داده‌های روزانه گوشی‌های همراه، مذاکرات آنلاین و دیگر روش‌های ارتباط در دنیای دیجیتال، می‌تواند روشی مطمئن برای تعیین هویت محسوب شود.

فاطمه محمدی‌نژاد: تایید هویت غالبا می‌تواند به فشردن یک دکمه ختم شود که این دکمه می‌تواند رمز عبور، شماره کارت اعتباری و یا برچسب آر.اف.آی.دی باشد. اما طبق طرحی جدید، اطلاعات دیجیتال ما در صورت تکیه بر داده‌های روزانه تلفن‌های همراه، مذاکرات آنلاین یا مسائل مشابه، روشی امن‌تر برای تعیین هویت فراهم خواهد کرد.

به گزارش نیوساینتیست، این ایده را الکس پنتلند از آزمایشگاه دینامیک انسانی موسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی مطرح کرده است. این آزمایشگاه، پیرو در امر استخراج حقیقت است که در مورد طرز برخورد مردم با داده‌های دیجیتال تولید شده توسط اعمال ما مطالعه می‌کند. پنتلند می‌گوید:« شما آن کاری هستید که انجام می‌دهید و کسی که آن کار را با او انجام می‌دهید». او خاطر نشان کرد که محققان و شرکت‌ها متوجه پتانسیل این شیوه استخراج داده شده‌اند.

کنترل شخصی
اگر مردم کنترل استخراج داده‌های شخصی خود را بدست گیرند، بدون این‌که اجازه دهند شرکت‌ها آنها را ساخته و تنظیم کنند؛ نه تنها می‌توانند از آنها برای اثبات هویت خود که برای آگاه‌سازی سیستم‌های هوشمند استفاده کنند.

او متوجه خطرات این مسئله نیز هست که جزئیات گزارشات کارهای خود را حتی به میزان محدود در اختیار دیگران قرار دهیم، اما به عقیده وی این شیوه از تکیه بر کدها و اعداد که قابل سرقت و جعل هستند امن‌تر است. پنتلند می‌گوید: «حتی برای یک شرکت هم ممکن نیست که همه این اطلاعات غنی هویتی را در اختیار داشته باشد.» چیزی که مد نظر اوست، ساخت یک بدنه مرکزی، متشکل از شبکه‌های تلفن همراه ، بانک‌ها و سیستم‌های دولتی است.

بانک می‌تواند برای تشخیص هویت یک فرد، بخش‌های بسیار کوچکی از اطلاعات را در اختیار شخص سوم قرار دهد. به گفته پنتلند، این اطلاعات بسیار شبیه اطلاعات مورد نظر برای مجوزهای محرمانه دولتی است.

توقعات محرمانه
افراد هم‌چنین می‌توانند اجازه دهند اطلاعاتشان توسط خدمات مختلف، مثل نرم‌افزارهای تلفن همراهشان مورد استفاده قرار گیرد تا نیازهای خصوصی و شخصی مثل پیشنهاد رستوران یا مسیرهای رانندگی را پاسخگو باشد. این برنامه می‌تواند بسیار قوی‌تر از سیستم پیشنهادات برخی خدمات مانند نت‌فلیکس و آی‌تیونز باشد و می‌تواند به آشنایی کاربران با ارزش‌های این شیوه کمک کند.

راضی کردن مردم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات هویتشان به احتمال زیاد مشکل خواهد بود. جی.ترور هیوز، مدیر اجرایی اتحادیه بین‌المللی حرفه‌ای‌گران خصوصی می‌گوید: «وقتی زمان کنترل چنین اطلاعاتی فرا رسد، مجموعه پیچیده‌ای از حساسیت‌ها و توقعات محرمانه به وجود خواهد آمد.»

به عقیده هیوز، برای این‌که چنین سیستم‌هایی کارآمد باشند، لازم است کارهای مهندسی زیادی برای آنها انجام شود: سیاست همگانی موثر، آموزش مصرف کننده، امنیت بالای داده‌ها و غیره.

پنتلند می‌گوید: «هم‌اکنون در حال کار بر روی این مشکلات هستیم. من با جامعه اقتصاد جهانی و آزمایشگاه حقوق هاروارد برای ساخت و پرداخت این ایده کار کرده‌ام.»

از این دو سازمان و 70 شرکت دیگر که علاقه خود را به حضور در این طرح ابراز کرده اند، خواسته می‌شود تا نسخه آزمایشی این سیستم را طراحی کنند. پنتلند این طرح خود را در نخستین همایش بین‌المللی استعمال و کنترل اطلاعات الکترونیک شخصی ارائه کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =