانشجویان و در سطح جامعه به مشارکت تمام دستگاه های متولی نیاز دارد.


ازدواج دانشجویی در خارج از کشور
ازدواج دانشجویی قرار است به خارج از کشور هم کشیده شود. در این باره حجت الاسلام عین‌الله عابدی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور به برخی جزئیات ازدواج دانشجویان ایرانی خارج از کشور اشاره می کند.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که طرح ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویان ایرانی خارج از کشور به منظور ایجاد فضای ترغیبی - تشویقی برای دانشجویان اجرا می شود می گوید: 116 نفر از زوجهای دانشجوی ساکن خارج کشور از سامانه اینترنتی طرح ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویان ایرانی خارج از کشور، از 22 کشور جهان از جمله استرالیا، اتریش، فرانسه، آلمان، ترکیه، سوئد، مالزی، هلند، هندوستان، دانمارک، روسیه، ارمنستان، انگلستان، امریکا، کانادا، تاجیکستان، ایرلند، قبرس، آذربایجان، ایتالیا، فیلیپین و ژاپن در این طرح ثبت نام کرده اند.
وی در گفتگو با مهر ادامه می دهد: دانشجویانی که در ایران یا در کشورهای خارجی از اول فروردین ماه سال گذشته عقد کردند، امکان نام نویسی در این طرح را دارند و برای تقویت مناسبات و جلوگیری از آسیبهای احتمالی ارتباط زوجین که در خارج از کشور زندگی می کنند، جلسات مشاوره برگزار می شود و این جلسات در ساعت مشخصی برای زوجها و به صورت ویدئو کنفرانس برای پاسخگویی به سوالات آنان برگزار می شود.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرتیما IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    2 16
    جالبه مرسی