کتاب مسیر هجرت رسول خدا صلی الله علیه وآله ترجمه کتاب «علی طریق الهجرة» به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مسیر هجرت رسول خدا(ص)» از نویسنده معاصر «عاتق بن غیث بلادی»، ترجمه محمدرضا شهیدی پاک از سوی موسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت وارد بازار نشر شد. این کتاب یکی از آثار مهم عاتق بن غیث و نتیجه مشاهدات و تحقیقات وی درباره مسیر هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه است؛ عاتق در این کتاب، بر اساس آنچه در متون کهن تاریخی آمده مسیر هجرت پیامبر اکرم را با مشاهده میدانی و تحقیق در محل حادثه مشخص و تحقیقات خود را تکمیل کرده است. این کتاب امروز منبع گرانبها و سند معتبری در شناخت طریق هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ در واقع اگر موقعیت جغرافیایی اماکن تاریخی معلوم نشود فلسفه بسیاری از حوادث تاریخی نیز در پرده ابهام باقی می ماند. یکی از ویژگی های کتاب «مسیر هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله» اطلاعاتی کامل و فراگیر درباره جغرافیای حجاز و حوادث تاریخی حجاز و پاره ایی از آداب و رسوم و فرهنگ سرزمین حجاز است و تکمیل کننده کتاب «معجم معالم الحجاز» و «معجم قبایل الحجاز» و کتاب های دیگری از این دست است.

 

براساس این گزارش، در پایان این کتاب نقشه‌ای از هجرت رسول خدا از مکه تا مدینه بر اساس دریافت های نگارنده کتاب وجود دارد که توسط مؤسسه فرهنگی و هنری اطلس تاریخ شیعه تهیه شده است. حجت‌الاسلام ابوالفضل بنایی کاشی، مدیر این مؤسسه به خبرنگار فارس گفت: برای تهیه نقشه هجرت رسول خدا بیش از 300 نفر ساعت زمان صرف شده است. تمام کارهای پژوهشی نقشه در موسسه انجام شده و نتیجه نهایی برای دقت نظر بیشتر به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ارائه و از مشورت آن‌ها نیز استفاده شده است. بنایی افزود: نقشه مذکور ابتدا به صورت ماهواره‌ای با جزئیات تمام تهیه شد، سپس بر اساس توصیفات میدانی نویسنده کتاب «علی طریق الهجرة» نقطه‌یابی شده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری اطلس تاریخ شیعه، طول مسیر طی شده توسط پیامبر را حدود 450 کیلومتر ارزیابی کرد و افزود: به گفته اکثر مورخان پیمودن این مسیر در 20 منزل صورت گرفته و 15 روز به طول انجامیده است.

 


برای تماشای نقشه کامل در اندازه اصلی اینجـــــــــا کلیک کنید.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =