این روزها در همه محافل علمی صحبت از تصاویری است که کنجکاوی، مریخ نورد ناسا به زمین ارسال می‌کند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این تصاویر با کیفیت چند مگا پیکسلی گرفته می شود؟

این مریخ نورد کلا 12 دوربین دارد، اما کیفیت دوربین اصلی آن تنها 2 مگاپیکسل است.
مایک ریوین، مدیر پروژه عکسبرداری کنجکاوی، در این باره به Digital Photography گفته است: همه طراحی‌ها در سال 2004 انجام شد. شما نمی توانید یک سیستم خاص را ارائه دهید و بعد از مدتی آن را خارج کرده با مدل پیشرفته تر جایگزین کنید. دوربین 2 مگاپیکسلی با 8 گیگابایت حافظه برای سال 2004 خیلی هم بد نبود. بنابراین مقایسه دوربین کنجکاوی با دوربین قوی آی‌فون‌های امروزی درست نیست.
اگر به میزان پهنای باند و سرعت انتقال داده از مریخ به سیاره ما توجه کنید، تصاویری با کیفیت 2 مگاپیکسل توجیه عقلانی‌تری پیدا می‌کند. اگر ناسا روی میزان رزولوشن تمرکز کرده بود، دریافت به موقع تصاویر دشوارتر می شد.
متاسفانه امکان استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل دوربین سه بعدی فیلم "آواتار" هنوز وجود ندارد. ما فعلا باید به همین عکس‌های رنگی مریخ نوردمان بسنده کنیم. در تصویر که از سایت Digital Photography Review برداشته شده می‌توانید نحوه چینش دوربین‌های کنجکاوی را مشاهده کنید.
Cnet/ماندانا سجادی
40121
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • yaboo CA ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    8 0
    تصور بسیار غلطی است که فکر کنیم روور مریخ نورد با هزینه چند میلیارد دلار در مریخ فرود امد و دوربین 2 مگا پیکسلی ان را از بازار دوربین خیابان ناصر خسرو خریده باشند و روی ان نصب کرده باشند .اگر قدرت درک نداریم بهتر است ساکت بمانیم.
  • اکرم IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    4 13
    فتوشاپه
    • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
      12 1
      خودت فتوشاپی . . . D:
    • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
      4 3
      پسزمینش معلوم که فتوشاپه! کنجکاوی الان تنها وسیله فعال روی مریخه! از خودشم که قرار نیست اونجا عکس بگیره! قبل رفتنشم که ازش عکس به اندازه کافی گرفتن!
  • بدون نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    1 2
    اوني كه ميگه فتوشاپه يه سري به سايت ناسا يا ويكي پديا بزنه