رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز گفت: ارز در حال حاضر تک نرخی است. اعتقاد ما این است که بانک مرکزی در حال حاضر تنها با یک نرخ، ارز عرضه می‌کند.

محمود بهمنی در گفتگو با نشریه"تازه های اقتصاد" که از سوی پژهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر می شود، در این مورد توضیح داد:ارز، بازار فرعی هم ندارد، همان نرخ 1226 تومان، حالا گاهی اوقات کمی بالا یا پایین می‌شود. این دو نرخی بودن نتیجه مقایسه با بازار آزاد و تقاضای کاذب است. با این حال تمام هم و غم ما همسان‌سازی قیمت ارز در بازار آزاد و در سیستم بانکی است.
بهمنی  تاکید کرد: هرگز به این فکر نمی‌کنیم که قیمت ارز را به بازار آزاد بچسبانیم، در این صورت معتقد هستیم قیمت کالاهای وارداتی شدیدا بالا خواهد رفت، ضمن اینکه مشکل ارزی نداریم.
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: باید در نظر داشته باشیم که کشور ما تحریم است. بانک‌های ما تحریم هستند، بانک مرکزی ما در انتقال پول با مشکل مواجه است. البته کار هیچ قفل نشده و به اصطلاح لنگ نمانده‌ایم اما عواملی هستند که باید روی آن‌ها کار کنیم.
بهمنی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ارز در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و بانک‌ها گشایش اعتبار می‌کنند. آن‌ها هم که تحریم هستند از طریق صرافی‌های خود مبادلات را انجام می‌دهند،‌در این انتقالات ممکن است مشکل ایجاد شود. ما انتظار داریم ارزی که در اختیار قرار می‌دهیم با کارمزدی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اگر احساس کردیم اضافه شده، برخورد می‌کنیم.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • برزو IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    148 9
    باز صحبت هایی برخلاف روند موجود در بازار... اگه دوباره دلار بالا نرفت .... حالا ببینید کی گفتم.
  • فروغ GB ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    چقدر مصاحبه میکنه و چقدر حرف می زنه؟!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    158 0
    سلام عمو جون ميشه يكم از اين تك نرخيتون به ما هم بديد!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      81 0
      نه ديگه اومدي نسازي!! ارز براي هر كس كه تك نرخي نيست!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    115 2
    به نظر شما این اختلاف 700 تومانی یعنی در حال نزذیک شدن به تک نرخی؟
  • هاشمی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    122 3
    آقای رئیس کل بانک مرکزی، من کارشناس خرید خارجی یک کارخانه نسبتا بزرگ در مشهد هستم و با توجه به صحبتهای شما به راحتی اعلام میکنم که شما یا اصلا از اوضاع بازار خبر ندارید یا سر خود را تا کمر در برف فرو برده اید تا چیزی را نبینید تا چند وقت پیش هم که میفرمودید تحریمها کلا تاثیری ندارند اما الان بهانه پیدا کردید و به راحتی سوء مدیریت را میندازید گردن تحریمها بیش از یک سال است که به تمام بانکها سر میزنم تا شاید بتوانم ارز دولتی جهت حواله یا گشایش اعتبار پیدا کنم اما دریغ از یک دلار و یورو بانکها به گفته خودشان فقط "تحت شرایط خاص" و برای " واردات مواد خاص اولیه" آن هم فقط برای چین اعتبار گشایش میکنند. فعلا خدا ساخته برای چینیها! ما که فعلا با یوروی 2400 تومن و از طریق صرافی پول حواله میکنیم
  • p13 IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    89 6
    نه بابا کی لنگ مونده ، کدوم کاری قفل شده، فقط اون نرخ مد نظر شما رو از کجا میشه تهیه کرد؟ هفت ساله که هم و غم شما یکسان سازی نرخ هاس که بحمدالله هر روز هم فاصله شون بیشترمیشه... شمایه مدت که مصاحبه نکنی بخدا همه چی میشه به روال خودش بر میگرده یالااقل از این که هست خرابتر نمیشه
  • Hamid DE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    تقاضاى كاذب كجا بود اقا . اگه يك نفر قصد سفر داشته باشه و نياز به ٢٠٠٠ دلار يا يورو داشته باشه ميشه تقاضاى كاذب ؟ بدش از كجا ميتونه با نرخ شما ارز بخره ؟ اقاى بهمنى شما اگه داراى اين مقام نبودي و به هر دليل نياز به ٢٠٠ يورو داشته باشى خداوكيلي از كجا ميتوني بخرى يا چند ميتونى بخري ؟
    • بدون نام FR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      52 9
      کاشکی می شد این (مثبت رو) ۱۰۰۰ دفعه کلیک کرد.
  • چاکر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    49 1
    درايت و کاردانی آن مقام محترم جدا ستودنی است.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    44 2
    آقای بهمنی می فرمایند که اگر قیمت ارز مرجع رو به بازار نزدیک کنیم قیمت کالاهای وارداتی به شدت افزایش می یابد. ولی خودشون هم بهتر می دونند که اوونهایی هم که با ارز مرجع وارد می کنند به قیمت بازار آزاد ارز به فروش می رسونند. این وسط فقط یک رانت کلان وجود دارد که به جیب بعضی ها می ره. به در هر مغازه ای که می ریم میگن دلار گرون شده بعد بهشون می گیم شما که با نرخ مرجع وارد می کنید می فرمایند نرخ (کالا)رو بازار تعیین می کنه !!! بازار هم نرخ بازار آزاد ارز رو می شناسه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    51 7
    اگه مشكل ندارين واسه ارز و قيمت هم همينه كه ميگين پس چرا ارز مسافرتي رو با هزار منت با قيمت بالاتر اونم كاملا محدود ميدين؟ خب شما كه مشكل ندارين قيمتش هم همينه كه ميگم خدايي خودتون هم خندتون نميگيره از اين همه بي منطقي؟
  • متقاضی واقعی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    48 6
    آفرین عمو بهمنی. ایول. معلومه کامنت های منو می خونی. هر روز تو مصاحبه ات همینو بگو. بگو اونایی که می گن تک نرخی نیست مریض روانی هستند و بایستی در تیمارستان بانک مرکزی بستری بشند.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    50 7
    افغانی افغانستان بسلامتی ۴۵ تومان شد. خجالت داره برای ایران.
  • Amir IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    42 5
    الان من از بیست تا بانک مختلف شکایت دارم که می گن ارز نداریم واسه سفر، باید چیکار کنم که شما برخورد کنید؟ این که دیگه تخلف نیست یه کار سازمان یافته برای ندادن ارز به مردمه
  • babak IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    62 3
    آقا 10سال نرخ ارز رو به زور 1000تومن نگه داشتین واقعیت اینه که اگه سالی 10 درصد تورم داخل کشور باشه در 10 سال ارزش پول کشور نصف شده و الان با یه کوچولو فشار خارجی دلار شده 2000تومن این بلا سر یونان هم اومد سر اسپانیا هم داره میاد ولی چرا فرانسه مشکل نداره چون اختلاف تورم بین اسپانیا با آلمان نزدیک به 2دهم درصد هست... این که شما رو نرخ مرجع پافشاری دارین واسه رانت شخصی هست ولا غیر فردا روزی پسر شما با بنز تو خیابون گاز میده از سر رانت متعلقه شما و امسال شما دارین زندگی میکنیین همین الان نرخ مرجع رو بکنید 1900 و ببینید هیچی بالا نمیره... چون تا الان همه چی بالا رفته
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    21 0
    به نظر من هم مرغ کیلویی 5200 تومان است چون همه مرغ فروشان این قیمت را بر دیوار خود چسبانده اند قیمتهای واقعی را به این 5200 تومان نچسبانید
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    34 0
    از نظر ما هم تک نرخی است 1920
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    21 0
    به جمله آقاي بهمني عزيز خوب دقت كردين؟ اين يعني تا قبل از اين ارز از طرف همون بانك مركزي با چند نرخ عرضه ميشده. عجب!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    30 0
    این سیاستی که بانک مرکزی اتخاذ کرده بهترین سیاست برای رانتی های محترم دلار را به بعضی ها به قیمت مصوب می فروشند و آنها دلارها را با قیمت بالاتر به مردم می فروشند اگر غیر از این بود این همه دلار از کجا وارد بازار میشه
  • محمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    34 0
    تا كي ادعا هاي تو خالي. كدوم كالاي وارداتي 300 دلاري به قيمت دلار آزاد ميشه 1200 كدوم ؟ همه چيز 4 برابر شده. از بس دلار آزاد رو ول كرديد. ميگيد با دلار آزاد كاري نداريد!!! معلومه كه شما نباشد كاري داشته باشيد . مردم كار دارند . مردم با قيمت هاي دلار آزاد زندگي ميكنند نه شما. دلار آزاد 50 تومن گرون شه اجناس 10% گرون ميشن. اين واقعاً انصافه ؟
  • حیدری IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    39 2
    آقای بهمنی روی مبل راحتی، راحتین ؟ منم اگه روی این مبل بودم میگفتم تورم کیلو چند، دلار همه جا 1226 تومنه، مردم در رفاه و آسایشن، همه چی آرومه ... (خبر آنلاین چرا تایید نمیکنی؟!)
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    12 5
    دوستان نظرات و سوالات خوبی نوشتن. خبر انلین لطفآ از آقای بهمنی درخواست کنید که به سوالات و نگرانیهایی که مردم دارند مستقیما جواب بدهند. در حالی که تورم افسارگسیخته هست و ارزش پول ملی کم و کمتر میشه واقعا مردم دلار نخرن برای حفظ ارزش دارائی که از جان مایه گذاشتن برای کسب کردنش؟
  • این راهش نیست IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    7 4
    آقای بهمنی عزیز، دلار چند نرخی (تفاوت نرخ‌ها) می‌تواند باعث هدر نرفتن منابع ارزی کشور شود، همچنین سبب می‌گردد که دلسوزان کشور به آتش نشانی تبدیل شده که از بازار ارز به بازار طلا و شیر می روند. عرضه دلار ۱۲۲۶ متوقف کنید و دلار را به نرخ بازارش به هر کس خریدار بود بفروشید. حال این نرخ هرچقدر هم باشد. همه می‌دانیم به علت تحریم‌های ناجوانمردانه دلار کمی گران شده اما به هر روی ما که نباید خودزنی کنیم. الآنه نظم بخشیدن به بازار اقتصاد کشور با وجود عرضه دلار به دو قیمت در عمل نشدنی است. دلار را به قیمتش عرضه کنید بگذارید گران شود آخرش مگر چقدر می‌تواند بالا برود؟ به علاوه تولید داخلی مگر نمی‌تواند این تحریم‌ها را بعد از یکی دو سال به راحتی بی‌اثر کند. دلار چند نرخی عاقلانه نیست، مسکن است.
  • ايراني ميهن پرست IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    1 0
    به عقيده ي كارشناسان اقتصادي با توجه به نرخ تورم كه هميشه در كشور ما بالاست،براي رقابت كردن توليدات و كالاهاي داخلي با كالاهاهاي خارجي نرخ واقعي دلار بايد بيش از 3000 تومان باشد.دلار ارزان فقط به نفع واردات است و به توليدات داخلي ضربه هاي وحشتناكي زده است. البته براي مسئولان كشور ما كه عاشق واردات هستند و كاري به توليد كننده ي داخلي ندارند،نرخ دلار بايد زير 1000 تومان باشد