ایران در سال 1367 قطعنامه 598 سازمان ملل را پذیرفت و آتش جنگی که 8 سال پیش از آن عراق افروخته بود را خاموش کرد.

سید صادق روحانی: در سال 1991 خاویر پرز دکوئیار (دبیرکل وقت سازمان ملل متحد) رسماً بر اساس نظر گروه ناظر نظامی سازمان ملل متحد، عراق را آغازگر جنگ معرفی کرد. خسارات وارده به ایران در طول جنگ 8 ساله 97 میلیارد دلار برآورد شد. با این وجود تا سال‌ها پس از آن سخنی از دریافت غرامت از عراق از سوی ایرانیان مطرح نشد.
مسئله دریافت غرامت از عراق مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار مطرح شده است. خیلی‌ها بر این باورند که دولت ایران باید اقدام جدی‌ برای دریافت خسارتی که عراقی‌ها در 8 سال جنگی که علیه ایران به راه انداختند، بکند. این در حالی است که برخی هم معقتدند که برادری ما با عراقی‌ها - به دلیل دولت نوری المالکی- به معنی انصراف از این حق ایران است. ( مصاحبه حجت الاسلام سبحانی‌نیا نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره را ایـــنـــــجـــــا بخوانید)
در حالی که حرف‌های متناقضی درباره گرفتن یا نگرفتن، پیگیری یا عدم پیگیری غرامت جنگ تحمیلی به ایران از سوی سیاست‌مداران ایرانی دیده می‌شود، در آن سوی میدان زمزمه‌هایی از دریافت غرامت عراق از ایران به خاطر جنگ تحمیلی شنیده می‌شود. (اینجا)
البته از روزی که ایرانیان مسئله دریافت غرامت از عراق را مطرح کردند مسئولین عراقی خواستار بخشیدن این غرامت بودند. به عنوان مثال جلال طالبانی رییس جمهوری عراق با این استدلال که صدام حسین نه تنها به مردم ایران که پیش از آن به مردم عراق حمله کرده، گفته بود: دولتمردان فعلی عراق از ایران انتظار دارند که غرامت جنگی این کشور را ببخشد( ایـــنـــجـــا ). وقتی اینگونه اظهارات مسئولان عراقی با واکنش مقتضی از سوی ایرانیان مواجه نشد، برخی از مسئولان عراقی پارا از این حد فراتر گذاشتند و خواستار دریافت غرامت جنگ از ایران شدند.
نام/ عنوان
تاریخ
اهم سخنان
طارق حرب/ حقوقدان عراقی
11 مرداد90
شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای که عراق را به پرداخت غرامت به ایران ملزم کند، صادر نکرده است. دسترسی به شورای امنیت و دستیابی به قطعنامه‌ای درباره پرداخت غرامت‌های جنگی مساله‌ای کاملا بعید است و ایران نمی‌تواند به آن دست یابد.( ایـــنــــجـــا )
زاله النفطجی/نماینده فراکسیون العراقیه
12 مرداد 90
این درخواست غرامت باعث ایجاد تنش میان دو کشور می‌شود. این عراق است که باید از ایران درخواست غرامت کند، زیرا ایران آغاز کننده جنگ بود.
علی شبر/ نماینده ائتلاف میهنی
12 مرداد 90
درخواست غرامت به دنبال افزایش عملیات نظامی ایران در اقلیم کردستان و گلوله‌باران روستای مرزی اعلام می‌شود.
رشید سلیمان/ نماینده ائتلاف کردستان
12 مرداد 90
درخواست ایران مستند به معاهده‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی نیست.
قاسم الاعرجی/ نماینده ائتلاف میهنی
12 مرداد 90
از دولت ایران می خواهم پرونده غرامت‌ها را باز نکند و همانند دیگر کشورها بدهی‌های خود را ببخشد.
طلال الزوبعی/نماینده پارلمان عراق
18 مرداد 90
ایران باید خسارت 700 میلیارد دلاری به عراق پرداخت کند چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل و کمیته‌های ویژه عراق در آن زمان خواهان صلح بوده اما ایران اصرار به جنگ داشت و به عراق حمله کرد و به دنبال آن ما هم از خودمان دفاع کردیم که این مساله یکی از حقوق ملت عراق به شمار می‌رود.(ایـــنـــجـــا)
عالیه نصیف/نماینده فهرست عراق آزاد
30 تیر 91
از دولت (عراق)می‌خواهم تا از ایران از تاریخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل برای توقف جنگ در سال 1982، غرامت دریافت کند. درخواست ایران از عراق در پرداخت غرامت 36 میلیارد دلاری مخالف قوانین بین‌المللی و امری کاملا مردود است. این ایران است که باید به دلیل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت کند.(ایــنــــجــــا)
 29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین GB ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    75 0
    هر کشوری که دیپلماسی قوی نداشته باشه و نتونه از حق خودش در مجامع بین المللی دفاع کنه باید غرامت طرف مقابل رو بپردازه!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    65 0
    متاسفم ! كويت غرامتش رو از عراف تمام و كما گرفت اما ما هنوز نتونستيم . هيچ كاري انجام بديم.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
      1 2
      دليل اين مساله پشتيباني هاي خاص از دولت کويت هم هست
    • بدون نام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      6 0
      و ایضا بی عرضگی ما!
  • kaveh IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    47 0
    متاسفانه این نوع رفتار ها در سیاست خارجی ما سابقه ی دیرینه دارد-منظورم زیاده روی در امتیاز دهی به دوستان بین المللی است-در رژیم گذشته افراط ما در امتیاز دهی بیش از حد به انگلیس و بعدش امریکا دست اونا رو برای غارت منابع ما باز گذاشت.متاسفانه مسئولین سیاست خارجی ما مثل اینکه بنا ندارند از تاریخ عبرت بگیرند افراط در دوستی و امتیاز دهی بیش از حد خلاف منافع ملی است حالا آن دوست هر کشوری می خواهد باشد. تازه موضوع عراق با بقیه متفاوت تر هم هست. جالبه بدونید بعضی از سران عراق از جمله طالبانی پیمان الجزایر رو قبول ندارند و دقیقا مثل صدام معتقداند اروند رود صد در صد متعلق به عراق است. در نظرشان مرز بین دو کشور ساحل ایران با اروند رود محسوب میشود. خواهشا بگذاریدش
  • kaveh IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    31 0
    از مسئولین تقاضا دارم که موضوع غرامت رو حتما بررسی کنند زیرا با پرداخت آن از سوی عراق به ما. راهها برای تحریف تاریخ جنگ توسط عراق بسته خواهد(معرفی ما به عنوان شروع کننده یا ادامه دهنده جنگ). لطفا این موضوع را از ذهن خود دور نکنید که با این شرایط بین المللی و اتحاد کشورهای غربی و عربی علیه ما هیچ بعید نیست که عراق از این شرایط سو استفاده کرده و در شورای امنیت- که جو آن به تمامی علیه ماست-طرح در خواست غرامت علیه ما را مطرح کند.
  • kaveh IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    38 0
    واقعا مسئولین سیاست خارجی ما با این بی تفاوتی و احمالی که دارند.از روی امام.شهدا و خانواده ی شهدا.جانبازان شیمایی.قطع نخاعی و.... خجالت نمی كشند؟؟؟
  • mamareza IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    41 0
    اون چیزی که در حال حاضر مشخصه اینه که واقعا ما داریم پرداخت میکنیم!
  • بدون نام SE ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    40 0
    سیاست خارجی پویا و موفق به این میگن!
  • kaveh IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    50 1
    من بارها از دوستام که برای زیارت رفتن عراق شنیدم که عراقی ها به دیده نفرت به ما نگاه میکنند و ما رو مقصر جنگ می دونند.و تازه ما رو موظف به باز سازی کشورشون می دونند. ولی مسئولین ما جی به اونا میگن دوست و برادر. این جریان مثل این میمونه که فرانسوی ها.انگلیسی ها.هلندیها و..... بیان به آلمان بابت جنگ دوم غرامت بد تازه ازشون عذر خواهی هم بکنند.هنوز که هنوزه هلندی ها و سایر اروپایی ها بابت اون جنگ دل خوشی از آلمانها ندارند. اون وقت مسئولین توقع دارن ما به عراقی ها.به دیده ی دو ست وبرادر نگاه کنیم. خبر جان مدیونی اگه کامنتامو نذاری وقتی این خبرو خوندم مثل اسفند رو آتیش گر گرفتم.ما باید 700 میلیارد دلار غرامت بدیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    45 0
    این همه شهید دادیم .خسارت هم میخوان.این مسولین کجا هستند خوابن بیدارن.دوباره مردم باید راه بیفتن جلو این اراجیف بگیرین(مثال: ابوموسی .خلیج فارس .خزر.اثار باستانی و...) ناامیدی رو تا کی میخوان ادامه بدید.
  • امید IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    26 0
    همین را میخواستین آقایونیکه از کیسه خلیفه یا از جیب و دارائی ملت محروم و مورد تجاوز قرار گرفته و 100 ها هزار شهید و جانباز در راه استقلال و استقرار حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمین ایران ، تقدیم نموده و شهر ها و بسیاری از آبادیهای این مرز و بوم در نتیجه تجاوز بعثیون عراقی با خاک یکسان شدند و 8سال نوامیس ما مورد تجاوزشان واقع شد و سازمان ملل متحد نیز به متجاوز بودن و درنتیجه پرداخت غرامت جنگی عراق به ایران تاکید نمود ... شما آقایون بنا به برادری و دوستی با طالبانب و مالکی و ... حق مسلم ملت را بذل و بخشش نمودید . حال از بیت المال به تاراج رفته و تهی ملتی مظلوم و ستمدیده غرامت دفاع مقدس را هم بنا به ادعای عربها؛ بپردازید . حیف از شهدای عزیز ملت
    • حقیقت گو IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      3 7
      درست، ولی متاسفم که در این شش هفت خطی که نوشته ای یک کلمه از اینکه شهیدان برای "اسلام و مسلمین" هم جنگیده اند نیاورده ای!! تاکید بیش از حد بر عباراتی مانند "استقلال و استقرار حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمین ایران" "دفاع از مرز و بوم و نوامیس ما" "حق ملت" "ملت مظلوم و ستمدیده" "شهدای ملت" بدون هیچ اشاره ای به "ایران اسلامی" "شهدای راه اسلام و قرآن" و به طور خلاصه حذف عبارت "اسلام" در فرمایشات شما نشان می دهد که جریان انحرافی کار خود را بخوبی انجام داده و در حالی که تنها بیست سال از جنگ می گذرد و هنوز فیلمهایی که از رزمندگان ایران اسلامی است پاره نشده واز بین نرفته این تحریف تاریخی از سوی خودمان در مورد جنگ صورت میگیرد و صرفا بر جنبه ی "ملی" بودن آن تاکید میکنیم و "اسلامی" بودن آن را منکر میشیم!!
  • بدون نام US ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    33 0
    كويت با پايان 15 سال از زمان جنگش با عراق تمام غرامتش رو دريافت كرده.پس چرا ما...؟!!
  • امید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    24 0
    امیدوارم همین امسال شبهای احیاء و شب شهادت امیر شهدای راه حق و عدالت ؛ آقایون و مسئولانیکه با برادر نامیدن طالبانی و مالکی ، هم از خون هزاران هزار شهید راه استقلال و آزادی ایران و ایرانی گذشتند و 8سال تجاوز کفار بعثی ( بقول امام ر ه ) را که تا دیروز دشمن درجه یک و خون آشام ما بودند و یکباره برادر شدند را نادیده انگاشته و از حق و حقوق مسلم (و مورد اذعان سازمان ملل متحد) ایران گذشتند را خداوند به راه راست هدايت كند تا پيگير اين غرامت باشد تا شاید قلوب داغدار مادران شهدای عزیز به آرامش و سکینه برسد. آمین ؛ یا رب العالمین تا دیگر متجاوزان جرئت مطالبه ( دستخوش ) غرامت از مظلوم را به خود ندهند .
  • قلي AU ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    39 1
    اين طور که دولت داره خيرات مکنه عملا ما داريم غرامت رو ميديم
  • بدون نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    32 0
    یعنی اونقدر بدبخت شدیم که چنین جسارتی میکنن. واقعا جای تاسف داره بر مسیولان ما.
  • بدون نام EU ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    23 0
    یه چیزی هم بده کار شدیم
  • منم IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    24 0
    هی به این اطرافیان وکسانی که برای زیارت امام حسین میروند میگویم که به این کشور سفر نکنید یا لااقل ازآنجا چیزی به نام سوغات نخرید که هرکه این کار رابکند به مردم خودش که درجنگ خسارت دیده اند ظلم کرده.وسلام
  • lمتولد ماه مهر IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    30 0
    خب نیروگاه مجانی که میسازیم، جاده و مدرسه که میسازیم... یهو اون 700 میلیارد رو هم بهشون بدیم دیه... بابا خوبیت نداره آدم به همسایه اش بدهکار باشه... اونهم همسایه دوست و برادر عراق.... نمیدونم چرا اینها رو تو اخبار و روزنامه های خودمون ندیدیم قبلا؟
  • محمد IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    16 0
    حالا یه چیزی دستی بهشون بدیم ببینیم چی میشه!!!!
  • بدون نام EU ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    22 0
    کسانی که هر طور میشه خون شهدایی عزیزمان را قسم میخورن حالا جوابگو باشید
    • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      4 0
      مگه نمیدیم نیرو گاه مجانی ساختن و هدیه دادن غیر از دستی دادنه
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    25 1
    بخشیدن غرامت به عراق خیانت به ایران ایرانی و تمام شهدایی میباشد که جان خویش را نثار این آب و خاک کردهاند. شهدا فقط نظاره گر حجاب زنان ما نیستند.خون شهدا با نخ مویی بیرون آمده از روسری زنی پایمال نمیشود. خون شهدا با پایمال شدن هدفی که برای آن جنگیدند و جان فدا کردند پایمال میشود خون شهدا با خیانت به مملکتی که برای اینکه یک وجب آن به دست دشمن ندهند جان دادند پایمال میشود.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    23 0
    آيا عدم درخواست غرامت نشان اقتدارايران است؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    26 0
    .اينقدربه اين عراقيهاآوانس داديم وخرجشان كرديم تاپرروشدندوچنين گستاخيهايي ميكنند.
  • مهدی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    38 0
    خب معلومه باید ما بدیم !!!!!!!!!! چون جربزه دستگاه دیپلماسی عراق بیشتر از ماست....!!!!!!!!!!! البته دستگاه دیپلماسی ما هم بیکار ننشسته ها !!!!!!!!!! الان دارن نیروگاه مجانی میسازن واسه عراق. این خودش باعث میشه عراقیها از غرامت خواهی صرف نظر کنن !!!!!!!!!! آفرین وزارت امور منفعل خارجه....!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    32 0
    چرا جنگ رو کش دادن؟ میدونین چقد جوون رعنا پر پر شد تو اون شش سال؟ دلم میخواد خون گریه کنم
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    4 23
    عراق قرامت جنگی اسرای ایرانی در جنگ با عراق را داده است ولی شما خبری نزدید
  • حبیبیان IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    18 0
    (خوبی چو از حد بگذرد ابله خیال بد کند)هم اکنون هم با ساختن جاده سد و نیروگاه بنوعی به خواسته عراق عمل میشود....
  • بدون نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    19 1
    آفرین به سیاست خارجی ما. ما که بیشتر از هزار میلیارد دلار در عراق خرج کرده ایم. دیگر دردشان چیست؟
  • حقیقت گو IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    5 6
    آقا اولا این مبلغ 8 میلیارد و خورده ای که برای 20 ساله پیشه. یعنی الان هم همون قدره؟!!! یعنی پنجاه سال دیگه هم همین قدر میمونه؟!!! ثانیا ما هم از مشکلات مردم عراق مطلعیم ولی می شود این خسارتی را که در زمان صدام به ایران وارد شده است را به طریق دیگری جبران کرد. مثلا در پروژه هایی که عراق دارد از جمله طرحهای فنی و مهندسی، ایران را در اولویت قرار بدهد و امتیاز خیلی از پروژه های توسعه ی خود را بجای اینکه بدهد به یک سری کشور همسایه و غیر همسایه ی دیگه بدهد به ایران و از این طریق خورده خورده حساب خود را صاف کند. هم ایران به خسارتش می رسد هم عراق کارش راه میفته. اما متاسفانه یا کشورهای دیگه دارن تو عراق کار می کنن یا ما که کار می کنیم با تخفیف هایی کار می کنیم که انگار ما باید به عراق غرامت بدیم!!
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    26 0
    نکند فرداروزی ما بدهکارهم بشیما
  • بدون نام DE ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    13 2
    توهم فانتزی هر دو طرف.غرامت مثل مهریه است کی داده کی ...
  • شهاب IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    27 2
    اگه ندیدید به خاطر بی عرضه گی امور خارجه کشورمون ازمون غرامت نگرفتن من اینو گفتم خبرآنلااین توهم سند
  • بدون نام EU ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    26 0
    انقدر نگرفتید که حالا اونها مدعی شدند
  • بدون نام EU ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    11 4
    ما باید اقدامات قانونی را انجام دهیم و حکم دریافت غرامت را از دادگاه های بین المللی بگیریم بعد اگر خواستیم به روابط لطمه نخورد گرفتن غرامت را متوقف کنیم
  • بدون نام EU ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    9 0
    خیلی عالیه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    14 0
    با هاشون قسطی حساب کنید تا بتونن بدهند. با لاخره همسایه ایم. خسارات کوین رو که همش رو داد
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    21 0
    این عراقیا به زودی غرامتی که باید به ما بدن رو از خودمون میگیرن.
  • ایرانی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    19 2
    غرامت میخواهین بگیرین که کجای این مملکت هزینه کنید و کجا رو بازسازی کنید؟هنوز بعد از 21 سال حقوق معوقه آزادگان رو پرداخت نمیکنید"
  • بدون نام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    16 1
    باج میخوان یا غرامت ؟؟!
  • محمد IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    15 0
    خون شهدا به حق و گردن کسانی است که حقوق این جوانان پر پر کشور را نگیرند...حساب حساب کاکا برادر
  • نوکر صاحب الزمان و سرباز سید علی IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    12 1
    اشکال نداره، عراق کشور دوست ماست،هر چی میگه درسته ،غرامتش هر چقدر میشه بهش بدین تا از دستش خلاص بشین.اخر چقدر پر رویی؟اخر چقدر این دولتای که سرکار اومدن حقوق این ملت رو نمیگیرن از شون؟تو مسئله عراق کوتاه اومدین این نتیجه اش.ببینم تو مسئله موشکهای اس 300 چیکار میکنین.ببینم میتونین حق ایران رو از روسهل بگیری. قول میدم اگه ندیدین روسها چند روزه دیگه بجای ایران از ما پول بخوان برای جریمه کردن ایران.این خط و این نشون.
  • ابراهیم CA ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    17 0
    یعنی نهایت سو استفاده از شرایط کنونی ایران . امیدوارم هر چه سریعتر رابطه ایران و دیگر کشور ها به روال عادی برگرده و بتونیم از اهرم های بین المللی استفاده کنیم تا خسارت جنگ رو از اینا بگیریم ! هیچ وقت با توجه به مشکلات فرهنگی ( اقلا برای چند نسل )‌ عراقی ها برادرانمان نخواهند بود .
  • شیرازی EU ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    9 3
    .....تفو بر تو چرخ گردون ،تفو
  • خسرو GB ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    10 0
    باید حق خون شهدایمان را از عراقی ها بگیریم.
  • سعید IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    22 0
    آقا سهم ما را حساب کنید.چقدر میشه.بریزیم به حسابشون. سهم رفیق شهیدمم من میدم. آخه بابا نداره. امضا: جانباز 50%جنگ تحمیلی
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    12 0
    از غرامت جنگ جهانی که گرفتیم هم به انها میدهیم هم خودمون
  • فرزانه DE ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    4 0
    مگر احمدی نژاد غرامت جنگ جهانی دوم را نگرفت؟غرامت جنگ ایران و عراق را صد سال دیگر می گیرد.
  • حسین IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 0
    دوستان چقدر کم حوصله اید انشاله عرامت جنگ ایران وعراق . چنگ جهانی اول ودوم . جنگ ایران و روم باستان .جنگ ایران و اسکند مقدونی همه را یکجا میگیریم
  • ايراني IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    0 0
    شاید دلیل پرداخت نکردن غرامت های جنگی و فرار به جلوی عراق و درخواست غرامت جنگی از ما این باشد که کویت یک کشور عرب است و ما یک کشور فارسی زبان.این را نباید دست کم گرفت.یادمان باشد که در جنگ تحمیلی صدام خود را سردار قادسیه معرفی کرد!قادسیه جنگی خونین بود علیه ایران در حوالی دوره تاریخی جنبش شعوبیه.در این جنگ هزارن ایرانی به دست اعراب کشته شدند.در عراق کنونی،که سران آن معقد اند دیگر تفکر بعثی در آن حاکم نیست سازه هایی چون طاق نصرت هنوز پابرجاست که نماد دشمنی صدام با ایران بود.