دبیرکل حزب موتلفه اسلامی می گوید: تفاوتی بین «اهمیت» انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال آینده قائل نیست و ظرفیت حزب متبوعش را برای هر دو انتخابات به کار خواهد گرفت.

 محمود عزیزی: محمدنبی حبیبی تلاش نمی کند از سوالها فرارکند ولی پاسخ به برخی از پرسش ها را به طرز جواب دادنش، به آینده موکول می کند تا هم از حرفش بر نگردد و هم اقتضای دوران آینده فضای سیاسی را در نظر بگیرد؛ مثل وقتی که از او می پرسیم برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای واحد معرفی می کنید یا اینکه ممکن است در نهایت از تصمیمتان باز گردید.
دبیرکل موتلفه در گفت و گو با خبرآنلاین بعید می داند حامیان دولت برای انتخابات سال آینده برنامه ای نداشته باشند، ولی معتقد است آنها به دنبال کاندیدایی خواهند بود که از «فیلتر شورای نگهبان» عبور کند.
 مشرح این گفت وگو اینک پیش روی شما است:
***
چه شد که حزب موتلفه تصمیم گرفت که برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد مستقل معرفی کند. این امر به گلایه‌مندی های شما از عملکرد جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات دوره نهم مجلس باز می گردد؟
 هیچ ربطی به آن موضوع ندارد. ما در انتخابات نهم مجلس هم فعالیت های انتخاباتی موتلفه را در اوائل سال 89 ماهها قبل از آنکه جبهه متحد اصولگرایان تشکیل شود، شروع کرده بودیم. در آن زمان حتی بحثی از ورود جامعتین به انتخابات مطرح نبود.
 سیاست اصولی ما در موتلفه این است که کار را به عنوان یک تشکیلات شروع می کنیم و نظرات خود را تا نزدیک انتخابات، جمع بندی می کنیم. اگر در نزدیک انتخابات مصلحت جریان اصولگرایی این بود که همه با هم اتئلاف کنیم، این ظرفیت را در اختیار آن ائتلاف می گذاریم؛ اگر ضرورتی برای ائتلاف نبود همان کار حزبی و تشکیلاتی را که قبلا شروع کردیم، ادامه می دهیم.
 
 از آنجا که همه نگاه ها معطوف به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است برنامه موتلفه برای انتخابات شورای شهر و روستا چیست؟
 ما برای شورا ها هم با توجه به اینکه در سطح کشور 200 دفتر داریم به طور طبیعی به دفاترمان ابلاغ خواهیم کرد که فعالیت های انتخاباتی خودشان را برای شوراهای شهر هم آغاز کنند.
 
این فرض که موتلفه روی انتخابات شوراها بیش از ریاست جمهوری است حساب کرده، فرض درستی است؟
نه! ما تقاوتی بین اهمیت ریاست جمهوری و انتخابات شوراها قائل نیستیم؛ و ظرفیت خود رابرای هر دو انتخابات به کار خواهیم گرفت.
 
با توجه به فضای سیاسی کشور، پیش بینی می کنید دولت برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه مشخصی داشته باشد یا اینکه همانند انتخابات مجلس نهم به دلیل جو سیاسی، نتواند فعالیت موثری داشته باشد؟
دولت به ما هو دولت، فعالیت انتخاباتی اش غیرقانونی است، بنابراین باید از طرفدارن دولت سخن گفت. من معتقدم طرفدارن آقای احمدی نژاد هرگز بیکار نخواهند نشست و فعالیت های خود را خواهند داشت.
 
یعنی فکر می کنید ایشان برای دوران بعد از خود به دنبال گزینه ای برای ریاست جمهوری باشد؟
آقای احمدی نژاد قاعدتا علاقمند است بعد از دوران ریاست جمهوری، کسانی که هم فکر خود ایشان هستند، در این مسند قرار بگیرند.
 
فکر می کنید این علاقه طبیعی است؟
بله، به نظرم طبیعی است.
 
ارزیابی تان از خود آقای احمدی نژاد چیست. فکر می کنید بعد از پایان کار ریاست جمهوری آن گونه که در گفت وگو با یک نشریه آلمانی بیان کرده اند، به دانشگاه باز می‌گردند؟
شخص ایشان یک موضوع است و طرفداران ایشان یک موضوع دیگر. هیچ کدام از طرفداران دولت نگفتند ما بازنشسته می شویم و کار سیاسی نمی کنیم. بنابراین طرفداران آقای احمدی نزاد، به طور طبیعی در انتخابات سال آینده فعالیت خواهند کرد.
 
فکر می کنید محور این فعالیت آقای مشایی خواهد بود یا اینکه آنها چهره دیگری را وارد عرصه می کنند؟
به طور طبیعی، حامیان دولت برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال کسی خواهند بود که از فیلتر شورای نگهبان بگذرد. اینکه چه کسی را معرفی می کنند را بنده حق ندارم از طرف شورای نگهبان اظهار نظر کنم، اما به طور طبیعی کسی که می خواهد نامزد یک جریان فکری شود باید واجد شرایط متعدد و متنوع باشد تا بتواند مطرح شود. یکی از آن شرایط هم این است که شورای نگهبان آن نامزد را تائید کند.
 
فکر می کنید رو آوردن به یک چهره جوان می تواند برگ برنده حامیان دولت یا هر کدام از جریانهای سیاسی باشد؟
من ضمن اینکه برای جوان گرایی یک ارزش ویژه قائلم، ولی معتقدم هستم رئیس جمهور کشور می بایست نسل های مختلف انقلاب را جذب بکند تا با این کار، هر ظرفیتی را که در هر نسلی نهفته است برای پیشبرد کار خود استفاده کند؛ بنابراین تکیه انحصاری به نسل اول یا نسل دوم را کامل نمی دانم. تکیه واقعی جایی تحقق پیدا می کند که رئیس جمهور از ظرفیت نسل های مختلف کشور بتواند استفاده کند. رئیس جمهور وقتی انتخاب می شود نمی تواند رئیس جمهور یک جریان فکری باشد. بایستی رئیس جمهور آحاد مردم باشد. بنابراین به طور طبیعی باید توانایی استفاده از ظرفیت های همه نسل ها را داشته باشد.
 
رقیب اصولگرایان را در انتخابات سال آینده طیف اصلاح طلب می دانید یا فکر می کنید حامیان دولت ظرفیت قوی تری برای جذب بدنه اجتماعی داشته باشند؟
عده ای از طرفداران آقای احمدی نژاد بارها اعلام کردند که ما رقیب اصولگرایان هستیم.
 
منظورتان جبهه پایداری است؟
جبهه پایداری از آقای مشایی اعلام برائت کرده، ولی خودشان می گویند می خواهیم احیاگرگفتمان سوم تیر باشیم. منتها باید مرز سوم تیر و جریان انحرافی را توضیح بدهند. در هر صورت، اینکه طرفدارن یک فکر یا شخص وارد انتخابات شوند، جای نگرانی ندارد.
 
پاسخ مرا ندادید. فکر می کنید آنها بیشتر با اصولگرایان رقابت کنند یا اصلاح طلبان؟
حامیان دولت از تمام توان خود برای رقابت با اصولگرایان استفاده خواهند کرد ولی اینکه تفاوت توان آنها چقدر است، موضوعی است که باید ارزیابی شود.
 
برای اصلاح طلبان در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری چقدر شانس قائل هستید؟
معتقدم یک آسیب جدی به اصلاح طلبان وارد شده که علتش هم خود آنها هستند. یعنی در جریان فتنه 88 خیلی از اصلاح طلبانی که ممکن است نظام را هم قبول داشته باشند، مرز بندی بین خودشان و جریان فتنه ایجاد نکردند. این امر یکی از آسیب هایی بود که خود آنها به خودشان وارد کردند.
 معتقدم آن دسته از اصلاح طلبانی که نظام و ولایت فقیه را قبول دارند، هیچ ضرری برای انقلاب ندارند؛ بلکه سود هم دارند ولو اینکه با ما در رقابت باشند؛ اما تا زمانی که مرز خودشان و فتنه 88 دست مشخص نکردند، نباید انتظار داشته باشند مردم به آنها رای دهند.
 
اخیرا بحث های درباره رهبری جریان اصلاحات مطرح شده، فکر می کنید اصلاح طلبان در نهایت به سوی خاتمی روی بیاورند یا عبدالله نوری می تواند چهره جدید آنها باشد؟
آقای خاتمی در جلسات خصوصی سعی می کنند مرزبندی بین خودشان و جریان سبز ایجاد کنند. آقای نوری دست برعکس این اظهار نظر را داشته است. اجازه دهید حل اختلافات اصلاح طلبان را به خودشان واگذار کنیم.
/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل رضوانی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    1 0
    بسمه تعالی با احترام همانطوریکه شنیده میشود حزب موتلفه به احتمال زیاد برای ریاست جمهوری سال 92 کاندید معرفی خواهند واگر چنین شد باتوجه به اتفاقات دوره قبل و نتایج و عملکرد دولت ، کاندید موتلفه شانس بیشتر از رقبای احتمالیش خواهد داشت.