اگر روند تولید سریال‌های تلویزیونی در ایام ماه مبارک رمضان در 10 سال گذشته را ملاک قضاوت و ارزیابی سیما قرار دهیم شاهد افت کیفی سریال‌های این ماه خواهیم بود.

بهناز شیربانی: ساخت سریال برای ایام ماه مبارک رمضان طی 10 سال گذشته رونق بیشتری گرفت؛ از زمانی که بسیاری از کارگردان‌های جوان و با انگیزه قدم در راه سریال سازی گذاشتند و بسیاری از آن‌ها مجموعه‌های پر مخاطب را راهی آنتن سیما کردند.

 
همایون اسعدیان، محمدحسین لطیفی، حسن فتحی، پریسا بخت‌آور، بیژن میرباقری، قاسم جعفری، سیروس مقدم ،علیرضا افخمی، رامبد جوان، سامان مقدم، رضا عطاران، محمد مهدی عسگر‌پور و... از جمله چهره‌هایی هستند که برای ایام ماه مبارک رمضان مجموعه تلویزیونی ساختند. کارگردان‌هایی که برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر ساخت سریال را‌‌ رها کردند و به سمت سینما رفتند. 


جدا از غیبت کارگردان‌هایی که بسیاری از آن‌ها در سینما و تلویزیون صاحب سبک محسوب می‌شوند و جای خالیشان در مدیوم سیما احساس می‌شود، کیفیت فیلمنامه‌هایی که مناسب این ماه نگاشته شده باشند و بتوانند طیف بیشتری از مخاطبان را به دیدن سریال ترغیب کنند، بسیار کمتر از سابق شده است.


طی سال‌های 83 تا 87 حداقل یک مجموعه طنز در میان سریال‌هایی که برای پخش در ایام ماه رمضان در نظر گرفته می‌شد به چشم می‌خورد که از پر بیننده‌ترین این مجموعه‌ها می‌توان به مجموعه‌های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «زیر زمین»، «بزنگاه» اشاره کرد که البته در آن سال‌ها رضا عطاران عنوان پر کار‌ترین کارگردان طنز تلویزیونی را داشت و بعد از آن به مرور آمار ساخت سریال‌های ماورایی بیشتر شد. سریال‌هایی که بیشتر آن‌ها تکرار سریال‌های سال‌های پیشین بود و برخی از آن‌ها فاقد جذابیت دیداری برای مخاطب بود.


با اینکه امسال گروه‌های برنامه‌ساز از حدود دو ماه به آغاز ماه مبارک رمضان ساخت سریال‌هایشان  را آغاز کردند، باز هم شاهد شتاب‌زدگی و افت کیفی در این مجموعه‌ها هستیم. با اینکه طیف بیشتری از مخاطبان رسانه ملی با پخش سریال‌های طنز موافق هستند، اما امسال تنها سریال طنز «دزد و پلیس» از برنامه پخش سیما کنار گذاشته شد و مجموعه «خداحافظ بچه» جای آن را در شبکه سه سیما گرفت.


سایر شبکه‌های سیما همچون شبکه یک با سریال «راز پنهان» و شبکه دو با پخش سریال «چمدان» که مضمون آن‌ها نیز چندان قرابتی با این ماه پر برکت ندارد در این مدت نتوانسته‌اند نظر مخاطبان سیما را جلب کنند و تنها با یک مقایسه ساده با مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های قبل نشانه‌های پس رفت و افت کیفی سریال‌ها را شاهد هستیم.


با اینکه هر سال تاکید بسیاری بر برنامه‌ریزی برای ساخت سریال‌های مناسبتی ازسوی مدیران سازمان صدا‌و‌سیما صورت می‌گیرد و اغلب در نظر گرفتن محتوای سریال‌ها در ساخت مجموعه برای این ایام خاص اولویت خاص دارد، اما ظاهرا با روند سریال سازی در تلویزیون خصوصا در مناسبت‌های خاص چون ماه مبارک رمضان بسیار سطحی برخورد می‌شود و این روند هیچ نتیجه‌ای جز دور کردن مخاطب تلویزیون از این رسانه ندارد.

در ادامه نگاهی به عنوان سریال‌هایی خواهیم داشت که از سال 1380 تاکنون در ماه مبارک رمضان از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند.
 

نام سریال
شبکه
کارگردان
سال پخش
«چراغ‌های خاموش»
یک
کاظم بلوچی
1380
«نسیم رویا»
یک
کاظم بلوچی
1381
«یکی مثل من»
یک
محسن شاهمحمدی
1382
«اگه بابام زنده بود»
یک
همایون اسعدیان
1383
«مرده متحرک»
یک
رضا کریمی
1384
«صاحبدلان»
یک
محمدحسین لطیفی
1385
«اغما»
یک
سیروس مقدم
1386
«روز حسرت»
یک
سیروس مقدم
1387
«نردبام آسمان»
یک
محمدحسین لطیفی
1388
«در مسیر زاینده‌رود»
یک
حسن فتحی
1389
«سقوط یک فرشته»
یک
بهرام بهرامیان
1390
«راز پنهان»
یک
فلورا سام
1391
«مهمانی از بهشت»
دو
عبدالله باکیده
1380
«نو عروس»
دو
بیژن میر باقری
1381
«رویای ناتمام»
دو
جواد اردکانی
1382
«کمکم کن»
دو
قاسم جعفری
1383
«او یک فرشته بود»
دو
علیرضا افخمی
1384
«آخرین گناه»
دو
حسین سهیلی زاده
1385
«میوه ممنوعه»
دو
حسن فتحی
1386
«مثل هیچکس»
دو
عبدالحسین برزیده
1387
«عبور از پاییز»
دو
مسعود شاه محمدی
1388
«ملکوت»
دو
محمد رضا آهنج
1389
«سی‌امین روز»
دو
جواد افشار
1390
«چمدان»
دو
خسرو ملکان
1391
«گمگشته»
سه
رامبد جوان
1380
«همراز»
سه
سامان مقدم
1381
«عروج»
سه
سیروس مقدم
1381
«بخاطر تو»
سه
اکبر منصور فلاح
1382
«خانه به دوش»
سه
رضا عطاران
1383
«متهم گریخت»
سه
رضا عطاران
1384
«زیر زمین»
سه
علیرضا افخمی
1385
«یک وجب خاک»
سه
علی عبدالعلی‌زاده
1386
«بزنگاه»
سه
رضا عطاران
1387
«پنجمین خورشید»
سه
علیرضا افخمی
1388
«جراحت»
سه
محمدمهدی عسگرپور
1389
«پنج کیلومتر تا بهشت»
سه
علیرضا افخمی
1390
«خداحافظ بچه»
سه
منوچهر هادی
1391
«یادداشت‌های کودکی»
تهران
پریسا بخت‌آور
1380
«پشت کنکوری‌ها»
تهران
پریسا بخت‌آور
1381
«رانت خوار کوچک»
تهران
حسین سهیلی زاده
1382
«رسم عاشقی»
تهران
سعید سلطانی
1383
«برای آخرین بار»
تهران
اکبر منصور فلاح
1384
«بوی خوش زندگی»
تهران
علی شاه حاتمی
1385
«شکرانه»
تهران
سعید سلطانی
1386
«مامور بدرقه»
تهران
سعید سلطانی
1387
«نون و ریحون»
تهران
فرزاد موتمن
1389
«سه دونگ،سه دونگ»
تهران
شاهد احمدلو
1390
«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»
تهران
احمد معظمی
1391

 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    330 4
    انصافا جای کارهای رضا عطاران و کلا طنز در کل صدا و سیما خالیست. خسته شدیم از این فیلم های کسل کننده و پرمعنا!!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      198 3
      هدف صدا و سیما اینکه از ساخت این فیلم ها اینکه مردم افسرده و ناراحت باشن و باعث غم و اندوه مردم و جامعه بشه... مردم بیچاره با مقایسه این فیلم ها با زندگی خودشون با فیلم ها بگن هنوز اوضاع و احوال ما که در مقایسه با آدمای تو فیلم خوبه. در حالی که خودشون زندگی واقعا سختی دارن... ولی اگر مردم شاد باشن ....چی؟
    • بدون نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
      8 2
      سریال گل پامچال که بعد از اذان صبح از ای فیلم پخش میشه بی نظیره! خانم معتمدآریا چقدر خوبن. همینطور هنرپپیشه نقش لیلا.چن بار اشک به چشمم اورد. سریال برای سال 1370 و اینقدر تاثیرگذار و زیبا مقایسه کنید با سریال های پر خرج و آبکی الان!
  • فرشاد IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    317 8
    سریال های امسال واقعا به نظر من افتضاحه...
  • پوریا IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    205 3
    سلام چرا با وجود اینکه آقای دارابی معاون محترم صدا و سیما بارها گفته اند که سریال های غم انگیز ساخته نشود ولی باز هم سریال های امسال محتوای طنز ندارند؟ چرا نباید در این ماه عزیز سریال های شاد نبینیم؟ سریال هایی مثل گمگشته-بزنگاه-متهم گریخت-خانه به دوش-و غیره که در سالهای گذشته پخش میشد و خانواده ها را دور هم جمع میکرد زمان افطار. تا کی غم و ناراحتی -چرا شاد نباشیم در ماه مهمانی خدا
  • بی نام US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    193 4
    به عنوان دست اندر کار رسانه عرض می کنم که کل رسانه ملی دچار رخوت و بی انگیزه گی است و علت ان ساختار یر رقابتی رسانه در کشور ما است --سال 2012 و تلویزیون 100 دولتی یعنی رشد شبکه های ماهواره ای
    • كارمند رسانه ملي EU ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      5 145
      صداوسيما مجموعه اي با انگيزه و توانمند است.
  • میثاق IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    203 4
    خداییش هیچکدوم از اینارو نگاه نکردم ! چرا سریال طنز درست نمیکنین مردم یکم روحیشون عوض بشه اینا چیه ساختین با کللی هزینه الکی!!!
  • من خودم تنها بدون هیچکس IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    111 1
    سلام متاسفم از این همه جو کسل کننده صدا و سیما.اگه تکراری از سالهای گذشته هم پخش کنین از اینا بهتره.از آقای مهران مدیری یا رضا عطاران یا مهران غفوریان یا یوسف تیموری یا سعید آقاخانی یا علی صالحی بخواین که سریال درست کنن.اینا ستاره های طنز و از هنرمندان برجسته تلوزیون هستن. از بس که به این کارگردان های خوب، سخت گرفتین و تو ذوقشون زدین که دیگه هیچکی تو صحنه نیست. فقط ماه رمضون فیلم ارواح و جسد و خون و از این جور احساساتی که با احساسات مردم بازی میکنن میسازین و پخش میکنین. خییییییییییلی متاسفممممممممم.
  • سیدحسین IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    71 4
    بحث این نیست که سریال ها افت کردند یا نه، گرچه این مطلب نیز دخیل هست اما علت اصلی رویگردانی مردم از برنامه های تلویزیون و خستگی و دلزدگی آنها نسبت به امورات زندگی باعث شده رغبتی به تماشای تلویزیون نداشته باشند.
  • اصغر آقا US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    65 19
    حالا کار طنز پیشکش، حداقل فیلمهایی که تو ماه رمضون نشون میدن، بازیگراش اینقدر روزه خواری نکنند...
  • حمیدرضا110 IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    97 2
    اگه میخواهید این روند افت رو تکرار کنید "اصلا دیگه سریال هارو پخش نکنید "تکرار سریال های سال قبلو بزارید این بهتره
  • مجید IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    92 4
    نمیدونم چرا هنرمندانی همچون رضا عطاران و حمید لولایی و مریم امیرجلالی و سیروس گرجستانی و کارگردانانی همچون خانم پریسا بخت آور که الحق و الانصاف سریالهای خوبی می ساخت در این یکی دو سال خبری نیست؟ این خود جای سوال از مسئولان داره .
  • جگوار IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    18 1
    اگر نگاهی به لیست سریال های هر ساله در ماه رمضان داشته باشیم می‌بینیم تعداد انگشت شماری از ین سریال ها مورد پسند مردم قرار گرفته است علت این مشکل هم نبود الگوی درست و فهم نکردن دوستان صدا و سیمایی از این مساله است فکر میکنم تا زمانی که حاضر به تغییر نباشیم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و باز هم شاهد سریال هایی سوپر مارکتی و کلیشه ای باشیم
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    39 1
    افت نیست سقوط آزاده. من که همون سریال های چند سال قبل رو هنوز هم می بینم لذت می برم. یعنی اینقدر قحطی موضوع و فیلنامه شده که باید ماجرای کسل کننده و مسخره یک چمدان و یا بچه دار شدن 30 شب کش پیدا کنه. بدون فیلمنامه بدون بازیگر بدون هدف بدون خلاقیت همین طور هر چه پیش آید خوش آید میرن جلو که فقط یه کاری کرده باشند. احتمالا بعد از ماه رمضون هم چند تا مصاحبه پخش میشه که مردم خیلی لذت بردن و بعد هم تقدیر از عوامل. اگر با همین روال بخوان برن جلو به ضرر حودشونه.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    30 8
    بهترین سریال ها. متهم گریخت. خانه بدوش.زیرزمین. بزنگاه.یک وجب خاک. و آخرین سریال هم پنج کلیمتر تا بهشت و پنجمین خورشید که یه حس و حال مه مبارک رمضان رو داشتند
  • بیننده IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    49 2
    همیشه هر کی کارش خوب باشه و مردم دوسشون داشته باشند(عطاران،مدیری) یه جوری مانعشون میشن و نمی ذارن کار کنند.
  • عماد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    38 1
    سریال ها و برنامه های امسال واقعا بد و ضعیف هست و نسبت به سال های گذشته به شدت افت کیفیت داره چرا سریال های طنز خوب مهران مدیری رضا عطاران شاهد احمدلو دیگه نباید باشه سال های قبل اون سریال های ماورایی مزخرف بود امسالم اینها هر سال بدتر از پارسال ماه عسل هم با اجرای علی ضیا فاتحش خونده شد اصلا بلد نیست حرف بزنه من که امسال یه قسمتشم ندیدم کامل جای احسان علیخانی خالی واقعا
  • سینا IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    46 5
    به نظر من فقط سریالها نیست که افت کرده. همین ماه عسل سال های قبل خیلی بهتر بود.
    • بدون نام IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      3 8
      سال پيش واقعا عالي بود
  • بدون نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    22 74
    من سریال خداحافظ بچه رو دوست دارم.
    • بدون نام IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
      20 3
      عرض کنم اسم " خداحافظ بچه" مناسب این سریال نیست من " ناله " رو بهتر می دونم شما کجای سریال ناله رو پسندیدی ؟
    • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
      4 2
      اتفاقا یه مایه هایی از طنز توش داره و از لحاظ ناله بودن به پای بعضی سریال ها نمیرسه. من اینو می پسندم که بر خلاف خیلی از سریال های الان که خیانت و دعوا بین زوج ها رو نشون میده ،نشون میده یه زن و شوهر در عین داشتن این همه مشکل چقدر هوای همو دارن و به هم دیگه احترام می ذارن . بازیگراشم خوب بازی کردن . قبول دارم به پای سریال های چند سال قبل نمیرسه ولی سریال خوبیه به نظر من.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    64 7
    انصافا هيچ سريالي تا حالا به جذابي سريال خانه به دوش توي ماه رمضان ساخته نشده
    • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      20 2
      به نظرم ميوه ممنوعه لز بهترينها بود
  • فرزاد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    9 2
    وقتی اسم فیلمای قدیم اومد کلی رفتم تو دوران گذشته! واقعا چه فیلمایی و با چه حال و هوائی... امسال من هیچکدوم ازین فیلمارو نگاه نکردم واقعا هم موندم، این فیلم خداحافظ بچه دیگه چه صیغه ایه؟!!!
  • برمنا0000 IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    13 1
    هنوز وقتی یاد بزنگاه میوفتم خندم میگیره اینا همش بستگی به کارگردان داره همه این بازیگرا که مارو به خنده وادار میکنن باید یک خط داشته باشن همین مهران غفوریان امسال درحد خودش نیست داستان خیلی بده اگر همین بازیگرا دست عطاران بود کاری میکرد که ملت حال کنن نه این که سوهان اعصاب ما باشن
  • بدون نام US ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    4 20
    به نظر من "خدا حافظ بچه" سریال بسیار خوبیه و از خیلی نمونهکارهای طنزی که شما موفق میدونیدش فیلمنامه و اجرای بهتری داره اما سریال های دیگه به نظر من هم بدرد این ماه نمی خورند و خیلی هم کلیشه ای و بد ساختند!
    • بدون نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
      6 1
      شخصا فقط خنده بازار را نگاه میکنم تا کمی عصب ها آزاد بشن !! روحیه ی دیدن سریالهای اجتماعی هرچند با ساختاری قابل قبول وجود ندارد...شادی خونمان پایین افتاده
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    32 0
    الکی نظر ندین.صدا و سیما که آخرش می ره با چند نفر مصاحبه می کنه اونام الکی می گن از سریال های امسال راضی بودن.نظر بقیه هم اصلا مهم نیست.
  • محمد IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    7 5
    اول يك نكته : نويسنده مقاله ، سريال هاي شبكه يك و دو و پنج هم جايگزين هستن و سريال هاي اصلي كه مانور تبليغاتي زيادي هم توي رسانه ازشون شد روي پخش نرفتن. سريال هايي با بازي بازيگراني مثل بهنام تشكر و نيوشا ضيغمي و دانيال عبادي و ... رو كنار گذاشتن ولي افتضاحي مثل چمدان روي پخش رفت. از طرفي سريال خداحافظ بچه جزو سريال هاي ضعيف نيست. برخي از نظرات كم لطفي هست . بازي و اجراي نقش توسط بازيگران سريال بسيار حرفه اي انجام شده . ولي خب باز هم ميشه گفت كه براي ماهي مثل رمضان انتظار كارهاي به مراتب قوي تر وجود داره. ولي در كل صدا و سيما داره سال به سال ضعيف تر برنامه ريزي ميكنه . نقطه ضعفي كه داره روز به روز جاي رسانه غربي رو بين مخاطبان بيشتر باز ميكنه.
  • بدون نام IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    8 22
    حالا کی گفته افت کرده مگر میزان بد و خوب شمایید نکنه بازم شما بیشمارید
  • نیلوفر IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    11 6
    همین فیلم خداحافظ بچه هم لوسه کاش دوباره کارهایی مثل روز حسرت میساختن من اون فیلم رو خیلی دوست داشتم اصلا فیلم هایی با مضمون دینی نداشتیم امسال همشون بیخود بودن
  • بدون نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    18 8
    قدر زمان دکتر لاریجانی رو ندونستیم حالا بجای کیفیت فقط کمیت داریم مدام کانال و شبکه ایجاذ می کنن اما برنامه درست و حسابی تولید نمی کنن بحث سریال نیست کلا همه کار ها بی محتوا و تکراری هست یک نمونه برنامه صبح بخیر ایران اون قدیم همه با این برنامه روزشون رو شروع می کردن اما الان همه شبکه ها برنامه صبحگاهی دارن اما همه بدون کمترین حذابیت حتی صیح بخیر ایران رو هم نابود کردن
  • م.م IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    14 0
    لااقل یه خورده توی این فیلماتون مرغ به نمایش بگذارید تا مردم به صورت رایگان نگاه کنند!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    10 0
    قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری قربون عطاران و اون شازده(خدابیامرز) با اون لگنش برم . سالهای قبل چقدر سریالهای خوبی پخش میشد . سیروس گرجستانی با ننه اش چقدر مارو میخندوند . چمدون اون زمان تو زیرزمین کجا این سریال چمدون امسال کجا !! اقای رضا عطاران این رو بدون که ما همیشه به یادتیم . دوستان در کمنتها به مورد خوبی اشاره کردند مثل اینکه صدا و سیما بیشتر به کمیت فکر میکنه تا به کیفیت . ایشاالله با خوندن این کامنتها یه تجدیدنظری تو سیاستهاشون بکنند
  • بدون نام US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    13 1
    میوه ممنوعه عالی بود. امسال سریالها خیلی بد هستند
  • بدون نام DE ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    11 2
    اين خداحافظ بچه واقعا خيلي ضعيفه. يعني ساختار فيلم اشتباهه.نميدونم نويسنده تماشاگر رو چي فرض كرده.
  • نفیسه IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    4 0
    یادش بخیر خانه به دوش و رضا عطاران و مریم امیرجلالی و حمید لولایی و احسان علیخانی و...
  • یونس A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    0 0
    هیچ سریالی مثل سریالهای متهم گریخت خانه بدوش زیر زمینماموربدرقه نمیشه چی این سریالهایی که هیچ طرفدار نداره میذارین آشغال ترین سریلها فکرکنم سریال سال 93 باشه