وزارت خارجه با هیات رئیسه مجلس در خصوص طرح بستن تنگه هرمز رایزنی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال دور جدید تحریم های جمهوری اسلامی ایران که عموما در حوزه نفتی است؛ برخی از نمایندگان مجلس از احتمال ارائه طرحی خبر دادند که ایران برای مقابله به مثل با اروپا، تنگه هرمز را ببندد. طرحی که با امضای 100 نماینده مواجه شده بود.
تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی پرتردد دنیاست که هر روز حدود 16٫5 تا 17 میلیون بشکه نفت خام (برآورد 2006) که معادل 40 درصد کل نفت حمل شده توسط نفت‌کش‌ها و نزدیک به 25 درصد کل عرضه جهانی نفت است، از آن  عبور می‌کند.
 حدود 68 درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.
درآخرین اظهار نظر، جواد جهانگیرزاده عضو هیات رئیسه مجلس که خودش یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی است در گفت وگویی از بررسی جوانب مختلف این طرح سخن گفته و افزوده است: «با توجه به حساسیت طرح بستن تنگه هرمز در عرصه های بین المللی، تمامی جنبه ها، معایب و فواید اجرای این طرح باید به صورت دقیق بررسی شود.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ارائه طرح بستن تنگه هرمز به مجلس شورای اسلامی، این طرح در مجلس رای خواهد آورد؟، به ایسنا گفت: طرح هایی اینگونه که به امنیت ملی کشور مربوط می شوند، معمولا در صحن علنی مجلس تصویب می شوند.
او که می گوید استفاده از تنگه هرمز به عنوان منطقه ای استراتژیک حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است، افزوده است: « ولی در این زمینه هنوز هیچ تصمیم قطعی صورت نگرفته، چرا که این تصمیم بستگی به عملکرد و سازش اتحادیه اروپا دارد.»
جهانگیرزاده همچنین از مذاکره دستگاه وزارت خارجه با هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بستن تنگه هرمز خبر داد.
/29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saman IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    1 24
    ایرانی میمیرد ذلت نمیپذیرد
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    6 0
    مدتها پیش آمریکا خبر تحریم نفت ایران را در تیر ماه داد و هم اکنون این خبر به حقیقت پیوست و ایران تحریم شد ما تهدید کرده بودیم اگر تحریم شویم تنگه هرمز را میبندیم و حال پس از تحریم شدن میگوییم نه نمیبندیم !! حال اگر تنگه را نمیبندیم اصلا چرا حرف از بستن زدیم؟!!
  • بدون نام US ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    7 0
    چرا عوارض تحریم نمی گیرید؟ اسم ش را هم بگذارید عوارض تحریم و از هر کشتی به نوعی تعلق به کشور های تحریم کننده ایران دارد این عوارض را بگیرد در ورود و خروج
  • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 0
    متاسفانه بین حرف تا عمل در کشور ما خیلی فاصله است