تمام معاونان چهارشرکت اصلی وزارت نفت افرادی هستند که در زمان وزارت میرکاظمی منصوب شده اند، حال که او رییس کمیسیون انرژی شده، عملکرد آنها توامان زیر ذره بین وزیر سابق و فعلی خواهد بود.

آذرجزایری: اوایل سال گذشته وقتی سید مسعود میرکاظمی در یکی از نشست های هیات دولت با طرح ضرب الاجل احمدی نژاد برای ادغام وزارت نفت و نیرو از سمت مدیریت وزارت نفت برکنار شد هیچ کس حتی حدس هم نمی زد که یکسال بعد این وزیر دولت دهم بر مسند ریاست کمیسیون انرژی مجلس تکیه زده باشد.
اگرچه پس از برکناری میرکاظمی شایعاتی در خصوص اختلاف  میان رئیس جمهور و وزیر نفتش شنیده شد اما این روزها این وزیر سابق دولت دهم با نشستن بر مسند ریاست کمیسیون انرژی، با صراحت کامل دست به انتقاد از روحیه عدالتگری دولت دهم زده است و عملکرد این دولت را به شدت نقد کرده است.
براین اساس نشستن سیدمسعود میرکاظمی بر مسند ریاست کمیسیون انرژی مجلس آنهم در شرایطی که تمام معاونان چهارشرکت اصلی وزارت نفت افرادی هستند که خود وی در زمان وزارتش در نفت آنها را به این سمت ها منصوب کرده و نگاه منتقد این وزیر سابق دولت دهم نسبت به این دولت، 14 ماه پایانی مدیریت دولت دهم حداقل در بخش نفت راکمی دشوار خواهد کرد.
طبیعی است که در چنین شرایطی برخی شرکت های بهره بردار نفت به شدت به دنبال همسویی با میرکاظمی باشند تا شاید به نوعی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند. از سویی دیگر احتمال دارد  میرکاظمی هم از برخی جابه جایی ها در وزارت نفت و سپردن مسوولیت به برخی از معاونان خود در زمان مدیریتش،  پشیمان شده باشد.
با توجه به این که اکثر معاونان کنونی وزیر نفت، حکم معاونت یا ابقای خود را از دست میرکاظمی و در دوران وزارت او دریافت کرده‌اند، شاید در مواجهه با تضادهای احتمالی پیش‌رو با کمیسیون انرژی، در یک پارادوکس کاری قرار گیرند چراکه از سویی حق میرکاظمی بر گردن آنهاست و از سوی دیگر، فعلا معاون قاسمی در وزارت نفت هستند و این امری است که برای معاونان وزیر نفت در این 14 ماه پایان عمر دولت سخت خواهد بود.

همچنین برخی از معاونان وزیر که در زمان وزارت میرکاظمی، از قدرت بالایی در مجلس هشتم برخوردار بوده اند این روزها با تغییر 200 نفر از نمایندگان مجلس دور قبل شاید جایگاه خود را قدری سست شده ببینند و وجود میرکاظمی بر مسند کمیسیون انرژی نیز بر نگرانی آنها افزوده باشد.

در حالی که میرکاظمی برای نشستن بر مسند وزارت نفت موفق به اخذ 134 رای موافق مجلس هشتم شده بود، بیش از 200 نماینده از معاون امور گاز او تقدیر کرده بود.
برهمین اساس این روزها تذکرها به نفتی ها شروع شده و اولین تذکر مجلس نهم به وزیر نفت از سوی یکی از نمایندگان استان فارس به جهت ضعف عملکرد در عرصه گازرسانی داده شد. ضعفی که نمایندگان دیگر استانها نیز بر آن اعتراض دارند و در اولین جلسات مجمع نمایندگان استانی بر آن تکیه کردند.
به هرشکل در حال حاضر برخی از معاونین وزیر نفت و حتی مدیران عامل شرکتهای بهره برداری نفتی در صدد ایجاد یک رابطه قوی به منظور یارگیری در مجلس نهم برای ابقا یا ارتقا مدیریتی در دولت آتی هستند. اما باید دید سیاست کمیسیون انرژی برای همراهی با کدام یک از معاونان نفتی خواهد بود. اما یک چیز کاملا مشخص است 14 ماه سخت در انتظار نفتی ها خواهد بود.
 /22131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    4 0
    تازه بايد هواي وزير احتمالي بعدي كه سال ديگر با رفتن احمدي نژاد ، مي آيد را هم داشته باشند!