۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳

ایسنا نوشت:

در حالی که عربستان و برخی کشورهای عربی همچنان اصرار دارند که بند هفتم منشور سازمان ملل را در خصوص سوریه اجرایی کنند، روسیه بار دیگر تاکید کرد که با هرنوع دخالت خارجی در امور داخلی سوریه مخالف است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد که مسکو با هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی سوریه مخالف است و تغییر رژیم در سوریه را با اعمال فشار قبول ندارد.

وی با اشاره به مواضع مسکو در قبال تحولات سوریه گفت: مواضعی که ما درباره سوریه می‌گیریم باعث حل و فصل سیاسی مشکلات سوریه می‌شود اما مواضع کشورهای غربی که خواستار تغییر نظام با زور هستند یقینا این چنین نخواهد بود.

لاوروف ادامه داد: اگر دو طرف را در سوریه به پایان دادن به خشونت‌ها تشویق کنیم و مذاکرات بین این دو آغاز شود همگان سود خواهند برد و این چیزی است که مسکو آن را می‌خواهد.

وی با اشاره به نشست اخیر ژنو که درباره سوریه برگزار شد، گفت: مواضع ما همان مواضعی است که در ژنو بر آن تاکید شد و شرکت کنندگان در نشست ژنو نیز با پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات سیاسی در این کشور موافقت کردند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در دیدار با جمعی از مخالفان دولت سوریه که به مسکو سفر کرده‌اند ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای نشست ژنو عملی شود.

وی تاکید کرد که روسیه یکی از معدود کشورهایی است که با نظام سوریه و مخالفان برای اجرای موفقیت آمیز طرح کوفی عنان مذاکره می‌کند.

مواضع وزیر امور خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که کابینه عربستان به ریاست ملک عبدالله به عبدالعزیز، پادشاه این کشور بار دیگر اجرایی شدن بند هفتم منشور سازمان ملل که دخالت نظامی در کشورهای مورد مناقشه را مجاز می‌داند، خواستار شد.

در این نشست دولت عربستان اعمال فشارهای بیشتر از سوی شورای امنیت علیه مقامات سوریه و نیز تلاش بیشتر این شورا را در اجرای مصوبه‌های نشست ژنو خواستار شد.

از سوی دیگر، جمعی از مخالفان سوری که برای مذاکره با مقامات کرملین به مسکو سفر کرده‌اند پیشنهاد دادند تا مناف طلاس، ژنرال جدا شده از دولت سوریه که به پاریس سفر کرده است به جای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

مخالفان در نشست خود با سرگئی لاوروف بر ضرورت کناره گیری بشار اسد تاکید کردند و آن را پیش شرط آغاز مذاکرات سیاسی خود با نظام حاکم در سوریه دانستند.

مخالفان همچنین صدور قطعنامه الزام آوری را از سوی شورای امنیت تحت بند هفتم منشور سازمان ملل خواستار شدند.

از سوی دیگر، منابعی در شورای امنیت اعلام کردند که کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب که برای مذاکره با مقامات سوری و ایران به این دو کشور سفر کرده فردا (چهارشنبه) برای ارائه گزارشی جامع درباره سوریه راهی نیویورک خواهد شد تا در نشست شورای امنیت درباره سوریه شرکت کند.

عنان در مذاکرات خود با رئیس جمهوری سوریه از توافق دو طرف بر طرحی جدید برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه خبرداد که در آن مخالفان مسلح نیز در روند مذاکرات شرکت خواهند کرد.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    2 2
    عربستان این روزها بدجوری اتیش گرفته