تحریم ایران اگرچه تحریمی بلند مدت محسوب می شود اما راه حل هایی وجود دارد که می توان از آنها برای مقابله با این تحریم های یکجانبه بهره برد.

به نظر می رسد رشد تقاضای جهانی نفت در مقابل کاهش تولید در دنیا می تواند برگ برنده ای جدی برای ایران تلقی شود. با این وجود باید امیدوار بود مسوولان نفتی ما با بررسی همه جانبه بازار برنامه ای جامع را تدوین کرده باشند.
شاید قبل از ارائه راهکارهای کارشناسانه بهتر باشد تحریم ایران را واکاوی کنیم و بعد از آن به ارائه راهکارهایی جدی بپردازیم.
تقسیم بندی تحریم ها:
الف) تحریم های یکجانبه یک کشور بر علیه کشوری دیگر که خود به دو گونه می باشد:
-تحریم های اعلام شده توسط رییس جمهوری یک کشور بر علیه کشور دیگر که این نوع تحریم ها با دستور ریاست جمهوری بعدی قابل لغو است. مثال تحریم های اعمال شده نفتی توسط روسای جمهوری آمریکا
-تحریم های اعلام شده توسط مجلس یک کشور که به صورت قانون در می آید و لغو آن نیاز به مصوبه مجلس دارد مثل قانون داماتو سنای آمریکا بر علیه ایران
ب) تحریم های اعمال شده از سوی سازمان های بین المللی مانند تحریم های شورای امنیت یا اتحادیه اروپا بر علیه یک کشور که تاثیرات منفی بسیاری را به همراه داشته و معمولا بلند مدت بوده و یا به کلی قابل حذف نمی باشد .
با ذکر این تقسیم بندی باید به تحریم های نفتی علیه ایران اشاره داشت و به بررسی و واکاوی آن پرداخت.
نگاه خوش بینانه از تحریم ها :
برای سالهای آینده ( 2 سال آینده ) روند کاهش تولید دنیا و روند افزایش مصرف در دنیا می تواند نقطه قوت باشد.
با توجه به اینکه ظرفیت مازاد تولید در اوپک 1 میلیون بشکه است اگر کشورهای غیر اوپک بتواند این خلا ایران را جبران کند  که هیچ ولی اگر نتواند ما باید برای 2 سال آینده حرف برای گفتن داشته باشیم . باتوجه به اینکه کشورهای عضو اوپک هم با کاهش تولید مواجه هستند این فرصت برای تولید جایگزین ایران فراهم است .
راهکارهای متصور برون رفت از بحران نفتی :
1- راهی که پسندیده نیست ولی صدام حسین آن را انجام داده بود و آن دادن رشوه بود.
2- ارزان فروختن نفت که آن هم یک بدعت است و می بایست به عنوان آخرین راه انتخاب شود.

3 - ایجاد بازارهای جایگزین که نیاز به یک شبکه عظیم بازاریابی جهت پیدا کردن بازار است . بدیهی است بهترین زمان این کار زمان اوج مصرف یعنی زمستان (سرما) و تابستان ( مسافرتهای ناشی از تعطیلات ) خواهد بود.

4- ذخیره سازی در ذخایر استراتژیک کشورهای متمایل به ایران به مکتوب نمودن دو قید که حق داریم در هر زمان بفروشیم و کشور مقصد نیز حق برداشت با اجازه مالک با هزینه مقرون به صرفه را داشته باشد.
5- انجام تقسیم بندی سیاسی و کار دیپلماسی بر روی کشورهای نزدیک مثل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ، کشورهای غرب آفریقا و ....
6- تعریف پروژه های ارز نبر ( پروژه های ساختمانی ، جاده سازی و ... ) که اشتغال زایی دارد و می توان از توان داخل استفاده کرد.
7- جلوگیری از هدر رفتن ارز دولتی بود به طور مثال دادن ارز دولتی جهت سفرها اشتباهی بزرگ است به جای آن صرفه جویی در این ارز و مصرف آن در پروژه های کلیدی را مساعد و مناسب می دیدند.

 

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    7 1
    من یک شرکت خصوصی دارم که واسه شرکت های نفتی کالا تهیه می کنم. و سابقه خیلی زیادی در پروژه های نفتی کشور دارم و از نزدیک با وضعیت نفت آشنا هستم. در حال حاضر علاوه بر نفت، صنعت کشور نیز تحریمه و شرکت های خوب نفتی از ایران رفتن و جای خودشون رو به شرکت هایی مثل سینوپک چین دادن که یک شرکت بسیار ضعیفه. رفتن شرکت های نفتی هم مارو از لحاظ نیروی متخصص دچار مشکل کرد و هم از لحاظ قطعات. شرکت نفت مشکل نیروی متخصص رو توی این چند سال تا حدود زیادی برطرف کرده ولی هنوز جای کار داره. ولی مشکل قطعات هنوز پا برجاست. و متاسفانه قطعات با قیمت هایی بسیار عجیب و باور نکردنی وارد کشور میشه (البته از بازار سیاه) به عنوان مثال یک قطعه ای که سال 2003، 20000 یورو بوده رو الان بهمون 400000 یورو تازه با کلی منت میدن.
  • بدون نام US ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    7 0
    ادامه نظر: و البته این رو هم باید در نظر داشت که اگر از چاه های نفتی برای مدتی بهره برداری نشه از بین میرن و مسیرشون بسته میشه و باز کردنش خیلی خیلی هزینه بر هست (در حدود 3 الی 10 میلیارد تومان). البته اگر هم بشه بازش کرد. مخازن نفتی مشترک هم که قصه خودش رو داره. پس در مجموع اونا دارن چندین برابر قیمت های واقعی به ما قطعه می فروشن و احتمالا خیلی هم از این قضیه راضی هستن. پس مشکل صرفا فروش نفت نیست خبر جان. در واقع بخش خیلی زیادی از در آمدهای نفتی ما داره صرف خرید کالاهایی میشه که چندین برابر دارن به ما میفروشن.
  • behrang IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    2 5
    8 - بستن تنگه هرمز
  • تحریم زده US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    18 1
    راهکار کیلویی چند، ما مرغ ارزان و گوشت ارزان و مسکن ارزان و تحصیل ارزان میخواهیم این راهکارها شکم ما رو پر نمیکند.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    8 0
    فکر می کنم متاسفانه این راه کار ها برای کشوری مفید باشه که بخش تولیدات ملی قوی داشته باشه که این مهم نیز در طول سالیان قبل باید تحقق پیدا میکرد،حتی صنعت راهسازی و ساختمان کشور نیز وابسته به ارز شده است،الان متاسفانه در کشور از صنعت خودرو گرفته تا میوه فروشی ها وابستگی به ارز و کشورهای دیگر دارند!
  • علیرضا شیرازی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    4 0
    به نظر من باید باپنبه قدرتمند شد نه با شاخ شونه کشیدن ابتدا باید دوست شد بعد که قدرتمند شدی خودتو شون بدی قدرت باید درهمه جوانب باشد مثل یک شطرنج باز که با همه مهره هاش خوب بازی میکنه ما که 7حوزه نفتی مشترک داریم کجای این بازی پول وقدرت هستیم به عنوان مثال بن همام میزبانی جام جهانی را به شخصیت خودش ترجیح داد به این میگویند از خودگذشتگی سیاسی