مردمسالاری در سرمقاله خود با عنوان "برای افغانی‌های هم زبان" نوشت:

* «ساره گل» دختری افغان است که نامه‌ای سرگشاده نوشته و به دفتر روزنامه فرستاده است. عنوانش، بازگو کننده محتوایش بود:«اگر بارگران بودیم، رفتیم»؛ اما تلخ...
*او نوشته بود:«ایرانی عزیز مرا ببخش اگر با مهاجرت اجباری، از دست جنگ، از دست بنیادگراهای مذهبی(طالبان زن خفه کن)،پا به خاکت گذاشتم. مرا ببخش اگر از نانت استفاده کردم، نانی که حق بچه‌هایت بود. مرا ببخش برای تمام آب و برق و گازی که- هرچند با پرداخت پول- استفاده کردم. مرا ببخش اگر از صفحات وبت برای درددل شخصی استفاده کردم.
*مرا ببخش اگر در کوچه‌ها و خیابان‌هایت راه رفتم و قدم زدم. مرا ببخش اگر پدر و برادر کارگرم روی ساختمان‌هایت و زمین کشاورزی‌ات کار کردند و یک فرصت شغلی را شاید از پدر و برادرت گرفتند. مرا برای همه چیز ببخش. می‌دانم با همه پوزش خواهی، باز بدهکارم، بقیه بدهکاریهایم را ببخش.
*ایرانی عزیز، ازت ممنونم که به من جا و پناه دادی تا به این سن برسم. سپاسگزارم که گذاشتی از هوای اکسیژن پاک خاکت، نفس بکشم. تشکر که گذاشتی چند سالی بر نیمکت‌های کلاس درست بنشینم و از گچ و تخته‌ات استفاده کنم. البته من در مدرسه خودگردان افغانی درس می‌خواندم، ممنونم که اجازه دادی چند سالی در مدرسه خاک تو و پیش معلم‌های ایرانی نیز درس بخوانم.معلم ایرانی از تو هم ممنونم که به من خواندن و نوشتن یاد دادی.
*شاید برای همین از این که گاهی مرا به گناه فقط افغانی بودن، تحقیر کرده‌ای، بخشیدمت...»ساره گل در ادامه نامه‌اش از ایرانی‌هایی نوشته که به افغانی‌ها توهین می‌کنند که من نه تنها از نوشتن دوباره آن احساس شرم می‌کنم، بلکه از خواندن آن هم شرمنده شدم. بعد هم نوشته:«بد و خوب در هر قومی هست. همه افغانی‌ها تجاوزگر و جنایتکار نیستند. خائن، و]... [ نیستند. مثلا برادر و پدر من برای بزرگ کردن من در خاک خوب شما، یک عمر و روزی 10تا12 ساعت کار توانفرسا و کارگری کردند و دست از پا خطا نکردند. به هرحال اگر بارگران بودیم، رفتیم. قبلا نمی‌توانستم، چون بچه بودم ولی اینک که بزرگ شده‌ام می‌توانم به کشورم برگردم تا دیگر بهم نگویند: افغانی]...[ و ]... [ و در جواب من به جای دو کلمه حرف دوستی که هزینه‌ای ندارد... ناسزا بنویسند.»
*وقتی نامه ساره‌گل را خواندم، از این که برخی از ما ایرانیان اینگونه به مردم افغانستان نگاه می‌کنیم شرمسار شدم. تاسف‌آور است که وضع - حال به هر دلیلی – به جایی رسیده که با مردمانی که همکیش و هم دین و هم زبان ما هستند، آداب و رسوم مشترکی با ما دارند و در حوزه تمدن ایرانی قرار دارند طوری رفتار می‌کنیم که هنگام بازگشت از ایران، خاطره‌ای که برایشان مانده، خاطره شیرینی نیست. بهترین آنها همین دختر افغان است که تمام گلایه‌هایی را که در دلش داشته با مصرع مودبانه‌ای از یک شعر بازگو می‌کند: «اگر بار گران بودیم رفتیم».
*همین دسته از ایرانیان وقتی به خارج از کشور خودمان بروند، اگر ببینند همان رفتاری که خودشان با افغانی‌ها در ایران دارند بر سر خودشان می‌آید، چه احساسی پیدا می‌کنند؟ در این نکته تردیدی نیست که حضور افغان‌ها در ایران، بخشی از فرصت‌های شغلی را که می‌توانست در اختیار ایرانیان باشد به آنها اختصاص داده است.اما به اعتقاد من انتقادهایی که با تمسک به این موضوع در مورد حضور افغان‌ها در ایران صورت می گیرد اغلب قابل توجیه نیست. چرا که اولا افغانی‌ها در ایران اغلب در مشاغلی حضور دارند که خیلی از ایرانی‌ها آن را نمی‌پذیرند و ثانیا مگر یادمان رفته که آقای احمدی‌نژاد گفته بود در ایران برای 120 میلیون جمعیت هم ظرفیت داریم؟ پس وجود یک میلیون- یا کمی بیشتر- افغانی در ایران، چقدر می‌تواند جا را برای ایرانیان تنگ کند؟
47/217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 164
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    سه چیز را هرگز مسخره نکنید 1 اسم هر شخص 2 ملیت 3 رنگ پوستش چون هیچ کدام دست خودش نیست
    • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      موضوع تمسخر هرگز قابل بخشش نیست اما کاش گلی خانم شما و دیگر دوستانتان از راه قانونی وارد این کشور میشدید تا اگر در اندکی از هموطنان تو نیز در این کشور کارخطا و اشتباهی کردند گریبان شمارانگیرد. قبول کن برخی از ماایرانی ها از اندکی ازهموطنان تو بدی دیده ایم که بدبین شده ایم فقط اندکی
    • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      43 61
      ملیت که نه ولی فرهنگ که دست خودش هست ...
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      52 13
      حتی اگر هم دست خودش بود قابل تمسخر نیستن و تمسخر کاری بس زشت و زننده است هیچ یک از اینها ملاک برتری نیست فقط و فقط تفاوته و تفاوت دلیل برتری نیست
    • میرویس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
      55 22
      به ساره تبریک میگم به خاطر این نوشته ی زیبا اما شما ای برادر و خواهر ایرانی بدان که وقتی تو کشور شما هم جنگ بود خیلی از شما ها از ایران رفتید و فقط بعضی ها برگشتند حالا به برگشتن و برنگشتن ایرانی ها کاری ندارم اما این و بدانید که اگه جنگ کشورمون تموم بشه وما هم تحصیلاتمون تموم بشه با خاک شما خداحافظی می کنیم ولی این را هم بدانبد که ما افغانی ها مخصوصا الان هرجای دنیا که بخواهیم می تونیم بریم اما فقط به خاطر اینکه ایران یک کشور اسلامی هست اینجا موندیم تا خیلی زود راهی دیارمون بشیم
    • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      30 11
      هنوز انقلاب نبود که بابام اینجا بود خودم هم که گواهی ولادت از ثبت احوال دارم
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    خواهرم، من به خاطر این رفتاری که بر تو روا داشته شدهشرمندتم،ولی بدون همه ما ایرانی ها نژاد پرست نیستند، بدان که این افراد نژاد پرست هستند که به شما توهین می کنند،که تعدادشان بسیار کم است کلا هر کی ملیت کسی را تحقیر کند نژاد پرست است
    • تاریخ ایران IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      خواهش می کنم خواهر افغانی! اما از دو میلیون و نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه نفری که از ما تشکر نکردند، دلمان پر نیست. یعنی بود اما با نامه شما خالی شد مثل همیشه، مثل زمانی که ایران چهار راه تاریخ بود و همه آمدند و زدند و بردند و خوردند و بعد هم ما ایرانی ها مثل همیشه به همه بدهکار شدیم. (البته ما شما افغانی ها را جزیی از خود می دانیم!)
    • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      اي بابا بدهكار هم شديم و بايد عذر خواهي هم بكنيم ؟؟ عجب
  • فرزاد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    مارا شرمند كردي گلي خانم.ماكه گله اي از شماها نداريم.اگركسي هم از افاغنه خلافكار بود وجنايت كرد دركنارش ايراني هايي هم مثل خفاش شب و... بودند وهستند كه مردم را آزار ميدهند وحقا گله به دولت محترم ومسئولان برميگردد كه نميتوانند اينهارا كنترل و شناسايي و دستگيروبعضا محاكمه كنند نه به مليت شما! ماكه از اين نامه خجالت كشيديم...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    واقعا ما داریم به کجا می رویم دیگر فرهنگی هم وجود دارد
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    تاریخ رو ببینید افغانها برای ما چی داشتن ؟ اگه اهل مطالعه باشید از جنایات اشرف افغان حتما شنیدید . صدها هزار افغانی سالها در این مملکت زندگی کردن هنوز هم نرفتن البته . کشور ما برای مواد مخدری که تو افغانستان تولید میشه و از ایران عبور میکنه چقدر هزینه داده چند تا جوان ایرانی به دست اشرار افغانی کشته شدن ؟ رودخانه رو بستن تا مردم سیستان تنها رگ حیاتیشون قطع بشه . واقعا و انصافا آیا افغانی ها جز ضرر و زیان و هزینه و بدبختی چیزی برای ما داشتن که حالا موقع رفتن با مظلوم نمایی ایرانی ها رو به این شکل ترسیم میکنند ؟ خانم ساره گل یک سوال دارم اگر ایران همسایه شما نبود آیا واقعا شما الان زنده بودی که بتونی این نامه رو بنویسی؟
    • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      آفرین آفرین آفرین.تازه الانم این ساره هه یکی به نعل می زنه یکی به میخ .... که پول آب و برق هم دادم.نه توروخدا بیا مفتی مصرف کن...
    • سارا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      حق با شماست، هيچ كشوري نمي تونست اين افقانها رو تحمل بكنه به جز ايران، چه مظلوم نمايي هم ميكنند
    • بامزی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      ایرانی ها میخوان برن کشور دیگه مهاجرت کنند . از 7 خوان رستم رد میشوند . همه تحصیل کرده هستند و قانونی میروند . کسی از ایران 20 تا 20 تا توی پژو 405 نمیره استرالیا . 2 سال طول میکشه پشت در هر سفارتی تا بری یه جا دیگه . مثه این افغانی ها سر خر رو کج نمیکنن مستقیم و پای پیاده ایران ! من وقتی میبینم تو مترو جا نمیشم و 20 تا افغانی هم هست زورم میگیره ! شهروند درجه 1 کجاست ؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      جناب بامزی، ایرانی هایی که می خوان برن کشورهای دیگه همه تحصیلکرده هستند؟ همه قانونی می رن؟ فکر می کنی همه ایرانی های خارج از کشور آدمهای بافرهنگ و تحصیلکرده ای هستند که دارن تو ناسا و گوگل و فلان جا کار می کنن؟ واقعا نمی دونی یا خودت رو زدی به اون راه؟ بعدشم تو ایرانی رو که تو شرایط تقریبا نرمال داره زندگی می کنه و صرفا برای رفاه بیشتر یا پیشرفت مهاجرت می کنه و فرصت داره بره از راه قانونی به قول تو دو سال صبر کنه رو با کشوری که درگیر جنگ شده و یه حیوونی مثل طالبان افتاده به جونشون مقایسه می کنی که طرف فقط فرصت داره جونش رو ورداره و در بره؟ انصافم خوب چیزیه.
    • نادر A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      21 6
      مردن و زنده بودن در دست های خدا ست او تعین میکند که کی زننده و کی مرده باشد!
  • حمید IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    نا راحت شدم. بسیار و تنها توصیه ام به کسانی که چنین رفتار ناراحت کننده ای داشته اند دو چیز است. اول آنکه برای تمسخر، هر کسی که باشد، لحظه ای خود را جای او بگذارید و دوم آنکه افغانی ها ایرانی تر از ما هستند. کافی است نام شهرهایشان را دوباره در ذهن مرور کنید. تاریخ ایران را بازگو می کنند و چه خوش الحانند. درود بر ایران و ایرانی و ایرانی تمامی کسانی هستند که به این فرهنگ پاک تعلق هستند بدون توجه به مرزهای سیاسی.
  • seyed IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    آوارگان وپناهجويان چه افغاني باشند وچه متعلق به هرمليت ديگري،محترمند.امااين احترام مانع نظارت قانوني وبرخورد قاطعانه با تخلفات ياجرم وجنايت هايي كه بيشترتوسط افاغنه انجام شده ومي شود،نخواهدشد.يادتان هست همين چند وقت پيش افاغنه دريزد چه جنايت هولناكي را مرتكب شدند كه حتي خون مردم خونسرد يزدراهم به جوش آورد.البته رسانه هاي فارسي زبان خارج كشورهم مطابق معمول در تحريف آن كم نگذاشتندووانمودكردند كه مثلا يزدي ها بايد پس از ارتكاب اين جنايت به عامل آن جايزه مي دادند ودر هتل زندان 5 ستاره حلواحلوايش مي كردندتا حقوق بشررعايت شود!خطاب به اين نويسنده محترم نامه عرض مي كنم كه ملت ايران تاكنون بيش از حد رسم ميهمان نواتزي براي افاغنه را انجام داده وخواهدداد.اما اين نافي برخورد قانوني بانمكدان شكنان نيست..
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    با مهاجران افغانی خسومتی نداریم اما بعضی از اونها خیلی کارهای خلافی کردند که باید بروند
    • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      95 24
      خصومت دیگه؟!!!
  • شاهین EU ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    مهاجرت به خودی خود پدیده بدی نیست اما وقتی این کار غیر قانونی صورت میگیره و از کنترل خارج بشه به یک عمل خطرناک تبدیل میشه همانند اتفاقی که تو مملکت ما افتاده و باید جلوش به هر صورتی گرفته بشه ، البته من بابت نامه این خانوم متلسفم و بی احترامی به هر قومیت زشت میدونم
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    اشک ِ منو در آوردی ساره ی عزیز... شرمسارم و شرمنده از این رفتارِ زشت و ناپسندِ هموطنانم و از تهِ دل به عنوانِ یک ایرانی ازت عذرخواهی میکنم...افغانستان روزی جزوِ همین آب و خاک بوده، تو، دوستان و خانوده ات روزی هموطنِ ما و افغانی های ایرانی به حساب می آمدین... نمیدونم چی شد و دست ِ روزگارِ چه بازیِ ناجوانمردانه ای درآورد که ما شدیم ایرانیِ برتر و شما شدین افغانی هایی که لیاقت بدترین توهین ها و زشت ترین بی احترامی ها رو دارین...! همینجا دوباره عذرخواهی میکنم و امیدوارم با برگشت به کشورت تمام بدی ها و بی احترامی هایی رو که از ما ایرانی ها از روی ناآگاهی و گاها بدجنسی! دیدی ببخشی و با خاطراتی خوب اینحا رو ترک کنی... امیدوارم روزی برسه که دوباره با افغانستانی آباد و آزاد و آزاده رو به رو بشیم.
    • سمانه DE ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      دو حالت داره! يا خوت افغاني هستي يافوق العاده جوگير شدي!!! اين جور موقع هاست كه ميگن آدمو برق بگيره جو نگيره!!!ولي با حرف آخرت موافقم اميدوارم افغانستان زودتر آزاد و آّباد بشه تا احساس كنيم داريم تو تهران زندگي ميكنيم نه كابل!
  • متولد ماه مهر IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    مهاجران افغان قربانی شرایطی شدند که به انها تحمیل شد، نقش یا کنترلی بر ان شرایط نداشتند. از میان خیل میلیونی این جمعیت که به ایران پناه آورد، درصد ناچیزی از آنها مرتکب بزه و جنایت شده اند و اکثریت آنها زحمتکش و ساده زیست بوده اند. خوب و بد همه جا هست، کمتر یا زیادتر، اگر ما نگاهمان به افغانها همان نگاهی باشد که به یک افغانی مجرم داریم، حق نداریم از مردم ممالک پیشرفته که چون در کشورشان یک ایرانی با هر سمت یا جایگاهی (که بمراتب از افغانیها در ایران بهتر است)، مرتکب خلاف یا جنایتی شده، انتظار داشته باشیم که دید منصفانه ای نسبت به ما داشته باشند. مهم قومیت، زبان، رنگ، نژاد و مذهب نیست... مهم انسانیت است.
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    باعث تاسفه. ما ایرانی ها همیشه دنبال یکی میگردیم که به خاطر مشکلاتمون مقصر بدونیمشون. البته همیشه هم آدم اشتباهی رو مقصر میدونیم
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    نویسنده خیلی جوگیر شده!!! حالا دیگه ایرانی ها بد شدند و افغانی ها خوب؟!!! دستمان نمک ندارد.البته از روزنامه مردمسالاری بعید نیست
    • lمهران IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      موافقم با نظر شما ، نويسنده خيلي احساساتي و جو گير شده، تاريخ گواهي خواهد داد كه ايرانيها بهترين ميزبان براي قوم افغان بوده اند و چه بسا آنها مشكلات زيادي هم براي مردم ايران درست كردند. در همه جاي دنيا نژاد پرستي وجود دارد، اتفاقاً ايرانيها خيلي هم روحيه آرام و مداراجويانه اي دارند..
  • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    لطفا اسیر احساسات نشوید. افاغنه سالها در ایران بودند و به مراتب زندگی بهتری از مملکت خودشان داشتند.با وجود جرم ها و جنایاتی که در ایران مرتکب شدند حریمی داشتند که شاید یک مهاجر غیر قانونی ایرانی در اروپا نداشت و ندارد.حال که راه بازگشت به افغانستان و یا کشور های غربی را یافته اند،نمکدان میشکنند و نامه سرگشاده می نویسند. ساره گل عزیز،کوچه و خیابانهایی که تو در ایران در آن قدم میزدی، هموطنان خودت در مملکت خودت اجازه عبور به تو نمیدادند.اما تو و هموطنان تو در ایران به راحتی رفت آمد کردید،مثل یک ایرانی.پس حالا که به گفته خودت از همه چیز در ایران سالها به عنوان مهاجر غیر قانونی استفاده کرده اید،عذر خواهی نکن،حرمت صاحب خانه را نگه دار.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    من کارگرهای افغانی زیادی داشته ام وازهمه شان سپاسگذارم آرزومندم درکشورشان درسایه صلح ودوستی زندگی خوبی داشته باشند
  • حسین IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    افغانیان مظومانی هستند که از کشورشان راندهشدند امدند به امید زنگدی بهتر اما ما ایرانیها لفظ افغانی رو دیگه برای فحش به کار میبریم . ساره گل خیلی از حقیقتها رو نگفته و مراعات کرده . همین الان به یه ایرانی بگین افغانی زرتی میزنه توگوشت که چرا فحش میدی . وای به حال فرهنگ بد ما.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      در خود افغانستان کلمۀ ازبک یک فحش است در کشورهای عربی و حتی ترکیه کلمۀ عجم فحش است و ... اینکه عبارت افغانی در ایران اینگونه بکار میرود حتی 100 ها سال قبل از بروز جنگ در افغانستان و در زمانی که افغانستان عزیز از میهن اصلی خود ایران با ترفندهای انگلیسی جدا شود هم اینگونه بوده ( رجوع کنید به رسالۀ دلگشا عبید زاکانی ) و درست یا غلط این مساله ربطی به مهاجران افغان ندارد. بخواهند یا نخواهند ما انها را غیر ایرانی نمیدانیم با آرزوی بازگشت تمام تکه های جدا افتادۀ وطن عزیزم ایران منتظر بازگشت افغانستان به اصل خود خواهیم بود
  • میلاد 4060 IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    اشکم رو در آوردی خبر آنلاین :-)
    • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      جوگیر نشو داداش.موقع جنایات و تجاوز و آدم کشی هاشون کجا بودی اشکات دربیاد؟؟؟
  • بدون نام SE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    برو به سلامت! نامه فدایت شوم که براتون نفرستاده بودیم که 3 میلیون نفری پاشدید اومدین تو سر ما که خودمون جنگ زده بودیم. طلبکار هم هستین؟ متلک هم میندازین؟ آخه کدوم کشوری تو دنیا 3 میلیون مهاجر بیسواد و غیر متخصص میپذیرفت؟ نکنه انتظار داشتید توی این شرایط حلوا حلوایتان هم بکنیم. همین شما اگر روزی ملت ما نیازتون داشته باشه مرزهاتون رو میبندین. در ضمن خیلی از مردم همین خاک همون روزی 10،12 ساعت کارگری هم نتونستن پیدا کنند. هر جا هم که تجاوز و قتل و سرقتی بود پای یکی از شما وسط بود. میدونم بعضی ها ناراحت میشن ولی حقیقت تلخه. مهاجر بی کیفیت اون هم با این جمعیت رو هییییییییییییییییچ کشوری نمیپذیره. شما ببینید کشورهای غربی دکتر و مهندس ما رو بیچاره میکنند تا یه ویزای دیداری بدهند.
    • مجید IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      هزارتا لایک ...........
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      59 66
      یک کشوری بود که پذیرفت؛ بعد هم هی زد توی سر مهاجرهایی که خودش اول اجازه ورود بهشون داده بود. این مسئله ورود نا خواسته هم نبوده، ایران ابتدا قبول کرد مهاجرین افغان رو، یادمون نره
    • مهدی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      49 23
      دو هزارتا لایک
    • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      32 46
      سازمان ملل برای اینها به این پولداد
    • شهرزاد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      39 10
      کاملا با نظر شما موافقم و هزارتا لایک می دم.
    • آقایx A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      44 13
      من نمیدونم چرا افغانیها رو بی همه چیزمیدونی ولی هر افغانی از خودش شخصیت داره مثله شما ایرانیها
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    ولی نمی بخشمت به خاطر تجاوز هایی که به زنان ایرانی کردید یا چاقو هایی که در شکم ایرانی ها کردید.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      کم ایرانی به ایرانی تجاوز کرده یا چاقو تو شکم هموطن خودش کرده؟
  • ترنم IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    مشکل حضور افغان ها و مردم ایران نیست مگر همه جای دنیا مهاجر نمی گیرند ولی چون با ضابطه و قانونمند عمل می کنند و همه شناسایی شده هستند نه خودشون دچار مشکل نمی شوندنه مهاجرها.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    فکر می کنم افغانی ها و ایرانی ها در بد دوره ای به هم خوردند با این همه باید حساب ان دسته از افاغنه که خلاف و جنایت را با خود اوردند و ان دسته از ایرانی ها که ناکامی ها عقده های یشان بر سر افغانی ها خالی کردند را از هم جدا کرد من در شیراز معلم بازنشسته ای را دیدم که روزی دو ساعت از زمان دعا و قران خواندنش را به سواد اموزی به دختر افغانی شش ساله ای اختصاص داده بود دختری که حق رفتن به مدرسه را نداشت
    • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      37 9
      آفرین. جای تعجب داره چرا بعضیا منطق رو خیلی راحت فدا میکنند. بعضی نظرا و مثبت منفی ها آدمو متعجب مبکنه
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    افغانی، تاجیک،ارمنی همه گی هم میهنان خارج از مرزهای من هستند. یادمان نرفته ایران بزرگ را...،سرکار خانم " ساره گل" من به عنوان یک استاد ادبیات فارسی در دانشگاه های ایران، ابتدا از شما و دیگر مردم تلاش گر افغانستان عذر خواهی می کنم و می دانم گاهی مردم کشورم با شما نامهربانی کرده اند، امیدوارم افغانستان بدون حضور متجاوزان داخلی و خارجی با دستان مردم شریف افغان آباد شود. " ایدون باد"
    • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      پروفسور جو نگریدت... استاد دانشگاه لطفا ترحمت رو واسه مردم کشور خودت خرج کن که توسط امثال ای خانم و بابا و ... ازبین رفتن
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      6 15
      حالا که منابع این کشورها برا ایران نیس خب آدماشم نباشن چون ما کمبود منابع داریم
    • ایدین RO ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
      13 14
      به نظر من همین افغانی ها هستن ایران رو اباد کردن
  • حسین IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    بسیاری از افغان(نه افغانی)هایی که من برخورد داشته ام باهاشان، بسیار انسان های شریف،محترم و سخت کوشی بوده اند.به صرف چند اتفاق بد-که برای هر قومی پیش می آید- نمی توانیم این دوستان را تحقیر و شماتت کنیم...من - شخصا- از همنشینی با بعضی از آنها،چیزهای فراوانی آموخته ام
  • مهدی از یزد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    باز مظلوم نمایی شروع شد!! دیگه حناتون واسه ما رنگی نداره
    • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      20 23
      خیلی بی فرهنگی واقعاواست متاسفم.............
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    تقصير خود افغانيهاست كه با رفتار نادرست و جرم و جنايت هموطنهاشون طرز فكر ايرانيها رو نسبت به خودشون عوض كردند و بس ...
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    70 64
    خیلی قشنگ بود متنش :(
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    45 63
    خیلی قشنگ بود متنش :(
  • آرمين IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    هر چند اين نوع رفتار شايسته هيچ انساني نيست ، ولي هنوز يادمان نرفته تجاوزهاي دسته جمعي افغانها به دختر بچه هاي ايراني رو ، هنوز نميشه فراموش كرد قتلهايي رو كه اين عزيزان شريف و هم كيش و هم زبان در حين سرقت ها انجام دادن هر چند همه شون دزد و متجاوز نبودند، ولي خودشون چهره بدي از افغانها ايجاد كردند خود كرده را ...
  • بدون نام TH ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    نمیبخشمت چون پدر و برادرت به زنها و دخترهای کشورم تجاوز کردن!
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      90 91
      خیلی از پدر ها و برادهای ما "ایرانی ها" هم به زنان و دخترانِ کشورِ خودشون تجاوز کردن!!!!!! بد بودنِ یک عده دلیل بر بد بودن کلِ اون قوم وملت نیست...اگه اینجوری باشه دیگه نباید خرده بگیریم به خارجی ها و اروپایی هایی که همه ی مسلمونها و آسیایی ها رو تروریست میبینن...!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    ملت با شرفی هستن به خدا.. من تا الان یه افغانی ندیدم که تکدی گری کنه! همه شون کاری هستن!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    42 57
    نویسنده جان برخورد نداشتی با اینا فک کنم داشتی احساس شرم نمی کردی
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    62 69
    بهتر از این نمیشد حق مطلبو ادا کرد.درود بر تو خبر انلاین.این حرف دل همه افاغنس
  • صابر IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    ما را ببخش..... بار گران (ساره جان). شاید گرانی بار تو از کم توانی شانه های فرهنگ امروز من باشد. ولی مطمئن باش اکثر ایرانی ها مهمان نوازند ولی عده ای شبانه روز در تلاشند که این فرهنگ ایرانی را ضعیف کنند.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      79 58
      وامیدوارم صابر جان یکی ازون افغانی با فرهنگها سر راهت قرار بگیره که هم مالت رو بخوره هم ....تا دیگه اینجور رگ گردنت واسشون بیرون نزنه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    71 55
    من تا بحال زیاد افغانی دیدم ولی توهینی به هیچکدوم نکردم ولی باید اینم قبول کرد اگه این رفتارا نباشه از ایران نمیرن
  • مهدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    75 11
    راستش دیگه مردم خودمون احترام و عزت بین خودشون هم ندارن از دعواها و غیره.... هر روز در سطح شهر چه برسد به ان برادرها همه باهم برابریم. فقط میگم متاسفم بازم هم برای خودمان هم برای ان دوست
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    68 57
    متاسفیم برای همه بدی هایی که در حق این مردم کردیم مردمی بسیار سخت کوش صبور و قانع
  • جواد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    67 26
    ورود خارجی به کشور باید براساس نیاز جامعه باشد ومدیریت درستی بر تخصص ها وجود داشته باشد تا باعث پیشرفت کشور باشد (یرای مثال همین اتباع افغانی هزینه زایمان فرزندانشان که کم هم نیستند را بسیار کمتر از تعرفه ها به بهانه ی فقر به بیمارستان های ما پرداخت میکنند حالا آیا چنین اتباعی باعث پیشرفت ایران میشوند؟
  • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    79 39
    به عنوان یک ایرانی و ایرانی الاصل عرض می کنم، کشور افغانستان، تا مدتی پیش، بخشی از کشور ما بوده. این دو کشور، مشترکات فرهنگی فراوانی دارند. بسیاری از مفاخر ما، از این بخش از ایران قدیم بوده اند. چقدر "بلخی" در بزرگان ادب و قرهنگ ایران است؟ سزاوار نیست با قومی به این درجه نزدیک با ما، چنین برخوردی داشته باشیم.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    59 55
    آدم شرمنده میشه، رفتار ما ایرانی ها با همسایگان مهاجرمون واقعا تاسف باره. امیدوارم همه مثل این دختر نازنین ببخشنمون
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    59 56
    ما نمي گوئيم همه افغاني ها بد هستن چون پزشک خيلي خوب افغاني هم داريم ولي اگه شما يه سري به ايستگاهاي اتوبوس و بي ار تي بزنيد اکثر کيف قاپ ها افغاني هستن
    • مرتضی FI ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
      27 7
      والا من که تا حالا یبار کیفمو توی بی آر تی زدن و سریع مچ طرفو گرفتم،اما طرف یه ایرانی بود
  • حسینی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    68 22
    ما ایرانیها با کسانی که بامجوز قانونی وارد کشورمان شوند مشگلی نداریم ومهمان نواز هستیم. ما باکسانی مشگل داریم که بدون مجوز قانونی وقاچاقی وارد کشور میشوند ومشکلاتی برا ی خود و ما بوجود میاورند
    • حقیقت گو IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      49 35
      پس این همه مردم که توی خیابون به افغانی ها بد و بیراه می دهند اول مجوز ورودشان را چک می کنند بعد شروع به بدو بی راه دادن می کنند؟!!!!!!!
  • حسینی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    32 14
    ما ایرانیها با کسانی که بامجوز قانونی وارد کشورمان شوند مشگلی نداریم ومهمان نواز هستیم. ما باکسانی مشگل داریم که بدون مجوز قانونی وقاچاقی وارد کشور میشوند ومشکلاتی برا ی خود و ما بوجود میاورند
  • ساقی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    40 31
    این هم از اخلاق یا بهتر بگم عادت ما ایرانیها ست که خوش استقبال و بد بدرقه هستیم.
  • a.a IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    56 25
    افغانی مگه فحشه؟؟؟؟ شاید خانواده این عزیز افغانیمون آدمای خوبی باشن اما روزی نیست که خبری از جنایتهای این اقلیت در رسانه ها نباشه، البته با کمال احترام برای افغانیای خوب...
    • فاطمم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      14 9
      ما افغانی نیستیم ما افغانستانی هستیم
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    78 39
    اخه کدوم ایرانی حاضره با دست مزد افغانی ها کار کنه؟کدوم ایرانی حاضره سر ساختمان کار سخت ساختمانی کنه
    • بامزی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      50 11
      اگه افغانی ها نبودند دست مزد کارگران پایین نمیامد . تا سازنده برخ روزی 15 هزار تومن به کارگر زحمت کش بده بعد خودش میلاردی سود کنه . حد اقل از سودی که میبرد کارگر ایرانی بیشتر میگرفت .
    • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      12 14
      دقیقا گارگر ایرانی را با پایین آوردن غیرمنصفانه دستمزد بدبخت کردن این کارفرماها و کارگرای افغانیشون
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    45 33
    شاید برای همین از این که گاهی مرا به گناه فقط افغانی بودن، تحقیر کرده‌ای، بخشیدمت... حالم گرفته شد
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    56 28
    بیایید با هم مهربان باشیم... باهم بخندیم نه به هم.... :(
  • يك افغان IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    57 35
    همه شماهايي كه اينجا اينطوري نظر ميدين اگه يه روزي يه خبري بزنن كه راجع به دزديه يه افغاني باشه ميگين اعدامش كنين يا هر چي ميكشيم از افغانيا ميكشيم يه كم رو راست باشين ايرانيهاي عزيز
  • ف IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    58 11
    دختر خوب هم شما و هم ایرا ن قربانی اتفاقا ت افغانستان هستیم که همه مارا آزار داده امید وارم بعد از این زندگی بهتری داشته باشی
  • رسول IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    48 20
    مطلب خیلی جالبی بود. ما در مقام یک مسلمان اجازه نداریم که خود را از دیگران برتر ببینیم چرا که آیین ما می گوید برترین شما با تقوا ترین شماست حتی کسانی که خود را بیشتر یک ایرانی میدانند تا یک مسلمان هم اجازه ندارند خود را برتر از دیگران ببینند چرا که اگر نگاهی به وصیت نامه کوروش کبیر بیندازیم می بینیم که ایشان نیز امر به احترام به اقوام دیگر داده اند. حال با این تفاسیر نمی دانم کسانی که به نژاد های دیگر توهین میکنند روی چه حسابی این کار را میکنند. لطفا بگویند تا ما هم بدانیم.
  • 555 IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    62 27
    بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک گوهرند، دوست (افغان)عزیز شما مهمان ویژه ایران هستید، اگر عده ای فرهنگ مهمان نوازی را رعایت نکردند شما ببخشید ، مورددیگه مهمان 1ماه10 ماه 1 سال 10 سال نه 35 سال؟؟؟؟دو نسل تغییر کرداختلافات فرهنگی واجتماعی ایجادشد گرانی وتورم روحیات ایرانی راتغییردادفشار اقتصادی باعث اختلافات طبقاتی درجامعه شد ایرانی مهمان نواز شد مهمان گریز، ایرانی دیگرحوصله خواهر وبرادر خودشم نداره؟؟؟!!!
    • رسول IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      54 35
      پس الان باید آمریکا و اروپا هم که تعداد زیادی ایرانی دارند همه رو بریزن بیرون؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • مینا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    26 52
    بلی من همیشه به دوستانم می گم که ما فارس زبانها افغانی هستیم منومسخره میکنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    79 27
    رفتاری که ایرانیان با افغانها کردند میتواند الگوی همۀ کشورها قرار گیرد. کدام کشور را سراغ دارید که میلیونها آوارۀ جنگ را که اکثراً بی سواد ، سطح بهداشت بسیار پایین و حتی دارای فرهنگ چنین نا متجانس با کشور میزبان باشد در خود چنین پذیرفته باشد. فقط به آمار جرایم افغانها در ایران مراجعه کنید و آنرا مقایسه کنید به برخورد دیگر کشورها با حتی خود ایرانیها. بسیار متاسفم که برادران و خواهران افغان چنین نظری دارند و آنها را رجوع میدهم به رفتار پاکستان با مهاجران افغان و دخالتهای ان کشور در افغانستان در ایجاد پدیده ای به نام طالبان . انها را رجوع میدهم به دخالتهای ترکیه در سوریه فقط به دلیل مهاجرت کمتر از سی هزار پناهندۀ سوری
    • سید محمد ظاهر محمدی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      22 61
      آخه پدر صلواتی انتظار ما به عنوان یه کشور شیعی بیشتر از اینهاست خویشتن دار باشید
  • احمد PL ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    65 22
    سلام درسته بی مهری هایی نسبت به افغان ها شده ولی این قصه رویی دیگر هم دارد که خیلی زشت تر از گرفتن کار استفاده کردن از آب و برق و گاز و یا معلم و مدرسه است . اصطلاحی یا عملی به نام تجاوز دزدیدن ناموس قتل و غارت و چاقوکشی از همه مهتر بخش اعظمی از قا چاق تریاک اینها هستند که باعث دل چرکین می شوند و بقیه چیزها را به دنبال دارند
  • فاطمه IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    55 12
    من با تبعیض مخالفم اما فکر می کنم در این مورد اغراق میشه. کم نیستند افغانی هایی که بصورت مجاز وارد ایران شدند و در حال حاضر زندگی بسیار موفقی در ایران دارند. بهتر است فقط نیمۀ خالی لیوان را نبینیم
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    34 18
    جالبش اینجاست که اکثرا شیعه هم هستند و تو کشور خودشون در فشار
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    60 27
    نویسنده دچار سانتیمانتالیسم حاد شده موقع نوشتن!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    71 23
    امان ازماایرانی هاکه فوری احساساتی میشیم.همیشه افراط وتفریط. اینکه ماازافغانی هاکینه به دل گرفتیم به خاطرهزاران جرم وجنایت وتجاوزی است که به ملت مارواکردن.یادتون رفته مگه چقدرتجاوزبه نوامیس وقتل.بازیه بچه یه چیزگفت همه احساساتی شدن.قطعادربین افغان هاهم انسان شریف وجودداره ولی بس که قاتل وجانی وقاچاقچیش به پست ایرانیاخورده دیگه تشخیص خوب وبدش ممکن نیست. مابایدچه جوری تشخیص میدادیم که شماازنوع خوبش بودی؟شماجای ما،وقتی یه قوم حمله میکنه به کشورت وازهرچهارتاخبرجنایت که میشنوی سه تاش مستقیم وغیرمستقیم پای یه افغانی به میونه،ماچه جوری بایداحساس خوبی ازشماداشته باشیم.انقدزوداحساسی برخوردنکنید.من متاسفم اگه بابرخی ازافغانی های شریف برخوردبدمیشه ولی وقتی آتیش بشه خشک وترباهم میسوزن
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    51 19
    راست گفته آدم خوب و بد همه جا هست افغانی ، ایرانی و اروپایی دلیل خوب بودن یا بد بودن نیست...تحت تاثیر قرار گرفتم
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    56 26
    چقدر خوب است که به زبان و لهجه و رنگ همه احترام بذاریم ! ساره گل عزیز شما افغانی ها ( البته منو ببخش! مطمئنم انقدر تو را با این واژه خطاب کردند که شاید بدت هم بیاید. ولی من میگم به افغانی بودنت افتخار کن.) بهترین و زحمت کشترین ملت های دنیا هستید. یاد اون قهرمان تکواندو هموطنتان میافتم که توی ایران کارگری کرده بود و باشگاه رفته بود . ولی در المپیک برای افغانستان مدال گرفت. درود بر شرفتان
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    45 25
    در بدو ورودبااین میهمانان مشکلی نداشتیم این رفتار وکردار شما بود که شخصیت شمارا ساخت وتر وخشک باهم می سوزند.....
  • بدون نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    34 57
    این دفعه را بخشیدیم. دیگه تکرار نشه
    • amirvat@yahoo.com IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      25 21
      از کیسه خلیفه میبخشی , بخشش کجا بود ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    74 58
    گول این حرف ها را نخورید همه شون رو از ایران اخراج کنید
  • سینا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    78 57
    افغان -محمود افغان همه تون یک کرباسید- چی می خواهید از جون ما - بسه هرچی جوان را معتاد کردید بس نیست مواد مخدر را رونق می دید. بس نیست محموله محموله مواد مخدر وارد کشورم می کنید . اگر در ایران کار سخت هم انجام ندهید پنه پ بیایید رئیس مجلس بشید.
    • ... A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      16 5
      جوانان ایران اگرنخواهندمعتادشوندهیچ بنی وبشری نمی تواندانان رامعتادکند
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    26 15
    اگر همکیش و هم دین و هم زبان ما نبودند آیا باز هم مجاز به توهین و تحقیر آنها بوده ایم؟
  • یکی مثل تو IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    40 45
    بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
    • محمد IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      30 7
      کاش معنی واقعی این شعر رو درک میکردیم
  • یکی مثل تو IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    33 9
    به نظر شما جهان سوم ربطی به انسانیت دارد
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    با سلام خانم محترم بسیاری از شما ها از اموزش و پرورش رایگان که با پول مالیات و نفت مردم ایران اداره می شد بهره مند شدید از کلیه امکانات این کشور مثل آب و برق و گاز و ...در حالی که قیمتش یک دهم کشورهای دیگر بود بهر مند شدید مهاجر قانونی هم نیستید در بدترین شرایط ممکن زمانی که جنگ بود وارد مملکت شدید اگر هم کار کرده اید مزدش را گرفتید من نمیدانم این نامه دیگر به چه دلیل نوشته شده؟اگر اینجا در این سی سال اذیت شدی خب برمیگشتی به کشور خودت عجیبه بخدا از اون طرف برای ما مواد مخدر میفرستی و هزار تا دردسر درست کرده اید اب هیرمند را هم بر روی ایرانیان بسته اید حالا طلبکار هم شده اید؟شماها اصلا نباید وارد ایران می شدید اگر دولت همان روز اول برخورد می کرد الان کار به اینجا نمی کشید که طلبکار هم بشوید
    • farhad IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      36 11
      1میلیارد لایک
  • نرگس IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    25 21
    امیدوارم بتونید وطنتون رو بسازید و آباد کنید و هم ایرانی ها و هم افغان هایی که به حقوق انسانی هم تجاوز کردند یاد بگیرند مثل همسایه با هم زندگی کنند و شما هم لطف و دوستی ایرانی های بی شمار ی رو که به رنج هاتون احترام گذاشتند به خاطر ناروایی هایی که هم وطنان افغانتون و ایرانی های جاهل بر شما روا داشتند و روحتون رو فرسوده کردند کوچکتر از آنچه که هست تصور نکنید.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    79 24
    سه میلیون ادم بیسواد وارد کشور شدید الان با سطح سواد بالاتر و مهارت بیشتر به کشور خودت برمیگردی ماشاالله بیرون هم که نمی روید هر بار سازمان ملل و سایر نهادها برنامه ای برای خروجتان ریختند رفتید و برگشتید. اینکه کشور شما به این روز افتاده تقصیر ملت ما نیست هر کسی خودش باید کشورش را اباد کند می بینید توهین به شما می شود خب برگردید کشور خودتان این نامه شما به وضوح نشان داد که از رفتن بسیار غمگین هستید چون اینجا به شما خوش می گذشته خانم محترم 3 میلیون نفر خودش جمعیت یه کشوره هیچ کشوری در دنیا یک چنین حجمی از مهاجرها را نمی پذیره بهتره به جایی مظلوم نمایی به کشور خوداتن برگردید و انجا را اباد کنید تا مجبور نباشید در یک کشور غریبه توهینها را تحمل کنید
  • صدف IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    26 50
    خطابِ من به تمام دوستانیه که طرفداری از افاغنه و دفاع از اونها رو اشتباه و از روی احساسات میدونن. در اینکه جرم و جنایت در بین افغان ها زیادِ شکی نیست. در اینکه جبر ِ جغرافیایی و جنگ و بی سامانیِ داخلی افغانستان باعثِ مهاجرتِ ناخواسته و بعضا غیرقانونی افغان هایی عموما کم سواد و از خانواده های سطح پایین شده هم شکی نیست! اما ...!!! چه خوب بود که اینهمه جرم و جنایت و فساد بین خودمون چه در داخل و چه در خارج رو هم ببینیم. اگر افغان ها در ایران به جنایتکاری و وحشی گره شهره شدن! همون افغانها هم عهده دار کارهایی شدن که ایرانی جماعت با دو برابر ِ اون حقوق هم حاضر به انجامشون نبوده و نیست.
  • صدف IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    29 42
    اگر ما به خاطر عده ای افغان متجاوز و جنایتکار کلِ افاغنه رو به یک چشم نگاه کنیم، نباید به غربی ها خرده گرفت که کلِ آسیایی ها و ایرانی ها و اعراب رو تروریست و جانی و آدمکش میبینند! هنوز مدتی نگذشته از جنایت ِ اون استادِ ایرانی در سوئد که زبان همسرش را با خاطرِ خیانت از بیخ برید!! پس باید انتظار داشته باشیم با اون همه هجمه ی فرهنگی و ضد ایرانی که در غرب برپاست، با این اتفاق کلِ ایرانیانِ مهاجر در اروپا و سوئد رو به چشم جانی ببینند! و وای به اون روزی که بخوان به ما بی احترامی کنند و ما رو از کشورِ خودشون بیرون کنند( که کم هم این اتفاق نمیافتد!) اون موقع ست که فریادِ عدالتخواهی ِ ما ایرانیها گوشِ فلک رو کر میکنه...
  • گل محمدی PL ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    20 11
    مهمان بودن نبایددست ازپاخطا می کردند.
  • نیما US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    47 24
    به امید اون روزی که همه این افغانی ها کشور عزیزمون ترک کن این همه کشور چرا به ایران میان
  • نیما US ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    41 26
    به امیر اون روزی که همه افغانی ها از کشور عزیزمون ایران برن
  • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    37 58
    من در مسکو درس می خونم . حدود4 سال شده. دوستان فکر نکنم از آمار ایرانی هایی که در مسکو و کشورهای دیگه مثل آمریکا و کانادا زندگی می کنند داشته باشید. فکر می کنی فایده ما ایرانی برای آمریکا و کانادا بیشتر از افغانی برای ایرانه؟؟ ما چی داریم اینجا؟ ما کی هستیم؟ دکتر مهندس ایرانی در آمریکا مثل دیپلم در ایران می مونه. همچی می گی دکتر مهندس ما که فکر می کنی انیشتن هستیم(خودمون گول نزنیم دیگه) اگه اینطوری بخوایم حساب کنیم آمریکا حق تیر ما ایرانی ها رو داره. دشمنی که آمریکا با ما داره با هیچ کسی نداره.ولی ایرانی ها مثل انسان زندگی می کنند. یادمون باشه که آسیاب به نوبت است.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    52 10
    من سرمقاله را از سایت مردم سالاری نگاه کردم جالبه آقای شکوهی نوشته اند مگر نمی گویید برای 120 میلیون جا داریم پس یکی دو میلیون چه فرقی میکند؟خب اقای محترم اگر اینطوری است بیاییم بگوییم که از کل دنیا ادم بیاد ایران تا ظرفیتمان تکمیل شود برادر من خود این جمعیت 120 میلیونی یک اشتباه بزرگ است در شرایط کنونی ما مشکلات زیر را دارم 1-بیکاری 2-کمبود آب و جیره بندی در برخی شهرها 3-نبود مسکن 4-مشکلات ترافیک و ازدحام در جاده ها و مترو و.. 5-کمبود برق 6-کمبود برخی افلام غذایی خب با این مشکلات شما حتی یک میلیون دیگر هم به جمعیت ایران اضافه کنید ما دچار مشکل میشویم اون بحث 120 میلیون که فاجعه محسوب میشود این دوستان افغان وارد ایران شدند خب ما هم گفتیم بفرمایید تعداد شان ده هزار و صد هزار نبود ماشاءالله
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    51 13
    چند میلیون هم بودند ما هم گفتین بفرمایید من تابحال ندیده ام کشوری در دنیا این حجم مهاجر را بپذیرد خب دوستان تشریف اوردند خدماتی ما به آنها دادیم انها هم در ایران کار کردند و میلیون ها دلار را برای کشورشان فرستادند الان کشور شان ازاد شده خب می گوییم دیگر مشکلی در کشورتان نیست بفرمایید تشریف ببرید حالا حرف حساب شما اقای شکوهی چیست؟می شود بفرمایید؟اخه مگه امکانات ایران بینهایته؟برادر من اخه احساسات هم یه حد و حدودی داره امکانات کشور ما محدوده نمیتوانیم در این حجم سرویس بدهیم این صحبتهای شما کاملا غیر منطقی است شما متوسل شده اید به یک بهانه جمعیت 120 میلیونی که خودش هم زیر سواله این تصمیمات احساسی ماها به کشور صدمه میزنه
  • محمود از مشهد IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    51 9
    من یک مشهدی هستم و دوستان افغانی داشتم و حتی دارم! ساره خانم عزیز و خبرآنلاین خوبم؛ حق کاملا"با شماست ولی ذکر خاطره ای در این بحث بد نیست پس : روزی دو تا از پزشکان افغانی مهمان مغازه ما بودند.در کمال تکریم پزیرایی کردم و بحث به مسائل افغانستان رسید و این دوستان با همان لهجه شیرین گفتند: آمریکا از بالا بر سر ما بمب میریزد و ما در پایین جشن سرور داریم تنها میخواهیم ایران در مورد مسائل افغانستان دخالت نکند و از خاک ما برود!!!! البته جسارتا من گفتم اگر ایران زمان حمله کمونیستها(شوروی) به شما کمک نکرده بود الان خیلیها آخر فامیشان ((اف)) داشت. در آخر با هرگونه تبیض مخالفم
  • بر می گردی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    45 8
    متاسفانه هزینه های که افغانستان برای ایران ایجاد بیشتر از این چیز های هست که این دختر افعانی نوشته ما مشکلی با استفاده از اب برق گاز یا فرصت شغلی نداریم بلکه مشکل قاچاق مواد مخدر به ایران چه هزینه های که برای ما ایجاد کرده 1000 برابر هزینه های پناهندگی افغان ها توی ایران ساره گل یه چیز برای من روشن تو برمی گردی به ایران
  • aMiN IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    13 10
    کاش عقیده همه هموطناتون مثل شما بود ...
    • بدون نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
      3 5
      نیست چون اکثرا حاضر نیستند برن!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    56 15
    کردستان عراق دچار مشکل شد کردها ریختند داخل ایران قدمشان هم بر روی چشم ما هیچ مشکلی هم نداریم افغانستان دچار مشکل شد شما عزیزان افغانی وارد ایران شدید الان مشکل کشورتان حل شده باید برگردید اگر قرار بر این باشد که تا یه کشوری دچار مشکل شد هی در حد چند میلیون بیایید ایران که اینطوری ایران هم دچار مشکل می شود ایرانی ها مردمانی مهمان نواز بوده اند و تاریخ ثابت کرده ما میزبان مهاجرین بسیار زیادی بوده یم از نقاط مختلف جهان حتی از لهستان هم اینجا هزاران ادم امده ولی هر چیزی یه حساب کتابی داره همین کشور عراق ایرانی هایی که فقط برای زیارت می روند را به دلیل ویزا نداشتن زندانی می کند شما عزیزان که کلا ویزایی یا حتی پاسپورتی ندیدم داشته باشید واقعیت این است که ایرانی ها خیلی خوب هم مهمان نوازی
    • حسین GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      11 8
      بهترین نظر!احسنت
  • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    50 14
    چرا وقتی که اینها به نوامیس ایرانی تجاوزهای وحشیانه می کردند اینهارو نگفتین یادتون رفته همین یکی دو سال پیش چطور به اون دختر تجاوز کردن بایدم شرمنده باشند.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    46 9
    مهمان نوازی کرده اند مهمان مثل نفسه میاد و میره اما امان از وقتی که بیاد و دیگه نره ماشاءالله سربازی هم شما عزیران در ایران نرفتید و کلا امکانات عمومی را مصرف فرمودید اما دیگه وقت رفتنه عزیم بروید و کشور تان را بسازید تا مشکل مواد مخدر هم بلکه حل بشه موفق باشید
  • سمانه DE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    49 17
    اگه مابه يك كشور ديگه براي اقامت بريم ميليون ها پول بايد خرج كنيم ويزا بگيريم و كارت اقامت و هزارتا چيز ديگه پس چه دليلي داره كه توهين بشنويم ولي افغاني هايي كه همشون قاچاقي و به زور وارد كشور ماكه هميشه درش چهارتاق به روي هر بيگانه اي بازه مشند بايد چي همه چيزو به تنشون بمالند.اصلا هم از خوندن اين نامه متاثر نشدم
  • ali IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    29 24
    اگرچه راست گفته ولی این ادبیات یک ایرانیه نه افغانی سرکار رفتید
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    54 47
    خواهش می کنم این نظر منو چاپ کنین: خدمت هموطنان عزیز ایرانی که خودشون رو با فرهنگ ترین و بهترین مردم دنبا می دونن و آمریکایی ها رو گاوچرون خطاب می کنن می خواستم عرض کنم؛ دوستان عزیز برای اینکه ببینید چه قدر از فرهنگ و تمدن دنیا عقب هستین برین و متن سخنرانی مارتین لوتر کینگ رو در دفاع از حقوق سیاه پوستان بخونید و ببینید که چقدر مردم سفید پوست آمریکا از این حرکت و جنبش حمایت کردن. جالبه که اون موقع دقیقا آمار جرم و جنایت انجام شده توسط سیاه پوستان در آمریکا بسیار زیاد بود با این حال آمریکایی ها از حقوق مردمی که هیچ اشتراک فرهنگی و نژادی باهاشون نداشتن حمایت کردن. حالا فقط به خاطر یک نامه سرگشاده ببینید مزدم چه کامنتهایی گذاشتن. عیب کسان منگر و احسان خویش ** دیده فرو بر به گریبان خویش . .
  • ایرانی US ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    59 14
    نوه ام سه سال است با سه کودک افغان هم کلاس است .و ما فرقی نگذاشتیم .چرا خوبی های مردم ایرا ن را نگفتی .مردم به شما این همه محبت کردند .بیخود مظلوم نمایی نکنید دوستی داشم که خانه ای .در زرگنده تهران داشت یک خانواده افغانی الان در ان زندگی میکند نمیدانم خریدن یا اجاره است .من شخصا خودم تا به حال با این که افغانی است یا نه کاری نداشتم فقط محبت کردم و این نظر را دارم درهمه جای دنیا بد خوب است
  • ایرانی EU ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    35 13
    کسی میدونه ایا افغانستان اب صد هیرمند را روی ایران بسته هست یا خیر؟اگر کسی اطلاع موثق داره لطفا اطلاع رسانی کنه.
    • محمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      21 6
      یکی از نزدیکان من استان سیستان وبلوچستان بودن ایشان می گفت اب هیرمندرو بستن به روی ایران.
  • منصور IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    32 19
    سلام الحق اکثرا مردم زحمتکشی بودید و کمک حال ما بودید و نه باری بر دوش
  • بینام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    26 10
    ایران اگه بخواد میتونه همه مهاجرین رو اخراج کنه چون تو کشور افغانستان شرایط برای زندگی مهیا نیست اینها میتونند به کشور های دیگه پناهنده شوند . اما دولت این کار رو نمیکنه چون بابت هر افغانی پول و کمک های زیادی دریافت میکنه که متاسفانه به مهاجرین داده نمیشه . از طرفی سالانه از خود مهاجرین هم مالیات دریافت میشه .
    • شیدا A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      11 2
      بله حق باشماست افرین
  • hamed IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    29 9
    افغانها مردمی پرتلاش اند و به علت نداشتن منابع طبیعی و جنگهای طولانی در فقر بسر میبرند و چنانجه امکانات مارا داشتند بسیار پیشرفت می کردند من در اغلب این مردم تلاش و صداقت دیدم.
  • nazi US ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    32 22
    هرسال میلیون هادلار ازسازمان ملل به مهاجران داده میشه که البته میره توجیبه دولت وازطرف دولت به عنوان یارانه به ایرانی ها تعلق میگیره داریم حق افغانیارومیخوریم خودمونم نمیدونیم
  • يك آريايي IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    33 22
    واسه اون دسته از عزيزاني كه نوشتند افغاني غير قانوني متأسفم. الان اكثرا قانوني هستند و كارت اقامت دارند و هر 6 ماه مبلغ 700 تا 1 ميليون خورده اي بابت ورودشون به ايران پول ميدن. شايد ملت ايران زياد در موردش ندونه ولي «سلام گرگ بي طمع نيست» تا حالا فكر كردي چرا ايران افغانيون رو از كشورش بيرون نميكنه، چون كلي پول بابتش از هر دو طرف مي گيره بيچاره ها تا حالا فكر كردين چرا مدارس توي بعضي از شهرها مجهز شدن چون پولش رو سازمان ملل براي تحصيل افغانيها داده و شما دارين ازش استفاده مي كنين. برين يه مقداري تحقيق كنيد بعد بياين ايجا و شعر و بر تف بدين. واقعا كه بعضي از ايراني جماعت كوته بين و فقط توك دماغشو مي بينند. به اميد روزي كه شما هم محتاج اين افغانيها بشين.
    • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      13 9
      کشورهای دیگه همین پول رو از سازمان ملل می گیرند و مهاجر را فقط لب مرز نگه می دارند ما احتیاجی به سالی 1و400 تومن نداریم چون میلیارها تومن بایت بیکاری و اعتیاد جوانامون داریم میپردازیم کمی بیشتر بیندیشید و منصف باشید!
  • بهاره IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    25 11
    کاش همه افغان ها از ایران بروند هر مهمانی که زیاد بماند منجر به ناراحتی صاحب خانه می شود این طبیعی است الان که دیگر افغانستان در صلح است امیدوارم شما افغان های محترم هم همت کنید و به کشورتان برگردید
  • مهدی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    17 2
    تمسخر به هیچ وجه قابل قبول نیست
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    21 12
    هزاره ها اومدن ایران بقیه نژاد های افغانستان چون میفهمیدند رفتند اروپا ما فقط به خاطر زبان و مهمترر ازهمه مذهب اومدیم ایران وگرنه الان زندگی بهتری داشتیم در فرنگ
  • ایرانی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    21 11
    بایدهرچه سریعترتمامی افاغنه به کشورشان بازگردند بایدافاغنه تلاش کنندکشورشان رابسازندفرارازوطن خفت می اورد
  • فريد A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    20 11
    به نظر من ايرانيها مهمان نواز نيستند فقط طماع وپول دوست هستند چون من تو رشته جامعه شناسي درس ميخونم ودر اين مورد تحقيق زياد كرده ام مثل فرض كنيد يك اروپايي ايران بياد رفتار مردم با اون چطوره همه قربون صدقش ميرن اما امان از افغاني يا عراقي بهشون بي احترامي ميشه حالا كم يا زياد من خواهرم استراليا زندگي ميكنه ميگه اونجا همه با هم يكسانند اونجا اتفاقا افغانيهاي زندگي ميكنند عين يك استراليايي حالا مگه ايران نوبره
  • مریم A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    21 17
    به چه زبانی بگیم بابا مهمون افغانی ناخوانده نمییییییخوایم
    • محمد FI ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      19 8
      یادتون نره همین افغانها بودند که بیشترین سهم در ابدانی ایران داشتند.درسته قبول دارم بعضی ها شاید انسانیت نداشته باشند و تجاوز به عنف کنند اما نباید گناه کسی را پای بقیه گذاشت.اون هایی که قانونی هستند که هیچ اما در مورد بقیه بهتره مرز را کنترل کنند مقامات مسئول.چون هر نفر بیش از 1 میلیون پرداخت میکنند برای ورود به ایران.حالا شما حساب کنید 1 میلیون غیر مجاز را1/000/000/000/000
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      35 16
      آرزو ميكنم شما هم طعم تلخ مهاجرت را بيچشيد
  • zaher A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    18 6
    تو هر کشوری وقتی کودکی متولد میشه تابعیت اون کشوره میگیره.ما که اینجا متولد شدیم با فرهنگ اینجا هضم زندگی در افغانستان سخته ولی یه روز میریم به کشورمون اما دست پر.طبق تحقیقات 90 درصد کسانی که از کشورهای اروپایی یا سایر نقاط به افغانستان بر میگردند با تحصیلات عالی برمیگردند اما از ایران 95 درصد کارگرند.تو خیلی از سایت ها میگن افغانها بیشترین امار جرم و جنایت را دارند ولی من مخالفم وقتی شما سازمان حمایت از جوانان دارید اوقات فراغتو......دارید ما چی داریم هیچی!سال82 بود که دوم راهنمایی بودم ولی اجازه تحصیل به افغانها رو ندادند فقط به فرزندان طلاب اجازه دادند.من کل ایرانو نگشتم ولی تهران واقعا هم مردم هم مامورین انتضامی برخوردشون خوبه ولی قم...................چیزی نگم بهتره.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    2 1
    ما هرچند داریم تو کشورتون زندگی میکنیم نخواست
  • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    24 8
    ساره گل دیوونه ای ک ازشون معذرت خواهی میکنی.انقد که دم از فرهنگ میزنن خودشون فرهنگشونو از ی جای دیگه طلب میکنن.ما اگه اینجا زندگى میکنیم 2برابربها میدیم بهشون.گاو داریا و مرغداریاشون و افغانیا کنترل میکنن مگه ایرانیا میرن اونجا ها کار کنند.خیلی از ایرانیا حق افغانیا گرفتند .
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    25 13
    واقعأ واسه ایرانی ها ب قول خودشون بافرهنگ متأسفم
  • فاطمه IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    20 6
    عزیزم ساره گل من نمیشناسمت اما یه مدتی با یه خانواده افغانی رفت وامدداشتم که خیلی بافرهنگ بودن.به نظرمن فقط شرافت مهم است
  • مهدی IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    21 6
    ما الان در قر ن 21 یک زندگی می کنیم ونژاد پرستی یک عمل بسیار زشت هستش حتی اگر طرفت کافر بود باید بهش احترام بگذاری چه برسد که هم کیشت باشه
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    5 11
    هر چند که از شرایطی که برای ساره پیش ناراحت کننده است ولی من خوبی های زیادی به افغانی ها کردم ولی جز بدی و نمک نشناسی و خیانت چیزی ندیدم وقتی وارد کار کشاورزی شدم همه بهم گفتند که تمام خوبی های دنیا رو در حق اففانی ها بکنی نتیجه عکس می گیری من اینو قبول نداشتم ولی کارگری که گرفتم خیلی هواشو داشتم به خودش و زنش خوندن و نوشتن یاد دادم عیدی کمک های مختلف وام برای آوردن برادرش به ایران و ... ولی زمانی که کارم شلوغ شد و هوا هم خوب شد غیبش زد و رفت دو هفته دنبالش گشتم آخر فهمیدم رفته یه جای دیگه چنان کلک و دروغ پردازی هایی می کردند که نمی تونستم باور کنم که یه آدم بی سواد اینجوری بتونه کلک و دروغ رو هم کنه آخرش بی خیالش شدم و وسایلشو به همراه زنش فرستادم بره بعدش هم خیلی کارگر افغانی گرفتم
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    3 17
    ادامه . خیلی بهشون خوبی کردم و تلاش کردم به بچه هاشون سواد یاد بدم ولی بزرگ و کوچک قدر نشناس و دروغگو هستند افغانی ها نظرات بدی در مورد ایرانی ها دارند حتی اونهایی که سالهای زیادی در ایران زندگی می کنند و هیچوقت تلاش نمی کنند که با شرایط جامعه ایران خودشون رو وقف بدن و چیزی یاد بگیرن از لحاظ رفتار و آداب خیلی بی فرهنگ و بی ادب هستن و هیچ تلاشی برای یادگیری نمی کنن در حال حاضر هم اکثر بچه هاشون هم یا معتاد شدن و یا یه موتور می خرن و تو خیابونها مردم رو اذیت می کنند توی کار هم نمی ششه بهشون اعتماد کرد یه سری خوب کار می کنن ولی نه همه ولی همون یه ذره یه دفعه ممکنه غیبشون بزنه برن یه جای دیگه و یا وسایلتو بردارن ببرن خوب کی می خواد پیداشون کنه ؟ تو یه مورد به خاطر 5000 تومان که طلبکار بودند
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    7 18
    ادامه . که م ن هم اون 5000 تومنو به یکی دیگه از دوستاشون داده بودند اومدند و چها ر نفری با چاقو بهم حمله کردند و دو تا چاقو بهم زدن و فرار کردن این فقط یکیشونه افغانی ها توی ایران کارهای شرورانه و خلافکارانه زیادی انجام می دند . در کل شاید کمتر از 20 درصد افغانها در ایران آدم های سر به زیر و کارکنی باشن اینو همیشه بدونین که به هیچ افغانی نمیشه اعتماد کرد و همیشه مواظبشون باشید مثل من ساده لوح نباشید چیزی به نام دوستی افغانی ایرانی وجود نداره و اونا همیشه طرف همشهری هاشون رو میگیرند حتی اگر مقصر باشند من که هیچ خوبی از افغانی ها ندیدم
  • على IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    19 15
    بايد گشور عزيز مارو ترك كنند
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    12 15
    اگر تریاک از افغانستان آمده پس قرص ایکس از کجا آمده خدا به آدم عقل داده. کار. خلاف تو دنیا زیاد است دنبال مقصر نگرد ,
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 4
    خیلی حرفی خوبی زدی افرین بتو
  • بی نام DE ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    16 8
    سلام من یک افغان هستم وتا ب الان افغانستان راه ندیدم ما در ایران زنده گی میکونیم و ب فرهنگ ایرانی اشناه هستم ولی افتخار میکونم ی افغانم هیچ وقت افغانی بودم راه فراه موش نمیکونم ب سلامتی روزی ک برگردم ب کشورم زنده باد افغانستان سلام ب همه افغانها
  • من A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    10 1
    من یه ایرانی ام دوستان افغانی دارم خیلی خوب هستند اما شرایط کشور جوری شده که آنها منتظر موضع گرفتن هستند اصلا خوب نیستد دوطرف بایدر رفتارامان را عوص کنیم
  • ابراهیم A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    14 2
    من یک افغانستانی هستم و۱۸ساله درایرانم واینجا به دنیا آمدم،به نظرمن باید دوطرفه قضاوت کرد ،همین این اشتباست که شما عزیزان ایرانی اشتباه یک نفر را به همه افغانها نسبت میدهید هم ساره گل عزیزکه اشتباه یک یا چند ایرانی رابه همه ایرانی های عزیز نسبت داده،نباید گناه یکنفررو پای همه نوشت