۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱

کتاب «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌دهند: مجموعه نثرهای ادبی برای شهیدان» با مضامینی از زبان خانواده‌ها‌ و همرزمان شهیدان دفاع‌مقدس به قلم محمد‌باقر‌نجف‌زاده بارفروش منتشر شد.

دفتر نثر «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌‌‌‌‌دهند» 43 قطعه ‌‌ادبی از ‌‌زبان همسران‌‌‌، فرزندان‌‌‌، پدران‌‌، مادران‌، خواهران‌‌، برادران و همرزمان ‌شهیدان را با مضامینی مانند درد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دل‌‌ با شهدا و افسوس‌های ایثارگران برای دور ‌‌ماندن از قافله شهیدان و شهادت و در گفت‌و‌گو با پیکر ‌شهیدان و تصاویر آنان‌ و مویه‌های‌‌ هنگام خاک‌سپاری شهیدان را در ‌‌بر ‌دارد.

این کتاب با نثرادبی «تا ‌خانه ‌خورشید» از‌ زبان دختر ‌شهید‌‌‌،‌ آغاز و با«خداحا‌فظی» از زبان همسر‌ شهید به پایان می‌رسد.

قطعه‌های «تا ‌‌‌‌‌‌‌‌خانه خورشید‌»، «آشنایی دیرینه» و «امیدی سر‌شار‌‌‌ از شاید‌ها»‌ گفت‌و‌گو‌های فرزندان ‌شهیدان با پدران‌شان و قطعه «کاش می‌شد» درباره درد‌ دل فرزندان شهیدان‌ مفقود‌الاثر با پدران‌شان است.

«تا‌‌‌ آیه و ‌شهادت‌»، «تا ‌‌فردایی روشن‌»، «برایم نوشتی»‌، «فصل غریب‌»، «یاد ‌‌‌تو‌ و خاطرات» و «سرشار‌ از حس ‌غریب تهی‌های مسافر» از زبان همسر ‌شهداست و واگویه مادران شهدا با فرزندان شهیدشان در قطعه‌های «تا ‌نهایت» و «خدا‌حافظ ای...» جای گرفته‌اند.

قطعه «گذر‌نامه ملکوت» تنها گفت‌و‌گوی پدران ‌شهیدان با آنان در این مجموعه‌‌‌ نثر است. در نثرهای این دفتر از صنایع ادبی‌، آرایه‌ها، آیات‌، احادیث‌، روایات‌ و ضرب‌المثل‌ها برای بیان رساتر درد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دل‌ها بهره گرفته شده و ادبیات مازندرانی بر محتوای نثر‌ها‌ سایه افکنده است.

 

محمد‌باقر ‌نجف‌زاده ‌‌بارفروش‌، نویسنده دفتر ‌نثر «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌دهند» در گفت‌و‌گو با ایبنا، سبک نگارشی این اثر را در حوزه ادبیات حماسی د‌انست و درباره گستره نثرها‌ی ادبی گفت: نثرها‌ی ادبی‌‌‌، امروز گسترش یافته و به نثر‌های عرفانی‌، ‌ادبی و‌ عاشقانه‌، ‌حماسی‌، ‌دینی‌‌، ‌سیاسی‌، ‌اخلاقی‌‌، ‌تربیتی و تعلیمی‌‌ و خطابی تقسیم شده‌اند. وی با اشاره به نثر ادبی «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌دهند» در اواسط این دفتر که عنوان کتاب هم از آن گرفته شده‌‌‌‌ افزود: این مطلب به ایثارگران و شهیدان می‌گوید که تمام روزهای سال عطر آنان را دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به محتوای عاشقانه نثر‌هایش و در پاسخ به این سوال که چرا مطالبی متفاوت با موضوع اصلی مجموعه مانند «یاد‌ دوران ‌کودکی» را در این دفتر گنجانده‌‌ است گفت: تمام متن‌ها با زندگی و گذشته پیوند خورده‌ا‌ند و شهید هم گذشته‌ای دارد. می‌خواستم با چنین متن‌هایی مسیری به گذشته باز و تنوع گفتاری‌‌، تصویری و‌ موضوعی در مجموعه ایجاد کنم.

مجموعه نثرهای ادبی «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌دهند» در قطع رقعی و 104 صفحه با شمارگان 1200 نسخه و بهای 52 هزار ریال توسط انتشارات هزاره ‌ققنوس به چاپ رسیده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =