دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور عالی مقام معظم رهبری مهمان برنامه امشب «دیروز، امروز، فردا» بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی​اکبر ولایتی، در ابتدای این برنامه در پاسخ به اینکه «آخرین خبری که رصد کردین چه بود؟» به مسائل سوریه و مصر اشاره کرد و در پاسخ به اینکه روزی چند ساعت برای پیگیری اخبار بین​الملل زمان می​گذارید؟، گفت: برای پیگیری این اخبار و نوشتن مقالات گاهی روزانه 7 تا 8 ساعت زمان صرف می​کنم.
وی در تشریح نشست جهانی پیشین بیداری اسلامی به اعتراض برخی جوانان به مواضع ایران در خصوص حمایت از سوریه اشاره کرد و افزود: هنگام سخنرانی رئیس جمهور بود که عده​ای جوان لبنانی هم پاسخ آن گروه را دادند. چنین آزادی عملی سابقه ندارد که برخی اینگونه اعتراضاتشان را مطرح کنند و برخی هم پاسخ آنها را بدهند.
ولایتی از رخدادهای سوریه به نقل از یکی از مقامات این کشور به عنوان «یک جنگ بین​المللی کوچک» علیه این کشور یاد کرد که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک سوریه و هم مرزی آن با رژیم صهیونیستی است. بازندگان بیداری اسلامی که آمریکا و اسرائیل هستند همه تلاش خود را برای سقوط بشار اسد به کار بسته​اند تا دموکراسی در سوریه آنگونه باشد که آنها می​خواهند نه مردم سوریه. سوریه حلقه طلایی مقاومت در مقابل صهیونیست​هاست.
مشاور عالی مقام معظم رهبری که می​گفت مساله سوریه از مرزهای منطقه فراتر رفته و یک موضوع بین​المللی شده است از رویارویی دوباره روسیه با آمریکا پس از فروپاشی شوروی سابق یاد کرد و افزود: رویارویی روسیه و چین با آمریکا، انگلیس و فرانسه نوید یک جنگ سرد دیگر را می​دهد.
وی در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه مهمتر از خود انقلاب، حفظ آن است که زحمات بیشتری را می​طلبد، یادآورشد: کما اینکه جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریم​های پیاپی و توطئه​های بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در گرفت. از این رو مصری​ها بایداز این پس تلاش بسیاری برای حفظ انقلاب خود بکنند. چون تاثیرگذارترین کشور در جهان عرب است.
ولایتی در پیش بینی آینده مصر از آینده​ای پیچیده سخن گفت که دائما عواملی در صحنه ظهور یافته و اعمال نفوذ می​کنند.
او معتقد بود محمد مرسی هرچقدر هم غربی باشد، همچون مبارک در اختیار آمریکا نخواهد بود. چون در مقابل مردم در میدان تحریر به قرآن سوگند خورد.
وزیر اسبق امورخارجه در خصوص تشدید تحریم​ها علیه ایران نیز یادآورشد که جمهوری اسلامی ایران همواره با تحریم​های مختلف روبرو بوده است. اما این تحریم​ها مانع از پیشرفت ایران نشده است. در زمان جنگ سخترین تحریم​ها علیه ایران اعمال می​شد که اصلا قابل مقایسه با الان نیست. مثلا ایران می​خواست از ژاپن وانت تویوتا بخرد. چون صنعت ماشین سازی در ایران هنوز پیشرفت نکرده بود. اما ژاپنی​ها برای اینکه فکر می​کردند ما از این وانت​ها در جنگ استفاده خواهیم کرد، آن را به ما نفروختند. ما سیم​خاردار از واسط​هایی خریداری کردیم که وقتی به مرز روسیه رسید، اجازه ورود آن را به ایران ندادند. در حالیکه شوروی سابق به عراق تانک می​فروخت. البته امروز سیاست روسیه با آن زمان متفاوت شده است.
وی افزود: پس از آنکه در نزدیکی وزارت امورخارجه چندین بمب انداخته شد، سفیر شوروی سابق یک وقت فوری از من خواست و مژده داد که دولتش اجازه عبور سیم خاردار از خک کشورشان را داده است. من به او گفتم که همانطور که به عراق سلاح می​فروشید به ما هم گلوله خمپاره بدهید ولی آنها حاضر نشدند.
وزیر خارجه دولت​های موسوی و هاشمی، با بیان اینکه در آن زمان با درآمد نفتی 5-6 میلیارد دلار جنگ را اداره می​کردند، ادامه داد: در حالیکه شهرهای مرزی ما را اشغال کرده بودند، در تحریم بودیم و نفت​مان را هم نمی​خریدند؛ ما مقاومت کردیم. الان که ما قدرت برتر منطقه به واسطه نفوذ سیاسی​مان در دیگر کشورهای منطقه و خاورمیانه هستیم، قطعا مقاومتمان بیشتر است.
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران تا نخواهد، برخی اتفاقات در منطقه رخ نمی​دهد. این نشان دهنده عمق نفوذ ایران در منطقه است.
مشاور عالی مقام معظم رهبری، «مذاکره» را راهبرد و استراتژی اساسی ایران در بحث هسته​ای و دیگر امور دیپلماتیک خواند و در پاسخ به اینکه اگر مذاکرات قطع شود چه ضرری متوجه دو طرف می​شود، گفت: ما برای مذاکره اعلام آمادگی کرده​ایم. اما اگر آنها نخواهند مذاکره کنند، ما از موضع ضعف به آنها التماس نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه برگ برنده دیگر ایران در مذاکرات هسته​ای چه خواهد بود؟، گفت: اگرچه آنها با ترور دانشمندان هسته​ای ایران می​خواستند مانع از رشد علمی ما شوند، اما ما رویش​های کیفی و کمی بیشتری یافتیم. توان ایران در چارچوب مقررات بین المللی و صلح آمیز پیشرفت بسیاری کرده است.
ولایتی با اشاره به مانور و رزمایش اخیر سپاه، خاطرنشان کرد:این مانور پاسخی به آنها بود که مدام می گویند در مورد ایران فلان گزینه هم روی میز است. بفرمایند ببینند که ما هم چنین چیزی روی میز داریم! آنها هرکاری توانستند علیه ما انجام داده​اند و اگر کار بیشتری از دستشان برمی​آمد کوتاهی نمی​کردند. پس اینکه کار دیگری نمی​کنند به دلیل آن است که متوجه توانمندی​های ما شده​اند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    خدایی از ولایتی خوشم میاد
    • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      20 66
      اگر چه هیچ وقت با ایشان همفکر سیاسی نبوده ام اما در کل ایشان انسان با سواد و فهمیده ای هستند و ریشه و سوابقشان هم معلوم است. ايشان از برخي از کسانی که الآن مدیریت اجرایی کشور را دارند و سوابق علمی و دانشگاهی و مبارزاتی قابل توجهی هم ندارند ، بالاترند.در مجموع انسان متعادلی هستند و احترام کسوت و سوابق افراد را هم نگه می دارند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    160 5
    بزرگترین هنر دیپلماسی و دیپلمات باید این باشه که با استفاده از تدبیر اجازه نده تا مسائل سیاسی باعث بشه مردم کشورش در سختی زندگی کنن.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    آقای دکتر ما آن زمان هم بودیم .این تحریم ها بسیار شدیدتر و سخت تر از آن زمان است.خیلی سخت تر.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      81 8
      ما در همان زمان جنگ برخي از تجهیزات بسیار مهم اروپایی و آمریکایی را به راحتی وارد می کردیم و شواهد آن هم فراوان هستند.الآن حتی برای فرزندانمان هم نمی توانیم از طریق سیستم بانکی پول بفرستیم.
    • بدون نام LK ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      56 5
      زمان جنگ به راحتی می توانستید مبادلات بانکی با خارج داشته باشین، تحریم بیمه کشتی های تجاری در کار نبود، کشور جمعیت کمتری داشت و با همان درآمد اندک نفتی هم می شد اداره اش کرد اما الان با جمعیت 75 میلیونی و وابستگی به نفت اوضاع فرق کرده آقای ولایتی
  • بدون نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    112 6
    اون موقع جنگ بود، داشتیم از وطن و ناموس دفاع می کردیم. الآن چی؟
  • بدون نام US ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    101 3
    چه افتخاری داره که الان کمتر از اون موقع تحریم میشیم؟؟ این قابل افتخاره که با تدبیر کاری کرد که هیچ تحریمی در کار نباشه تا کشور پیشرفت کنه
  • احمد IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    98 8
    این اقای ولایتی در شبکه های مختلف تلویزیون در رشته های مختلف نظیر . شعر و ادبیات ، تاریخ ایران ، تاریخ اسلام ، تاریخ بین الملل ، جغرافیا ، سینما ! ، سیاست ، سخن می گوید به غیر ااز تخصص اصلی خودشان یعنی طب کودکان .
    • بدون نام EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      8 42
      فاکتور مهم مدیران هستند که اون موقع ازبهترین های موجود دربین نیروهای انقلابی استفاده می شد
    • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      8 44
      اتفاقا" ایشان در زمینه تخصص خودشان هم فعالیت داشته و دارند اما نه در سیما.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    69 4
    باز مثله امروز گرانی و تورم نبود
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    38 8
    بررسی تاریخی وزارت خارجه در دوره ایشان نشان می دهد که نقش پویا و تاثیرگذلری بویژه تغییر در روند جنگ نداشته است و بیشتر دنباله رو بودند اکنون نیز دیدگاهش در راستای راهبرد غرب که همان تضعیف ایران است می باشد با توجه به اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ما است ولی باید هر چه سریعتر در برابر راهبرد غرب تغییر تاکتیک داد و این بهانه را از آنها گرفت و تحریم ها، فشارها، انسجام قدرت ها بزرگ در این خصوص را درهم شکست که مقابله واقعی با راهبرد اعلام شده غرب است
  • بسیجی قدیمی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    87 5
    اما هرگز فشار امروز روی مردم نبود و اساسا گرانی ها از بعد از جنگ شروع شد. آقای ولایتی بپذیرند که تفاوت اساسی در مدیریت کشور است
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    68 0
    1- در آن زمان كشور 36 ميليون جمعيت داشت كه شور انقلابي داشتند ،اما به اين ميزان مصرفگرا و متوقع نبودند 2- آن نسل خود انقلاب كرده بود و براي همين خوبي ها را بزرگ مي كرد و بدي ها را نمي ديد 3- بعد از 30 سال مردم انتظار ندارند شرائط آن موقع را داشته باشند
  • سید محسن IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    62 6
    همانطور که می دانید پس از رفتن شاه ایران ، حساب ذخایر ارزی ایران حدود 17 میلیارد دلار بود که با این پول و در آن موقع حدود 30 سال قبل براحتی می توانستیم کشور را تا چند سال مدیریت کنیم و قیمت مواد غذایی ، قیمت سوخت خیلی خیلی پپایین تر از الان بود تازه آن موقع در جنگ بودیم
    • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      16 37
      سهمیه بندی اي که در آن زمان انجام شد بسیار در کنترل تحریم ها تاثیر داشت. یادش بخیر علیرغم جنگ و بمباران همه ارزاق مورد نیازشان را در دسترس داشتند.این نبود مگر به درایت دولتمردان آن زمان و نفس ملکوتی حضرت امام.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    55 2
    ارتباط مستقیم بین مدیریت بحران و شدت آ ن وجود دارد بدین معنی که اگر فرض کنیم تحریم ها در آن زمان بیشتر وشدید تر بوده ولی الان با شدت بسیار بیشتری ملموس است واحساس میشود پس نتیجه منطقی این که مدیریت بحران در حال حاضر بسیار ضعیف تر عملکرده است که با شدت کمتر عواقب بسیار بیشتری را به جامعه تحمیل کرده است.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      21 1
      نکته دقیقی بود.
  • بدون نام US ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    28 20
    به گفته رئیس جمهور محبوب دکتر احمدی نژاد این قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست و هیچ اثری ندارند
  • لنگرودی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 0
    آقای دکتر ولایتی میشه بگید آمار تورم اون موقع چند درصد بود؟
  • رضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 0
    کاملا درسته که الان اصلا با اون موقع قابل مقایسه نیست !