وزیر امور خارجه، خلیج فارس را یک مسیر مهم و حیاتی برای ایران و تمام دنیا توصیف و تاکید کرد که ایران عقلانی عمل می​کند و نمی​خواهد این مسیر حیاتی را مسدود کند.

علی اكبر صالحی در گفت و گو با روزنامه اتریشی استاندارد تصریح كرد: در شرایط اضطراری و در صورت اجبار، ایران از هر طریق ممكن و از هر راهی، اقتدار، حاكمیت و منافع بین المللی خود را حفظ و از آنها به هر شكل دفاع خواهد كرد. رییس دستگاه دیپلماسی با تاكید بر اینكه ایران درپی ایجاد تنش نیست، گفت: من مخصوصا به اروپایی ها توصیه می كنم كه در مقابل ایران قرار نگیرند.
صالحی، ایران را شریكی خوب و قابل اطمینان خواند و گفت: ایران با منابع عظیم نفتی و گازی می تواند بخش بزرگی از انرژی دنیا را تامین كند. وزیر خارجه در پاسخ به سوال روزنامه استاندارد مبنی بر اینكه ایران چقدر تهدید نظامی را جدی می گیرد، با اشاره به اختلاف نظر غرب در این زمینه تصریح كرد: ایران همیشه آماده است كه از خود دفاع كند و در مقابل تهدیدها به خواب فرو نمی رود. ایران كشوری امن و باثبات و در عین حال نقطه ثبات و امنیت برای منطقه است.
گزيده سخنان وي به نقل از ايرنا از اين قرار است:
·         هرچند مذاكرات ایران و گروه 1+5 با یك شكاف شروع شد ولی طرفین واقع بینانه تر از قبل عمل كردند. در نشست بغداد ما به این نتیجه رسیدیم كه طرف مقابل رفتارش عوض شده و گمان می كند بخاطر تحریم​ها ایران وارد مذاكره شده است كه البته این رویكرد در مذاكرات مسكو نیز ادامه یافت.
·         مذاكرات ایران و گروه 1+5 راكد نشده و پویاست. البته برای ادامه این مذاكرات به قدم​های كوچكی نیاز است. فكر نمی كنم كه شكاف برای دو طرف چیز جالبی باشد و به نفع آنها نیست. كلید این قضیه در دست دو طرف است و باید حق یكدیگر را به رسمیت بشناسند؛ یعنی گروه 1+5 حق غنی سازی ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد و ایران نیز نگرانی های احتمالی در خصوص برنامه هسته ایش را - هرچند كه دلیل كافی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد - رفع كند. می توان نگرانی های احتمالی را از بین برد بدون اینكه حق غنی سازی مخدوش شود.
·         {در واکنش به مشاهده تاثیر تحریم​ها در زندگی مردم} قیمت مواد غذایی در تمام دنیا اضافه شده است. بر اثر تحریم ها مردم زیادی اذیت شده و مشكل پیدا می كنند بنابراین این تحریم ها علیه مردم است. هرچند كه دولت تلاش خواهد كرد كه این مشكلات را سریعا حل كند.
·         {در خصوص اقدام تروریستی در بلغارستان} متاسفم که در هركجای دنیا اتفاقی می​افتد، قبل از اینكه مقصر اصلی را پیدا كنند گناه آن را به گردن ایران می اندازند. متاسفانه این دروغ پردازی ها عموما در كشورهای به اصطلاح آزاد انجام می شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mizo IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    8 50
    ما باداشتن تنگه هرمز قدرت اول منطقه هستیم و انشاالله به موقع دشمنان خواهند دید.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    29 5
    پس بستنش که بعضیها میگفتن می بندیم چي؟ افرین که عاقل هستیم
  • بدون نام IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    2 17
    نیازی به بستن تنگه نیست. جنگ بشه چاه های نفتی منطقه رو به آتش بکشیم دیگه مشکلی نخواهد بود. البته صدام هم گفت چاه های منطقه رو آتیش میزنم اما جرات نکرد چون بزدل بود.