بهمن کشاورز، حقوقدان در یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره کراوات و منع هایی که به تازگی درباره آن بوجود آمده است، نوشت:

در سال 1365 قانونی تحت عنوان قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آنها در ملاعام خلاف شرع است یا عفت عمومی را جریحه دار می کند تصویب شد که به موجب آن برای تولیدکنندگان و فروشندگان این قبیل البسه مجازات هایی تعیین شده بود. در همین قانون موضوع فیلم ها، عکس ها و پوسترهایی که می توانستند مستهجن یا مبتذل تلقی شوند مطرح و تعیین تکلیف شده بود.

در سال 1375 قانون مجازات اسلامی در قسمت تعزیرات تصویب شد که مواد 637 تا 641 آن مربوط به جرائم ضدعفت و اخلاق عمومی بود. ماده 640 این قانون، قانون سال 1365 را بعضا نسخ کرده و قانون مذکور صرفا درموارد تعارض قابل اجراست.

قانون دیگری که به البسه مربوط می شود قانون مربوط به مد و لباس است که در آن تدابیری برای تشویق تولیدکنندگان ایرانی به تولید البسه و پوشاک ملی با ویژگی های خاص ایرانی و محلی پیش بینی شده است. در این قانون مورد بازدارنده یی غیر از الزام نیروی انتظامی به ممانعت از فروش البسه دسته دوم خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند مشاهده نمی شود.

از بررسی مواد 637 تا 641 قانون مجازات اسلامی (پیش گفته) نیز درباره موارد قابل انطباق بر مساله لباس و پوشاک صرف این معنا به دست می آید که قانونگذار در نظر داشته مواردی برای بازدارندگی وارد کردن و تجارت یا صادر کردن و کرایه دادن این قبیل اشیا پیش بینی کند و درباره به کار برنده و استفاده کننده ضابطه یی تصریح نشده است.

بنابراین آنچه باقی می ماند ماده 638 است که می گوید: «هر کس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس یا شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه دار می کند ایضا به حبس و شلاق محکوم می شود.»

ما نمی دانیم در اینجا موضوع استعلام چه بوده است ولی به مفاد نظریه استناد می کنیم که ماده 638 را صرفا ناظر بر مواردی دانسته که کسی در انظار عمومی تظاهر به عمل حرام کند یا مرتکب عملی شود که هر چند دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه دار می کند.

تا آنجا که من می دانم استفاده از کراوات که چیزی در حد شال گردن است نه حرام است و نه عفت عمومی را جریحه دار می کند. بنابراین استفاده از آن در اماکن عمومی و معابر و انظار عمومی بلامانع و مباح به نظر می رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تماشاچی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    حرف حساب جواب نداره....
    • بدون نام EU ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      این کجاش حرف حسابه ؟! حداکثر ش یک دفاع از کرواتی هاست
    • آنناون IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      ببخشید فلسفه این کت و شلوار رسمی چیه؟ از کجا اومده فکر می کنم اونم از همون جاییکه کراوات اومده /اومده باشه! پس چرا به اون گیر نمی دن هیچ خودشون در انواع و اقسام مختلف تنشون میکنن؟!؟
  • ايراني IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    سلام اينهمه مشكلات در جامعه اما ماهنوز در بحثهاي حاشيه ا‌‌ي هستيم
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    حلال و مباح بودنشا بهتره مراجع عظام نظر بدند نه آقای کشاورز. یادتون نره تنباکو و قلیان یه مقطعی برای قطع دست بیگانگان حرام شد.
    • حسین GB ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      432 8
      خودت این دوتا موضوع رو با هم مقایسه کن و خودت خجالت بکش! ماجرای تنباکو رو با کراوات مقایسه میکنی؟!
    • بدون نام EU ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      80 3
      آخه چه ربطی داره دوست عزیز؟ یه کم فکر کنید بعد نظر بدین. اون قلیانی که شما میگین داستانش فرق میکنه. یه بار دیگه متن آقای کشاورز را بخونین تا قشنگ درک کنید.
    • حامد EU ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      100 5
      کراوارت زدن که اصالتا ایرانی ها باب کردند، هیچ منع شرعی، عرفی و اخلاقی نداره. تازه کراوات زدن باعث پوشش کامل گردن در مردات میشه که خودش نوعی حجابه! چرا ازین لحاظ به این موضوع نگاه نکینم؟ حالا مشکل شلوار جین حل شد، گیر دادن به کراوات.
  • بدون نام DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    كراوات دستمالي بوده كه طايفه از خراساني هاي رانده شده به اروپا براي شناسائي يكديگر در اروپا بگردن مي بستند كه بتدريج علامت قوم كروات اروپا شدوسپس به كروات فعلي بدل گشت .عزيزان اين از لباسهاي وطني است
  • بدون نام EU ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    کاش این پزشک هایی که کراوات می زنند بقیه کارهاشون هم مثل همون پزشک های اروپایی و آمریکایی کراواتی با مسئولیت پذیری و شفاف بود کاش زیر میزی که چه عرض کنم رسما شماره حساب نمی دادن برو به این حساب پول بریز تا عملت کنم کاش مثل همون پزشک خارجی ارتباط مالی شون فقط با بیمه ها بود و... این کراوات زدن این آقایون برای شیکی نیست مخالفت رسمی با قانون مقررات مملکت است و..
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      37 5
      قیمت اول حرفت درست ولی با آخریش اصلا موافق نیستم بیشترشون فقط برای شیکی و کلاس دار شدنه که کراوات میزنن و بیشترشون مسئولیت و تعهد و این چیزا .... افسوس
  • بدون نام EU ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    اشکال از قانون گذار است باید جریمه برای ش می گذاشت
  • در شرف ازدواج TR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    325 5
    چند بار نظر دادم تایید نکردی خبر جان. حالا اومدیم و یکی مثل من در شرف ازدواج بود تکلیف چیه؟کاش در مراکز انتظامی امکانی بود که بریم بگیم لطفا برای خرید یک فقطه کراوات به ما مجوز بدهید
    • احمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      4 233
      طبق اصول و شیوه ی آقای کشاورز در هیچ جای قانون درج نشده است که افراد در عروسی باید کراوات بزنند همه چیز ما را قانون باید تعیین کند
    • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      178 2
      پاپیون بزن
    • بدون نام EU ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      112 2
      شما بگو آقا داماد بزنه خوش رنگ ش را هم بزنه بعد عروسی توبه می کنه
  • بدون نام EU ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    در اینجا قانون در مورد بعضی چیز ها مثل کراوات زدن ساکت است . سکوت قانون به معنی مجاز بودن نیست در انگلیس هم روسپی گری زنان ساکت است ولی این معنی مجاز بودن روسپیگری نیست.
    • بدون نام GB ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      198 1
      دیگه این آخر نظر حقوقی بود ...یعنی به خاطر چیزهایی که قانون سکوت کرده میشه مجازات کرد... مثلا در مورد آستین کوتاه،دستمال گردن ، و هزار چیز دیگه که سکوت کرده میشه مجازات کرد.... باید خدمتتون بگم که صد درصد بر عکس این حرفت درسته و به هیچ وجه من الوجوه نمی شود بدون استناد به قانونی کسیو مجازات کرد.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      228 2
      احسنت به قوه قياس و تفكر حضرتعالي كه روسپيگري و كروات زدن رو قياس كريد آفرين!
    • بدون نام EU ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      95 4
      مجاز نیست با این معنی نیست که میشه مجازات کرد ! خیلی چیز ها مجاز نیستند ولی مجازات هم ندارند
    • الهه IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      12 92
      اصلا بحث مجازات نیست که جانم! اتفاقا بالعکس اصل قانونی بودن جرم و مجازات ایجاب میکنه که هیچ عملی تا قانونا جرم شناخته نشده باشه قابل مجازات نباشه.بحث سر درست یا غلط بودنه.من با کراوات زدن یا نزدن کاری ندارم.ولی کراوات زدن اگر به معنی غربی بودن ، خودسر بودن، تایع نظام نبودن باشه باهاش مخالفم.ولی یه بنده خدا که واسه تیپ زدن تو عروسیش کراوات میزنه عیبی نداره که ! در مورد نظر فوق اگر یک کوچلو دقت بفرمایید متوجه میشید که روسپی گری با کراوات زدن مقایسه نشده.بلکه می خواستن بگن هر چیزی که قانون دربارش ساکت باشه نمیتونیم بگیم مباحه... اصلن اقای کشاورز عزیز مگه اگر عملی حرام نباشه حتمن مباحه؟ پس مکروه و ناجایز و.... چی میشه؟
    • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      86 2
      قانون چیزی راجع به 3000 میلیلرد نگفته؟
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      68 2
      قانون در مورد قیمت های نان و شیر و مرغ و بقیه چیز ها چیزی نگفته؟ خیلی ها برای سیر کردن شکمشان مجبور به خود فروشی هستند.
    • ستایش IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      40 2
      اخه روسپیگری چه ارتباطی به کراوات داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کاش امسال جناب رادان کمی هم در مورد بقیه مسائل مملکت به وظایفشون عمل کنند.............وضع بهتر میشه............کراوات هم درسته از البسه ای بوده که ایرانیها در جوامع دیگه برای شناختن همدیگه میزدن..اما نه به شکل امروزیش....حتی در دوران باستان با انواع شال گردن بستن هم رو به رو بودیم.....
    • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      18 1
      قابل تجه دوستی که می گه قانون در باره کراوات ساکته در فقه اسلامی قاعده قبح عقاب بلا بیان می گه هر چیزی که ممنوع نیست براش مجازات در نظر نمی گیرن ولی مثل اینکه این دوست عزیز هر چیزی رو که دوست نداره به تعبیر سکوت قانون، غیر مجاز اعلام می کنه
  • عباس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    235 3
    سلام درست است که کراوات از غرب به ايران رسيده است همانطور که خيلي از محصولات تمدني ديگر هم از غرب به ايران رسيده است ولي ما در استفاده از محصولات تمدني غرب که با اصول ديني ما منافات نداشته باشد مشکلي نداريم .کراوات داراي مزايايي است که استفاده کننده از آن مقيد به بستن يقه مي شود واز باز بودن يقه يا به اصطلاح يقه چاکي جلوگيري مي کند دوما کسي که کراوات مي زند مقيد به رفتار مودبانه وبا ديسيپلين ومطابق ارزشهاي اجتماعي مي شود .ثالثا موجب زيبايي پوشش مي شود ورابعا از ديده شدن سينه وشکم از شکاف دکمه ها جلوگيري مي کند .البته دليلي که در کشور ما با کراوات مقابله مي شود غربي بودن آن است در حاليکه کت وشلواري که ما استفاده مي کنيم اصالتا انگليسي است آيا به صرف غربي بودن آن رااستفاده نمي کنيم؟
    • شیرازی EU ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      127 2
      نظر بسیار منطقی و درستی بود .
    • بدون نام EU ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      77 4
      اگه همه فرهنگ غرب را مثل انظباط مالی و شفافیت مالی و رعایت و احترام به حقوق طرف مقابل و ... را هم داشته باشه خیلی هم خوبه ولی این فقط یه ژسته
    • بهار SE ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      20 9
      آقای عباس با احترام به نظر شما ( که هر نظری در جایگاه خودش محترم هستش ) باید عرض کنم که پوششی به شکل شلوار و کت در ایران باستان برای اولین بار رواج داشته. شاید بتونیم بگیم که کت و شلوار یه جورایی منشا ایرانی داره. ( ضمنا با هیچ چیزی مخالف نیستم چون به نظر من هیچ کس در جایگاه قضاوت نظر و ایده دیگران نیست )
  • بهزاد جابری IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    225 1
    من پزشک متخصصم و بجز مراسم ازدواجم از کراوات استفاده نکرده ام ودر شهری طبابت می کنم هنوز مردم دام ها را در خیابان به چرا میبرند وی این برخورد و تفکر من را هم تحریک به استفاده از کراوات کرده مرحوم دکتر حسابی کراوات میزد دکتر شریعتی هم کراواتی بود پرفسور سمیعی جراح پر آوازه اعصاب هم کراوات میزنه ریس جمهور منتخب مردم مسلمان مصر دکتر مرسی هم کراوات میزنه خوب است فبل هر حرفی ده دقیقه فکر کنند
    • یاسر IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      6 58
      دوست عزیز! حرف شما تا حدودی درسته ولی مسئله ای که وجود داره اینه که تو کشور ما استفاده از کراوات به نوعی غربگرایی به حساب می آید ولی مثلا توی فلسطین یا کشورهای دیگه این یه جور نظمه مثلا الاغ توی ایران حیوونیه که مظهر حماقته ولی مثلا تو ایتالیا آرم یه تیم فوتبال الاغ پرنده است کراوات زدن نشانه کفر و الحاد شخص نیست اما برخی مراجع به همین استدلالی که کردم (همبستگی با ییگانگان) آنرا جایز نمی دانند.
    • ایمان IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      2 16
      چه جالب ... پس چون مرحوم حسابی و دکتر شریعتی تو خونه زیرشلواری آبی راه راه می پوشید ، ما هم باید زیرشلواری آبی راه راه بپوشیم! امام خمینی و رهبر و مراجع ، همچنین شهید همت و شهید باکری و ... هم کروات نمی زدن.. پس کروات اگر خوب بود اینها هم استفاده می کردن...
  • سعید IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    185 1
    چرا نیروی انتظامی به جای گیر دادن به کراوات، با به قول دولت "نیروهای خودسر اقتصادی" برخورد نمی‌کند که جان مردم را به لبشان رسانده‌اند؟
    • بدون نام EU ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      4 117
      خب اینها هم پزشکان خودسر اقتصادی هستند دیگه کدوم یکی از این کرواتی ها با نرخ ها درست و قانونی کار می کنن؟
  • بدون نام TR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    185 1
    بستن یا نبستن یک تکه پارچه چقدر مهم شده! بروید به فکر امنیت اجتماع باشید که هر روز دزدیهای بیشتری نمایان و انجام می شود!
  • ياحقي IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    188 4
    وقتي كراوات زدن را با روسپي گري مقايسه ميكنيد چيزي ندارم بگم جز اينكه خدا قوه مميزه شما رو شفا بده !!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    24 47
    حالا واقعا این مساله کراوات زدن اینقدر مهم شده که این همه راجع بهش بحث می کنیم؟!
  • محسن IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    48 8
    معضل اجتماعی وضع ظاهری با طرح و قانون قابل اصلاح نیست . تجربه و آزمون و خطا تا کی . باید فرهنگ سازی شود .هرچه برخورد قانونی انجام شود نتیحه معکوس می دهد. ضمن اینکه در دوران حکومت رسول گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنین علی(ع) با حجاب و وضع ظاهری مردم برخورد حکومتی نشده است .
  • احمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    7 251
    کراوات از نظر مراجع و شرع جایز نیست آقای کشاورز قانون ما تابع شرع ماست . اینقدر تم علمی بودن بخودتون نگیرید
    • بدون نام EU ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      6 118
      عزیزم این کروات در ایران فقط برای گرون حساب کردن با طرفه و نشان علنی مخالفت با خیلی چیزها
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    140 2
    وقتی کروات می زنی سعی می کنی یقه پیراهنت تمیز با شه و بدنت هم بوی بد نده .
  • داریوش IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    105 4
    یه روز از یه اقای مسنی در مورد کراوات زدنش سوال کردم گفت کراوات نشان دهنده وجود قانون تو جامعه است با دست نشون داد وقتی از قسمت پایین کشید مثل طناب دار عمل کرد برام جالب بود ضمن انکه به نظرم اصلا باید اجباری بشه زدنش تا بعضی ها یاد بگیرن که هر لباسی رو نباید بپوشن و سعی کنن لباسهای مناسبتری بپوشن
  • بدون نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    61 3
    تورو خدا وضع مملکت مارو میبینید؟! مردم نون ندارن بخورن حالا اینا میان در مورد کروات زدن و نزدن مردم بحث میکنن و وقتشونو واسه این چیزا میزارن! بجای این کارا برید به مشکلات مردم رسیدگی کنید چکار به کروات مردم دارید!!
  • یاسر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    10 99
    با سلام اگر کسی مقلد آیت ا... مکارم است این حکم حرام بودن توسط ایشان : سؤال 1645 ـ آیا استفاده از کراوات و پاپیون اشکال شرعى دارد و اگر شخص داماد براى شب عروسى از آن استفاده نماید حکم مسأله چیست؟ جواب: در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مى شود، از آن اجتناب کنید. آدرس: http://makarem.ir/websites/farsi/compilation/book.php?bcc=1104
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      26 2
      من كاملا متوجه نشدم؟!!! گفتند حرام است يا گفتند اجتناب كنيد؟!
    • یاسر IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      1 18
      با عرض پوزش آدرس کامل متن استفتا: http://makarem.ir/websites/farsi/compilation/book.php?bcc=1104
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    43 4
    آقاي ياسر آيت ا... مكارم نگفتند حرام است كه گفتند از آن اجتناب كنيد . اول مطلب را خودتون تحليل كنيد و بعد براي ديگران هم بگذاريد
    • یاسر IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      2 27
      بله اگر شما با متون فقهی آشنایی داشته باشید، اجتناب کنید به معنی حرام بودن است لطفا خودتان اول بررسی کنید بعد نقد کنید
  • ایرانی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    73 3
    گرونی ها اشکال شرعی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط اشکالات شرعی در نوع پوشش مردم وجود داره؟
  • ایرانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    70 1
    خداوکیلی 3000 میلیار خلاف شرع نبود چی شد برادر گرفتینشون. حالا ما تنها مشکلی که تو جامعه لاینفک مونده بستن یا نبستن کراواته.شب میخوابی صبح بلند میشی مرغ شده کیلویی7000 تومن ازاین به بعد من با مرغ عکس میگیرم نه با کراوات
  • مصطفی ترک همدانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    7 11
    هر چند بنده نیز از استفاده کراوات ناخشنودم و آنرا جزیی وارداتی در رخت ایرانی می دانم و مبسوط قبلا بدان پرداخته ام اما فرمایش جناب کشاورز درباره غیرقانونی نبودن آن کاملا بجاست. لینک مطلب مخالفت بنده با کراوات: http://khabaronline.ir/detail/154543/weblog/torkhamedani
    • hossein IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      13 2
      من به شدت با نظر اين بنده خدا و با پزشك محترم و كاربران ديگه موافقم
  • بدون نام EU ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    6 58
    اگر کروات در حد شالگردن هست پس شلوارک هم در حد شلوار هست و تی شرت هم درحد پیراهن و ... پس از فردا با تی شرت و شلوارک بریم سرکار
    • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      31 1
      شما که اینقدر قدرت قیاستان خوب و منطقی است پس همین کار را بکن. موفق باشید
  • hadi-F IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    20 1
    خیلی جالبه که موضوع زیر میزی که صدای همه رادرآورده درهمان زیرمیز خفه میشه اما موضوع کراوات به یک بحث جدی تبدیل میشه. اینکه یک پزشک کراوات داشته باشه یانداشته باشه اصلا اهمیتی نداره.شایسته بودمسوئولین مرتبط بجای اینکه به کراواتها حساس شوند به مسائل مهمتری مثل همان زیرمیزی توجه می کردند که کل بیمه شدگان ونظام بیمه را به بازی گرفته است. واقعا"که ازهردوطرف قضیه واکنشهای تعجب آوری دیدیم
  • علیرضا US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    0 3
    آیا لازم است برای پوشیدن کفش ،جوراب پوشید ،حال کروات با لباس هم همینه
  • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    1 10
    کروات به در اصل شایدکُره وات بوده بخاطر مشابهتی که به دم خر دارد بعدا به فرهنگ اروپایی های مهاجر امریکا رفت برای اینکه خود را نتمایز کنند از غیر اصیلها بعدا رواج یافت ولی در حقیقت همان بخش انتهایی برخی از حیوانا است برای پوشش نقطه ای خاص و برخی هم با ارادت به حیوانات چهار پا اقدام به استفاده از ان می کنند اگر گیر داشت خدا آنرا به ان بخش انتهایی قرار نمی داد ضمنا برخی حیوانات نوع کوتاه آنرا برای اینکه دستو پا گیر نباشه دارند چیز بدی نیست برای خیلی ها. با عرض ارادت حتما بیاویزید این نوشته را دفاع از حیوانات /انجمن