رییس‌جمهور تصریح کرد: روابط فعلی جهان باید اصلاح شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنجشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتی تهران درباره سوریه، ضمن تشکر از هیات‌های مشارکت‌کننده در این اجلاس، درباره مساله مهمی که امروز جامعه بشری را تحت تأثیر سنگین عاطفی قرار داده است اظهار امیدواری کرد که این اجلاس به عنوان مقدمه و روندی مؤثر برای ایجاد صلح و امنیت باشد.
در ادامه گزیده ای از سخنان رئیس جمهور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری می آید:

  • شرایط جهان بسیار اسف‌بار است. امروز در دو سطح نیازمند اصلاحات هستیم که اولویت با اصلاحات در سطح بین‌الملل است. نظام‌های حاکم بر جهان نتیجه مناسبی برای بشریت نداشته و تنها فاصله‌ها، تبعیض‌ها، کینه‌ها و دشمنی‌ها دستاورد آن بوده است. شرایط امروز جهان به هیچ وجه شرایط قابل قبولی نیست و قطعاً خداوند انسان را خلق نکرده تا در چنین شرایطی زندگی کند.
  • عده قلیلی از صاحبان قدرت و ثروت بر مراکز اصلی جهان حاکم بوده و می‌خواهند سرنوشت همه ملت‌ها و مسایل جهان را رقم زده و اراده خود را بر بشر تحمیل کنند. امروز مراکز قدرت سیاسی، ثروت و رسانه دنیا در اختیار این عده قلیلی است و آنها خود را معیار همه ارزش‌ها معرفی کرده و آزادی، عدالت و دموکراسی را همان چیزی می دانند که خودشان معرفی می‌کنند و هر ملت و دولتی که می‌خواهد شیوه خود را داشته و مستقل زندگی کند، از ناحیه آنها تحت فشار قرار می‌گیرد.
     
  • نظم امروز جهان بجایی رسیده که بیش از سه میلیارد نفر فقیر در دنیا وجود داشته و فاصله طبقاتی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. نظم کنونی جهان باید تغییر کرده و اصلاح شود و همه دولت‌ها و ملت‌ها در یک روند دمکراتیک واقعی و حقیقی و در شرایطی که احترام و حق همگان محفوظ باشد، در مدیریت جهان مشارکتی عادلانه داشته باشند. اینکه قدرت و ثروت جهان در انحصار عده معدودی باشد، فسادآور است و راه حل آن است که همه باید در مدیریت جهان فرصت مشارکت داشته باشند و هیچ تصمیمی نباید بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل شود. 
  • اصلاحات در سطح ملی از دیگر اموری است که امروز نیازمند آن هستیم. بسیاری کشورها وجود دارند که در آنها هنوز اراده مردم، عدالت و آزادی به طور کامل حاکم نبوده و حقوق ملت‌ها رعایت نمی‌شود که آمریکا از جمله این کشورهاست. 
  • مردم آمریکا تحت فشار قرار دارند و اراده مردم در این کشور حاکم نیست. در آمریکا همه مبادلات و مکالمات و مراودات مردم شنود و رهگیری می‌شود، فضا کاملا امنیتی است و مردم اجازه ندارند در مسایل اصلی دخالت کنند و در حالی که مردم با جنگ و تجاوز دولت‌های پی در پی آمریکا مخالفت می کنند، هر دولت دیگری که بر سر کار می آید، باز هم جنگ و اشغالگری در دنیا راه می‌اندازد. در آمریکا تنها دو حزب که از یک مرکز پشت صحنه مدیریت می‌شوند حق حاکمیت دارند و هر وقت لازم باشد چهره مناسب آن شرایط را رو می‌کنند. وقتی مدیران اصلی کشور نقشی در اداره آن کشور ندارند، دیگر تکلیف مردم مشخص است. 
  • در اروپا نیز اوضاع به همین شکل است. مردم اروپا باید چگونه و با چه زبانی اعلام کنند که از شرایط موجود ناراضی هستند و چه کسی سخن مردم را در آنجا پذیرفته و اجازه اعمال اراده به مردم می‌دهد. 
  • جامعه بشری رو به کمال بوده و هر روز باید بهتر از گذشته باشد. ما در جهان ناگزیر از اصلاحات هستیم، اما این اصلاحات نباید با جنگ و درگیری اعمال شود. 
  • امروز مستکبران و استعمارگران با شعار اصلاحات قصد دارند، اراده خود را بر ملت‌ها تحمیل و مطالبات اصلاحی و تحول خواهانه ملت‌ها را مدیریت کرده و به نفع خود تغییر دهند. بکارگیری این روند در نهایت منجر به جنگ و ایجاد درگیری می‌شود. 
  • همه ملت‌ها باید در قبال این روند هوشیار باشند. آزادی و عدالت حق همه ملت‌هاست، اما باید با تفاهم و بدون کشتار به دست بیاید و هرگز نباید در این روند اجازه دخالت به بیگانگان داده شود، چرا که هر نوع دخالت بیگانگان در کشورها شرایط را بدتر خواهد کرد. هیچ قدرتی از قدرت‌های بزرگ در غرب را نمی‌شناسم که بخاطر انسانیت و خدا در کشوری و در موضوعی دخالت کند؛ آنها هر کاری می‌کنند برای منافع خودشان است و اگر در جایی یک دلار هزینه کنند، انتظار برگشت صدها دلار به جیبشان را دارند. 
  • نیروهای ناتو هنگامی که به افغانستان وارد شدند، اولین اسنادی که با خود بردند، نقشه‌های معادن افغانستان بود. آنها در عراق نیز به همین شکل عمل کردند و در حالی که همه جنایات صدام با حمایت‌های آنها انجام شده بود، برای حاکم شدن به این کشور به مقابله با او پرداختند و پس از آن نیز خواستند تا بر عراق مسلط شوند، که البته دولت و ملت عراق نپذیرفتند، اما در این روند خسارت‌های بزرگی را به ملت عراق تحمیل کردند، که اگر از امروز دولت عراق 20 سال تلاش کند، شاید بتواند فقط این خسارت‌ها را جبران کند. 
  • دولت‌ها باید حقوق ملت‌ها را با صمیمیت تامین کنند و ملت‌ها نیز باید با تفاهم به کمک دولت‌ها آمده و کشورشان را در جهت پیشرفت و سازندگی جلو ببرند. با جنگ و دخالت ناتو و کشورهای استعماری هرگز چیزی درست نمی‌شود؛ اگر چه ممکن است در ظاهر نتایج کوتاه مدتی بدست بیاید، اما مطمئناً در درازمدت منافع ملت‌ها را نابود خواهد کرد. 
  • امروز همه کشورهای مستقل، دلسوز و طرفدار عدالت باید دست در دست یکدیگر بدهند و اصلاحات را در وهله اول در سطح بین‌المللی اعمال کنند. نباید ساختار شورای امنیت به گونه‌ای باشد که دولتی به خود اجازه دهد، در همه امور دنیا دخالت کرده و مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. نباید یک دولت که 16 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، به خود اجازه دهد بیش از 32 هزار میلیارد دلار، دارایی کاغذی منتشر کرده و به واسطه آن جیب ملت‌ها را چپاول کند. 
  • باید مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا اصلاح شود. در داخل کشورها نیز باید با همدلی، وحدت و برادری، تمامی آحاد یک ملت در ساختن کشور مشارکت کرده و آزادی، دوستی، محبت و عدالت را برقرار کنند. تا زمانی که عدالت برپا نشده و حقوق ملت‌ها تادیه نشود، مشکلات، اختلافات و کینه‌ورزی‌ها در جهان وجود خواهند داشت. 
  • باید دست به دست هم دهیم، تا دنیایی بهتر و زیباتر را بسازیم. اگر ثروت‌های آفریقا و آمریکای لاتین در اختیار مردم این مناطق قرار گیرد، در آنجا حتی یک فقیر هم باقی نخواهد ماند، اما عده‌ای قلیل سیری‌ناپذیر ثروت این مناطق را غارت می‌کنند. خوشبختانه امروز بسیاری از قدرتمندان و عناصری که باعث مشکلات جامعه بشری هستند، رو به افول بوده و در سیاست‌های خود شکست خورده و نتوانستند دنیا را اداره کند و در بن بست قرار گرفته‌اند. آمریکا دولت ورشکسته‌ای است که با پول دیگران زندگی می‌کند و کافی است همان کسانی که 16 هزار میلیارد دلار وام در اختیار این کشور قرار داده اند، امروز بخواهند آن را مطالبه کنند. در سیاست هم سردمداران آمریکا با فریبکاری، خود را در قله‌ها حفظ کرده‌اند و مانند ورزشکاری هستند که بارها با دوپینگ به پیروزی رسیده است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AU ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    21 2
    این جمله واقعا زیباست: "مردم اروپا باید چگونه و با چه زبانی اعلام کنند که از شرایط موجود ناراضی هستند"...
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    24 3
    اصلاحات خوب است؛ولی برای دیگران!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    34 4
    یادمه مدرسه که میرفتیم اگه یه روزی نمره 11-12 میگرفتیم میومدیم خونه و برای اینکه بابا مامانمون عصبانی نشن، میگفتیم بالاترین نمره 14 بود. اونجوری هم اون ها هم آروم میشدن هم خودمون کم کم باورمون میشد که آره بالاترین نمره 14 بود. حالا هم گویا حرف ایشون همینه. بقیه کشورها رو داغون جلوه دادن برای اینکه ویرانی اقتصادی داخل کشور یک خورده بهتر به چشم بیاد و مردم بگم پس خیلی هم بد نیست وضع. لطفا سانسور نکنید.
  • سلیم IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    21 2
    حقیقتاً آقای رییس جمهور نکاتی را گفتند که بسیار بسیار جدید و افشاگرانه بود . احتمالاً هیچکدام از حاضرین در اجلاس از این موضوعات بسیار بدیع اطلاعی نداشتند . نکاتی در حوزه روابط بین الملل که کمتر سیاستمدار و سیاست شناسی از آنها باخبر بود . اما در دومورد ی که مطرح فرمودند یعنی : تحت فشار بیش از حد بودن مردم اروپا و امریکا و شنود همه مکالمات و مبادلات ! ومراودات ! مردم توسط دولت های آنها و فضای امنیتی حاکم بر این کشورها و نارضایتی مردم از دولتمردان ، تاحد زیادی تکراری بود ، چون همة دنیا می دانند که مردم اروپا و آمریکا در چه وضع فلاکت باری زندگی می کنند.
  • بدون نام SE ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    23 3
    تنها چیزی که در این سخنان نبود موضوع سوریه بود.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    22 5
    فکر نمی کنید بهتر باشه اول خودمان را اصلاح کنیم و بعد سراغ دنیا برویم؟